Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kysyisin teiltä että mikä on hyvä liike olkapäille. En pysty tekemään näitä perusliikkeitä esim. että käsi kyynärpään kohdalta 90 asteen kulmassa ja sitten nosto sivulle käsipainoilla, koska solisluussani on jokin ''löysä'' kohta ja se aiheuttaa solisluun lonksumisen ja sattumisen ja se tuntuu inhottavalta. Eli, miten hoidan olkapäiden treenauksen?

Emt onko 3v salitreenillä kauhee alottelija enää, mutta mistä johtuu ettei takareidet kasva paskaakaan? Etureidet ja muu kroppa kyllä tasasesti, mutta takareidessä ei ole muotoa juuri ollenkaan. Voiko kireet lihaskalvot rajottaa noin rankasti vai onko kyseessä ihan geenien sanelema ominaisuus?

Riippuu millaisella ohjelmalla vääntelet.

Mulla T-kulmasoutu (ei tuettu) ottaa ihan hlvtsti keskivartalon lihaksiin verrattuna kulmasoutuun. Voipi johtua siitä että T-kulmiksessa jyrkempi kulma.
Saa siinä normaalissa kulmasoudussakin vietyä kulmaa alemmas samalla tavalla. Siinäkin on vissiin eri koulukuntia kun selän kulma muuttuu niin liike vaihtaa nimeä.:D Pääasia että vetää ja kovaa oli kulma mikä tahansa.

Hei olen tämmäöinen 172cm pitkä ja painan 50-55kg
Olen aloittanut salilla käymisen kunnolla vasta tullut käytyä 2-3kk
Ja on 3jakoinen ohjelma
Niin että tarkoitus olisi saada LihasMassaa.
Tässä ohjelmani:

1. päivä
Penkki 2x12

2x10

2x6
Niskan takaa 2x12

2x10

2x6
Ojentajapunnerrus 2x10

2x8
2. päivä
Leuanveto, leveä 2xmax
Ylätalja 2x10
Maastanosto 2x10

2x8

2x6
Hauiskääntö 2x12

2x10
3. päivä
Jalkakyykky 2x12

2x8

2x6
Jalkojen koukistus 2x10

2x8

2x6
Pohjeliike seisten 3x15

Syön 5krt päivässä
Tässä mitä syön:
Aamupala Kaurapuuro 50g-70g hiutaleita, Banaani jogurttia
kinkku ruisvoileipä
maitoa 2mukillista
Välipala
proteiini drinkki kinkkujuustoleipä.
Lounas:
Broilerin rintafilee 150g
kastike esim curry
täysjyväriisi
parsakaali
porkkana
maito 2mukkilista.
Välipala
rahka 2dl
banaani 100g
Päivällinen
lohifilee
kermakastike
peruna 200g
salaatti tomaatti kurkkuu
maito 2mukillista
Iltapala:
esim kinkkumunakas/ Kinkkujuusto leipä
1tunti ennen nukkumaan menoa,
proteiini drinkki :)
Ja käytän viellä ennen treeniä redram no pump 21
treenin aikana maximum vaniljan makuista jauhetta
ja treenin jälkeen Pro complex gaineria:)

Riippuu millaisella ohjelmalla vääntelet.

Ekan vuoden aikana koitin kaikkee 1-jakosesta 3-jakoseen, mutta pääasiassa 2-jakosella vetäny viimesen kaks vuotta eli ekassa takareiskatreenissä lyhyet sarjat, raskaat painot, tokassa pitkät sarjat ja tuntumalla. Voimaa kyllä on tullu takareisillekin, mutta kokoa ei vaan tunnu liikenevän paskaakaan. Liikkeinä mave, sjmv, prässi/vaakaprässi korkeella jalka-asennolla jotta ottas takareisiin paremmin, koukistus. Plus normikyykyn teen suht leveellä asennolla koska tuntuu pitkille jaloille luontevammalta.

Muistelisin takareisille seuraavan:
1. sjmv/mave (vuoroviikot) 3x6, koukistus 4x8, molemmat melkolailla finaaliin
2. julle 2x12, prässi/vaakaprässi 2x12, koukistus 2x15

Tän alkuvuoden oon nyt vetäny 4-jakosella (Powerhousun(?) fiksu nelijakonen) jossa takareidet vetään raskaista&lyhyistä kohti pitkää&tuntumaa samassa treenissä. Pääasiallinen jako ollu seuraava:

3x6 sjmv
vaakaprässi takareisille 3x12
koukistus 4x15-20 eli loppuun asti.

Ei vaan näytä sopivan toi jako mulle massa- tai voimaohjelmaks, lihat saa kyllä loppuun mutta sarjapainot ei kasva lähellekään samaa vauhtia kuin 2-jakosella ja 4kk tuloksena hauis -1cm ja muissa ei mitään muutoksia vaikkei painossa ole muutoksia tapahtunu alaspäin. Ei tietysti pitäs tyrmätä näin lyhyellä kokeilulla mutta paremmin tuntus 2-jakonen osuvan ja tuo nelonen sit vaikka dieetille :jahas:

@timpoz

Olisit voinut ihan vaan laittaa kalorit ja proteiinit per päivä. Ei noita kukaan jaksa ruveta laskemaan tosta. Yleiseen massanhankitaan kyykky on kyllä aika kuningasliike. Eli kyykkäisin/vetäisin maasta useammin.

1. päivä
kyykky
penkki
leuanveto vastaote
vatsa

2. päivä
mave
pystypunnerrus
leuanveto myötäote
vatsa kiertäen

Noita vuorottelet, kolme treeniä viikossa. Tekisin sinuna noissa jto:n 3-6x4-6 systeemiä, toisinaan voit piikata maksimiakin. Leuanvedoissa esim 3xmax tai lisä painoilla 4-12 sarjoja. Vatsoissa tekisin 10-15 raskaita sarjoja.

Moro,

vatsaläskiä haluisin pois. Näkyy inhottavasti tollanen pieni pakki etenkin hauiskääntöä seisaalleen tehdessä. Painoa 84kg / 182cm. Päivässä olen syönyt noin 2700-2900 kaloria tarkoituksena nostaa painoa.

Nyt voisi kuitenkin vähän laihduttaa, etenkin tuo vatsan alue olisi kiva saada kuntoon. Salia nyt takana 2,5kk aloittamisesta ja painoa tullut sen 5 kiloa aloittamisesta. Tuo pieni vatsamakkara oli ennen salin aloittamista jo. Mitenkäs tästä eteenpäin kannattaisi mennä? Omana ihannepainona nyt olisi 85kg lihasta ilman tuota hemmetin vatsaa..

Moro,

vatsaläskiä haluisin pois. Näkyy inhottavasti tollanen pieni pakki etenkin hauiskääntöä seisaalleen tehdessä. Painoa 84kg / 182cm. Päivässä olen syönyt noin 2700-2900 kaloria tarkoituksena nostaa painoa.

Nyt voisi kuitenkin vähän laihduttaa, etenkin tuo vatsan alue olisi kiva saada kuntoon. Salia nyt takana 2,5kk aloittamisesta ja painoa tullut sen 5 kiloa aloittamisesta. Tuo pieni vatsamakkara oli ennen salin aloittamista jo. Mitenkäs tästä eteenpäin kannattaisi mennä? Omana ihannepainona nyt olisi 85kg lihasta ilman tuota hemmetin vatsaa..
Itse en stressaisi pienestä vatsamakkarasta vielä noin aikasessa vaiheessa. Oot kuitenkin vielä aloittelija, joten tuo makkara voi hävitä vaikka treenaisitkin plussakaloreilla. Mikäli kuitenkin välttämättä haluat sen veks nyt ja heti niin rupea syömään about 500 kcal alle päiväkulutuksen (kuitenkin niin et proteiinia tulee 2 g/painokilo) ja jatka punttailua normaalisti. Aerobista treeniäkin voit ottaa mukaan. Salilla painoja ei tarvitse keventää dieetillä ollessa, sarjapituuksia ja palautuksia voi vaihdella tarpeen mukaan. Lukase ravintopuolelta Laihduttaminen for beginners.

Moro

Vaikuttaako takakyykky ollenkaa näihin?

a)syviin vatsalihaksiin
b)kylkiin

...ja toine kysymys et ottaaks vinot vatsarutistukset yhtää kylkiin ?

Kiitos etukäteen vastauksista! :)

Vaikuttaako takakyykky ollenkaa näihin?

a)syviin vatsalihaksiin
b)kylkiin

...ja toine kysymys et ottaaks vinot vatsarutistukset yhtää kylkiin ?

Kiitos etukäteen vastauksista! :)
Kyllä kaikkiin. Takakyykyssä juurikin keskivartalon ja selän ojentajalihakset vaikuttavat pystyasennon pitämiseen.

Etsin tuossa tietoja penkkaamisesta ja jossain sanottiin että se tanko kuuluu viedä noin 2cm nännin alapuolelle. No päätin kokeilla tuota ja tulos laski hirvittävästi. Sellaisilla romuilla millä saan omalla tyylilläni 3x8 sain tuolla lukemallani tyylillä vaan ehkä 5 punnerrusta tehtyä, nekin olivat tuskaa. Tuossa miten ennen penkkasin niin toin sen tangon taas tohon arviolta 5-10cm nännin yläpuolelle. Mutta onko sen väliä kummalla tyylillä tekee, tanko nännin ala -vai yläpuolelle ja eikö molemmat kuitenkin vaikuta samoihin lihaksiin?

Nännien alapuolelle on kaikkialla opetettu ainakin tavallisessa penkissä. Ja noin on myös parempi olkapäille. Jotkut laskevat tangon tohon ylimpien vatsalihasten päällekin.

Oma kysymys:
Treeniohjelma vaihtuu tossa ensi viikolla ja jalkatreenin pääliikkeeksi tulee hack-kyykky. Siinä laitteessa sen teen, kun näyttää vaikealta toi tangolla tehty ja tekniikan opettelu veisi varmaan kaiken ajan. Mutta itse kysymys: Miten jalat siihen kuuluisi laittaa? Luultavasti noin hartioiden levyinen asento ja varpaat vähän ulospäin. Polvet liikkuu jalkaterien suuntaisesti ja mennään niin alas kuin vain pystyy. Mutta kuinka korkealle jalat siinä telineessä pitäis laittaa?

Nännien alapuolelle on kaikkialla opetettu ainakin tavallisessa penkissä. Ja noin on myös parempi olkapäille. Jotkut laskevat tangon tohon ylimpien vatsalihasten päällekin.

Oma kysymys:
Treeniohjelma vaihtuu tossa ensi viikolla ja jalkatreenin pääliikkeeksi tulee hack-kyykky. Siinä laitteessa sen teen, kun näyttää vaikealta toi tangolla tehty ja tekniikan opettelu veisi varmaan kaiken ajan. Mutta itse kysymys: Miten jalat siihen kuuluisi laittaa? Luultavasti noin hartioiden levyinen asento ja varpaat vähän ulospäin. Polvet liikkuu jalkaterien suuntaisesti ja mennään niin alas kuin vain pystyy. Mutta kuinka korkealle jalat siinä telineessä pitäis laittaa?

Kohtuullisen ylös jalat mutta järkeä käyttäen eli ei jalat pilkottaen mutta aika lähelle sitä ja itse pidän hartialevyistä jalkojenväliä/asentoa ja varpaat hitusen ulospäin, polvet kiittää. Toki vaihtelu virkistää(jalat esim suoraan eteenpäin tai yhteen) mutta siinäkin ei kannata mennä äärimmäisyyksiin eli jalkoja ei kannata ruveta asettelemaan mitä alemmas koska polvet ei tykkää. Hack-kyykkyä voidaan tehdä myös takareisille massaliikkenä :).

Oma kysymys:

Jalkaterien suunta on ihan siitä kiinni mikä tuntuu luonnolliselta (tuskin kellään se on jalkaterät sisäänpäin). Sellanen hartioiden levynen on hyvä ja perusteellinen, vaikka kapeemmalla voidaan kohdistaa liike enemän reiden ulkosyrjään, kun taas leveämmällä tulee sisäreidet mukaan. Jos polvikipua tulee, se johtuu siitä että polvet menee jalkaterien yli tai jos sekin on kondiksessa, minä ainakin suosittelisin sitten ihan tangolla tekemistä kun monesti nuo laitteet ei sovellu kaikille.

Back
Ylös Bottom