Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Olen tälläinen 17v poika, ajattelin ruveta "reenamaan" jonkin verran koti olosuhteissa, kun en nyt ennen kesää oikein kerkii/pysty käymään salilla. Elikkä kotoa löytyy kuntopyörä, leuavetotankoa, penkkipunnerruspenkki, käsipainoja yms. Saisinko näiden avulla itseäni hieman parempaan kuntoon, en oikein pidä omasta ulkomuodostani tällä hetkellä. Älkää nyt pahasti naurako minulle. :)
Motivaation puute on minulle suurin ongelma ollut tässä lähiaikoina. pituus 183cm ja paino 77kg. :S

Tälläinen kysymys ois että jos haluaa maximaalisesti massaa niin kumpi näistä systeemeistä ois järkevämpi sijoittaa mm. kulmasoudussa ja NTP... Penkissä käytän miken 2*6 ja ihan hyvin piffiä tuntuu tulevan. Eli sarjat ja toisto määrät: 2*8 vs. 3*8...

Olen tälläinen 17v poika, ajattelin ruveta "reenamaan" jonkin verran koti olosuhteissa, kun en nyt ennen kesää oikein kerkii/pysty käymään salilla. Elikkä kotoa löytyy kuntopyörä, leuavetotankoa, penkkipunnerruspenkki, käsipainoja yms. Saisinko näiden avulla itseäni hieman parempaan kuntoon, en oikein pidä omasta ulkomuodostani tällä hetkellä. Älkää nyt pahasti naurako minulle. :)
Motivaation puute on minulle suurin ongelma ollut tässä lähiaikoina. pituus 183cm ja paino 77kg. :S
Ota täältä kunnon ohjelma käyttöön, vaikkapa g6 ja mene salille. Lisäksi ruokailut kuntoon niin kyllä siitä kroppa paranee.

[ e ] tossa lukikin, että et kerkeä käymään salilla. Kyllä sitä luulis tunti olevan päivässä vapaata, ei tekosyitä ;) mutta ota ohjelma jonka saat tehtyä kotona. Muista treenata kroppaa monipuolisesti niin kasvat. Sählyllä ei kasva jalat. :D

Olen tälläinen 17v poika, ajattelin ruveta "reenamaan" jonkin verran koti olosuhteissa,
...

Esim. taikasanoilla "kotitreeni" löytyy foorumilta haulla aikamoinen liuta ohjeita ja ohjelmia kotona treenaamiseen vähäisemmilläkin varusteilla.

Asia erikseen on sitten se, että motivaatio-ongelmat ja kotona treenaaminen ovat aika lailla tuhoon tuomittu yhdistelmä. Se nimenomaan vaatii helvetisti sisäistä motivaatiota, että jaksaa treenata kunnolla kotona, välineistä johtuen vielä pelkistetyllä ja tylsällä ohjelmalla, eikä sorru jättämään treenejä "huomiseen" tai vetämään niitä läpi laiskasti puolivaloilla samalla telkkaria katsoen. Siinä(kin) mielessä sali olisi parempi, että kun salille on itsensä saanut raahattua, niin siellä varmasti tulee myös treenattua.

Liikkeet jaloilla 14v

Isä on aina sanonut ,että mun ei pitäs tässä iässä (14.v) vielä tehä jaloille treeniä, koska jos teet väärin siinä syntyy pian suurta vahinkoa...
Onko totta? Olen tämän ( ja myös sen takia ,että jalkani ovat hemmetin geeni-ihmeet) treenannut vain yläkroppaa. Toki on tullut harrastettua judoa ,mutta kun siinä rasitus tulee suurimmaksi osaksi ylökroppaan.
Mitkä olisivat turvallisia treenejä jaloille? Siis sellaisia ,että tekniikka ei ole niin hirveen vaikea kuten kyykyssä ( näin olen ymmärtänyt)? Ihan koko jaloille. Hackkyykky? Jalkaprässi? Mites muuten takareisien treenaus?

Anteeksi erittäin epäselkeä kirjoitusasu, en vain osaa jotenkin kirjoittaa selkeästi :arvi:

Ei ole kyykyt mave jne vaarallisia, kunhan tekee oikealla tekniikalla eikä tossa iässä ala vielä pääpunasena vääntämään maksimeita. Mutta joo, hackit, prässit ja muut riittää kyllä aluksi jaloille jos et kyykkyä silti halua tehdä. Takareisille askelkyykyt ja sjmv bueno.

Taustatiedoksi kerrottakoon, että olen 24 v. nainen (161cm/53kg) saliharrastuksen alkutaipaleella. - -

Penkkipunnerrus nyt vaan on semmonen tosimiesten liike, että ei kai sitä kukaan tee 2,5 kg (eikä etenkään 1,25 kg..) painot tangon päissä. Mutta tiedän, ettei mun kannata yrittää nostaa ainakaan enempää kuin se 25 kg, koska sitä suuremmat painot ei välttämättä nouse kertaakaan.

Viisaammat varmaan korjaavat, mutta miten ihan normaali punnerrus? Eikö sen luulisi kehittävän enemmänkin kuin penkkipunnerrus puolella omasta painosta? Sitähän voi tehdä kevyemmäksi laittamalla kädet penkille, tai raskaammaksi laittamalla jalat penkille.

2½ kg korotus 20 kg tankoon (eli ne 1,25 kg levyt päihin) ei kuulosta mitenkään omituiselta. Ei kai kukaan 100 kg sarjapainoistakaan hyppää suoraan 125 kiloon, mikä korotus olisi samassa suhteessa kuin 20->25 kg.

maradona, kyllä sun isäs on aika pihalla. Tekniikka kyykkyssä kuntoon niin ei huolta. Enkä usko että sulla niin geeni-ihme jalat on ettei reenata tarvisi.

maradona, kyllä sun isäs on aika pihalla. Tekniikka kyykkyssä kuntoon niin ei huolta. Enkä usko että sulla niin geeni-ihme jalat on ettei reenata tarvisi.

Miten niin pihalla jos haluaa että nuori poika treenaa turvallisesti?

Isä nyt ei vaan näköjään satu tietämään asiasta.

maradoona, voit harjoitella jalkoja aivan hyvin. Aloita opettelemalla vaikka askelkyykyn eri variaatiot, niillä saa jalkoihin hyvin pihviä ja voimaa.

En sanonut ettei niitä tarvii treenata. Ajatelin vain etten vielä ota niitä mukaan kun ovat sen verran kuitenkin geeni-ihmeet. Tottakai myöhemmin/kohta mukaan ohjelmaan. Kiitos vastauksista!

1. Lähtöasento on väärä. Painon pitää olla tasaisesti koko jalkapohjalla, ja tangon olisi hyvä olla painopisteen päällä, ei etukenossa niinkuin usein näkee. Jos painopiste on liikaa edessä niin se vaikuttaa koko kyykyn lihasryhmien toimintaan.

2. Polvet eivät mene varpaan yli. Jos olet asunut viimeiset 10v kiven alla voit olla vielä sitä mieltä että polvet eivät saisi ylittää varpaita. Tosiasiassa, käytäntö ja tutkimukset ovat osoittaneet melko konkreettiseksi että se ei ole polville vaarallista, päinvastoin.

3. Lannerangan, eli lumbaalinikamien, yliliikkuvuus. Usein lonkankoukistajien kireys vaikuttaa lannerangan toimintaa, johtuen niiden kiinnityskohdista ja funktiosta. SIlloin ne vetävät lannerankaa anterioriseen tilttiin, eli korostavat alaselän mutkaa. Tämä vaikuttaa pakaroiden ja lonkankoukistajien, eli gluteus maximus/medius/minimus ja psoas/iliacus/rectus femoris, koaktivaatioon, ja lisääntyneisiin suojamekanismeihin. Toisin sanoen, lyhyet lonkankoukistajat tekevät pakaroista ja takareisistä heikommat, jolloin lantionojennus ei ole tarpeeksi vahvaa, varsinkaan kyykyn ala-asennossa.

4. Yläselkä ei pysy tiukkana. Usein näkee sitä että alasmennessä kompensoidaan lantion kireyttä joustamalla rintatangasta. Se on täysi no go. Sillä tavalla menettää jäykkyyttä koko kehosta, ja voimantuotto on jälleen vähemmän optimaalista. Latsienkin kuuluu jännittyä kyykyssä, ja letkulla rintakehällä se tapahtuu lievästi sanoen heikolla teholla.

5. Kaularangan virheasento. Yleisin iso virhe minkä olen huomannut on kyykyssä kaularangan työntäminen eteenpäin. Se on kriittistä voimantuotolle, että kaularanka on oikeassa asennossa rintarangan nikamiin nähden. Jos kaularanka työntyy eteen, hermosto heikentää maksimaalista voimantuottoa aina alaraajoihin asti. Eli vahvat niskan lihakset, ja epäkkäät pitävät päätä oikeassa asennossa.

Ei ole missään tärkeysjärjestyksessä, vaan täysin päästä kirjoitettua sitä mukaa kun tuli mieleen jotain.

Kopioin tännekin tuon postaukseni toisesta tredistä.

Onko toi kakkos kohta muka totta :O Mulla nimittäin menee polvet varpaiden yli kyykyssä ja olen luullut koko ajan tekeväni väärin. Hienoa jes!

Eli olisin sellaisella asialla että tarvisin hieman opastusta näihin perus asioihin ja tietoa liikkeistä. Hieman taustatietoa: olen 15-vuotias 175 pitkä ja painan sen 64kg. Noin 1,5v sitten murtanut jalkani todella pahasti (luu pirstoutui 9 osaan). Pitkän urheilu tauon jälkeen olen päätänyt alkaa käymään salilla että saisi lihasta ja kunnon parantamiseksi lenkkeilyä, luultavasti myös jonkun kamppailu lajin aloitan. Ennen tapaturmaa harrastin jääkiekkoa.. kuitenkin homma loppui onnettomuuteen, siis jalka on ihan normaali nykyään mutta päätin lopettaa sillä jäin pahasti jälkeen muista. Tosiaan oikeen minkäänlaista kokemusta ei ole salilla käymisestä.

Noh, mutta itse asiaan. Luin hieman tota topicciä "Starting Strength - 1-jakoinen perusohjelma aloittelijalle" mutta kummastuin siitä että onko harjoitukset todellakin noin "helppoja" Treeni A:
Kyykky 3x5
Penkkipunnerrus 3x5
Maastaveto 1x5

Kävin tänään salilla kokeilemassa tuota reeniä mitä maanantaille suositeltiin. Kuitenkin noiden tekemiseen menee ihan 20min? Eikä tuntunut oikeen missään. Päätin aluksi kokeilla pelkällä tangolla ja katso miltä reenin jälkeen tuntuu, ihan normi olo eikä mihinkään satu. Pitäisikö lisätä painoja vai lisää sarjoja? Kuitenkin itselläni käsitys että hyvän treenin jälkeen jossain paikassa pitäisi vähän kipuakin olla?

Vielä pari kysymysyä: kannattaako alkaa vetään reenin jälkeen esim jotain palauttavaa pulveria tai vaikka massan saamiseksi jotain massa pulveria?

Yritin kattella haulla mut ei löytynyt mitää, joten kysyisin sellaista että miks mut vasen hauis on huomattavasti suurempi ja kuin oikea. Olen treenannut nyt scottipenkil yms hauisliikkeil, mutta vasen kasvaa vaa nopeammin kuin oikea... :S Jotain vinkkei, tekniikkavirheitä yms?
Kiitos! :)

Kävin tänään salilla kokeilemassa tuota reeniä mitä maanantaille suositeltiin. Kuitenkin noiden tekemiseen menee ihan 20min? Eikä tuntunut oikeen missään. Päätin aluksi kokeilla pelkällä tangolla ja katso miltä reenin jälkeen tuntuu, ihan normi olo eikä mihinkään satu. Pitäisikö lisätä painoja vai lisää sarjoja? Kuitenkin itselläni käsitys että hyvän treenin jälkeen jossain paikassa pitäisi vähän kipuakin olla?

Vielä pari kysymysyä: kannattaako alkaa vetään reenin jälkeen esim jotain palauttavaa pulveria tai vaikka massan saamiseksi jotain massa pulveria?
Lisää joka kerta painoja vaikka 2,5kg. Kyllä raja jossakin vaiheessa tulee vastaan :) Palkkaria minä suosittelen, mutta noista mass gainereista en oikein perusta. Mielummin sinuna opettelisin syömään kunnon ruokaa sen sijaan, että vetäisin tuollasia sokerikötöstyksiä kurkusta alas.

Lisää joka kerta painoja vaikka 2,5kg. Kyllä raja jossakin vaiheessa tulee vastaan :) Palkkaria minä suosittelen, mutta noista mass gainereista en oikein perusta. Mielummin sinuna opettelisin syömään kunnon ruokaa sen sijaan, että vetäisin tuollasia sokerikötöstyksiä kurkusta alas.

Mutta onko se totta että teen noi sarjat sen pitäis olla siinä? Tuossahan menee 10min? Vai voiko jotain vähän lisätä toistoja?

Mutta onko se totta että teen noi sarjat sen pitäis olla siinä? Tuossahan menee 10min? Vai voiko jotain vähän lisätä toistoja?

En tiedä mitä ohjelmaa teet, mutta pikainen laskelma: 3 krt/vko, 40 harjoitusviikkoa/vuosi ja 2½ kg lisää / kerta. Tekee tasan 300 kiloa lisäystä vuotta kohti. Kyllä se raja vastaan tulee.

Enkä minä ainakaan saanut paljon paikkoja kipeäksi kun joskus puolitoista vuotta sitten aloittelin. Ei kai ole kuukauteen tai pariin sellaista hermotusta vielä, että saisi lihaksista lähellekään todellista tehoa irti.

En tiedä mitä ohjelmaa teet, mutta pikainen laskelma: 3 krt/vko, 40 harjoitusviikkoa/vuosi ja 2½ kg lisää / kerta. Tekee tasan 300 kiloa lisäystä vuotta kohti. Kyllä se raja vastaan tulee.

Enkä minä ainakaan saanut paljon paikkoja kipeäksi kun joskus puolitoista vuotta sitten aloittelin. Ei kai ole kuukauteen tai pariin sellaista hermotusta vielä, että saisi lihaksista lähellekään todellista tehoa irti.

Kyykky 3x5
Penkkipunnerrus 3x5
Maastaveto 1x5

Tuollaisella harjottelen

Terve taas.. Nyt semmosta robleemaa kun oon nyt tehny tuota 2x6 penkkiä 4-jakosella niin aluksi 4vk meni silleen et joka viikko/kerta sai laittaa 2.5kg lisää mut nyt hinkannut viimoset 4 viikkoa samassa kohtaa. Eli mitä on menny väärin? Pitäsikö välillä tehä esim. 3x10 sarjoja vai mitä? Ruokapuoli on kunnossa kun painoakin joka viikko tulee.. Kaikki muut liikkeet on noin 3x10 eli massaa haen. Muissa liikkeissä on kuitenkin tasaisesti noussut sarjapainot mut toi penkki häiritittee tossa! Treenannut ton 2-3kk eli alussa vielä..

Olen treenaillut nyt kuukauden neljä kertaa viikossa 2-jakoisella ohjelmalla ja toinen kuukausi olisi tarkoitus jatkaa vielä vastaavaan tyyliin. Tämän jälkeen joudun kuitenkin käytännön syistä vähentämään treenimäärääni kolmeen kertaan viikossa.

Tarvitsisin nyt neuvoa, miten jatkan. Vaihdanko 3-jakoiseen? Entä onko Arnoldin kultainen kuusikko potentiaalinen vielä tässä vaiheessa? "Kunnon" treeniä on nyt 9 kuukautta takana, joten ei tässä nyt ihan aloittelijoita olla, mutta saliuran alkutaipaleella kuitenkin ;)

Itse aloitin ilmeisesti väärin tuon SS:n eli aloitin tanko + 10kg ja siitä nyt kohta pari kuukautta vaan itsepäisesti nostanut painoa joka kerta sen 2,5kg. Vaikka alku onkin nopeasti hoidettu ja tuntuu et oli aika turha reissu, on se suoritteiden oikea toteuttaminen opiskelun arvosta. Nyt on jo eka liike menny failureen, ja pudotin sen 7,5kg viime treeneissä. Eli pystypunnerruksessa sain romut ylös, mutta mielestäni tekniikka oli jo niin kaukana halutusta, että otin sen resetin sen takia. Näin aijon tehdä muidenkin liikkeiden kohdalla, heti kun tuntuu että tekniikka alkaa pettää, resettiä ja koitetaan hitusen köykäsemmällä korjata virhe liikkeessä ja jatkaa taas.

EDIT:
Tämä siis Lankille, oli tullut jo pari postia väliin.

Back
Ylös Bottom