Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Siis mitä helv.... onko tua alpha t2 jotenki muka laitonta täällä meillä päin koska olen kyseistä pakettia odotellut jo kauan ja laitoinkin lisaravinnekaupan myyjälle s-postia ja ilmoitti että se on tulilla jossain investegationeissa...eivätkä he tiedä kauanko siinä kestää ymym...

Aloittelen tässä punttausta ja mietin koko päivän ravintojakaumaa.

Lähtöpaino on 80kg ja tarkoituksena olisi nostaa noin 10kg painoa. Aikarajaa en itselleni asettanut.
Tällä hetkellä syön välipäivinä noin 2700 - 2900 kaloria jossa on noin:
200-300g proteiinia (yleensä 200g)
55-95g rasvaa
200-300g hiilaria.

Mitä mieltä olette, pitäisikö muokata rasvoja nauttia enemmän ja hieman nipistää prodeista? Jos ihan tarkkoja ollaan niin vaikka kuinka tarkasti koittaa syödä salaattia ilman kastiketta yms. tuntuu, että rasvat täyttyvät liiankin helposti.

No nopeasti sanottuna toi 55g rasvaa on liian vähän sun kokoselle kaverille. Rasvaa ainakin 1g/painokilo proteiinia 2g-3g/painokilo (voi olla enemmänkin, mutta ei pitäisi olla mitään hyötyä enää), sitten loput hiilareista ja rasvaakin voi olla enemmän kuin tuo 1g. Sitten katot, että kalorit on +500kcal joka päivä niin alkaa massaa tulemaan. Hieman maltillisemmillakin voi olla, mutta silloin kehitys on hitaampaa - läskiä tuolloin tulee ainakin vähemmän. Riittääkö toi 2700kcal päivässä tuon painoiselle? Minkä pituinen olet?

Osaisikojoku kertoa mistä voisi johtua ettei rintalihakseni kasva kovin hyvin? Olen kokeillut erilaisia liikkeitä rinnalle mm. penkkiä, vinopenkkiä, käsipainopenkkiä, vipareita, ristikäistaljaa.
Nykyään teen käsipainopenkkiä ja se tuntuu todella hyvin rinnassa, mutta silti ei vain oikein kasva :/
Olen käynyt salilla 2 vuotta eikä rintalihakset ole kasvaneet lähes yhtään puoleentoistavuoteen. Muut lihakset kyllä kasvaa hyvää tahtia varsinkin kädet. Nyt teen yksijakoista treeniä koska olen huomannu sen toimivan itselläni parhaiten.
Teen kolme sarjaa kässäripenkkiä treenissäni. Treenit teen ma, ke ja pe. Pitäisikö tuohon kässäripenkin rinnalle ottaa joku muu liike vielä? vai mitä ehdottaisitte?

Ajattelin, notta tämä kysymys sopii parhaiten tämän langan alle. Elikkäs, olen aloittelemassa staattisen pidon treenausta vatsalihaksille ja ajattelin alottaa totuttelun tekemällä joka ilta 3 * 30 sek pitoja vaikka sitten hampaat irvessä. Kysymys kuuluukin, onko terveellistä joka ikinen ilta treenata vatsoja näin, jos ne myös jälkeenpäin venyttää? Kannattaako pitää välipäivä, ettei treenaa ollenkaan vatsaa? Ajattelin tämän lisäksi kahtena päivänä neljästä puntilla ottaa omalla painolla 3*15 toistoa vatsarutistuksia.

Aattakkee tyhmää, kiitoksia.

Mikä liike vaikuttaa parhaiten olkapäiden "pyöreyteen"? Tässä kuvassa on aikalailla sitä mitä tarkoitan, pallomaiset olkapäät. Vipareita sivulle ja pystypunnerusta vain tarpeeksi? Itsellä ovat olkapäät jäämässä pahasti jälkeen, pyöreys puuttuu.

Millainen on muuten tuo olankohautusten(mikälie) tekniikka? Onko tuo kuinka yleishyödyllinen liike, tarkoitan sitä, että kannattaako tunkea mukaan kaksijakoiseen, jossa on jo viparit ja pystypunnerrus.

Terve, ossaiskohan kukaa auttaa mua, ku haluisin jotain hyviä neuvoja/ohjeita/vinkkejä rasvaprosentin pudotukseen? Painan 90 (+/-1kg) ja oon 189cm pitkä ja ylimäärästä mahassa ei hirmu paljoo oo. Oon käyny nyt 2 kuukautta salilla aktiivisesti ja tulokset noussu hyvin, mutta yks probleema on vieläki, pitäs saada sikspäkki saada kunnolla erottumaan kesäksi mennessä. Pienimuotoinen sikspäkki jo erottuu, mutta osaisko joku antaa vielä jotai neuvoja? Aamuaerobiset tyhjään mahaan? -500kcal päivään? Vähähiilihydraattinen ruokavalio? Enemmän vatsalihasliikkeitä (Nyt joka toinen päivä ku oon salilla)? Neuvoja otetaan MIELELLÄÄN vastaan! :)

Sori jo etukäteen etten jaksa/osaa hakea tietoa asiasta, mutta kannattaako penkkipunnerrus tehdä jalat maassa vai ilmassa/penkin päällä? Kun tuossa Miken triidissä sanottiin, että jalat maassa, mutta personal trainer suositteli jalkojen pitämistä ilmassa.. Kumpi siis on oikeassa, vai ovatko molemmat? Ja miten se jalkojen sijainti vaikuttaa kyseisessä liikkeessä?

Sori jo etukäteen etten jaksa/osaa hakea tietoa asiasta, mutta kannattaako penkkipunnerrus tehdä jalat maassa vai ilmassa/penkin päällä? Kun tuossa Miken triidissä sanottiin, että jalat maassa, mutta personal trainer suositteli jalkojen pitämistä ilmassa.. Kumpi siis on oikeassa, vai ovatko molemmat? Ja miten se jalkojen sijainti vaikuttaa kyseisessä liikkeessä?

Minä suositan kyllä pitämään jalat maassa, saat siten tukevamman asennon ja sitä kautta isommat raudat liikenteeseen.

Jalat maahan. Oliko sun PT:llä jotain erityisen hyvää syytä pitää jalat ilmassa?

Itse näen kaksi syytä jolloin voi pitää jalkoja ilmassa;

-harjoittelet sotilaspenkkikisoihin
-harjoittelet vapaaottelua varten

Viitsiikö joku lyhyesti tai miksei pitkästikin perustella minulle miksi lihasryhmä per viikko olisi parempi kuin 1-jakoinen treeni esim. G6. Lähinnä tuo lihaksen kasvu mietityttää, jotenkin hassulta tuntuu, että kerta viikkoon lihasryhmä toisi kehitystä? Eilen aloitin ekan kerran 3 jakoisen, rinta- selkätreenillä. Sarjoja tulee vähintään saman verran kuin G6:ssa.

Esim. rintatreeni eilen:

4 x 10 penkki
4 x 10 vinopenkki
4 x 15 ristitalja

Sarjapainot olivat maksimit eli sarjojen viimeset toistot menivät silkalla tahdon voimalla ja tällä hetkellä tissit ja selkä on melko jumissa, mutta riittääkö tuo edellä mainittu kerran viikossa kehitykseen?

Sivuhuomatuksen todettakoon, että G6:lla en päässyt koskaa tuollaiseen pumppiin rintojen osalta. Oli kuin kaks ilmapalloa :dance:

Ja toinen sitten, mistä tietää, että selkätreeni on mennyt perille? Mulla tuntuu vasta seuraavana päivänä hieman "jumia" selässä, mutta treenin aikana ei tunnu juuri missään. Ainoastaan Mave oli ainoa jonka sain selkään tuntumaan.

Selkätreeni eilen

4 x 10 Mave
4 x 10 ylätalja rinnalle
4 x 10 alatalja
4 x 10 Kulmasoutu

Pitäskö ottaa vielä leuanveto mukaan jotta selkään saisi kunnolla tuntumaa.

Viitsiikö joku lyhyesti tai miksei pitkästikin perustella minulle miksi lihasryhmä per viikko olisi parempi kuin 1-jakoinen treeni esim. G6. Lähinnä tuo lihaksen kasvu mietityttää, jotenkin hassulta tuntuu, että kerta viikkoon lihasryhmä toisi kehitystä? Eilen aloitin ekan kerran 3 jakoisen, rinta- selkätreenillä. Sarjoja tulee vähintään saman verran kuin G6:ssa.

Ei mikään treenijako ole absoluuttisesti parempi kuin joku toinen.
Useimmillä kehitys on parasta silloin, kun treenijakoa vaihtaa treeniohjlemasta seuraavaan siirryttäessä.

Sarjapainot olivat maksimit eli sarjojen viimeset toistot menivät silkalla tahdon voimalla ja tällä hetkellä tissit ja selkä on melko jumissa, mutta riittääkö tuo edellä mainittu kerran viikossa kehitykseen?

Ei siinä ainakaan liian vähän sarjoja ole jos sitä tarkoitat.
(esim. minä teen yleensä useamman lihasryhmän samalla kertaa ja sarjoja tulee tuon verran koko treenissä yhteensä)

Ja toinen sitten, mistä tietää, että selkätreeni on mennyt perille? Mulla tuntuu vasta seuraavana päivänä hieman "jumia" selässä, mutta treenin aikana ei tunnu juuri missään. Ainoastaan Mave oli ainoa jonka sain selkään tuntumaan.

Siitä että liikkeet tuntee selässä. Selkä on vaikea paikka saada tuntumaa. Ottaa aikaa oppia se.
Jos treenin aikana ei tunnu missään, niin teet liikkeet yksinkertaisesti väärin. Vedä selällä äläkä käsillä.
Mavessa selällä "vetäminen" tapahtuu automaattisesti, koska kädet pysyy suorina... joten se on "helppo liike" kun tuntumaan ei tarvi erikseen keskittyä.

Oisko vinkata sitten jotain toista helppoa liikettä maven lisäksi joka ottaisi helpommin selkään niin voisi sitten lopputreenin keskittyä muissa "vemputuksissa" siihen selällä tekemiseen. Eli ettei treeniteho kärsi tekniikkaharjoittelun kustannuksella.

Oisko vinkata sitten jotain toista helppoa liikettä maven lisäksi joka ottaisi helpommin selkään niin voisi sitten lopputreenin keskittyä muissa "vemputuksissa" siihen selällä tekemiseen. Eli ettei treeniteho kärsi tekniikkaharjoittelun kustannuksella.

Eipä oikeastaan.
Pull Over ja sen variaatiot sekä ylätaljavedot suorin käsin (youtube: straight arm pulldown) on eristäviä liikkeitä selkälihaksille, mutta kyllä niissäkin saa väännettyä olkapäillä, rinnalla ja ojentajilla niin pirusti, että ei ne välttämättä sen paremmin selkään mene.
Joten eipä tuossa oikein muu auta kuin opetella selkätreenitekniikkaa... ja se on täysin yksilöllistä, että missä selkäliikkeissä kukakin saa parhaan tuntuman. Yhdellä se on ylätalja, toisella leuanveto ja kolmannella kulmasoutu.

nahkasäkki: -Kokeileppa tuota (ns. omapaino kulmasoutua). Laita jala korokkeelle joka on 5-15cm korkeammalla kuin tanko ja pidä lantio kunnolla ylhäällä koko ajan. Kannattaa kokeilla eri otteilla, millä saa itselleen parhaimman tuntuman, esim. leveällä myötäotteella lapojen väliin ja takaolkapäille ja kapealla vastaotteella (kuten videossa) sitten enempi leveälle selälle. Vedä rinta aina tankoon kiinni, ne viimeiset sentit ja rauhallinen lasku on koko homman pointti. Jos ja kun jossain vaiheessa tuntuu että pitäisi saada lisempi vastusta, ei muuta kuin lätkää vatsan päälle lisäksi.

http://www.youtube.com/watch?v=jZvP6n-V74M

Kysymys kyykkyä koskien. Onko se niin maaginen liike mitä jengi hehkuttaa ? Onko kyykyssä jotain mitä ei voi korvata millään muulla ? Mietin vain kun en ole tehnyt kyykkyä (paitsi hyppykyykkyä pienillä painoilla), koska pelkään että polvet prakaa. Toisiko kyykkääminen nähin liikkeisiin jotain huomattavaa kehitystä voimaan: mave,rive,pystypunnerus tangolla seisten,penkkipunnerus,leuat,dipit,hauiskäännöt tangolla seisten,jalkaprässi,hyppykyykyt 10-15 kg painoilla ja jotain pikkuliikeitä sillon tällön tulee vaihtelun vuoks tehtyä.

Mainittakoon vielä, että puntti on se "kakkos"- harrastus (teen 2 kertaa viikossa 1-jakosta)

On maaginen, mutta voi korvata etukyykyllä. Ei hajoa polvet kun on lämmittely+tekniikka kunnossa. Noista mitä mainitsit niin kyykky auttaa maastavetoon ja ja rinnallevetoon aika helvetisti sekä varsinkin ilman vyötä tehtynä tuo massiiviset määrät lisää voimaa koko keskikroppaan.

"kakkos"- harrastus

kolme viimestä vittuun ja takakyykky tilalle, kuiski se on kokonaisvaltaisimpia liikkeitä mitä on. jos sulla on joku valmentaja joka haluaa et välttämättä teet noita hyppykyykkyi nii mikäs siinä, punttailu varmaan siis tukee lajia? mitäköhän tolla habakäännöl haetaan

ellei se ykkös harrastus tarkota sit muuta ku urheilulajii

Back
Ylös Bottom