Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

tupakit pois ja 71 vaihtu 89kg

pikku neuvot olisi paikallaan kun en tiedä.aloitin puntti salin kun lopetin tupakoinnin(22 vuotta tuli sitä harjoiteltua)3 kk sitten ja opettelin myös syömään aamupalan välipalat ja kunnon lounaat. elopaino alkoi nousta kohinalla ja lihakset näkymään. nyt on alkanut nivelet kipeytyy kyynärpäät ja polvet varsinkin crosstreinerin jälkeen.

ymmärsinkö oikein, sun paino nousi kolmessa kuukaudessa 18kg? jos näin on, niin ei kannata ihmetellä jos nivelet kipeytyy. tuo on aikamoinen ylipaino (läskiä) noin lyhyellä ajalla.

ymmärsinkö oikein, sun paino nousi kolmessa kuukaudessa 18kg? jos näin on, niin ei kannata ihmetellä jos nivelet kipeytyy. tuo on aikamoinen ylipaino (läskiä) noin lyhyellä ajalla.
no ei tuota LÄSKIÄ nyt silleen ole tullut mut lihaa kyllä luitteni empärille. minne voisin kuvan laittaa?voiko tänne liittää?

Alottelijoilla on aina se ensimmäiset kuukaudet kehitystä, mutta lihasmassaa itessään ei tule melkei yhtää :D Lihakset täyttyy vaa nesteellä. Maalaisjärkikin sanoo, ettei tuossa 18kg ole kuin max. 5kg "lihasta".

Ei se itse liike pakota käyttämään pitempiä sarjoja. Jättää sen rykimisen pois niin no problem. Käytän ohjelmoinnissa facepullia variaatioineen jopa 4-6 toiston alueella.
Facepullin voimakäyrä sopii kuitenkin hitaisiin ja raskaisiin toistoihin hyvin.
Lisäksi se treenaa ulkokiertäjiä jotka ovat hyvinkin nopeaa solukkoa.

E: Pääosa sarjoista menee kyllä sinne 10-12 alueelle. Olkapäiden kuntoutukseen aivan must liike mielestäni.

Millä tyylillä noita lyhyitä raskaita sarjoja tulisi tehdä? Yleisin tyyli on varmaan seisten niin että vedetään taljaa ylhäältä, tässä en ainakaan itse voi kovin raskaita painoja käyttää kun tasapaino pettää ja menee holtittomaksi heilumiseksi jos painoa on tosiaan sen verran että jaksaisi juuri tuon 4-6 toistoa.

Millä tyylillä noita lyhyitä raskaita sarjoja tulisi tehdä? Yleisin tyyli on varmaan seisten niin että vedetään taljaa ylhäältä, tässä en ainakaan itse voi kovin raskaita painoja käyttää kun tasapaino pettää ja menee holtittomaksi heilumiseksi jos painoa on tosiaan sen verran että jaksaisi juuri tuon 4-6 toistoa.

Silloin sulla on liikaa painoa. En ole vielä törmännyt ihmiseen jonka romboidit tai infraspinatukset olisivat liian vahvoja selän ojentajiin nähden.

Kokeile tehdä istuen, se voi helpottaa tuota huojumista. Kokeile myös eri otetta, itse tykkään vasaraotteesta, eli loppuasennossa peukalot ovat korvien alueella ja kyynerpää osoittavat ylös ja taakse.

Voithan sä nostaa toisen jalan tukemaan vaikka sitä taljatelinettä vasten, tai tosiaan tuo istuminenkin voisi olla, en ole kokeillut..

massan nostaminen?

Lyhyt ja yksinkertainen kysymys aloittelijalta : olen siis urheilullinen ja olen käynyt salilla ennenkin ja syön terveellisesti.. ikää on 16v ja mitat 180/74.. kysymys olisi siis millä vauhdilla painoa olisi hyvä lähteä nostamaan? montako kiloa pitäisi esim. kuukaudessa saada lisää painoon että näkee reenin toimivan oikein?

Itse nostin 12 kiloa massakaudella painoa, ensimmäiset 8kg 500g/vk sen jälkeen pieni hidastaminen ja noin 200-400g/vk. Lihasta tuli hyvin ja rasvaa kertyi hieman vyötärölle jota ei voi täysin välttää...

Semmonen 1-2 kg. Itellä tuli ensimmäisen vuoden aikana ~20kg massaa.. Hyviä reenejä :)

Sen verta haluan lisätä että en suosittele että olet yhtä vuotta kokonaan bulkilla vaan otat noin 10-15kg painoa ja sitten heität väliin dieetin, sitten taas uudestaan bulkkia...

Parikin kysymystä olisi. Reilun viikon päästä aloitan 3 viikon dieetin tuon Go Fat Go -ohjelman mukaisesti. Tällä hetkellä treenaan tuolla Elaston 2-jakoisella neljästi viikkoon, onko suotavaa jatkaa tällä treenillä myös dieetin aikana vai käyttää Go Fat Go -ohjelman yksijakoista?

Entäs kun kiinnostaisi kovasti tuo HIIT-treeni välipäivien aamuksi, niin onko suotavaa tehdä vain kaksi kertaa viikkoon HIIT ja pyhittää yksi päivä kokonaan levolle? Tavoitteena on nyt tehokkaasti polttaa rasvaa nuo kolme viikkoa ja siitä lähteä ottamaan taas lihaa luiden päälle.

^ Kerran noilla GoFatGo ruokaohjeilla vetelin 10 viikkoa ja pudottelin painoa 11kg. En ole varma millä systeemillä tuolloin treenasin mutta muistan että voimat hävis todella tehokkaasti, seuraavalla kerralla kun pudottelen painoa aion treenit hoidella voimapainotteisesti esim 5/3/1, jolla treenailen tälläkin hetkellä.

^ Kerran noilla GoFatGo ruokaohjeilla vetelin 10 viikkoa ja pudottelin painoa 11kg. En ole varma millä systeemillä tuolloin treenasin mutta muistan että voimat hävis todella tehokkaasti, seuraavalla kerralla kun pudottelen painoa aion treenit hoidella voimapainotteisesti esim 5/3/1, jolla treenailen tälläkin hetkellä.
Ajattelin vetää tollasella 8/3 viikon bulk/dieetti syklillä ja aika voimapainotteisesti oon aina treenannu, mutta tykkään tehä myös pidempiä sarjoja. Lähinnä mitä hain takaa, että onko hyvä vetää tuolla samanlaisella kaksijakoisella bulkkaus ja dieetti, vaihtaa siis vain syömiset? Ja kannattaako HIIT-treeniä vetää myös bulkatessa?

Miten kyyry selästä pääsee eroon? Tuntuu että selkä on ku vanhalla mummolla. Kulmasoutua käsipainoilla tulee tehtyy 40kg/käsi (ite painan 65kg/173cm) nii en usko et yläselkä ois liian heikko. SJMV tein 80kglla nii ei varmaa alaselkäkää oo kauhee heikko. Vattalihaksia oon tehny ihan normaaliin malliin salin ohessa = lihastasapaino kunnossa?

Tuntuuko vaan vai onko oikeasti? Teetkö sitä kulmasoutua oikealla tekniikalla? Jos rinta ja etuolkapäät ovat jumissa niin ne vetävät ainakin olkapäitä eteen ja näin ryhti kärsii. Myös se, että istuu ja seisoo tietoisesti selkä suorassa auttaa parantamaan ryhtiä. Että älä loju siinä tietokonetuolilla niinku joku löysä spagetti.

Ajattelin vetää tollasella 8/3 viikon bulk/dieetti syklillä ja aika voimapainotteisesti oon aina treenannu, mutta tykkään tehä myös pidempiä sarjoja. Lähinnä mitä hain takaa, että onko hyvä vetää tuolla samanlaisella kaksijakoisella bulkkaus ja dieetti, vaihtaa siis vain syömiset? Ja kannattaako HIIT-treeniä vetää myös bulkatessa?

Eiköhän tuo ole aika pitkälti makuasia, 3 viikkoa on kuitenkin lyhyt aika. Mutta jos treeni on muutenkin voimapainotteista niin vetelisin sillä samalla myös tuon dieettiajan. Kannattavuudesta en tiedä mutta itse en tuollaisella syklillä mitään HIIT-juttuja tuossa bulkkilla vetelisi vaan kaikki energia siihen punttipuoleen.

Back
Ylös Bottom