Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Onko ylipäätään pakkiksella tyyppejä, jotka olisi kasvattanut hyvät jalkavoimat tekemättä ollenkaan kyykkyjä? Siis koneilla.

No sanoppa millä ne voimat testataan sitten, muulla kuin kyykyllä? Ku ei ole mitään vertailukelpoisia laitteita olemassa... Ja kovaa kyykkyä ei saa muuten ku kyykkäämällä. Voit treenata pelkkää prässiä ja tulla siinä liikkeessä vahvaksi, ei yleisesti vahvaksi.

Teen kyykkyjä viellä suhteellisen pienillä painoilla, ns syväkyykyillä. Ajattelin nyt varmistaa että onhan tuo ihan normaalia että reenatessa vähän paikat rutisee? Polvet tossa vähä korisee mutta ei minkään sortin kipuja ole kyllä, ja olen muutenkin ns. naksuvaa sorttia, selkä yms, lekurilta joskus kyselin niin "kalkki se vaan paukkuu" oli vastaus. Näinhän se on? En käytä mitään vöitä tai polvitukia koska painot on viellä suhteellisen pienet.

Tuli pari kysymystä mieleen. Kuulin että välillä voisi treenata niinkin että tekisi samat lihakset moneen kertaan viikossa. Esimerkkinä kuulemma että jos hauista tekee joka päivä niin se kasvaisi todella hyvin, mutta haluttuun tulokseen pääsemisen jälkeen pitäisi levätä sitten kunnolla. Onko täyttä legendaa vai onko tässä jtn ideaakin?
Toinen kysymykseni sitten liittyykin ruokailuun. Illalla ei ilmeisesti pitäisi syödä hiilareita? olenko oikeassa? Haittaako kuitenkaan jos syö iltapalalla yhden ruisleivän? :D

Tuli pari kysymystä mieleen. Kuulin että välillä voisi treenata niinkin että tekisi samat lihakset moneen kertaan viikossa.

Kyllä, niin voi. Ääripäässä voi myös treenata lihakset kerran kahteen viikkoon ja saada tulosta. Kyse on aina intensiteetin ja volyymin tasapainosta. Jos et ymmärrä, mitä se tarkoittaa, niin käytä hakua ja opiskele kunnes ymmärrät. Karkeasti sanottuna, voit treenata usein mutta silloin on jätettävä varaa, että palautuu. Mitä harvemmin toisaalta treenaat, niin sitä kovempaa voit treenata. Tilanteesta riippuu, mistä se sopiva tasapaino löytyy. Ne, jotka väittävät treenaavansa "aina täysillä", ovat joko pro-treenaajia tai eivät tiedä alkuunkaan, mitä täysillä treenaaminen edes tarkoittaa - yleensä jälkimmäisiä.

Kovaa ja usein treenaaminen voi toimia lyhytaikaisena "shokkihoitona", mutta melko pian se johtaa kehityksen katkaisevaan ylirasitustilaan ja sitä ei siksi pidä yrittää liian pitkään. Joissain tilanteissa päinvastainenkin temppu eli treenin harventaminen & keventäminen lyhytaikaisesti voi auttaa palautumaan paremmin ja saada kehityksen uudelleen liikkeelle - tilannekohtaisia asioita nämä aina ovat.

haittaako, jos alkaisi käymään 6 kertaa salilla viikossa kaksijakoisella? 3 kertaa kroppa viikossa läpi, ma-ti olisi pitkiä toistoja 8-12 to-pe lyhyitä 3-6 ja la-su pitkiä ja kevyitä toistoja 8-12, raskaat perusliikkeet eli mave, kyykky ja penkki pysyisi aina lyhyinä.. onko mitään järkeä?

haittaako, jos alkaisi käymään 6 kertaa salilla viikossa kaksijakoisella? 3 kertaa kroppa viikossa läpi, ma-ti olisi pitkiä toistoja 8-12 to-pe lyhyitä 3-6 ja la-su pitkiä ja kevyitä toistoja 8-12, raskaat perusliikkeet eli mave, kyykky ja penkki pysyisi aina lyhyinä.. onko mitään järkeä?

Haittaakse? Kyllä. Liikaa tulee väkisin treeniä, varsinkaan kun en usko että oman kropan tuntemus on sillä tasolla että tuosta mitään varsinaista hyötyä saisi vs. 4 kertaa viikossa. Tuollakin joutuu kipeillä lihaksilla treenaamaan ihan tarpeeksi jos kovaa treenaa.

No sanoppa millä ne voimat testataan sitten, muulla kuin kyykyllä? Ku ei ole mitään vertailukelpoisia laitteita olemassa... Ja kovaa kyykkyä ei saa muuten ku kyykkäämällä. Voit treenata pelkkää prässiä ja tulla siinä liikkeessä vahvaksi, ei yleisesti vahvaksi.

Niin se kyykky on tärkeä voimailijalle joka haluaa testata voimiaan kyseisessä liikkeessä. Itsekin pystyn kaikkia muita perusliikkeitä tekemään, mutta en kyykkyä. En mä siitä syystä itseäni heikoksi tunne.

Voihan sitä kaksi jamppaa testata prässit samalla laitteella. Ihan yhtälailla siinä pystyy katsomaan että laskeudutaan samaan kulmaan jne. Jos siis nyt on välttämättä mittailla kikkeliä siinä kumpi on vahvempi.

Mutta ihan siquainesta kyllä muuten tuo että et ole yleisesti vahva jos et kyykkää. :dance:

Käyn salilla kolme kertaa viikossa joten onko parempi tehdä joka päivä eri määrä toistoja esim 4-6,6-8,10-15 vai vaihdella vaan joka toinen treenikerta esim 4-6 ja 6,8 ? kiitos etukäteen

^Ihan sama. Sarjapainoproggression kannalta olisi kyllä helpompaa, että vaihtelisit toistoaluetta esim, muutaman viikon välein etkä veivaisi sitä edestakaisin joka treenissä.

Terve, elikkä oon nyt käyny noin 2 kk salilla ja oon juonu massajuomii ja painoo tullu sen 7.5kg ja ajattelin et vähä aikaa viel juon niit, painan nyt noin 72 kg ja oon 179.5 cm pitkä. oisko sen jälkee hyvä alkaa vetää jotai normi protskui ja mikä ois hyvää, sori jos tulee väärää threadii. ja onko kaikissa penkki tangoissa samoissa mestoissa ne kohdat?

Terve, elikkä oon nyt käyny noin 2 kk salilla ja oon juonu massajuomii ja painoo tullu sen 7.5kg ja ajattelin et vähä aikaa viel juon niit, painan nyt noin 72 kg ja oon 179.5 cm pitkä. oisko sen jälkee hyvä alkaa vetää jotai normi protskui ja mikä ois hyvää, sori jos tulee väärää threadii. ja onko kaikissa penkki tangoissa samoissa mestoissa ne kohdat?

Vastaan tuohon tankokysymykseen.. EI ole, vaihtelee rajustikkin.

Vaikuttaako pituuskasvuun?

Olen 15v poika 164cm/51kg. Olen nyt alkanut käymään salilla. Itseäni askarruttaa vaan että voiko vaikuttaa tuo punttien nostelu pituuskasvuun? Olen kuullut että kova treeni/ penkkaus voi hidastaa ja lopulta lopettaa pituuskasvun? Olen ikäisekseni keskivertoa lyhyempi joten en tosiaan haluisi sitten myöhemmin ajatella että olisinko voinut tehdä jotakin toisin.:rolleyes:

Noh mutta hyviä vastauksia kaivataan!

Ja eihän sitten siirretä tätä viestiä mihinkään mistä sitä ei kukaan lukisi :)

Jos lihakset suurimman pituuskasvukauden aikana kasvavat reilusti, niin ettei luille jää tilaa kasvuun niin voi heikentää pituuskasvua. Myös semmosesta olen kuullut, että kädet jäänyt just nuorena aloitetun bodailun takia suhteellisesti lyhyemmiksi muuhun kroppaan nähden. Mutta kaikki on suhteellista ja riippuu paljon siitä, mitä sä siellä salillla oikeen teet. Ainakaan liian isoilla painoilla ja huonolla tekniikalla ei kannata tehä yhtään mitään.
Kannattaa enempi keskittyä syömään kunnon ruokaa ja tekemään punnerruksia, vatsoja, selkiä ja leukoja. Sekä harrastamaan jotain liikuntaa vaikkapa urheiluseurassa.

Kiinteyttävä treeni?

Moro oon 16v painan 72kg pituus 182-183 olis kiva saada vatsan alue vähän kiinteemmäks jollaan jotaan ohjeita/vinkkejä?

Käyn salilla 5-7 kertaa viikossa

Treeni:Leuanveto 3x5-7
Butterfly press 3x20
Ylätalja 3x30
Jalkaprässi 3x30
Penkki 3x8-10
Hauis 3x10
Punnerukset 3x15

Vatsalihakset:
alavatsoi 3x30
Ylävatsat 3x30
Vinot 3x30
Hoover 3x1min

Ruokapuoli:

Aamulla puuroa ja lasivettä
Koulussa ihan normisti safkaa ja 2 lasii vettä
Koulunjälkeen yleensä rahkaa seassa vähän marjoja et saa alas
iltapäiväl toinen lämmin ruoka ja lasimaitoo
sit illal reenin jälkeen palautusjuoma ja se oli siinä!

oon koht kuukauden mennyt tolla olisko jotaan parannettavaa tai jotaan? tavotteena olis saada "six back" kesäks.

Ota vatsat lisäpainoilla ja lyhyempiä sarjoja. yli 15 toiston sarjoista tulee kestävyyttä, eikä sitä ite lihasmassaa. Ja staattisia vatsoja kannattaa kans tehä, ohjeet netistä. Juo mieluummin maitoa, kun vettä.

^Ihan sama. Sarjapainoproggression kannalta olisi kyllä helpompaa, että vaihtelisit toistoaluetta esim, muutaman viikon välein etkä veivaisi sitä edestakaisin joka treenissä.

No eipä tuolla oikeestaa ole väliä JOS käyttää treenipäivyriä ja pitää kuitenkin homman jotenkni säännöllisenä. Eli vaikka tekis seuraavat aina kerta viikkoon:

3x4
5x4
4x6
6x6

jne jne jne, tuo oli vain esimerkki. Sitten homma alusta ja treenipäivystä tsekkaa käytetyt painot ja yrittää tehdä vähän isommilla. AInakin vaihtelua tulee mukavasti. Vielä jos vähän jaksaa nähdä vaivaa, niin lisää vielä toisella kierroksella aina yhden sarjankin lisää ja vasta sitten alusta. Tälleen tulisi 8 vk kierto.

Ei nyt ehkä ihan aloittelijan ohjelma, joska aloittelija kehittyy niin hiton nopeeta. Mutta muutaman vuoden treenanneella hyvä, kun ei sitä painoa todellakaan tankoon lisätä joka viikko tai kohta me kaikki nostettais 1000 kg joka liikkeessä!

Ota vatsat lisäpainoilla ja lyhyempiä sarjoja. yli 15 toiston sarjoista tulee kestävyyttä, eikä sitä ite lihasmassaa. Ja staattisia vatsoja kannattaa kans tehä, ohjeet netistä. Juo mieluummin maitoa, kun vettä.
Kerros mullekki et miten teen alavatsoi lattial painojen kans??????? ja teen staatisii vatsoi "hoover"

Back
Ylös Bottom