Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Mites 2-jakoisen ohjelman kanssa kannattaisi teidän mielestänne tehdä? Jos on kaksi Treeniä A ja B. Niin molemmat kerran viikkoon vai molemmat kahdesti? Vaiko esim. 1.viikko A,B,A 2.viikko B,A,B 3.viikko taas A,B,A.. jne. Voisiko tuollainen ratkaisu toimia?

Mites 2-jakoisen ohjelman kanssa kannattaisi teidän mielestänne tehdä? Jos on kaksi Treeniä A ja B. Niin molemmat kerran viikkoon vai molemmat kahdesti? Vaiko esim. 1.viikko A,B,A 2.viikko B,A,B 3.viikko taas A,B,A.. jne. Voisiko tuollainen ratkaisu toimia?

3-4krt ihan hyvä. Riippuu ohjelmasta

Onko järkeä vaihtaa ohjelmaa jo neljän viikon jälkeen, koska huomasin, etten oikein pidä siitä? Ei nimittäin ollu toi 5/3/1, mun makuun ja nyt on siinä se kevyt viikko menossa niin tekisi mieli jättää se ohjelma ja ottaa joku muu... Tollanen voimannosto ohjelma ei tuntunu niin hyvältä tälläselle bodarille :D

Haittaako muutaman sekunnin hengähdystauko kesken kyykkysarjan? Teen 10 toistoa per sarja ja 5-6 toiston jälkeen on pakko pitää muutaman sekunnin tauko, kun meinaa happi loppua. Muutenkin syke sarjan jälkeen varmaan 200. Kai mulla on vaan paska kunto...

Kyykky- ja maveasarjoissa saa ja pitää hengittää. Ellei halua iteltä tajua pois.:D Toinen tekniikka on, että hengittää aina toistojen mukaan oli sitte hapentarvetta tai ei.

Semmoinen kysymys tuli mieleeni:
Että kumpi on parempi ottaa treenin jälkeen juoma jossa on pelkkää proteiinia vai
Missä on proteiinia ja hiilareita? eiks hiilarit voi jäädä mahaan? Kun on 27%Prodea ja loput hiilareita Gainer Proossa.

Semmoinen kysymys tuli mieleeni:
Että kumpi on parempi ottaa treenin jälkeen juoma jossa on pelkkää proteiinia vai
Missä on proteiinia ja hiilareita? eiks hiilarit voi jäädä mahaan? Kun on 27%Prodea ja loput hiilareita Gainer Proossa.

Hiilarit on tärkeitä juurikin treenin jälkeen eli ilman muuta protsku+hiilaridrinkki pelkän protskun sijasta :) Tarkoititko "hiilareiden jäämisellä mahaan" lihomista vai mitä? Paras aika syödä niitä hiilareita on treeniä ennen ja sen jälkeen. Hiilarit ei lihota, liiat kalorit kyllä.

Joo mutta onhan toi suhde 27p ja loput hiilareita aivan älyvapaa, kuten noissa massgainereissa yleensäkin. Osta hera- ja maltosäkit erikseen ja sotke niistä palkkari vaikkapa 50/50 -suhteella.

Moro!

Pitkään oon pakkotoiston sivuja lueskellu ja päätinpä sitten rekisteröityä tännekki!

Mikä on ongelmana kun en vain suostu saamaan painoa/massaa lissää..?
Mittani on: 173Cm + 60kg.
Ikää 15.

Eli yrittäisin saaha tuohon vielä semmoset 4-6kg lisää painoa,sillä tunnen olevani jotenki laiha vaikka monet kaverini sanovat että oisin harvinainen "Salikimppu" sillä treenaan koulun salilla aika paljon välitunneilla(luokan kanssa). :face:
Itse en ole tätä mieltä.

Tosiaan millään kutilla en saa painoani nousemaan vaikka syön sinänsä aika paljon, ja en liiku juurikaan kuin mopolla (sillon tällöin vedän 10-15km lenkin kaverin kanssa juosten) Tosiaan harva viikko.
Harrastin nyrkkeilyä n.4 vuotta ja tunnen olevani sinänsä hyvässä kunnossa.
Ja tarkotus olis nyt alkaa käymää salilla nostamassa rautaa n.3krt viikossa yhen frendin kaa joka on jo vähä pitemmän aikaa pyyeskelly tonne BC:lle,Joten päätinpä tosa 3pv sitten hankkia sen,ja niin tein. Nyt oon tosin käyny ton 3 päivää ja hyvältä on tuntunut. Nää ensinmäiset päivää oon testaillu laitteita ja tutustunut paremmin.Tarkotus olis saaha tota ruuminrakennetta vähän "suuremmaksi":D ja lihasmassaa,ja sehän tullee luonnolisesti syömällä kunnolla!

Täsä oon pitäny tota painoo yllä nyt n.2vk ja se ei sitten nouse millään..Puntarilla käyn joka 2.päivä,aamulla ja illalla (treenin jälkee) mutta mitään tulosta en oo siinä nähny (missä vika?) Raja on pyöriny siinä 60,3-61.2kg mutta ei suostu menemään etes tuohon 65kg.

Eli kahen viikon aikana oon laittanu "ruokavalion" jollain lailla parempaa kuntoon, ja yritän syödä säännollisesti.
Tänään ruoka oli:

Aamupala 07:30-08:00 , 2kpl Ruisleipää+2 kinkkusiivua per pala (4) + 3 juusto siivua + jotain jogurttia mitä satuin löytää kaapistä + banaani + 2 lasia sinistä maitoa.

Koulu-ruoka 11:00-11:45 , Jauheliha keittoa lautanen täytee + näkkäri + salaattia + 3 lasia maitoa,

Välipala kotona 15:00-? Mysliä n.50g + 1 ruisleipä + siivukinkkua + 2palaa juustoa + banaani + lasi maitoa ja vettä.

Päivällinen kotona 17:00-18:00 (en ollut kotona)

Päivällisen söin siinä 19:00 aikoihin, Tonnikalapastaa täys laudallinen + ruisleipä + siivukinkkuu(:D) + 2 siivuu juustoo + 3 lasii maitoa.

iltapala (saa nähä ku tulee kotiin,kui myöhää menee) tarkotus kummiski, Taas ruisleipää/-täysjyvää 2kpl, 2 kinkkusiivua + 2 juustoa + 2 lasii maitoa + jogurttia.

Ensviikolla sitten samaa tahtii mennää,onko tää nyt minkälainen päivän lista aloittelijalle?

Tätä vetäny nyt ton kaks viime viikkoo ja paino se ei perkele nouse! :wtf:

edit:Onko kellään hyvää palautetta jostain kaupasta ostetusta palkkarijuomasta/massajuomasta, Sillä eka olis vetää noilla kaupan herkuilla mitä löytyy, jos sali innostus kasvaakasvamistaan niin siirtyä sitten netistä saataviin.
Tehokasta+edullista!

Kiitoksia todella paljon!!! :)

Moro!

Pitkään oon pakkotoiston sivuja lueskellu ja päätinpä sitten rekisteröityä tännekki!

Mikä on ongelmana kun en vain suostu saamaan painoa/massaa lissää..?

Pitkään olet palstaa lukenut ja silti et löytänyt vastausta tähän kysymykseen, joka esitetään joka päivä uuden aloittajan toimesta vähintään 3 kertaa? Et syö tarpeeksi yli kulutuksen, siinä se vastaus on. Mutta aloita nyt rauhassa se säännöllinen salitreeni, äläkä kiirehdi sen elopainon nostamisen kanssa. Tulee vaan turhaa läskiä jos ainoa tavoitteesi on "lisää painoa mahdollisimman äkkiä". Semmoinen puolisen kiloa viikossa on aikalailla maksimi, jos halutaan pitää kertyvän lihaksen ja läskin suhde järkevällä tasolla. Ja sun ruokaohjelmassa on aika hintusti proteiinia. Jogurtin vois korvata maitorahkalla, ja myös raejuustoa voi tunkea aamu-, väli- ja iltapaloille mukaan.

Apua treeniohjelmaan ja ruokavalioon

Moi! Kertokaa mulle pliis mitä parannettavaa mun treeniohjelmassa ja ruokavaliossa on.Treeni:
Ma:Vatsa
Ti:Jalat
Pe:Rinta,ojentajat,olkapäät
La:Selkä,olkalihas,ranteet
Sarjojen välissä pidän taukoa 1-2minOnko se liian paljon? Oon saanu silleen hyvin kehitystä mut ehk se johtuu siitä et oon vasta 16-vuotias.
Salilla menee aikaa n.45 min+lämmittelyt ja pienet loppuvenytykset...Liian vähän aikaa menee salilla mieletsäni.
Ruokavalio:
Aamupala(8.00):Rahka 250g, hedelmiä
Koululounas(11.00):Lautasellinen kouluruokaa
Päivällinen(15.00):Hiilariruokaa esim. riisii, linssejä tai makaronia tai puuroa ja n. 100g lihaa+salaattia
Päivällinen2(16.00 tai 16.30):Päivällisen hiilariruokaa
Iltapala(20.00):Lihaa n.150-200g ja salaattia
Lisäksi juon heraa treenin jälkeen ja käytän kreatiinia ja tänää ostin gainerin.
Kiitos paljon vastauksista:)

Moi! Kertokaa mulle pliis mitä parannettavaa mun treeniohjelmassa ja ruokavaliossa on.Treeni:
Ma:Vatsa
Ti:Jalat
Pe:Rinta,ojentajat,olkapäät
La:Selkä,olkalihas,ranteet
Sarjojen välissä pidän taukoa 1-2minOnko se liian paljon? Oon saanu silleen hyvin kehitystä mut ehk se johtuu siitä et oon vasta 16-vuotias.
Salilla menee aikaa n.45 min+lämmittelyt ja pienet loppuvenytykset...Liian vähän aikaa menee salilla mieletsäni.
Ruokavalio:
Aamupala(8.00):Rahka 250g, hedelmiä
Koululounas(11.00):Lautasellinen kouluruokaa
Päivällinen(15.00):Hiilariruokaa esim. riisii, linssejä tai makaronia tai puuroa ja n. 100g lihaa+salaattia
Päivällinen2(16.00 tai 16.30):Päivällisen hiilariruokaa
Iltapala(20.00):Lihaa n.150-200g ja salaattia
Lisäksi juon heraa treenin jälkeen ja käytän kreatiinia ja tänää ostin gainerin.
Kiitos paljon vastauksista:)

No ainakin se, että vatsalihaksille et todellakaan tarvi omaa päivää, teet ne vaikka jalkojen kanssa samassa. Tosta taas ei oikeen näe minkälainen ohjelma, laitas liikkeet ja toistot vielä niin osaa paremmin arvostella.

Ruoasta on vaikea sanoa mitään, kokele vaikka kattoo tolla kalorilaskurilla että tuleeko tarpeeks kaloreita, ja proteiinia. Proteiinia on hyvä kun tulee noin 2g per kilo jonka painat, eli esim jos painat 70kg niin 140g proteiinia on aika hyvä. Ei se 1-2 min mun mielestä ainakaan liikaa oo, riippuu toki liikkeestä.

Tarkoitin juuri sitä lihomista. Elikkä suoraan treenin jälkeen se Gainer pro drinkki kehiin:)
Ja en todellakaan rupea ostamaan mitään Maltoa&Heraa.
syön ennen treeniä banaanin.

No ainakin se, että vatsalihaksille et todellakaan tarvi omaa päivää, teet ne vaikka jalkojen kanssa samassa. Tosta taas ei oikeen näe minkälainen ohjelma, laitas liikkeet ja toistot vielä niin osaa paremmin arvostella.

Ruoasta on vaikea sanoa mitään, kokele vaikka kattoo tolla kalorilaskurilla että tuleeko tarpeeks kaloreita, ja proteiinia. Proteiinia on hyvä kun tulee noin 2g per kilo jonka painat, eli esim jos painat 70kg niin 140g proteiinia on aika hyvä. Ei se 1-2 min mun mielestä ainakaan liikaa oo, riippuu toki liikkeestä.
Ok, kiitos, siirrän sitten vatsat jalkatreeniin. Liikkeeni:
Vatsa:(En osaa kaikkien liikkeiden nimiä, liikekirja piti palauttaa kirjastoon =) )Ylävatsaliike 1x alavatsaliike 2x ja perus vatsarutistus 1x. Pitäis varmaa vaihtaa liikkeitä kerran ku nyt teen vatsat kotona ja nyt pitäis tehä ne salilla.
Jalat:Kyykky jalkalaitteessa 4 sarjaa, voin lepää jotai max. 4 min(ei hack kyykky) ja sitten pohjelaite 4 sarjaa
Rinta:Rinta laitteessa 3-4 sarjaa, ojentajat käsipainoilla 4 sarjaa, olkapäät käsipainoilla 3 sarjaa ja sitten painoilla teen 2 sarjaa "olkapäänostoa"(se kun esim. sanoo olkapäilänsä ettei tiedä, mutta käsipainojen kanssa =) )
Selkä:alaselkä 50 kg lisäpainon kanssa käsissä laitteessa(vasalonkoukistuslaitteai mikä onkaan) 3 sarjaa. Yläselkä:Ylätalja 3 sarjaa
Olkalihas: Se perus olkalihasliike 3 sarjaa
Ranteet:Ranteenkoukistus myötäotteella ja vastaotteella 2-3 sarjaa.
Sori etten osaa liikkeiden nimiä=(( Pitää mennä lainaa liikekirja kirjastosta uuks äköjää ja opetella nimet.
Proteiinii ja kaloreita mun pitäis saada tarpeeks,käyn joskus myöhemmin kattomassa kalorilaskurilla.

Onko 4 sarjaa vatasalihaksille liian vähän? Tossa Max-OT treeniohjelmassa nimittäin tulee vaan 4 sarjaa viikossa niin aloin miettimään, että riittääkö se. Eräässä artikkelissa nimittäin sanottiin, että vatsoille olisi hyvä määrä 6-9 sarjaa niin voisiko esim. rintatreeniin lisätä vielä pari sarjaa?

Tarkoitin juuri sitä lihomista. Elikkä suoraan treenin jälkeen se Gainer pro drinkki kehiin:)
Ja en todellakaan rupea ostamaan mitään Maltoa&Heraa.
syön ennen treeniä banaanin.

??? Oishan tuo nyt paljon fiksumpaa ostaa malto ja hera, sillä tuo gainer pro on IMO aivan haistaperse-tavaraa.

Hyvä läppä tuo banaani ennen treeniä, kannattaa ottaa jotain proteiinia ennemmin ja maltillisesti hitaita hiilareita.

Jos joku tekee noita vatsarutistuksia ylätaljassa, niin oletteko kokonaan taljan "ulkopuolella" vai laitatteko jalat niiden jalkatukien taakse, jotka ovat ylätaljaa tehdässä tuossa reisien päällä? Tai onko sillä jotain väliä kummalla tavalla tekee?

Jos joku tekee noita vatsarutistuksia ylätaljassa, niin oletteko kokonaan taljan "ulkopuolella" vai laitatteko jalat niiden jalkatukien taakse, jotka ovat ylätaljaa tehdässä tuossa reisien päällä? Tai onko sillä jotain väliä kummalla tavalla tekee?

jalkatukien taakse jalat

Back
Ylös Bottom