Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Treenaanko päin helvettiä vai missä mättää kun ojentajat eivät kipeydy treenin jälkeen? Ojentajaa treenaan dipeillä ja pushdowneilla taljassa. Vai voisko johtua että oon jo jonkin aikaa noita dippejä vetäny, ja liikettä pitäs vaihtaa?

Tätä täällä pitää kaikille toitottaa, että ei ne domsit eli lihaskivut ole mikään kehityksen merkki/tae. Mutta joo vaihtelu liikkeiden välillä on tietty plussaa, mutta eläs nyt niihin kipuihin kiinnitä nii paljo huomioita. Kunhan sarjapainot kasvaa ja peilissä näkyy muutoksia niin homma pelittää.

Painoin 15.3.2012 68.5 kg viikon kuumeen jälkeen, nyt 1.06.2012 painan 72.4 kg. Rasvaprosentti on pieni, olen harjoitellut salilla n.7kk ja olen 16v. Onko riittävä painonnousu?
Miten suuri painoni suurinpiirtein pitäisi olla 1kk,3kk,6kk päästä? Kiitos paljon!!:)

Apuja reenaamisen kanssa.

Morjens! Eli en nyt oo varma minne tää ois kuulunu, mut laitan nyt tänne, kun kerran eniten tälle sopivaksi vaikutti.

Eli oon reenannu puntilla aktiivisesti nyt n. 6kk puntilla ja 7-vuotta muuta aerobista urheilua kilpatasolla. Tulosta ei oikein tahdo oikein puntilla tulla ja haluaisinkin kysellä neuvoja teiltä enemmän tietäviltä. Olen 16v 175/55(Tosiaan näytän siltä että sopisin narun vetoon). Massaa olen koittanut saada lisää syömällä useammin (3-5 lämmintä ruokaa päivässä), mutta ei sitä siltikään tartu ei sitten millään.

Tällä hetkellä ruokavalio ollut normaali ja en oo lisäproteinia vetänyt enkä muitakaan lisäaineita. Onko lisäproteinista mitään hyötyä vai onko sillä enemmän haittaa näin nuorelle tai suosittelisitteko käyttämään jotakin muuta lisäainetta? Tai kannattaako myös kun harrastan salibandya niin ottaa jokin sellainen proteini joka auttaa myös aerobiseen? Tällä hetkellä vaan vähän katkolla tuo salibandy polvivaivojen takia, jonka takia en pysty oikein reenaamaan muutenkaan jalkoja, mutta olen koittanut aerobista kuntoa pitää pyöräilemällä yllä.

Haluaisin myös vähän apua tuon harjoitusohjelman kanssa. Haluaisin lisää tehoa siihen, koska en oikein tuosta voimaharjoittelusta tiedä. Tällä hetkellä reenaillut kiertoreeninä 3x10-15 laitteet läpi ja siihen päälle 100 suoraa-, sekä vinoavatsaa ja selkää. Tietysti myös alkulämmittely 15-30min.

Tulikohan tässä nyt kaikki mainittua? No kyselkää, jos joku jäi epäselväksi ja antakaa palautetta! :)

Kiitos jo etukäteen auttajille! :)

Morjens! Eli en nyt oo varma minne tää ois kuulunu, mut laitan nyt tänne, kun kerran eniten tälle sopivaksi vaikutti.

Eli oon reenannu puntilla aktiivisesti nyt n. 6kk puntilla ja 7-vuotta muuta aerobista urheilua kilpatasolla. Tulosta ei oikein tahdo oikein puntilla tulla ja haluaisinkin kysellä neuvoja teiltä enemmän tietäviltä. Olen 16v 175/55(Tosiaan näytän siltä että sopisin narun vetoon). Massaa olen koittanut saada lisää syömällä useammin (3-5 lämmintä ruokaa päivässä), mutta ei sitä siltikään tartu ei sitten millään.

Tällä hetkellä ruokavalio ollut normaali ja en oo lisäproteinia vetänyt enkä muitakaan lisäaineita. Onko lisäproteinista mitään hyötyä vai onko sillä enemmän haittaa näin nuorelle tai suosittelisitteko käyttämään jotakin muuta lisäainetta? Tai kannattaako myös kun harrastan salibandya niin ottaa jokin sellainen proteini joka auttaa myös aerobiseen? Tällä hetkellä vaan vähän katkolla tuo salibandy polvivaivojen takia, jonka takia en pysty oikein reenaamaan muutenkaan jalkoja, mutta olen koittanut aerobista kuntoa pitää pyöräilemällä yllä.

Haluaisin myös vähän apua tuon harjoitusohjelman kanssa. Haluaisin lisää tehoa siihen, koska en oikein tuosta voimaharjoittelusta tiedä. Tällä hetkellä reenaillut kiertoreeninä 3x10-15 laitteet läpi ja siihen päälle 100 suoraa-, sekä vinoavatsaa ja selkää. Tietysti myös alkulämmittely 15-30min.

Tulikohan tässä nyt kaikki mainittua? No kyselkää, jos joku jäi epäselväksi ja antakaa palautetta! :)

Kiitos jo etukäteen auttajille! :)

1. Jos lihasmassaa tahtoo kasvattaa, proteiinia tulisi saada about 2g/painokilo/vrk. Ruokavalio pitäisi saada kuntoon ja saada siitä oikeassa suhteessa hiilareita, protskua ja myös rasvaa. Jos normiruoasta ei saa tarpeeksi protskua, suosittelen ottamaan käyttöön jonkin proteiinivalmisteen, kuten heraa tai maltoa. Näin alkutaipaleella riittävä "lisäravinteeksi" riittää palkkari, jossa sopivissa suhteissa heraa ja hiilarinlähdettä. Lisäprotskusta ei ole mitään haittaa, mutta kohtuus kaikessa! Älä siis vedä kiloa heraa päivässä. Lisäproteiini joka sopii eritysesti aerobiseen? Never heard. Massakaudella aerobista ei kauheasti kannattaisi harrastella.

2. Toi sun alkulämmittely on aika pitkä. Se kun on alkuLÄMMITTELY. Joku max. 10 min on jees, alkulämmittelyssä lihakset tulee saada vain vähän hereille ja nimenmukaisesti lämpimiksi. Tosta treeniohjelmasta paha sanoa, kun et sanonut kuinka usein teet treenin ja mitä liikkeitä. Kannattaa ottaa valmis ohjelma, niitä löytyy täältä sivulta.

Tästä löytyy hyviä treeniohjelmia ja esimerkkejä ruokavalioista. http://www.pakkotoisto.com/aloittel...ihaksen-kasvatukseen-ja-ruokavalioesimerkkej/

Suosittelen selailemaan eri threadejä, niistä löydät laajemmat vastaukset viesteihisi.

Tsemiä!

Varmasti löytyy nippu tehokkaampia liikkeitä. +Toi näyttää todella dorkalta.

Näyttää että yritetty keksiä puolväkisin joku kryptinen liike missä rinnat jännittyy.

Painoin 15.3.2012 68.5 kg viikon kuumeen jälkeen, nyt 1.06.2012 painan 72.4 kg. Rasvaprosentti on pieni, olen harjoitellut salilla n.7kk ja olen 16v. Onko riittävä painonnousu?
Miten suuri painoni suurinpiirtein pitäisi olla 1kk,3kk,6kk päästä? Kiitos paljon!!:)

Ihan hyvin toi paino noussu, kun reilu kilo kuukaudessa. Eikä se paino kerro kaikkea, peli on ystävä ja sitten voi vaikka ottaa kuvia, jotta näkee oman kehityksensä. Tosiaan mitä kauemmin ja pidemmälle oot treenannu sitä vaikeempi on kehittyy, joten älä ihmettele jos paino ei enää nousekaan noin nopeaan tahtiin. Tosta painon suuruudesta on vaikea sanoa, se on yksilöllistä.

Kummalla saan paremmin kropan kuntoon eli lihat näkyviin? Kuntosali treenillä vai kuntonyrkkeilyllä? Eikös kuntonyrkkeily kuormita aina aika paljon koko kroppaa? Mites lihasten kasvu?

Punttitreenillä... Itse nyrkkeily ei kehitä koko kroppaa, mutta nyrkkeilijät ovat hyvässä tikissä juuri niiden oheistreenienkin takia eli lenkkien, lihaskunnon ja punttitreenin...

Eikös se mee niin, että kun on sellanen suht koht suuri maha niin ja puntilla kun käyn ja olen jo 7 kuukautta käynyt niin eikös lihakseni ota energiaa pitkälti myös ylimääräisestä rasvastani????

Kyllä se mahasi pois lähtee kun syöt vähemmän kuin kulutat. Ei se energiaa siitä läskistä saa jos syöt enemmän kuin kulutat

Heitän nyt tänne kun en muutakaan paikkaa keksinyt ! Eli kenelläkään tuttua probleema penkissä kun tottunut näihin 3x6 sarjoihin, ettei millään jaksa reenata vaikka 3x8. Eli esimerkkinä penkissä 72.5 kg 3x6 meni jo aikaa sitten, nyt saan esim 72.5 4x6 , mutten esimerkiks edes 1x8 tällä samalla painolla?? Tavotteena olisi tuo 72.5kg 3x10

Heitän nyt tänne kun en muutakaan paikkaa keksinyt ! Eli kenelläkään tuttua probleema penkissä kun tottunut näihin 3x6 sarjoihin, ettei millään jaksa reenata vaikka 3x8. Eli esimerkkinä penkissä 72.5 kg 3x6 meni jo aikaa sitten, nyt saan esim 72.5 4x6 , mutten esimerkiks edes 1x8 tällä samalla painolla?? Tavotteena olisi tuo 72.5kg 3x10

No jos olet pitkään tehnyt pelkkiä 6 toistoja (kuukausia putkeen?) niin minun ymmärryksen mukaan lihashan tottuu siihen eikä jaksa läheskään niin hyvin pitempiä sarjoja. Ite koitan vaihtaa joka kuukausi toisto määrää, eli 6 toistoa kuukausi ja sitten taas 10 toistoa kuukausi. Tulevaisuudessa alan tekemään nuita pidempiäkin (+15) koska kestävyyttä tarvitsee omalla alalla niin paljon (raksa) :) Eli kannattaa tosiaan vaihdella niitä toistomääriä josset ole vaihdellut?

Eli, en tiiä kuuluisiko tänne mutta on niin nopia kysymys (luulisin :D) että käy tännekkin. On noista multivita tabuista ollut puheta vähän kaikkiaalla, että niitä ei kannattaisi/tai sitten kannattaa syödä, niin mikä siinä on ettei niitä kannattaisia syödä 1per/päivä, vai onko muut kuullutkaan tästä`? Olisi varmaan tuolla haulla jonkun näköistä vastausta löytänyt, mutta en oikeen osaa sitä käyttää :D

Ihan normaalia. Laske painoja, tee pidempiä sarjoja ja kun alkaa sujua niin rautaa lisää sarjat edelleen kympin pinnassa pitäen, kunnes alat olemaan noissa samoissa raudoissa.

Ei nyt ihan aloittelia, eikä peruskysymys, mutta samapa tuo. " Walking Lunges 2 Down n' back " tarkoittaa mitä? Askelkyykkyä joo, mutta entä tuo 2 Down n' back?

Tällänen kysymys tuli tossa mieleen että onko noista vitamiineista, kalaöljystä sun muusta apua tai kannattaako niitä popsia? Ja jos on niin minkälaisia annoksia suosittelette 16v 175/55. Salireeniä teen 4-6krt/vk hieman fiiliksen mukaan.

Huikeita määriä jotku treenaa jos 4-6 kertaa viikossa? Mulle se 4 oli jo suht rankkaa, 3 ihan paras ainaki itelle...

Mites muuten ku käytän tota kalorilaskuri -sivustoa, ja lasken niitä päivän kulutuksia, ni hiilarit ei ikinä täyty, rasvat ja proteiinit kylläkin, onko kuinka tärkeitä noi hiilarit ? Palkkarissa kyllä niitä on jne, mutta se päivän saanti, mikä siellä lukee vasemmalla ei täyty...

No mikset voi syödä vaan lisää? Tärkeitä nekin on.

Back
Ylös Bottom