Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Reeniohjelma

Olisiko kellään hyviä ehdotuksia reeniohjelmaani. Olen 16 vuotias pitkä ja laiha. (192cm, 68kg). Tarkoituksena olisi käydä neljästi viikossa salilla ja tehdä 2 kertaa nopeusreeniä ja kahdesti räjähtävyyttä. Ohjelman pitäisi olla avuksi salibandy harrastukseeni, mutta tärkeintä olisi lisätä nopeutta varsinkin jalkoihin. Näiden salien lisäksi myös ajattelin tehdä luisteluloikkia yms. Kiitos!

Moro!
Olen treenannut nyt n. 1,5 vuotta punttia, mutta olen silti vielä "aloittelija". Olen siirtymässä työntävät-vetävät dieettiohjelmasta seuraavaan ja tätä Hulkin ohjelmaa ajattelin testata. Onko sopiva ohjelma kun painotus on jaloissa ja takapuolessa ja käsilihakset on tarkoitus vain ylläpitää? Riittääkö sarjat? (Ja etukyykyn tilalla teen takakyykkyä). Rinta ja selkä saa kasvaa edelleen. Voimatyyppistä treeniä en ole ennen tehnyt ja eikös tässä ohjelmassa vähän yhdisty sekin? Kun tehdään noita 4-6 toistoja kaksi ekaa päivää..?

Reidet, kädet, vatsa (4-6)

Etukyykky 2x
Reisikoukistus maaten 3x
Jalkaprässi 2x
Ranskalainen 2x
Hauiskääntö kulmatangolla 2x
Vatsarutistus koneessa 2x

Selkä, rinta, olkapäät, pohkeet (4-6)

Mave 2x
Vinopenkki 2x
Leuat myötäotteella 2x
Pystypunnerrus kp 2x
Takaolkapääsoutu 2x
Dippi 2x
Pohkeet seisten 4x

Reidet, kädet, kyljet (6-10)

Etukyykky 2x
Reisikoukistus maaten 3x
Jalkaprässi 2x
Taljapunnerrus 2x
Hauiskääntö kp 2x
Kylkirutistus smithissä 2x

Selkä, rinta, olkapäät, pohkeet (6-10)

Yhden käden soutu kp 2x
Vinopenkki 2x
Leuat myötäotteella 2x
Vipunostot sivuille 2x
Takaolkapääsoutu 2x
Dippi 2x
Pohkeet istuen 4x

Penkkipaita ja tuo vyö, niistä puhutaan kaikkialla ja tiedän suurinpiirtein mitä ne ovat MUTTA miten ja miksi niillä saadaan parempia tuloksia?

Toivottavasti ymmärsitte :D

Penkkipaita ja tuo vyö, niistä puhutaan kaikkialla ja tiedän suurinpiirtein mitä ne ovat MUTTA miten ja miksi niillä saadaan parempia tuloksia?

Toivottavasti ymmärsitte :D

Voimanosto/bodausvyö auttaa pitämään paineet paremmin sisällä ja käytetään tukemaan yleisesti maastaveto- ja kyykkysuorituksia. Pääsääntöisesti en lähtis käyttämään sillä ilman sitä saa paremmin keskikroppaan voimaa, mutta ykkösissä voi käyttää jos mieli tekee. Penkkipaita taas on eri kankaista valmistettu paita josta (yleensä?) on selkäpuoli aukinainen, auttaa noston alkuosaa ja sitä käyttäessä ojentajat työskentelee jopa enemmän kuin rintalihakset.

Löysin yhden 2-jakoisen ohjelman jossa on liike nimeltään Koukistus, mikä se on??
Se on selkä, takareidet, pohkeet, hauikset, forkut / epäkkäät -päivänä.

Todella huonokuntoinen aloittelija etsii neuvoja

Taustatiedot: Olen 19 vuotias ja 181 senttiä pitkä ja painan noin 61 kiloa.

Ajattelin rekisteröityä tänne jotta saisin neuvoja niin ruokavalion kuin treenaamisen kanssa. Treenasin joskus ylä-asteella hieman ja koitin tuossa noin puolivuotta sitten treenailla mutta se homma kaatui aikalailla siihen, että yleensä treenaamisen jälkeen tuli todella huono olo joka ilmeisesti johtui siitä että verensokeri laski niin alas. Pitäisi siis ihan ruokavaliosta asti (joka on tällä hetkellä todella huono) pistää kaikki uusiksi. Olen aina ollut todella huono liikkumaan ja varsinkin koululiikunta ja pakotetut joukkue lajit saivat mielenkiinnon koko liikuntaa kohtaan katoamaan kunnes nyt on alkanut pyöriä mielessä että pitäisi saada itsensä kuntoon töitä varten ja sen takia että sanoivat armeijan tarkastuksessa kunnon olevan niin huono että sitä pitää parantaa ennen kuin voin sinne lähteä. Olen nyt viimeisen vuoden ajan kävellyt jonkin verran verrattuna sitä edeltävään aikaan jolloin istuin lähinnä koneella päivästä toiseen.

Himasta löytyy penkki, käsipainot sekä leuanveto tanko ja olen hieman sellainen jätkä joka ei kovin mielellään salilla kävisi vaan mieluummin omissa oloissa treenaisin. Olen jo miettinyt lähteväni lenkille kunhan lumet sulaa mutta pitäisi joku kunnon ruoka ohjelma sekä treeni ohjelma saada aikaiseksi koska tuntuu etten tiedä mitä pitäisi tehdä.

Himasta löytyy penkki, käsipainot sekä leuanveto tanko ja olen hieman sellainen jätkä joka ei kovin mielellään salilla kävisi vaan mieluummin omissa oloissa treenaisin. Olen jo miettinyt lähteväni lenkille kunhan lumet sulaa mutta pitäisi joku kunnon ruoka ohjelma sekä treeni ohjelma saada aikaiseksi koska tuntuu etten tiedä mitä pitäisi tehdä.

Tässä kotioloihin suunniteltu treeniohjelma, jota pystyy hyvin toteuttamaan noilla kamoilla mitä sulta löytyy. Olettaen tietysti että penkkiin ja käsipainoihin löytyy sitä rautaa.

Treeni 1
Penkkipunnerrus 3x
Yhden jalan kyykky 4x
Kulmasoutu tangolla 3x
Pystypunnerrus tangolla 3x
Hauiskääntö tangolla 3x
Vatsarutistukset 3x

Treeni 2
SJMV 3x
Askelkyykky käsipainoilla 3x
Penkkipunnerrus käsipainoilla 3x
Leuanveto 2x
Kulmasoutu käsipainoilla 2x
Vipunostot sivuille 3x
Penkkipunnerrus kapealla otteella 2x
Varpaillenousu lisäpainoilla (pohkeet) 4x

Treenit kolmesti viikossa, ei perättäisinä päivinä. 1 ja 2 vuorotellen. Toistomäärät aluksi vaikka 8-12 välillä, niin opit tekniikat. 8-12 tarkoittaa sitä, että tuolla välillä tulee rajat vastaan. Painot siis sen mukaan. Juoksu-/ kävelylenkkejä oman kunnon mukaan 1-3 kertaa viikossa. Ruokaohjelmaa en jaksa alkaa tekemään, mutta Ravinto-osiosta löytyy informaatiota sitä puolta silmällä pitäen. Pääasia on kuitenkin että syöt kuin sika, usein ja paljon terveellistä ruokaa. Sun painolla uskaltaisin sanoa että vähintään tuplaat syömäsi ruoan määrän. Paljon proteiinia, hiilareita ja hyvälaatusia rasvoja ja unta vähintään 8h joka yö.

Paras neuvo on, että luet foorumia (varsinkin aloittelijoiden osion sticky-ketjuja). Näitä samanlaisia topiceja tulee joka päivä noin 3-5, kaikilla on samat tavoitteet, samat asiat kerrotaan jokaiselle erikseen ja ainoa eroavaisuus on korkeintaan parin sentin pituusero tai puolen kilon heitto painossa. Luku- ja treeni-intoa! :)

^Sen verran tiedän, että jos kunnolla treenataan, niin ainakaan jalkapäivänä ei tee mieli edes ajatella minkään muun lihasryhmän hakkaamista noitten koipien jälkeen. Mutta riippuu aivan jaosta. Ojentajat voi tehdä myös selän, olkapäiden tai hauiksien kanssa samaan treeniin.

Onko muille tullut treenin seurauksena sellaista "ihottumaa"? Tiedän sen olevan kytköksissä treenaamiseen, sillä pahimmat punotukset ovat aina salin jälkeen ja seuraavana päivänä. Lähtee kyllä ihan rasvaamalla, mutta tuppaa palaamaan.

Itsellä siis rupesi ennen kaulan ympärillä leviämään sellaista punaisuutta, mikä oli vähän kuin olisi palanut auringossa. Sellaista kosketusherkkää. Nyt on sitten viime aikoina enemmänkin tullut sellaista karheaa ihoa kämmenselkiin, forkkuihin ja ojentajiin, ja juuri noissa kohdissa on viime aikoina tullut buustia.

Olkapäätreeneissä on kp-pystärit, viparit sivulle ja taakse. Tulisko liikaa rasitusta jos vaihtaa viparit taakse » niskan takaa punnerrukseen? Tai jos ottaa lisäksi?

En vaihtais ja toi niskan takaa punnerrus on vielä vähän sellanen liike, että siinä paskoo olkapäät helpolla. Riippuu myös ihan sun treenijaosta, että tuleeko liikaa rasitusta yms.

Pystyykö tekemään minkäänlaista älyllistä palkkaria ilman että tarttee ostaa lisäravinteita? Mieluummin nauttisin juoman jossa oikeita raaka-aineita eikä mitään jauhoja ..

Pystyykö tekemään minkäänlaista älyllistä palkkaria ilman että tarttee ostaa lisäravinteita? Mieluummin nauttisin juoman jossa oikeita raaka-aineita eikä mitään jauhoja ..

Miksei "jauhoja"? Samoja luonnon raaka-aineita nekin sisältää. Ei ne mitään kemiallisin konstein luotuja taikapulvereita ole. Mutta itse jos palkkari sattuu loppumaan vetäsen reenin perään jonkun hedelmän ja maitorahkan (banaani + ehrmann). Litra rasvatonta maitoa käy myös hyvin palkkarina.

Kysymykseni liittyy Raw-penkkiin, saako Raw-penkissä käyttää rannetukia? Ihan simppeli kysymys ,mutta vastaus en tähän tiedä. Kiitokset etukäteen vastaajalle :)

Back
Ylös Bottom