Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

En Vilun mielipidettä tiedä asiaan tai mitään tieteellistä kantaa, mutta ihan näin omasta näkökulmasta "aloittelevalle saliharrastajalle" on yhtä vaikea sanoa sitä rajaa kuin sille, milloin ihminen on vanha ja milloin hän on vielä nuori.

Elikkä, olen nyt alottanut saliharjoittelun, Ja tavoitteena olisi saad Massaa ja voimaa, eli tuommoinen raskaansarjan nyrkkeilijän olemus olisi hakusessa. Nyt aloitin Starting Strenghtin, ja sitä ajattelin tehdä 3kk nän aloitukseksi/totutteluksi, mitäs ohjelmaa sen jälkeen suosittelisitte?

Pitäessäni lepoviikon multa lähtee lihaksia suht paljon pois. mm. käden ympärys kutistuu puolsenttiä :D ja jos pidän useemman viikon peräkkäin ni se on aina se puolsenttiä pois per viikko. Johtuuko siitä että en sillo saa tarpeeks proteiinia. En oo nimittäin jaksanu sillo kiinnittää protskuihin oikee huomiota :D

Ja sitten toinen posti heti perään... Eli ei sitä lihasta lähde tuossa yhdessä lepoviikossa noin huomattavaa määrää, mutta tuo ns. kestopumppi lähtee pois ja samalla lihaksista lähtee myös nestettä. Jos sitten useamman viikon pidät totaalilepoa etkä katso syömisiä niin saattaa alkaakkin tuota lihaa käden ympäriltä kadota.

Elikkä, olen nyt alottanut saliharjoittelun, Ja tavoitteena olisi saad Massaa ja voimaa, eli tuommoinen raskaansarjan nyrkkeilijän olemus olisi hakusessa. Nyt aloitin Starting Strenghtin, ja sitä ajattelin tehdä 3kk nän aloitukseksi/totutteluksi, mitäs ohjelmaa sen jälkeen suosittelisitte?

Sitä ehkä kerkeää miettiä sitten 3kk päästä. ;) Katsot silloin paljonko sinulla on aikaa ja kuinka paljon on tuota hakemaasi massaa ja voimaa tullut sekä tarvitseeko joku kehon osa erityistä treenaamista. Nyt vedät vaan tota treeniä ja plussakaloreilla ja pohdit seuraavaa treeniohjelmaa sitten parin kuukauden päästä.

Eli nyt vaan treenaat kovaa, syöt oikein, nukut paljon ja keräät tietoa sekä pidät yllä treenipäiväkirjaa. Sit kolmen kuukauden kuluttua katot sitä treenipäivyrii ja jos tulokset edelleen nousee kohisten, jatkat samalla tavalla. Panosta aluksi tekniikkaan, äläkä turhaan ahnehdi sarjapainoja.

Missä vetäisit rajan "enemmän treenaavan" ja "aloittelijan" välillä... lasketaanko aloittelijoini muuten paljon urheilevat, mutteivät salilla käyneet tai sitten salilla joskus pari vuotta sitten käyneet ja nyt aloittamassa saliharrastusta uudestaan?

No itse olen nyt vuoden käynyt kunnolla puntilla, ennen harrastin pelkkää kamppailu-urheilua. Viimeisen 6kk aikana, paino on about samoissa, vyötäröltä lähtenyt 7cm ja esim hauikset + reidet kasvanut noin 3cm.

Ruokavalio lihaskasvuun

Ihan ensiks haluan sanoa, että en tienny laitanko tälle aiheelle uuden ketjun, vai kysynkö tätä tuolla "tyhmissä kysymyksissä". Päätin kuitenki tänne laittaa, että tästä vois mahdollisimman moni muukin aloittelija hyötyä.

Elikkä olen nyt 4kk käynyt salilla vaihtelevalla ruokavaliolla ja menestyksellä. Olen pääosin koittanut miinuskaloreilla kärsiä, että saa aluks ylimääräset rasvat pois. No nyt on 10kg ja risut puotettu ja pitäs alkaa lihasta kasvattaan. Kuinka paljon pitää syödä hiilareita? Proteiiniä käsittääkseni pitää syödä tämmösellä 70kg keijulla ~ 140g-170g päivässä?
Tavoitteena on tosiaan saada lihakset kunnolla näkyviin.

Jotain tämmöstä ruokavaliota olen miettiny:

Aamu: puuro + protsujauhoja 1dl tai 3-4 munaa + kinkku (en ole varma proteiini määrästä) valaiskaa joku
Rahka ~ 12.2g
Maito ~ 5g

Koulu: riippuu mitä jauhopihvejä siellä tarjolla (ei tietoa kouluruoan laadusta)
2 ruisleipää ~ 12g (?)
maito ~5g

Koulun jälkeen
joku hedelmä + rahka/tonnikalaa

15:30:Lämmin ruoka ~ (?)
Rahka ~ 12.2g
maito ~ 5g

Ennen salia Fast HERA80 1dl
(välipäivänä4-6munaa+jotain kinkkusiivuja+raejuustoa, tai jauhelihaa 300g+2-3munaa)

salin jälkeen Fast HERA80 1dl
3-4 munaa+kinkkua+raejuustoa

iltapala:
Rahkaa ~ 12.2g
Tonnikalapurkki ~ (?)

Tuleeko tuossa tarpeeksi proteiinia päivälle? Jos ei, mitä muuttasitte tuosta?

Taitaapi tulla ihan tarpeeks protskua, mut olisit voinu viskata tän tuonne aloittelijoiden peruskysymykseen tai jopa olisit voinut laskea ihan itse nuo protskut ja etsinyt tietoa miten paljon sitä protskua oikein kannattaa syödä.

Onko tuossa aivan kaikki päivässä syödyt ruokasi? Jos on niin hiilaria saat liian vähän.

Taitaapi tulla ihan tarpeeks protskua, mut olisit voinu viskata tän tuonne aloittelijoiden peruskysymykseen tai jopa olisit voinut laskea ihan itse nuo protskut ja etsinyt tietoa miten paljon sitä protskua oikein kannattaa syödä.

Onko tuossa aivan kaikki päivässä syödyt ruokasi? Jos on niin hiilaria saat liian vähän.

Suunnilleen kaikki. Millälailla nuita hiilareita kannattaa lähteä lisäämään? Voiko lisätä esim. mitä vain perunoista nuudeleihin ?

Suunnilleen kaikki. Millälailla nuita hiilareita kannattaa lähteä lisäämään? Voiko lisätä esim. mitä vain perunoista nuudeleihin ?
prot 2-3g/kg, rasv minim. 1g/kg ja loput hiilareita. hiilareita sen verran että paino nousee sen 0.2-0.5kg viikossa.
puuro, peruna, riisi, makaroni hyviä. vieläku ajottaa valtaosan noista hiilareista treenin ympärille niin hyvä tulee.

Mites muuten eri liikkeiden ajoittamisesta treenin aikana? Tarkoitan sitä, että tulisiko lihasryhmä x:n liikkeet tehdä aina peräkkäin, ja vasta sen jälkeen siirtyä sen jälkeen lihasryhmä y:n. Itse teen esim. hauispäivänä ensin haukkakääntöä neljä sarjaa, pumppaan väliin latsit ja rinnan, ja vedän treenin lopuksi kaksi viimeistelevää haukkaliikettä. Mikäli tekisin peräkkäin, painot putoaisivat ihan miniluokkaan.

prot 2-3g/kg, rasv minim. 1g/kg ja loput hiilareita. hiilareita sen verran että paino nousee sen 0.2-0.5kg viikossa.
puuro, peruna, riisi, makaroni hyviä. vieläku ajottaa valtaosan noista hiilareista treenin ympärille niin hyvä tulee.

Luin jotain palkkari threadia jossa puhuttiin esim Fast Hera80 ja malton sekottamisesta :

Mulla palkkarin virkaa on toimittanu seuraavat
1) helvetin pahanmakuiset mutta edulliset:
- Fastin Hera80 ja Malto6 suhteessa 2:1

Riittääkö tuo päivän hiilaritarpeiksi jos vetasee tuon 2:1 ennen ja jälkeen treeniä?

Ja vielä sen verran, että tarkottaahan tässä tapauksessa, että laitan esim. 1dl fastin hera80 ja 0.5dl maltoa, ja sitten vettä 3dl-3,2dl

Luin jotain palkkari threadia jossa puhuttiin esim Fast Hera80 ja malton sekottamisesta :

Riittääkö tuo päivän hiilaritarpeiksi jos vetasee tuon 2:1 ennen ja jälkeen treeniä?

Ja vielä sen verran, että tarkottaahan tässä tapauksessa, että laitan esim. 1dl fastin hera80 ja 0.5dl maltoa, ja sitten vettä 3dl-3,2dl

En kyllä ottaisi päivän kaikkkia hiilareita sokerista.

En kyllä ottaisi päivän kaikkkia hiilareita sokerista.

Ruukaan syödä päivällisen ennen salia, joten jos päivällisellä otan 1/4 osan lautasesta perunaa/riisiä/makaroonia ja salin jälkeen jonku 3-5munaa ja 1/4 lautasesta taas perunaa/riisiä/makaroonia. Tulisko tuossa tarpeeksi?

Ja sori tää menee tämmöseks arvuutteluks, kun en haulla enkä googlesta löytäny mitään suuntaa-antavaa hiilaritarvetta.

Syömällä suuremmat lihakset?
"Hiljattain julkaistussa tutkimuksessa urheilijat onnistuivat 10 viikon aikana hankkimaan kilon lihasmassaa samalla, kun he sulattivat kropasta viisi kiloa rasvaa."

Mitä mieltä porukka on tällaisista personal rainerin lausunnoista?

Ihan perusjuttuja. Alottelelevalla saliharrastajalla voi sulaa fäti ja kasvaa lihas samaan aikaan. Kuten tuossakin todataan, enemmän reenaavilla ei olekkaan enään mahdollista.

Miten tuo sitten onnistuisi? Tai siis, kun tuossa jutussa sanotaan, ettei tarvitsisi massakautta. Pitäisikö sitten syödä juuri sen kulutuksen mukaan, juuri suositusten mukaan vai parisataa kaloria plussalla? Mikä on tuo tuon artikkelin tapa ja keino polttaa ja kasvaa samaan aikaan? Siitä kun ei ole mainintaa.

Oikein ajoitettu syöminen suht. kulutukseen, luultavasti. Eivät voimistelijatkaan huippuvalmentijien sanoin mitään bulkkeja ja kiristyksiä vedä, ja silti massaa löytyy todella runsaasti rasvaprosentin ollessa hyvin pieni.

Musta taas hinta on aivan karmea, mutta maku kohdallaan?

5 kertaa viikossa salilla

käyn 5 kertaa viikossa salilla(välillä 6)mutta ei ole mitään tarkkaa ohjelmaa mitä lihasryhmää teen minäkin päivänä(eli vähän kaikkea joka päivä.tarkoitus on pudottaa painoa samalla joten pyöräilen ja soudan ja kävelen paljon(joka treeni päivä 20-45min jonka jälkeen alan treenaamaan.joka treeni päivä olen salilla noin 2tuntia.
joten kysymys onko ketään joka voisi tehdä jonkun hyvän treeni ohjelman ja neuvoa vähän liikkeissä?

Back
Ylös Bottom