Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

en oo kyl yhelläkää salilla nähny 0.5kg levypainoja. enkä usko että niin pienillä painoilla on missään liikkeessä väliä etteikö voisi jotenkin vaihtoehtoisesti korvata.

gotsilla: etkä tosiaan saa millään ilveellä tankoa koskettamaan tasaisesti rintaan? otappa ihan pelkkä levytanko ja kokeile saatko sen pidettyä samaan tyyliin rinnan päällä, vähä ku aloittaisit pystypunnerrusta. Todennäkösesti toi johtuu vaan siitä että vedät automaattisesti tosiella kädellä enemmän/et aktivoi toista puolta mukaan vetoon. Kuulostaa kyllä jo joltain vajavaisuudelta..

en oo kyl yhelläkää salilla nähny 0.5kg levypainoja. enkä usko että niin pienillä painoilla on missään liikkeessä väliä etteikö voisi jotenkin vaihtoehtoisesti korvata.
Vähänkin heikompi tekee pystäriä vaikka 25 kilolla niin ei kovin fiksua lineaarista progressiota tule ~10% korotuksilla (ja jos edes niitä 1.25-painoja ole niin 20% korotukset).

Vähänkin heikompi tekee pystäriä vaikka 25 kilolla niin ei kovin fiksua lineaarista progressiota tule ~10% korotuksilla (ja jos edes niitä 1.25-painoja ole niin 20% korotukset).

Niin no onneksi lineaarinen progressio ei ole ainoa tapa kasvattaa voimia tai lihasta.

Iha mielenkiinnosta, meinaakko kantaa ne painot aina sinne salille vai onko nii köyhä sali että sponssaat sitä vähä ostamalla sinne painoja?

mä kannan 0,5kgx2 painot salille joka kerta.
mut määhän oon nainen. 8)

- - - Updated - - -

niin ja tohon pystärin paino-ongelmaan SS:ssa:
tosiaan kannattaa aloittaa ihan niillä kevyillä käsipainoilla, jos ei kevyempää(10kg) tankoa salilla löydy.
ite tein SS:ssää dieetillä 3kk ja aloitin tosiaan ihan melkein nollista painoissa, koska olen aloittelija. hyvin vaan ne painot alkoi kasvamaan eikä tarvinnu resettää ku sit ihan lopussa, ku oikeesti alo meikälöisen mittapuulla olemaan tiukat painot. - sain just silloin dieetillä pystärissä 23,5kg ehkä sen 5 kertaa. nyt pineoisella bulkilla oon saanu hyvin 25x5 x2.

joten vaikka ne tuntuukin ihan naurettavilta semmoset kösipainot niin kyllä se siitä sitten kehittyy!! - tuleepa hinkattua sitä tekniikkaa, ku ei tarvi viimisillä voimillaan kiskoa.

Mistähän saisi tilattua mahd. edullisesti levypainoja. Tarvin 2x 0.5 ja ehkä myös 2x 1.25 koska salilta ei löydy semmosii.

Mä kävin ostamassa kettinkiä sopivan pätkän ja keittiövaa'an kanssa pätkin sen sopivan mittaisiksi pätkiksi ja sain niistä sopivat pikkupainot.

Ja mullakin tarve oli tosiaan pystärin progression toteuttamiseen, mukavampi tehdä pieni progressio kuin mennä aina failuren kautta seuraaviin painoihin.

nii no tietysti jos niitä nollafemman levyjä on niin miksei voi käyttää. Meinasin vaan että en usko minkään treenimetodin/ohjelman olevan niin orjallinen ettei noita voisi korvata vaikka just toistomäärillä kikkaillen.. Jos ajatusmalli on niin putkimainen ettei voi edetä ilman niitä pikkukiekkoja niin siinä jo löytyy isompi ongelma.

ps haisee vähän riidanhaastamiselta muttei sitä ole.. :D

Niin.. Jos haluat SS-ketjussa muuttaa ohjelmaa, niin ei saa, koska ohjelma menee niin kuin se on kirjoitettu.
Sen sijaan jos haluat aloittelijaketjussa tietää, mistä saa pieniä kiekkoja, että voisi noudattaa ohjelmaa, joka perustuu 2,5% progressioon, muttet kykene nykyisillä kiekoilla kuin 10-20%, niin silloin hifistellään turhaan.

Tiedä sitten näistä..

nii no tietysti jos niitä nollafemman levyjä on niin miksei voi käyttää. Meinasin vaan että en usko minkään treenimetodin/ohjelman olevan niin orjallinen ettei noita voisi korvata vaikka just toistomäärillä kikkaillen.. Jos ajatusmalli on niin putkimainen ettei voi edetä ilman niitä pikkukiekkoja niin siinä jo löytyy isompi ongelma.

ps haisee vähän riidanhaastamiselta muttei sitä ole.. :D

No näitä aina välillä tulee jotka on lukenu rippetoen starting strength kirjan ja sitten tulee neuvomaan kaikki aloittelijoita joka asiassa koska he luulevat tietävät KAIKEN mitä tarvitsee neuvokseen aloittelijoita.

No näitä aina välillä tulee jotka on lukenu rippetoen starting strength kirjan ja sitten tulee neuvomaan kaikki aloittelijoita joka asiassa koska he luulevat tietävät KAIKEN mitä tarvitsee neuvokseen aloittelijoita.
Mä kyllä luotan Rippetoeen pikkasen enemmän kun pakkiksen 3x5-rintataljajanareihin, no office. Jos ei ole järkeviä vasta-argumentteja niin turha vittuilla.

Mä kyllä luotan Rippetoeen pikkasen enemmän kun pakkiksen 3x5-rintataljajanareihin, no office. Jos ei ole järkeviä vasta-argumentteja niin turha vittuilla.

Ehkä sä sitten isona näet metsän puilta. Rippetoen tapa tehdä asiat on vain yksi puu siellä metsässä. Mä oon käyny tämän ihan saman keskustelun täällä varmasti 10 kertaa aikaisemmin.

Jos oikeasti väität että lineaarinen progressio on ainoa tapa edetä ohjelmassa niin olet todellakin väärässä.
Jos oikeasti uskot siihen että tekemällä niin suppeaa toistomäärää kuin 3 sarjaa ja 5 toistoa kuukaudesta toiseen on paras keino edetä niin olet tässäkin väärässä.

Mä en rehellisesti tiedä edes mistä mun pitäisi ruveta väittelemään koska nämä sun argumentit "koska rippetoe sanoo niin" ovat niin uskomattoman huonoja.

Meiän salilta löytyyki 250 gramman levyt ;):rock:

Ehkä sä sitten isona näet metsän puilta. Rippetoen tapa tehdä asiat on vain yksi puu siellä metsässä. Mä oon käyny tämän ihan saman keskustelun täällä varmasti 10 kertaa aikaisemmin.

Jos oikeasti väität että lineaarinen progressio on ainoa tapa edetä ohjelmassa niin olet todellakin väärässä.
Jos oikeasti uskot siihen että tekemällä niin suppeaa toistomäärää kuin 3 sarjaa ja 5 toistoa kuukaudesta toiseen on paras keino edetä niin olet tässäkin väärässä.

Mä en rehellisesti tiedä edes mistä mun pitäisi ruveta väittelemään koska nämä sun argumentit "koska rippetoe sanoo niin" ovat niin uskomattoman huonoja.
En oo mitään tommosta väittäny, sulta vaan lähti yhtäkkiä tulemaan SS-dissausta. Mun mielestä toisen väitteisiin viittaminen ei oo mitenkään huono argumentti.
Myönnän että lineaarinen progressio on mielestäni aloittelijalle paras vaihtoehto, mutta en tosiaan ketään pakota sitä noudattamaan eikä kyllä kiinnosta tästä väitelläkään kun en asiantuntija ole.
Itse tykkään vain noudattaa ohjelmaa hyvinkin tarkasti kun ennen on tullut niin paljon ohjelmallaleikkimisvirheitä.

<6kk ajan 3x5 ei musta ole hirveän huono kun SS perustuu nopeaan lineaarisuuteen ja deloadeihin, sitten otetaan Madcow/TM jossa leikitään toistoilla.

no office?
"Vitsi", jonka tajuavat useimmat englantia osaavat :)

Back
Ylös Bottom