Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kunhan ruokailut ovat kunnossa eli siis kalorit miinuksilla niin liikunnalla ei ole laihtumisen kannalta merkitystä. Puntti käy siis hyvin ja se on myös paljon mukvempaa kuin joku lenkkeily!

En nyt ihan varma ole meneekö oikeaan ketjuun mutta.. Nyt on n. 8kk tullut treenattua suht tosissaan, ensin Arskan ohjelmalla ja sitten perus 2-jakoisella. Kaloreita on vaikea laskea, mutta paino on noussut nyt kymmenisen kiloa eikä keskivartalolla merkittävää vararengasta näy :) Nyt huvittaisi tuota Brad Pittin ohjelmaa, eli tätä http://www.pakkotoisto.com/yleinen-keskustelu/21103-brad-pittin-ohjelma/ kokeilla. Jalat on tällä hetkellä muuta kroppaa edellä, mutta ei silti viitsisi ihan kokonaan niiden treenamista lopettaa. Saisiko tohon järkevästi ujutettua vaikka joka toiselle kerralle prässi/kyykky ja joka toiselle sitten vaikka pohkeita tjsp.?

Ja kun tuossa on esimerkiksi ojentajille kolme liikettä niin tarkoittaako tässä tapauksessa että nuo tehdään kaikki vai että vain joku noista? Kiitokset jos joku viitsii valaista.

Edit. ja voiko tuon ohjelman hauisliikkeet korvata perus hauiskäännöllä ja hammerilla esim? Ei tuo tangolla hauisten tekeminen oikein luonnistu.

Voiks tää olla totta. Eli toi vasemman puoleises ois 21% rasva prosentti, nii oks se totta? Koska tää vaaka ja se näyttää mun rasvaprosentin olevan 20% ja mulla ole tollasta mahaa läheskää? Voi tietenki olla mahollist et toi kusee mu vaa'as.

Voiks tää olla totta. Eli toi vasemman puoleises ois 21% rasva prosentti, nii oks se totta? Koska tää vaaka ja se näyttää mun rasvaprosentin olevan 20% ja mulla ole tollasta mahaa läheskää? Voi tietenki olla mahollist et toi kusee mu vaa'as.
Voi olla mahdollista. Kuten näkee niin tuollakin suurin osa ylimääräisestä on vatsan kohdalla, kun taas joillakin (esim. sulla?) voi olla ylimääräistä mahan lisäksi/sijasta jaloissa ja käsissä.

En nyt ihan varma ole meneekö oikeaan ketjuun mutta.. Nyt on n. 8kk tullut treenattua suht tosissaan, ensin Arskan ohjelmalla ja sitten perus 2-jakoisella. Kaloreita on vaikea laskea, mutta paino on noussut nyt kymmenisen kiloa eikä keskivartalolla merkittävää vararengasta näy :) Nyt huvittaisi tuota Brad Pittin ohjelmaa, eli tätä http://www.pakkotoisto.com/yleinen-keskustelu/21103-brad-pittin-ohjelma/ kokeilla. Jalat on tällä hetkellä muuta kroppaa edellä, mutta ei silti viitsisi ihan kokonaan niiden treenamista lopettaa. Saisiko tohon järkevästi ujutettua vaikka joka toiselle kerralle prässi/kyykky ja joka toiselle sitten vaikka pohkeita tjsp.?

Ja kun tuossa on esimerkiksi ojentajille kolme liikettä niin tarkoittaako tässä tapauksessa että nuo tehdään kaikki vai että vain joku noista? Kiitokset jos joku viitsii valaista.

Edit. ja voiko tuon ohjelman hauisliikkeet korvata perus hauiskäännöllä ja hammerilla esim? Ei tuo tangolla hauisten tekeminen oikein luonnistu.

EIEIEIEIEI! Tuo on niin käsittämättömän paska ohjelma tuo minkä linkkasit, että älä ikinä ala sitä tekemään. Ei perse mitä paskaa siinäkin on netin syövereihin suollettu. Ei siinä että jalat puuttuu, mutta niin puuttuu selkäkin.

Muuhun en viitsi vastata, koska kyselet tuosta ohjelmasta, mitä ei voi kyllä suositella pahimmalle vihamiehellekään.

Melkein kolmen vuoden tauon jälkeen on lähtenyt taas salitreeni käyntiin, kun alkuvuoden aikana painoa on pudonnut melkein 10kg. Suurin osa varmaan läskiä, mutta varmasti on myös lihasta mukana, ainakin jos peilikuvaa on uskominen. Vähän muokatulla G6:lla mennään ja ruokaa kuluu todella runsaasti.

Mietin, että kannattaako edes harkita HST:n siirtymistä näin pian vai jatkaa vääntämistä yllämainitulla ohjelmalla, kunnes lihakset edes hieman kasvavat ja toivottavasti myös tulokset. Tehokas kaksijakoinen ohjelma voisi myös olla varteenotettava vaihtoehto, kun joka toinen päivä tulee painoja nosteltua. G6:ta jäi kyllä hyvä maku suuhun aikanaan, kun nousi paino ja tulokset aika hyvään tahtiin.

Kokeilin nuita dragon flag, L-sit ja toes to bar -liikkeitä ja varsinki L-sit epäonnistui pahasti, kun tein sitä liikettä niin ei edes käsipunnuksilla tuntunut mitenkään vatsassa poltetta tai vaikutusta, pikemminkin venytin "vahingossa" jalkoja. Toes to bar mahdoton kun ei oleesemmoista putkea johon voisi tehdä liikkeen ja dragon flag jotenki niin luonnoton minulle. Onko muita semmoisia liikkeitä jotka voi tehdä kotioloissa eikä tarvi mitään notkeutta että saisi maksimaalisen tehon jokaisesta tehdystä liikkeestä?

Hölmö kysymys (vaikka niitähän ei kai ole...): paljonko smith-tanko painaa? Teen sillä kyykkyjä enkä ole laskenut ollenkaan tankoa mukaan painoihin, ja nyt kun aloin tarkemmin miettimään niin olisihan se kiva tietää paljollako olen niitä kyykkyjä tehnyt...

Meidän smithissä tanko ei paina mitään

Sanokaas ny, että onko se kovinki paljo paskempi tehä kyykky smithisä verrattuna vapaaseen tankoon? Ite oon vapaalla tangolla tähän asti tehnyt, mutta viime jalkareenissä koitin smithissä ja sain paljon paremman tuntuman jalkoihin ja sain tehtyä kyykyt syvemmältä. Tietysti vapaalla tangolla tehtäessä tasapaino kehittyy ja useampaa lihasta tulee käytettyä, mutta jos ei mietitä sitä vaan pelkkää jalkojen lihaksia.

"Schwanbeck, S, Chilibeck, PD, and Binsted, G. A comparison of free weight squat to smith machine squat using electromyography. J Strength Cond Res 23(9): 2588-2591, 2009-The purpose of this experiment was to determine whether free weight or Smith machine squats were optimal for activating the prime movers of the legs and the stabilizers of the legs and the trunk. Six healthy participants performed 1 set of 8 repetitions (using a weight they could lift 8 times, i.e., 8RM, or 8 repetition maximum) for each of the free weight squat and Smith machine squat in a randomized order with a minimum of 3 days between sessions, while electromyographic (EMG) activity of the tibialis anterior, gastrocnemius, vastus medialis, vastus lateralis, biceps femoris, lumbar erector spinae, and rectus abdominus were simultaneously measured. Electromyographic activity was significantly higher by 34, 26, and 49 in the gastrocnemius, biceps femoris, and vastus medialis, respectively, during the free weight squat compared to the Smith machine squat (p < 0.05). There were no significant differences between free weight and Smith machine squat for any of the other muscles; however, the EMG averaged over all muscles during the free weight squat was 43% higher when compared to the Smith machine squat (p < 0.05). The free weight squat may be more beneficial than the Smith machine squat for individuals who are looking to strengthen plantar flexors, knee flexors, and knee extensors."

Tossa on vastaus, eli on jalkojen lihaksissakin enemmän aktivaatiota vapaalla tangolla tehtäessä. En kyllä käsitä, miksi pitää Smithissä muutenkaan tehä, jos se vain eristää noita tukilihaksia pois ja asentokin sekä liikerata on omaan kyykkäämiseen vähän epäluonnollinen. Eli suosittelisin kaikissa mahdollisissa tapauksissa vapaata tankoa ja painoja ja jos ei salilla ole niin sali vaihtoon.

En mene varmaks sanomaan oliko se just tuossa vaiheessa, mutta pidän erittäin mahdollisena, että tuo aikasempi mittaus on tehty jollain sellasella pod-mittarilla. Miten se nyt sitten toimiikaan... Sellanen missä mennään sellaseen pieneen "kapseliin" istumaan ja siitä se sitten mittaa. Tämä tieto vaan siks, jos joku voi sanoa niitten tarkkuuksista jotain. Kyllä mä pidän tota pariakymmentä tossa hyvinkin mahdollisena. Rasvaa kertyy eri ihmisillä eri paikkoihin. Ja ite luotan tohon Elliottiin kyllä. Erittäin hieno mies.

Palautumisesta kyselen, eli oon tässä tehny nyt Arnoldin Golden kutosta kohta 2 kuukautta, ja nyt alkaa paikat olemaan jo todella jumissa, olat ollu jo pari viikkoa (oon jättäny ne jo kahesti väliin) ja todennäköisesti nyt ois sellai stoppi paikallaan.. Salikortti menee vanhaksi 20. päivä, joten ajattelin pitää siitä lepoa 2 viikkoa, ja sitten taas menoksi.

Niin kysymys kuuluu, että onko lihasten "täydelliselle" palautumiselle haittaa jos teen tuon 2 viikkoa sitten aerobista liikuntaa, vai miksi sitä kutsutaan, eli lenkkeilen ja pyöräilen jne ? Salille en siis kahteen viikkoon mene..

ei oo haittaa mut venyttelyt ja hieronnat ois kova sana sulla.

ps. oothan tietoinen että kevyitä viikkoja ois hyvä pitää aina silloin tällöin sali treenaamisesta, 4-6viikon välein. eli treenataan vähä "kevyemmin" viikon ajan.

ei oo haittaa mut venyttelyt ja hieronnat ois kova sana sulla.

ps. oothan tietoinen että kevyitä viikkoja ois hyvä pitää aina silloin tällöin sali treenaamisesta, 4-6viikon välein. eli treenataan vähä "kevyemmin" viikon ajan.

Joo no oon menny koko ajan ton ohjelman mukasesti, eli yritän nostaa painoja, eli maksimi rajoissa :D Täytyykin ottaa opikseen nyt... Kiitos kuitenkin tästä vihjeestä (joka nyt olis pitäny jotenkin itsekin tajuta)

Tagliaventolle

Tuli tuosta palautumisesta mieleen, varmaan tälläkin foorumilla monta kertää käsitelty. Olen aina ollut siinä uskossa, että se venyttely on aivan nopeampaan palautumiseen, mutta fysiolla käydessäni hän tyrmäsi väitteen täysin. Sanoi, että venyttelyä tärkeämpää on treenin jälkeinen aerobinen osuus eli loppujumppa jolla saa nuo kuona- aineet lihaksista liikenteeseen.

Eli jos et meinaa palautua kunnolla treenistä niin kokeile lopuksi vaikka 10 min kuntopyörää, cross traineria jne. Ja tuo kahden viikon tauko on aika pitkä ilman minkäänlaista rasitusta lihaksille. Itselläni meni viikon pakkohuilin takia seuraavan viikon treenit ihan vituralleen.

Haittaako muutaman sekunnin hengähdystauko kesken kyykkysarjan? Teen 10 toistoa per sarja ja 5-6 toiston jälkeen on pakko pitää muutaman sekunnin tauko, kun meinaa happi loppua. Muutenkin syke sarjan jälkeen varmaan 200. Kai mulla on vaan paska kunto...

Mä ainakin pidän sen verran taukoa työsarjojen toistojen välillä, että kerkee happea vetämään keuhkoihin ja keskittymään suoritukseen. Voi olla jopa parempi, että pidät sen lyhyen tauon toistojen välillä kuin että pumppaisit hyöryveturin lailla ylös alas.

Tagliaventolle

Tuli tuosta palautumisesta mieleen, varmaan tälläkin foorumilla monta kertää käsitelty. Olen aina ollut siinä uskossa, että se venyttely on aivan nopeampaan palautumiseen, mutta fysiolla käydessäni hän tyrmäsi väitteen täysin. Sanoi, että venyttelyä tärkeämpää on treenin jälkeinen aerobinen osuus eli loppujumppa jolla saa nuo kuona- aineet lihaksista liikenteeseen.

Eli jos et meinaa palautua kunnolla treenistä niin kokeile lopuksi vaikka 10 min kuntopyörää, cross traineria jne. Ja tuo kahden viikon tauko on aika pitkä ilman minkäänlaista rasitusta lihaksille. Itselläni meni viikon pakkohuilin takia seuraavan viikon treenit ihan vituralleen.

Ihmettelen suuresti, mihin tämä perustuu. Eiköhän ne ns. kuona-aineet ole ennen seuraavaa treeniä lähtenyt jo pois lihaksesta. Lihas itsessäänkin palautuu suht' nopeasti, ja se on hermosto, joka vaatii eniten lepoa (ts. rajoittava tekijä). Mitä joku kuntopyörä tekee, jotta se saisi mömmöt hävitettyä muualta kuin jaloista?

Back
Ylös Bottom