Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Sellanen kysymys että onko sillä paljonki väliä tekeekö liikkeet niin että tekee saman liikkeen sarjat aina peräkkäin jollain 2 minuutin levolla vai niin että tekee yhden sarjan samaa liikettä ja siirtyy toiseen ja tekee näin kiertäen liikkeet niin monta kertaa kun nyt vain haluaa. Ite oon tähän asti aina tehny liikkeet tolla tavalla kiertäen mutta en oo varma onko se kuitenkaa se paras vaihtoehto? Eli kannattaako mun jatkaa noin ku oon tehny vai tehdä saman lihaksen/lihakset yhteen menoon?

juuk4 sanoi:
Kahden kuukauden ohjelma keskivartalon vahvistamiseksi

Maastavetoa, kyykkyä, jullea, Zercher-kyykkyä. Noilla se keskikroppa kehittyy.

Olen juuri aloittanut salilla käynnin ja tavoitteena olisi saada lisää massaa ja tietty voimaa ja muuta mukavaa siinä samalla. Olen siis 175cm/65kg/22v. Harrastan myös kamppailulajeja ja saatan käydä lenkillä silloin tällöin. Olen siis aika nevari ja saattaa mennä vähän metsään joidenkin termien kanssa, mutta tässä olisi liuta tyhmiä kysymyksiä:

Kumpi on parempi: lisäravinteet/jauheet vai ihan vain hyvällä ruokavaliolla saatu proteiini? Eli kannattaako mättää jotain heraa vai raejuustoa? Kannattaako jauheet tilata netistä vai ajaako kaupan setit saman asian? Jos valitsee aluksi vain yhden, niin kannattaako ottaa palautusjuoma vai jotain mitä vetää treenin aikana?

Kuinka paljon sarjojen välillä olisi hyvä olla taukoa? 30 sek? 2 min? Entä kun siirtyy toiseen liikkeeseen esim. vatsoista penkkiin, paljonko silloin pitäisi olla taukoa?

Mihin aikaan kannattaa ajoittaa syöminen salin suhteen? Onko hyvä käydä ennen vai jälkeen illallista? Paljonko minimissään olisi hyvä olla aterian jälkeen taukoa ennen kuin lähtee salille? Jos on syömisestä esim. 2 tuntia ja on lähdössä salille, onko hyvä idea vetää pieni välipala ennen tätä?

Kannattaako käydä salilla ja treeneissä samana päivänä, jos virtaa riittää? Jos treenit ovat klo 18:00-19:30 niin onko parempi käydä salilla aamulla/päivällä vai onko nuo fiksua vetää putkeen siten, että vielä treenien jälkeen käy salilla?

Jos on kiire ja aikaa treenata vain 30min, mitä tällöin kannattaa tehdä? Ajattelin siis noudattaa jotain 1-jakoista ohjelmaa ja luultavasti G6 suunnitelmissa.

Kyykkäilen vain 65kilolla,mutta kannattaisiko/voinko alkaa jo käyttämään vyötä jotta saisi hieman tukea tuonne alaselkään?

Vyötä ei kannata käyttää muuta kuin tosi raskaissa nostoissa eli jos maksimia alat koittaa tai jos on jokin vika kropassa, joka vaatii vyön käyttöä. Muuten vahvistat vaan sitä selkää. Ja siis sehän vahvistuu kyykyssä ja mavessa eli niitä vaan.

Olen juuri aloittanut salilla käynnin ja tavoitteena olisi saada lisää massaa ja tietty voimaa ja muuta mukavaa siinä samalla. Olen siis 175cm/65kg/22v. Harrastan myös kamppailulajeja ja saatan käydä lenkillä silloin tällöin. Olen siis aika nevari ja saattaa mennä vähän metsään joidenkin termien kanssa, mutta tässä olisi liuta tyhmiä kysymyksiä:

Kumpi on parempi: lisäravinteet/jauheet vai ihan vain hyvällä ruokavaliolla saatu proteiini? Eli kannattaako mättää jotain heraa vai raejuustoa? Kannattaako jauheet tilata netistä vai ajaako kaupan setit saman asian? Jos valitsee aluksi vain yhden, niin kannattaako ottaa palautusjuoma vai jotain mitä vetää treenin aikana?

Kuinka paljon sarjojen välillä olisi hyvä olla taukoa? 30 sek? 2 min? Entä kun siirtyy toiseen liikkeeseen esim. vatsoista penkkiin, paljonko silloin pitäisi olla taukoa?

Mihin aikaan kannattaa ajoittaa syöminen salin suhteen? Onko hyvä käydä ennen vai jälkeen illallista? Paljonko minimissään olisi hyvä olla aterian jälkeen taukoa ennen kuin lähtee salille? Jos on syömisestä esim. 2 tuntia ja on lähdössä salille, onko hyvä idea vetää pieni välipala ennen tätä?

Kannattaako käydä salilla ja treeneissä samana päivänä, jos virtaa riittää? Jos treenit ovat klo 18:00-19:30 niin onko parempi käydä salilla aamulla/päivällä vai onko nuo fiksua vetää putkeen siten, että vielä treenien jälkeen käy salilla?

Jos on kiire ja aikaa treenata vain 30min, mitä tällöin kannattaa tehdä? Ajattelin siis noudattaa jotain 1-jakoista ohjelmaa ja luultavasti G6 suunnitelmissa.

1. Ensin laita ruokavalio kuntoon ja sitten vasta jauheet. Ne eivät ole mitään ihmeidentekijöitä. Sitten jos et perusruualla saa kaikkea proteiinia tai ei ole mahdollista ottaa muuta evästä kuin jauhoja shakerissa niin ala silloin käyttämään niitä. Netistä saa isomman satsin halvemmalla, samoja merkkejä on kuin kaupassa, mutta myös laajempi valikoima yleensä. Ja jos yksi pitäisi ottaa niin joko pelkkä hera-jauho tai sitten palkkari. Palkkarista menee myös esim. hera+banaani tai hera+oboy-kaakaota jne.

2. Riippuu tavoitteista. Kestävyys: pitkät sarjat ja lyhyet palautukset. Massa: sarjat siinä 8-12 ja palautukset siinä 1-2min. Voima: lyhyet sarjat ja pitkät palautukset. Myös isoissa liikkeissä voi ottaa enemmän palautusaikaa kuin eristävissä. Ite vedän isot 90s palautuksilla ja sit eristävät 1min. Ja liikkeistä toiseen vain se aika kuin menee painojen laittoon tai siirtymiseen ellei sitten ole samaa lihasryhmää kuin edellinen, jolloin samat palautukset kuin äsken luettelin.

3. Riippuu ihmisestä, jotkut vetää vielä pukkarissakin pizzaa tai jätskiä ja toiset on syömättä sitten edellis illasta. Itse käyn ennen illallista, jotta saan päivän isoimman ateriani salin jälkeen, mutta eikö se ole vähän aikataulukysymys. Jos jaksat hyvin tuolla 2h ilman ruokaa niin mene niin. Mä vedän n. 1h ennen treeniä hedelmän, kofeiinia ja prodejuoman sekä 30 min ennen treeniboosterin.

4. Kumpaan meinaat panostaa. Jos haluat salilla tuloksia niin silloin sali ensin ja sitten treenit sen jälkeen. Jos treenit ennen ja sali jälkeen niin ei välttis puhti riitä vetämään kovaa treeniä enää siellä salilla. Tietenkin voi käydä vaikka 2 kertaa päivässä salilla, jos haluaa ja pystyy palautumaan sekä syö tarpeeksi. Kun sulla on näköjään tavoitteena lihasmassaa saada niin syöt vaa +500kcal yli kulutuksen niin kyllä se toimii. Tietenkin paras olisi, jos sali ja treenit ois eri päivinä.

5. Isoja moninivelliikkeitä (compound lifts). Esim. mave, kyykky, penkki, pystäri, leuat ja noi voimannostoliikkeet. Noilla saa koko kroppa rasitusta eli teet vaikka mave sarjat ja katot sit mihin on aikaa ja sit jos on niin joku noist muista. Ei sitä 30min kannata laitta hauiskääntöihin ja taljavitkutuksiin.

Tuliko tarpeeksi selkeitä vastauksia? Suomennan meinaan englannin tehtävää täällä samalla :D

TFL:lla on paljon muutakin tehtävää. Se kun jännittää koko iliotibial kalvoa niin sillä on aika ratkaiseva osa voimansiirrossa esimeriksi pakaroiden kannaltaa.

Sprintit ovat yksi keino kehittää sitä, pikajuoksijoilla on kova kehitys myös TFL:n osalt

sika, meneekö sun jalat vähän sisäänpäin kun potkit?

Sitäpaitsi, jos olet vielä wannabe uimari niin keskity leuanvetoihin ihan suosiolla.

Nilkat kyllä vetää vähän sisäänpäin omasta mielestä mutta ei sääret.

Treenaan koko kroppaa tottakai mutta jalat antaa eniten pään vaivaa ku ne jaksaa yläkropan mukana kroolia uidessa ehkä jonku 15-25m taas ku yläkroppa jaksaa 75-100m.

Kevyitä lenkkejä (välillä pitkiäki) on tullu tehtyy mutten ikinä oo noihin sprintteihin lähteny. Kevyet lenkit ei taia ottaa pahemmin tohon lihakseen?

Yhen hyvän treenin löysin YT:stä, jossa maataan selällään, kädet perseen alle, nostetaan jalat ylös ja potkitaan jaloilla ylös-alas liikettä. Ainoa huono puoli on vaan se että tohon en varmaan saa painoja lisättyä pahemmin ellen osta joitain painoja nilkkoihin.

Miten nää uudet HUR-kuntosalilaitteet jotka paineilmalla toimivat pärjää normaali painovastusta vastaan? Niitäky näkyy kaikkialla ja ite ainakin aika skeptisesti suhtaudun niihin.

1. Ensin laita ruokavalio kuntoon ja sitten vasta jauheet.

Kiitos vastauksista! Tämä jäi vähän arveluttamaan. Eli tarkoittaako tuo "ruokavalio kuntoon" että pitää vain ruveta syömään tarpeeksi (ja kuitenkin terveellisesti) vai jotain muuta?

Lisäksi vielä semmoinen kysymys, että kannattaako salille mennä jos on paikat kipeänä? Tein setit vatsalihaksia ja nyt ne ovat kipeet jo toista päivää eli jätänkö vain vatsat väliin ja treenaan muuten normaalisti vai voiko vatsat vetää silti?

Miten nää uudet HUR-kuntosalilaitteet jotka paineilmalla toimivat pärjää normaali painovastusta vastaan? Niitäky näkyy kaikkialla ja ite ainakin aika skeptisesti suhtaudun niihin.
Tuskinpa noissa mitään rakentavaa eroa on tavallisiin kuntosalivehkeisiin, olettaen tietenkin että se ilmanpaine pysyy samana koko liikkeen ajan. Kuulostaa kyllä todella toimivalta idealta jos painoa voi nostaa portaattomasti.

Kiitos vastauksista! Tämä jäi vähän arveluttamaan. Eli tarkoittaako tuo "ruokavalio kuntoon" että pitää vain ruveta syömään tarpeeksi (ja kuitenkin terveellisesti) vai jotain muuta?

Lisäksi vielä semmoinen kysymys, että kannattaako salille mennä jos on paikat kipeänä? Tein setit vatsalihaksia ja nyt ne ovat kipeet jo toista päivää eli jätänkö vain vatsat väliin ja treenaan muuten normaalisti vai voiko vatsat vetää silti?

Ruokavalio kuntoon tarkoittaa juuri tuota, mitä itsekkin laitoit tuohon. Syöt tarpeeksi ja terveellisesti hyvää perus/kotiruokaa. Jos sitten ei tule tarpeeksi proteiinia ns. oikeasta ruuasta niin ota jauhot. Tai jos on vaikeuksia saada aina oikeaa ruokaa.

Ja tuo "Älä treenaa kipeää lihasta" on vain myytti. Sitten, jos on joku muu kuin syy kuin hellyys viime treenistä tai tuntuu ettei niillä oikeasti pysty tekemään mitään kannattaa jättää väliin. Silti jos on ollut lepopäivä lihaksilla välissä niin en näe mitään suurempaa syytä olla treenaamatta niitä. Kunhan et vedä samoja lihaksia joka päivä. Esimerkiksi nuo mainitsemasi vatsat voi treenata 2-3 kertaa viikossa riippuen intensiteetistä.

Teen 4-jakoista ohjelmaa ja olen nyt pari viikkoa dieettaillut -500kcl ja kysyisin ,että onko jonkin lihas ryhmän "loppuun vetäminen" haitallista dieetillä? Monesta paikasta olen lukenut , että dieetillä pitäisi tehdän lyhyitä sarjoja 4-6toistoa jolloin itse en ainakaan saa samanlaista tuntumaa kuin vaikka 10-15 toiston sarjassa. Ja tietenkin siis silloin pienemmillä painoilla...

Lisää lihasmassaa?

Moikka, tarvitsisin pikku neuvon olen käynyt salilla 4 kuukautta ja pituus 177 paino 65 paino ei ole noussut yhtään 3kk aikana , mitä suosittelette? oon aattellut tuolta fitnesstukku sivuilta Star Nutrition, Gainer Pro Recovery massanlisääjää, vai mitä pitäis tehdä että saa lisää lihasmassaa reenaan kunnolla 4krt viikossa salia ja syön hyvin.

Sen lisäksi että syöt hyvin, syö riittävästi. Toki palkkaria ja jotain protskujauheita kannattaa hankkia mutta ei niillä itsessään painoa lisätä. Eli ruokaa koneeseen.

Ala laskea paljon suunnilleen syöt päivässä. Sitten lasket paljon kulutat ja pyrit syömään vaikkapa 500kcl yli kulutuksen ja tarkastelet mitä aamupainolle käy. Jollei ala paino nousta niin syö vielä enemmän. Pidä ateria välit tasaisena ja huolehdi siitä, että proteiinia tulee väh. 2g per. jokaista painokiloasi.

Tarkoitus olisi löytää ohjelma dieetin loppuajalle. Eli nykyisin käyn salilla 3x viikkoon tehden 3-jakoista, joka ei tunnu mielestäni hyvältä ja lukemani perusteella fiilis senkus kasvaa. Ikää pojalla lähemmäs 17v, pituus 177cm, paino 73kg. Eli tällä hetkellä tarkotus rasvoja pudotella hyvissä ajoin ennen kesää ja ruokapuoli on sen puoleen kunnossa, paino putoillu kivasti n. 0,5kg viikkoon. Mutta sitten tämä treenaaminen..

Salitaustaa takana n.3-4kk(siis sellaista, missä gymlogin avuin ja inspiraatioin oikeesti tehty jotain oikein, eikä kierrelty salia ympäri hauiksia ja tissejä tekemässä). Aluksi tuli käytyä 2x viikkoon tehden yksijakoista, mutta sitten siirryttiin 3-jakoiseen jaolla rinta/selkä,jalat,olkapäät/kädet. Sen verran olen foorumeita lukenut ja etsinyt tietoa mm. tästä kuinka kauan lihasärsyke kestää, miten dieetillä pitäisi treenata ja kuinka pitkä tauko on hyvä pitää yhden lihasryhmän kanssa. Tässä päästäänkin itse ongelmaan.

Kolmijakoisella 3x viikkoon treenattava lihas saa suoraa rasitusta viikon välein ja lisäksi epäsuoraa rasitusta (siis tuolla minun jaollani). 2-jakoisella 3x viikkoon tauko on 4 tai 5 päivää. Ja aloittelijoiden ongelma yleensä on liian suuri jakoisuus ja tässä ollaan vielä dieetillä.. Ja taas lisää luettu... Dieetillä ei suositella yksijakoista koska palautuminen on heikkoa (yksilöllistä, mutta itse en ainakaan voi 3x viikkoon kyykätä täysillä kun dieetti päällä). <- Eli kaiken järjen mukaan 2-jakoinen 3x viikkoon olisi itselle paras?, koska tässä on palautuminen ok ja treenattavalla lihaksella ei ole sitä viikon taukoa(jotain lukenut tästä lihasärsykkeestä joka kestäisi n.48h? Ei tosin täysin ajankohtainen vielä..)

Eli heitänkö 3-jakoisella vesilintua ja siirryn 2-jakoiseen vai heitänkö tällä viestillä vesilintua ja teen jotain täysin muuta.

PS. Itselle kuulostaisi selkä/jalat/hauis,rinta,olkapää,ojentaja (periaatteessa vetävät/työntävät??) jako aika hyvältä 2-jakoiseksi. Liikkeistä sitten kun asiaa ei ole tyrmätty. +Ja jos luit tarkkaan, on luettu

Edelleen kiinnostus valtaisa millaisella jaolla 3x viikkoon treenata dieetillä kun pohjalla ei ole salitreeniä juuri nimeksikään..

Ei ole löytynyt vieläkään minkäänlaista keskustelua..

Ei ole löytynyt vieläkään minkäänlaista keskustelua..

Karu fakta on se, että kun treeniä on takana vasta hetki ja suunnitteilla dieetti, vaikka painoa ei nytkään ole erityisen paljoa, niin on aivan turhaa hifistellä lihasärsykkeitä, mikä sillä dieetillä olisi "paras" jako ja siksi kukaan ei varmaankaan jaksa vaivautua. Pääasia että treenaat ja se jako on sun pohjallasi aika lailla yksi ja sama, kunhan siinä jokin järki on, joten tee kuten parhaalta tuntuu.

Kuitenkin, jos sulla nyt on hirveä hinku saada se sixpacki esiin kesäksi, niin, jottei tämä viesti menisi pelkäksi turhaksi spämmiksi, ehdottaisin itse 2-jakoista voimapainotteisena. Lepoa jää 2-jakoisessa tarpeeksi, kuten itse totesit, ja koska et dieetillä kuitenkaan pihviä kasvata niin voisit yrittää edes saada voimatasoja ylöspäin, niin on parempi pohja lähteä treenaamaan joskus kun haluat taas ottaa sitä painoa ylöspäin. Voimapainotteinenkin treeni pitää niitä olemassa olevia lihaksia dieetillä yllä aivan riittävän hyvin.

Osaisko joku neuvoa vähän tekniikkaa tohon ojentajaliikkeeseen, joka tehdään käsipainolla niskaan taakse koukistamalla ja ojentamalla seisten? En saa oikein tuntumaa ojentajiin niin mitkä asiat siinä voi mennä pieleen? http://www.bodybuilding.com/exercises/detail/view/name/seated-triceps-press tämä mutta seisten... Jos ei saa tuntumaa niin kannattaako vaihtaa vaikka dippiin kapealla otteella, vaikka teen rintatreenissä dippiä rinnalle?

Back
Ylös Bottom