Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

jenkkakahvat

Moro

Mulla ei ole isoa mahaa, mutta sivupläskit/kahvat löytyy ja hiukan pientä alavattaa. Alaselkä on aivan normi. Jenkat ovat ärsyttävät ja rumat.

Juoksen 5km lenkin vähintään kerran viikossa, joka päivä kävelen 1h lenkin ja salilla oon alkanut käymään hiljattain 3-4krt viikossa tehden monipuolisesti paljon eri juttuja. Ruokapuoli on perusterveellinen kotiruoka josta oon karsinu perunoita ja leipiä pois sekä turhat naposteltavat. Palkkarina menee 60g muscle+ reenien jälkeen ja joka päivä otan ehtoolla 60g hera80 proteiinia. Lienee aivan hyvä satsi 165/65 alottelevalle miehelle?

Milläs liikkeillä laitteilla saa parhaimpia tuloksia kylkien/sivuläskien kans? On meinaan niin rumat että hävettää saatana! Muuten ois jo aivan normi, ei niin rumakaan, peruskroppa mutta jenkat pilaa kaiken.

Joten.... ??

Kyykky + variaatiot, mave + variaatiot, leuat, penkki + variaatiot, pystäri tangolla, kulmasoutu tangolla, dippi jne.... Tollasilla liikkeillä saa sitä rasvaa pois.

Olisko mitkä liikkeet selälle hyvät, jotka ei niin paljoo ottas epäkkäisiin? Oon sillon tällön treenaillu vähä epäkkäitäkin, mutta en mie arvannu että ne ois noin nopee kasvanu. Tietystihä ne otti vielä enempi osumaa, kun kulmasoutu ottaa niihin kans. Enää en rupee mitää kohautuksia tekemään. Vähä haluan liuskaa, mutten mitää sikaniskaa. Auttaahan olkapäiden kasvu tietysti, mutta jos epäkkäät kasvaa koko ajan mukana, ni ei hyvä.

Voi ne käyttää, kunhan et pompauta sieltä ja liikkuvuus riittää eikä selkä pyöristy. Toi hieman polvia alemmas on kyllä itellä se hyvä vaihtoehto.

Moro.

Itselläni on eri kokoiset rintalihakset. Varsinkin pienemmän rintalihaksen "alaosa" ja rintalastan puoleinen, vastakkaisen rintalihaksen puoleinen alue on pienempi kuin toisella puolella. Onko tälle alueelle omia liikkeitä? Itse olen yrittänyt etsiä sopivia liikkeitä, mutta treenin jälkeen kipeytyvä alue ei ole edellä mainittu. Vinkkejä anyone?

Voiko SJMVssa ne painot käyttää ihan maassa asti, vai saako ne laskea vain hieman polvien alapuolelle?

Ihan liikkuvuutesi mukaan menet. Tuossa edellä olikin hyvä vastaus, eli selkä ei saa pyöristyä. Jotkut tekee SJMV:tä jopa korokkeelta. Itse pyrin SJMV:tä takareisiliikkeenä tekemään lattiaan asti, taasen se enempi "pyllistysversio" on itselläni hyväksi havaittu selkätreenin loppupäähän ja silloin vedän vain polvista.

Moro.

Itselläni on eri kokoiset rintalihakset. Varsinkin pienemmän rintalihaksen "alaosa" ja rintalastan puoleinen, vastakkaisen rintalihaksen puoleinen alue on pienempi kuin toisella puolella. Onko tälle alueelle omia liikkeitä? Itse olen yrittänyt etsiä sopivia liikkeitä, mutta treenin jälkeen kipeytyvä alue ei ole edellä mainittu. Vinkkejä anyone?

Se on hyvinkin normaalia että ihminen ei ole symmetrinne. Tähnä voi vaikuttaa jo geenit, mutta useimmiten syy löytyy siviilielämästä. Eli toimit toispuolisesti. Koulureppu aina toisella olalla, siitä se lähtee. Sitten työelämässä teet nostoja vain toispuolisesti jne jne jne.

Nuot tuppaa tasottumaan ajan kanssa kun treenaan vaan kovaa ja kasvattaa lihasta, eikä liikaa kiinnitä niihin huomiota.

Noita kohdentavista liikkeistä ollaan montaa mieltä, itse en usko että pystyy jotain tiettyä osaa rintalihasta kasvattamaan niin että sillä tavalliselle salipetterille olisi merkitystä.

Kun kyykkyäkin suositellaan tekemään ihan syvälle asti pitäisikö sama tehdä jalkaprässissä? salillamme on prässissä yleensä sellanen puinen varmistus juttu että se paino ei voi tippua polville tai mtn ja siinä saa jalat vähän yli 90 asteen kulmaan ja olen nähnyt melkein kaikkien tekevän sen kanssa, mutta kantsiiko se ottaa pois ja päästää paino ihan alas ja työntää ihan syvältä kun kerta kyykyssäki menen todella alas

ja toinen kysymys että pitäisikö enää tossa jalkaprässissä tehdä lämpösarjoja jos on sitä ennen tehnyt lämmittelyt + pääsarjat kyykyssä ja mavessa

Kun kyykkyäkin suositellaan tekemään ihan syvälle asti pitäisikö sama tehdä jalkaprässissä? salillamme on prässissä yleensä sellanen puinen varmistus juttu että se paino ei voi tippua polville tai mtn ja siinä saa jalat vähän yli 90 asteen kulmaan ja olen nähnyt melkein kaikkien tekevän sen kanssa, mutta kantsiiko se ottaa pois ja päästää paino ihan alas ja työntää ihan syvältä kun kerta kyykyssäki menen todella alas

ja toinen kysymys että pitäisikö enää tossa jalkaprässissä tehdä lämpösarjoja jos on sitä ennen tehnyt lämmittelyt + pääsarjat kyykyssä ja mavessa

Jalat leveällä prässissä onnistuukin syvälle asti ja ottaa persiisee paremmin, mut kapeella jalkojen asennolla maha ja taipuisuus tulee minulla ainakin sen verran vastaan ettei kamalan syvyä pysty edes ja liike toimii paremmin pelkkiin etureisiin. eli jos taivut ni mikäpä siinä. 1-2 lämppäsarjaa aina enne työsarjoja, minä ainakin teen niin.

Olen tehnyt nyt 3 jakoista seuraavanlailla, viikon kierrolla

1. rinta, olkapäät, hauis
2. Jalat, vatsa
3. Selkä, Ojentaja

Ongelma on se, että tuossa ekassa päivässä ei meinaa oikein paukkuja riittää hauiksille ellei tee normaalia pienemmillä painoilla ja pudotussarjoja. Onko mulla jaotus väärin ja miten kannattaisi muuttaa? Rinnalle tulee 12 sarjaa, olkapäille 10 ja hauikselle olisi tarkoitus 8 sarjaa, mutta kun voimat ei tunnu riittävän.

Ongelma on se, että tuossa ekassa päivässä ei meinaa oikein paukkuja riittää hauiksille ellei tee normaalia pienemmillä painoilla ja pudotussarjoja. Onko mulla jaotus väärin ja miten kannattaisi muuttaa?

On se kumma, jos rinta-olkapäätreeni tappaa miehen niin ettei enää jaksa habaa vääntää, ja sitten niinkin ison lihasryhmän kuin selän jälkeen jaksaa ojentajat vääntää vastaavasti ilman kertomisen arvoisia ongelmia :rolleyes:.

Jako on kuitenkin lähtökohtaisesti ihan ok ja hauis on turha pikkulihas, jolle riittää vähempikin veivaaminen joten älä stressaa jos treeni muuten kulkee.

Riittääkö lihasten ylläpitoon dietillä ihan perus yksjakonen joka pitää sisällään pelkät raskaat perusliikkeet ? Kannattaako tehdä läpi kahdesti vai kolmesti viikkoon? ohjelma voisi olla vaikka tällainen:

Kyykky/mave 4x8-10
Penkki 4x8-10
Leuat/kulmasoutu 4x10-12
Pystypunnerrus 4x8-10
Dippi 4x8-10
Hauiskääntö tangolla 4x8-10
Russian twist

osaako kukaan neuvoo?

Olen nyt tehnyt ihan vaan perusliikkeitä kuten penkki, kyykky, rive jne. Noilla tulee helvetin hyvin osuttua vähintään epäsuorasti kaikkialle kehoon enkä näe tarvetta esim. hauiskäännölle. AINOA mikä huolestuttaa on rakkaat sivuolkapäät. Saako ne hittiä perusliikkeistä vai kannatasko ottaa sivuviparit ohjelman loppuun?

Jalat leveällä prässissä onnistuukin syvälle asti ja ottaa persiisee paremmin, mut kapeella jalkojen asennolla maha ja taipuisuus tulee minulla ainakin sen verran vastaan ettei kamalan syvyä pysty edes ja liike toimii paremmin pelkkiin etureisiin. eli jos taivut ni mikäpä siinä. 1-2 lämppäsarjaa aina enne työsarjoja, minä ainakin teen niin.

Toi neuvo lämppäsarjoihin on vähän outo... En mä ainakaan lämmittele kuin siihen ekaan eli pääliikkeeseen. Luultavasti on jalat jo aika lämpimät prässiä varten, jos poika on jo kyykännyt ja mavettanutkin. Ja kamalasti en edes mavea ja kyykkyä samaan treeniin tekis, koska ne syö tehoja toisiltaan. Joskus tein ensin kyykyn ja sitten maven ja maven painot oli aina pienemmät kuin treenissä, jossa oli pelkkä mave.

Toi neuvo lämppäsarjoihin on vähän outo... En mä ainakaan lämmittele kuin siihen ekaan eli pääliikkeeseen. Luultavasti on jalat jo aika lämpimät prässiä varten, jos poika on jo kyykännyt ja mavettanutkin. Ja kamalasti en edes mavea ja kyykkyä samaan treeniin tekis, koska ne syö tehoja toisiltaan. Joskus tein ensin kyykyn ja sitten maven ja maven painot oli aina pienemmät kuin treenissä, jossa oli pelkkä mave.
Etukyykky 3x3-6
MaVe 3x3-6
Prässi/Hack 2x6-10
Pohkeet seisten 3x12-15

Rive + työntö 3x3-6
Kulma/Pendlay soutu 3x3-6
Penkki 3x3-6
Leuat 2x6-10
Dippi 2x6-10

Kyykky 3x8-10
SmJV 3x8-10
Prässi/Hack 2x6-10
Reiden ojennus 2x8-12
Reiden koukistus 2x8-12
Pohkeet istuen 3x6-10

Penkki 3x8-10
Kulmasoutu 3x8-10
Vinopenkki 2x6-10
Leuat 2x6-10
Pystäri 3x8-10
Hauiskääntö tangolla
ranskalainen punnerrus

teen tollasta ohjelmaa (ma,ti-to,pe--) niin jos on mielestäsi outoa kyykätä ja mavettaa samana päivänä niin miten sijottaisit noi liikkeet tai mitä karsisit ja millä korvaisit

ja kysymyksiä taas että voiko Pohkeet istuen korvata periaatteessa tekemällä sen seisten smith telineessä ku liikeratahan on siinä melkein sama kuin tekisin tuon istuen koska istuen tehdessähän kantapäät ei mene varpaita alemmas toisinkuin Pohkeet seisten tehtäessä siinä koneessa

Olen nyt tehnyt ihan vaan perusliikkeitä kuten penkki, kyykky, rive jne. Noilla tulee helvetin hyvin osuttua vähintään epäsuorasti kaikkialle kehoon enkä näe tarvetta esim. hauiskäännölle. AINOA mikä huolestuttaa on rakkaat sivuolkapäät. Saako ne hittiä perusliikkeistä vai kannatasko ottaa sivuviparit ohjelman loppuun?

Yksi vaihtoehto olisi jatkaa ottamallasi hyvällä, isoihin liikkeisiin keskittyvällä linjalla ja lisätä ohjelmaan valakyykky a.k.a. tempausvala niin saavat sivuolkapäätkin hittiä ilman että tarvitsee alkaa erikseen hinkkaamaan.

Nyt tulee helvetin tyhmä kysymys, ja varmaan tiedän itekkin vastauksen mutta vaikka annetaan vaikka näin anonymiteetin nimissä tulla:

Fiksun nelijakosen rinta/hauis/epäkäs (selkä/sivuolkapäät) ois vuorossa ja ois tsäänssit käydä kerranki aikanaan salilla eli klo 14-15, mutta klo 17 niska-hartia-selkähieronta, että jätetäänkö treenit suosiolla seuraavaan päivään?

Back
Ylös Bottom