Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Sinne siis, nyt pitäisi vaan saada tämä threadi poistettua.

Tai eipä se ketään haittaa, jos antaa valua kohti tuntematonta.

Jako:
-Rinta ja selkä
-Kädet (olkapäät siis tässä kanssa)
-Jalat

Sunnitteilla olisi tehdä se 2 liikettä per lihas tuolla 2x6:lla (+ tietenkin lämmittelyt), vai kannattaisiko 2x6:lla tehdä 1 tai 3 liikettä per lihas?

Ja olen huomannut, että monet soveltavat tätä vain penkkiin ja rintalihasharjoitteluun, toimisiko 2x6 samalla periaatteella (jos jaksat enemmän kuin 2x6, niin sitten painoja lisää vähäsen) muissakin liikkeissä? Peräti kaikissa?

Itse olen tehnyt 3x6:lla nyt ja rupeaa tursuamaan korvista ulos pahasti tuo nykyinen ohjelma (3-jakonen : 1. Rinta + selkä, 2. Kädet + olkapäät, 3. jalat ja tässä siis käytössä laajalti 3x6)

No eipä tätä nyt pakko poistaa ole kun on olemassa.

En mä pelkästään 2x6 tekisi. Vaan vaikka syklitellen 2x6, 2x8, 2x4 tai vaikka vielä lisäksi pidempiäkin sarjoja. Välillä tehdä vaikka 3x6 tai vaikka 4x8 tai mitä vain. Progression kannalta tuo 2xX toistoa on helppo tapa treenata. Ei vaan kannata liika pitkäksi aikaa jäädä hinkkaamaan samoilla toistoilla ja painoilla, vaan vaihtaa toistoaluetta.

En mä tätä silti tekisi yhdelle lihasryhmälle kuin yhdessä liikkeessä. Esim. rinnalle penkissä ja sitten lisäksi vähän vapaammalla alueella ne muut liikkeet. Mutta ihan joka liikkeeseen tuo sopii muuten. Tosin jossain mavessa ei ehkä kannata tehdä 2x15 ja taasen hauiskäännössä ei kannata tehdä 2x4 nyt ihan ensimmäiseksi.

Miksi 10x10 on aloittelijoille huono tapa? Onko se sitten aloittelijaystävällisempi tehdä kaksi liikettä/lihasryhmä, joissa molemmissa 5 sarjaa?
Ja siis, jos kyseessä on ensikertalainen niin en käytä GVT:tä heti. Silloin riittää paljon pienempikin voluumi tekemään eron.

Ja kyllä, ei ole yhtä tapaa treenata, se on hyvä muistaa. Mutta silti on olemassa huonompia ja parempia vaihtoehtoja tehdä samat asiat.
Pelkkä mielipide ei ole hyvä perustelu.

Hifistelytyylisesti? Haluatko vähän avata tätä?
Kyllä. Omasta mielestäni on paljon parempi tapa aloittelijalle jakaa ne sarjat eri liikkeisiin ja tehdä sitten, vaikka useamman liikkeen kautta ne kymmenen sarjaa, kuin että ne tehtäisiin 10x10 yhdellä liikkeellä. Olen vähän huono ehkä tästä puhumaan, koska itse en ole koskaan kokeillut, mutta aivan tyytyväinen olen ollut tähän 4x penkki, 4x vinopenkki ja 2x ristitalja tyyliini.
Otit itse puheeksi aloittelijan ja hänen näkemyksensä niin eikö jälkimmäinen tapa olisi vähän ''aloittelija'' ystävällisempi ihan hänen oman motivaationkin kannalta? Tosin itse olen niin peräkylän poika, että en muutenkaan oikein hiffaa tollaisia ''erikois'' treenityylejä.. Mä liputan ihan normi settien puolesta..

Taisit puhua vähän itseäsi pussiin. Mielestäni sanoit äsken ylempänä, että myös tämä toinen tapa on hyvä tapa treenata, mutta esitit oman näkemyksen ja mielipiteen toisen tavan puolesta, joten perustit sanomasi pohjan itsekin mielipiteeseen.

Mä en tajua vieläkään, että miten voit noin yleisesti luokitella huonon ja hyvän treenitavan? Edelleen mielestäni jokainen treenaaja on oma yksilönsä, jolle toimii eri tavalla eri asiat, kuten mulle toimii paremmin oma tyyli ja sulle toi sinun omasi. Tarkoittaako se siis, että sun tyyli on jollain tavalla parempi tyyli, kun se toimii sulla ja näillä sun ''treenattavilla''?

Aika paljon kuitenkin nämä isotpojat kertovat, että sen oman tyylinsä löytää kokeilemalla, eikä mistään paperilta tehdystä ns. järkevästä ohjelmasta.

Hifistelyllä meinaan tälläistä paskaa: ''Lisäksi, kun tekee agonisti/antagonisti (esim. rinta/selkä) tyylillä vuorosarjoilla punnerrukset ja soudut niin saat enemmän työtä samaan aikaan. Ja hermostollisista syistä se parantaa voimantuottoa. ''

^ ihan kivalta toi näyttää noin paperilla, mutta ei toi käytännössä toimi kaikilla välttämättä noin, kuten sanoin niin ihmisiä on erilaisia. Kirjoittihan Jumalakin mustaa valkoiselle, että mies ja nainen kuuluu yhteen, mutta kaupungilla kun kävelet niin joka toinen on pipanareiän tavoittelija.

No eipä tätä nyt pakko poistaa ole kun on olemassa.

En mä pelkästään 2x6 tekisi. Vaan vaikka syklitellen 2x6, 2x8, 2x4 tai vaikka vielä lisäksi pidempiäkin sarjoja. Välillä tehdä vaikka 3x6 tai vaikka 4x8 tai mitä vain. Progression kannalta tuo 2xX toistoa on helppo tapa treenata. Ei vaan kannata liika pitkäksi aikaa jäädä hinkkaamaan samoilla toistoilla ja painoilla, vaan vaihtaa toistoaluetta.

En mä tätä silti tekisi yhdelle lihasryhmälle kuin yhdessä liikkeessä. Esim. rinnalle penkissä ja sitten lisäksi vähän vapaammalla alueella ne muut liikkeet. Mutta ihan joka liikkeeseen tuo sopii muuten. Tosin jossain mavessa ei ehkä kannata tehdä 2x15 ja taasen hauiskäännössä ei kannata tehdä 2x4 nyt ihan ensimmäiseksi.

Jonkun näköistä sykliä pakko hommata kyllä, Voisi huomisesta pistää kuukauden 2x6:n pystyyn ja sitten kuukauden päästä vaikka 2x8 ja sen jälkeen ?? vai kannattaisiko 2x6:n jälkeen ottaa esim 3x6? :nolo:

Kyllä. Omasta mielestäni on paljon parempi tapa aloittelijalle jakaa ne sarjat eri liikkeisiin ja tehdä sitten, vaikka useamman liikkeen kautta ne kymmenen sarjaa, kuin että ne tehtäisiin 10x10 yhdellä liikkeellä. Olen vähän huono ehkä tästä puhumaan, koska itse en ole koskaan kokeillut, mutta aivan tyytyväinen olen ollut tähän 4x penkki, 4x vinopenkki ja 2x ristitalja tyyliini.
Otit itse puheeksi aloittelijan ja hänen näkemyksensä niin eikö jälkimmäinen tapa olisi vähän ''aloittelija'' ystävällisempi ihan hänen oman motivaationkin kannalta? Tosin itse olen niin peräkylän poika, että en muutenkaan oikein hiffaa tollaisia ''erikois'' treenityylejä.. Mä liputan ihan normi settien puolesta..

Taisit puhua vähän itseäsi pussiin. Mielestäni sanoit äsken ylempänä, että myös tämä toinen tapa on hyvä tapa treenata, mutta esitit oman näkemyksen ja mielipiteen toisen tavan puolesta, joten perustit sanomasi pohjan itsekin mielipiteeseen.

Mä en tajua vieläkään, että miten voit noin yleisesti luokitella huonon ja hyvän treenitavan? Edelleen mielestäni jokainen treenaaja on oma yksilönsä, jolle toimii eri tavalla eri asiat, kuten mulle toimii paremmin oma tyyli ja sulle toi sinun omasi. Tarkoittaako se siis, että sun tyyli on jollain tavalla parempi tyyli, kun se toimii sulla ja näillä sun ''treenattavilla''?

Aika paljon kuitenkin nämä isotpojat kertovat, että sen oman tyylinsä löytää kokeilemalla, eikä mistään paperilta tehdystä ns. järkevästä ohjelmasta.

Hifistelyllä meinaan tälläistä paskaa: ''Lisäksi, kun tekee agonisti/antagonisti (esim. rinta/selkä) tyylillä vuorosarjoilla punnerrukset ja soudut niin saat enemmän työtä samaan aikaan. Ja hermostollisista syistä se parantaa voimantuottoa. ''

^ ihan kivalta toi näyttää noin paperilla, mutta ei toi käytännössä toimi kaikilla välttämättä noin, kuten sanoin niin ihmisiä on erilaisia. Kirjoittihan Jumalakin mustaa valkoiselle, että mies ja nainen kuuluu yhteen, mutta kaupungilla kun kävelet niin joka toinen on pipanareiän tavoittelija.

Niin, niinkuin sanoit niin olet vähän huono tästä puhumaan kun et ole kokeillut.

Jokainen on yksilö, noudatan tätä periaatetta aina.
Mutta, on olemassa tiettyjä lainalaisuuksia jonka mukaan voi ohjelmoinnin suunnitella. Pelkästään jo nykyisen tutkimustiedon valossa tiedämme että vaikuttaja/vastavaikuttaja-tyylinen treeni parantaa voimantuottoa.

Erottelen aloittelijan ja ensikertalaisen toisistaan siksi että ensikertalainen ei tarvitse kuin muutaman sarjan saadakseen treenivasteen.

Ja näistä mun "valmennettavista", 2 valmistautuu Olympialaisten karsintoihin tällä hetkellä. Vanhin asiakkaani on melkein 60v. Ja eri lajien harjoittelijoita on tällä hetkellä 8 eri lajista. Joten uskallan sanoa että minulla on jonkin sortin ymmärrys siitä miten erilaisia ihmisiä pitää treenata.

Niin, ja loukkaantumisia on tähän mennessä tasan 0.

Ensin pitää ymmärtää jotain kuormitusfysiologiasta (sori hifistelystä) että voi ymmärtää miten, ja miksi harjoitusohjelmat toimivat.

Siksi sanon että on parempi treenata vastalihakset koska sille on olemassa perusteet. Ne on nähty käytännössä niin monta kertaa niin hyvin toimivaksi että pysyttäydyn niissä.

Yksilöllisyys tulee muutenkin enemmän esille muissa muuttujissa kuten sarjoissa, toistoissa, ja varsinkin liikevalikoimassa.
Ja se onkin sitten toinen tarina että miten niiden kanssa tehdään.

Jonkun näköistä sykliä pakko hommata kyllä, Voisi huomisesta pistää kuukauden 2x6:n pystyyn ja sitten kuukauden päästä vaikka 2x8 ja sen jälkeen ?? vai kannattaisiko 2x6:n jälkeen ottaa esim 3x6? :nolo:

Melkein voisi vaihtaa jopa nopeamminkin. Tai voisit tehdä vaikka 2x6 ja 2x8 samassa treenissäkin jopa, siis samalle liikkeelle. Tai vaikka 2x4 ja 2x6 tai vastaavaa. Tai sitten suunnitella pitkä kierto, jossa joka viiko vaihtuu toistoaluea, mutta esim. neljän viikon välein tehdään samat. Tosin siinä vaiheessa kannattaa jo ehkä tutustua JTO:n 3x4 --> 6x6 systeemiin voimapuolella.

Mutta itse tuota joskus kokeilin pitkään, siis 2x6 ja se toimi jonkin aikaa hyvin. Mutta turhan nopeeta silti löytyy se rauta, josta ei noilla hinkkaamalla yli tahdo päästä. Siksi hyvä tehdä pientä modausta jo ennen pysähdyksen tulemista.

Mutta en mä niin tekis että 2x6 jälkteen tulis 3x6, ennemmin vaikka näin

2x6
2x8
3x6
2x4
jne

Tietty sekaan voi vielä ottaa pitkiäkin sarjoja jos näkee tarpeen.

Mitä eroa on kp. punnerruksella ja penkillä käsipainoilla? Monissa ohjelmissa noi on laitettu erikseen mutta löytämissäni videon pätkissä
en huomannut mitään eroa?

Niin, niinkuin sanoit niin olet vähän huono tästä puhumaan kun et ole kokeillut.

Jokainen on yksilö, noudatan tätä periaatetta aina.
Mutta, on olemassa tiettyjä lainalaisuuksia jonka mukaan voi ohjelmoinnin suunnitella. Pelkästään jo nykyisen tutkimustiedon valossa tiedämme että vaikuttaja/vastavaikuttaja-tyylinen treeni parantaa voimantuottoa.

Erottelen aloittelijan ja ensikertalaisen toisistaan siksi että ensikertalainen ei tarvitse kuin muutaman sarjan saadakseen treenivasteen.

Ja näistä mun "valmennettavista", 2 valmistautuu Olympialaisten karsintoihin tällä hetkellä. Vanhin asiakkaani on melkein 60v. Ja eri lajien harjoittelijoita on tällä hetkellä 8 eri lajista. Joten uskallan sanoa että minulla on jonkin sortin ymmärrys siitä miten erilaisia ihmisiä pitää treenata.

Niin, ja loukkaantumisia on tähän mennessä tasan 0.

Ensin pitää ymmärtää jotain kuormitusfysiologiasta (sori hifistelystä) että voi ymmärtää miten, ja miksi harjoitusohjelmat toimivat.

Siksi sanon että on parempi treenata vastalihakset koska sille on olemassa perusteet. Ne on nähty käytännössä niin monta kertaa niin hyvin toimivaksi että pysyttäydyn niissä.

Yksilöllisyys tulee muutenkin enemmän esille muissa muuttujissa kuten sarjoissa, toistoissa, ja varsinkin liikevalikoimassa.
Ja se onkin sitten toinen tarina että miten niiden kanssa tehdään.
Vähän aiheen vierestä, mutta millaisilla treenijaoilla voisi hyödyntää tuota vaikuttaja/vastavaikuttaja samalla kertaa -treeniä? Ei tule mieleen kuin 3-jakoinen rinta-selkä/jalat/kädet

Salilla käyntiä olis tarkoitus aloitella. Olisko kellään antaa jotain esimerkkiä pienestä saliohjelmasta. Lähinnä siitä tulisiko käyttää raskaita vai kevyitä painoja ja millaisilla sarjoilla, kun tarkoituksena on kiinteyttää paikkoja. Toki lihaksetkin ovat tervetulleita :) Eli peruskunnoltani olen ihan hyvä. Painoa n. 71kg ja pituutta 177cm. Tarkoitus ei ole laihduttaa vaan kiinteyttää joten painoa saa lähteä tai tulla lisää. Ongelma kohdat ovat oikeastaan vatsa ja rinta.

Menee vähän OT mutta varmasti ihan hyvä tässä threadissa huomauttaa, täältä pakkikseltakin löytyy pari threadia kirjallisuudesta mitä kannataa lukea. Jos yhtään kiinnostaa enempää nämä hommat ja miten se ihmiskroppa toimii niin suosittelen lukemaan muitakin kuin foorumeita. Se voi olla ihan virkistävää välillä lukea ihan fysiologiaan liittyviä juttuja sen sijaan että lukee tätä ns. brosciencea mikä perustuu "potkasin varpaan seinään samana päivänä kun kyykkäsin uuden maksimin, varmasti teen uudestaan kun maksimia pitää kokeilla".

Menee vähän OT mutta varmasti ihan hyvä tässä threadissa huomauttaa, täältä pakkikseltakin löytyy pari threadia kirjallisuudesta mitä kannataa lukea. Jos yhtään kiinnostaa enempää nämä hommat ja miten se ihmiskroppa toimii niin suosittelen lukemaan muitakin kuin foorumeita. Se voi olla ihan virkistävää välillä lukea ihan fysiologiaan liittyviä juttuja sen sijaan että lukee tätä ns. brosciencea mikä perustuu "potkasin varpaan seinään samana päivänä kun kyykkäsin uuden maksimin, varmasti teen uudestaan kun maksimia pitää kokeilla".

Kiitos, mutta ei kiitos. Mä en oikein ole sitä takkatulen ääressä kirjallisuuteen paneutuvaa tyyppiä, joten mielelläni kokeilen tyylit henkilökohtaisesti itse, vaikka se pitäisi joskus kokeakin kantapään kautta.

Kiitos kuitenkin vinkistä

Kiitos, mutta ei kiitos. Mä en oikein ole sitä takkatulen ääressä kirjallisuuteen paneutuvaa tyyppiä, joten mielelläni kokeilen tyylit henkilökohtaisesti itse, vaikka se pitäisi joskus kokeakin kantapään kautta.

Kiitos kuitenkin vinkistä

Eli sinulta puuttuu kirjallinen sivistys ja kokemus aiheesta, josta väittelette, samalla kun vastapuolella löytyy molemmat?

Salilla käyntiä olis tarkoitus aloitella. Olisko kellään antaa jotain esimerkkiä pienestä saliohjelmasta. Lähinnä siitä tulisiko käyttää raskaita vai kevyitä painoja ja millaisilla sarjoilla, kun tarkoituksena on kiinteyttää paikkoja. Toki lihaksetkin ovat tervetulleita :) Eli peruskunnoltani olen ihan hyvä. Painoa n. 71kg ja pituutta 177cm. Tarkoitus ei ole laihduttaa vaan kiinteyttää joten painoa saa lähteä tai tulla lisää. Ongelma kohdat ovat oikeastaan vatsa ja rinta.

Määrittele kiinteyttäminen (typerin termi ikinä imo.)
Kuulostaa siltä, että tavoitteesi on säilyttää/hieman kasvattaa lihaksia ja vähentää rasvan määrää kehossa.
Rasvaa saat poistumaan kun kalorit sisään < kalorit ulos.
Miinuskaloreilla lihaksia ei (käytännössä) saa kasvamaan, mutta suurimman osan saat säilymään kun nostelet raskaita painoja ja saat ravinnossasi tarpeeksi proteiinia.
Ehdotukseni on, että aloitat tekemään simppeliä aloittelijan ohjelmaa, esim. Starting Strength, ja syöt hieman vähemmän kuin kulutat (+ tarpeeksi proteiinia).

Kyselisin vähän neuvoja salilla käymiseen. En ole varsinaisesti käynyt salilla tähän päivään mennessä, mutta pitäisi alottaa jonkilainen treenaus tammikuussa. Eli olen 178cm pituudelta ja paino 59kg - lihasmassaa ei oikeastaan ole.
Tavoitteena olisi perus hyvä lihasmassa, painottuen selkä- ja vatsalihaksiin paskana olevan selän takia. :/

Aivan ehdottomasti SS + GOMAD

Eli sinulta puuttuu kirjallinen sivistys ja kokemus aiheesta, josta väittelette, samalla kun vastapuolella löytyy molemmat?
No tässä tapauksessa mä olen sinut asian kanssa, että multa puuttuu kirjallinen sivistys ja tieto paperilla siitä, että miten ihmiskroppa toimii. Väitän kuitenkin, että tiedän paremmin, kuin muut, että mikä treenityyli ja tapa on omalle kropalleni toimivin ja parhain mahdollinen..

En ole muistaakseni ( korjaa jos olen väärässä ) väittänyt, että tiedän anatomiasta jotain tai vastaavasti tiedän, että mikä tyyli olisi jollekkin muulle se oikea tyyli, mutta siinä vaiheessa mun niskavillat nousevat pystyyn jos omaa parhaaksi toteamaani tyyliä tulee joku toinen arvostelemaan perusteella: ''mä tiedän, miten pitää tehdä, koska luin kirjasta ''.

Vai väitätkö, kun luet ihmisen anatomian niin tiedät paremmin minun kropastani, mitä mä itse kokeilemalla ja testaamalla?

Eiköhän se ole aika selvä juttu, että anatomiantuntemus nostaa treeniohjelmien teon toiselle potenssille, pelkästään senkin takia, että nähdään vartalo kokonaisuutena. Lisäksi vaikka olet löytänyt toimivan treenityylin, ei tarkoita sitä ettei mitään voisi tehdä paremmin.

Vai ajattelitko kenties tekeväsi samaa jakoa/ohjelmaa lopun elämääsi, koska parempaa ei ole?

Lainaus:
"Monet väittävät, että hiilihydraatit illalla lihottavat, koska ne estävät yöllisen kasvuhormonipiikin erityksen. Mutta unohtava, mainita sen että kasvuhormonin suhteen tulee jälkipiikki (41)."

Eli ymmärsinkö tuosta siis oikein, että voi rauhassa syödä hiilihydraatteja illalla kun tulee kuitenkin toi jälkipiikki?

Puhtaasti painonkehityksen näkökulmasta se on yksi lysti mistä makroravinteista kalorit tulevat ja mihin vuorokauden aikaan ne nautitaan.
Ainoa millä on väliä, on että tavoitteesta riippuen päivttäinen kokonaiskalorimäärä on joko suurempi tai pienempi kuin kulutettu kalorimäärä.

Onko kellään kokemusta Adidas Power Perfect II kengistä http://kauppa.voimaharjoittelu.fi/adidas-power-perfect-p-3162.html?manufacturers_id=24?

Lähinnä kyykkyyn tulisi, mutta muutenkin salikengiksi, kun näistä 20 vuotta vanhoista sisäpelikengistä tippuu kohta pohja :)

Itsellä käytössä ja hyväthän nuo, käytän kaikkeen muuhun paitsi maastavetoon (siinä jalassa vanhat kunnon chucksit).
Kanta on ehkä hitusen turhan korkea low-bar-takakyykkyyn, mutta eipä se menoa haittaa, kun tottuu.

Back
Ylös Bottom