Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Pari sivua sitten tais olla juttua, että X ensin, Y sen jälkeen, eli tässä tapauksessa ensin rinta ja sitten ojentajat

Mä taas tykkään tehdä vuorotellen. Nyt ensimmäistä kertaa kokeilussa ja olen kyllä tykästynyt, kun ottaa vastakkkaiset lihakset eli rinta-selkä-rinta-selkä, hauis-ojentaja jne

No, pistämpä tän kysymyksen tännekin.

Morjesta!

Millasta dieettiruokavaliota suosittelette ensimmäistä kertaa diettaavalle, kolmesti viikossa puntilla käyvälle ja kolmesta neljään viikossa uintia reenaavalle henkilölle? Tällä hetkellä pituutta on 176cm ja painoa 78kg. Oon yrittänyt selailla erilaisia ruokavalioita täältä, mutta kun tietämättömyys hyppää aina silmille... Eli pystiskö joku hieman auttamaan alkuun pääsemisessä?

Kiitos!

Lihaskasvuun tuolla ei taida olla mitään merkitystä, että tekeekö vaikka rinnan ensin putkeen ja sitten vasta hauiksen vai että tekee vaikka penkin, hauis tangolla, vinopenkki, hauis kässäreillä... Siis kunhan treeni tulee tehtyä, niin kyllä kai ne lihakset kasvaa?

Ja tohon diettiruokavalioon:
1. Ole miinuskaloreilla, -500kcal on täällä yleisesti hyväksytty kalorivaje
2. Syö silti proteiinia ainakin 2g/painokilo, enemmänkin saa syödä sillä pitää hyvin nälän poissa
3. Rasvoja hyvistä lähteistä 1-1,5g painokilo
4. Loput hiilareista ellet yritä karpata (tuosta on tullut nyt joku helvetin muotisana ja tunkee ulos joka tuutista) tai olla ketoosissa
5. Itse ruualla ei oikeastaan ole väliä painonpudotusmielessä (terveellinen tietenkin parempaa muuten keholle), kunhan saat sen proteiinimäärän ja tarpeeksi rasvoja elimistön toimintaa, eli IIFYMEI (if it fits your macros eat it)
6. Tämän kysymyksen olisi voinut laittaa jonnekin muuallekkin

Täydentäkää jos jotain unohtui...

Kuuluuko penkkiä tehdä kun tehdään sarjaa selkä kaarella vai ei ? kantapäät maassa vai ei? Täällä jotkut sanoo että selkä kaarella ja joku sanoi taas salilla että ilman kaarta ja kantapäät maassa (tein silloin kaarella) sarjapainoihin itsellä ei tämä kaari tai ilman ole vaikuttanut yhtään. Ja onko järkeä kun teen penkissä viimesen sarjan aina 100% loppuun sillain että kaveri takana saattaa auttaa viimesissä toistoissa jotkut sanovat että ei kannata loppuun asti vetää... penkkiä tulee tehtyä 1-2 kertaa viikossa 4kk kehitys penkissä max. 45 -> 60 hyvä vai huono? :D ARVOSTAN SUURESTI JOS JOKU JAKSAA VASTAILLA :)

Kuuluuko penkkiä tehdä kun tehdään sarjaa selkä kaarella vai ei ? kantapäät maassa vai ei? Täällä jotkut sanoo että selkä kaarella ja joku sanoi taas salilla että ilman kaarta ja kantapäät maassa (tein silloin kaarella) sarjapainoihin itsellä ei tämä kaari tai ilman ole vaikuttanut yhtään. Ja onko järkeä kun teen penkissä viimesen sarjan aina 100% loppuun sillain että kaveri takana saattaa auttaa viimesissä toistoissa jotkut sanovat että ei kannata loppuun asti vetää... penkkiä tulee tehtyä 1-2 kertaa viikossa 4kk kehitys penkissä max. 45 -> 60 hyvä vai huono? :D ARVOSTAN SUURESTI JOS JOKU JAKSAA VASTAILLA :)

Jos kaari ei vaikuta mitenkään niin silloin tekniikka kusee. Sen pitäisi kyllä näkyä tuloksissa. Kaarella, lavat yhdessä ja olkapäät takana. Jalat voi olla joko päkiöillä tai sitten ihan kantapäätkin maassa, riippuu ihan tekijästä ja millä saa tukevimman asennon.

En tiedä mistä johtuu, mutta ainakin oman kokemuksen perusteella runkkupenkkaajat on niitä lihaksettomia egotreenaaja-maksimipojuja, ja siististi penkkaavat lihaksikkaita. Kyllä liikerata on isompi kun ei vedetä kaarella, ja kehonrakennuksessa luulisin siistin penkin olevan parempi valinta.

En tiedä mistä johtuu, mutta ainakin oman kokemuksen perusteella runkkupenkkaajat on niitä lihaksettomia egotreenaaja-maksimipojuja, ja siististi penkkaavat lihaksikkaita. Kyllä liikerata on isompi kun ei vedetä kaarella, ja kehonrakennuksessa luulisin siistin penkin olevan parempi valinta.

Runkkupenkki ei tarkoita kaarella tekemistä...

Kaarella saa laitettua enemmän rautaa tankoon. Isommat raudat = isompi kasvuärsyke lihakselle.

punnerrusasiaa..

Jos tekee perus etunojapunnerruksii suht kapeel otteella sillai et kämmenet on sivuttain eli sormet osottaa sivulle päin eikä eteenpäin ottaaks sellaset punnerrukset sit paremmi hauiksii ku ne ihan perus punnerrukset?

Kaarella saa laitettua enemmän rautaa tankoon. Isommat raudat = isompi kasvuärsyke lihakselle.

Voimanostajalle ei ole mitään väliä mihin ärsyke kohdistuu, koska tarkoitus on vain liikuttaa mahdollisimman paljon malmia pienellä liikeradalla, mutta kehonrakennuksessa kannattaa ottaa huomioon, että sitä vähemmän lihakset joutuu tekemään töitä, mitä isompi kaari on (pienempi liikerata), sekä sitä alemmas rintaa ärsyke painottuu, mistä johtuen oma mielipide on, ettei kehonrakennuksessa sen kaaren mikään kovin korkea tarvi olla, kunhan painaa jaloilla tiukasti maata ja jännittää persettä, jotta voima pääsee kulkemaan jaloista ylävartaloon.

Voimanostajilla on yleensä todella kehittyneet ojentajat, mutta ei niin ihmeelliset rintalihakset, koska voimanostopenkkaaminen on enemmänkin ojentaja liike. Voimanostopenkkipunnerrus ei todellakaan ole sama asia kuin kehonrakennukseen tarkoitettu penkkaaminen, joten ei asiaa voi selittää vain yksinkertaisesti sanomalla "Isommat raudat = isompi kasvuärsyke lihakselle".

Jos tekee perus etunojapunnerruksii suht kapeel otteella sillai et kämmenet on sivuttain eli sormet osottaa sivulle päin eikä eteenpäin ottaaks sellaset punnerrukset sit paremmi hauiksii ku ne ihan perus punnerrukset?

Etunojapunnerrukset ei ota hauiksiin, vaan ojentajiin, etuolkapäihin, (serratus anterioriin), (keskivartaloon) ja rintalihakseen.

Tietääkseni punnerrusliikkeet eivät ota hauiksiin. Normaalit etunojapunnerrukset eivät ainakaan ota yhtään.

? Runkkupenkki tarkottaa sitä, että takapuoli pidetään ilmassa. Kaarella ollessa se yleensä on ilmassa. U mad?

UltimateFacepalm.jpg

? Runkkupenkki tarkottaa sitä, että takapuoli pidetään ilmassa. Kaarella ollessa se yleensä on ilmassa. U mad?
Arvon Sakke92,
Tietoomme on tullut, että et ole täydellisesti perillä sivustollamme, sekä kuntosalilla käytettävästä termistöstä. Erityisen silmäänpistävää on sanan "runkkupenkki" käyttö, sekä kyky käyttää kaarta. Tahdomme tarkentaa, että kaarta muodostaessa penkkipunnerruksessa perse ei ole ilmassa, päinvastoin. Perse ja ja latsien seutu pysyy vastoin kaikkia oletuksiasi penkissä kiinni. Runkkupenkissä asia on juuri päinvastoin. Siinä henkilö pitää perseen ilmassa, riippumatta kaaresta.
Toivottavasti tämän viestin jälkeen termistö on hiukan selvinnyt ja voit jatkaa seurassamme vielä monia vuosia.

Ystävällisin terveisin,
Pakkotoiston väki

Vaikka nemos jo korjasikin sinun pahemman luokan virheesi niin mie ajattelin tarjota vielä ihan pari videota demonstraatioksi.

Runkkupenkki:

Huomaa kuinka lantio tekee liikettä ja perse on irti penkistä.

Penkki kaarella:

Perse ja lantio pysyvät paikallaan noston ajan, kaari muodostuu perseen ja latsien väliin.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Ajattelin nyt sitten kysyä kun en ole haulla löytänyt vastausta kysymyksiini:

- Paljonko palkkarissa pitäisi olla proteiinia, että saisi maksimaalisen hyödyn? Paljonko elimistö saa imeytymään kerralla? Kun olen ottanut 3dl veden kanssa yhden mitallisen Whey 80 eli 20g proteiinia. Ja siis heti treenin jälkeen. Puolen tunnin päästä olen sitten syönyt ihan jotain proteiinipitoista ruokaa jos on saanut menemään alas.
- Paljonko minun pitäisi saada proteiinia päivässä? Onko tarpeella eroa, että onko treenipäivä vai lepopäivä? Olen tähän mennessä pyrkinyt saamaan noin 150g päivässä proteiinia. Olen 73kg ja 171cm pitkä.
- Aion alkaa käymään salilla koska kotitreenaamisessa loppuu painot ja liikket kesken. MITÄ kannattaa hankkia ennen salille menoa? Sisäkengät jne jne jne?
- Paljonko pidätte sarjojen välissä taukoa? Itse olen pitänyt 2-3min riippuen intesiteetistä. Treenini kestää suunnilleen 60min ja työsarjoja kertyy 15kpl.
- Mitä lisäravinteita suosittelette? Itse käytän vain heraa, mutta tarkoitus olisi ostaa tarpeelliset ravinteet. Arginiinia käytin, mutta maku oli järkyttävän paha. Pumppia siitä sai ja kauhean seisokin :hyvä:
- Millä haette lisää motivaatiota jos meinaa loppua? Itse katson Gymlogeja ja Food Cornereita ja niistä motivaatio lähtee aina ihan uudelle tasolle.

Olen siis opiskellut ahkerasti, mutta kokeneemmilta saa yleensä parhaat neuvot.

Kiitos etukäteen.

PS. Aloitin treenaamisen lokakuun heti alusta.

Ajattelin nyt sitten kysyä kun en ole haulla löytänyt vastausta kysymyksiini:

- Millä haette lisää motivaatiota jos meinaa loppua? Itse katson Gymlogeja ja Food Cornereita ja niistä motivaatio lähtee aina ihan uudelle tasolle.
Motivaatiota saan ite asettamalla realistiset tavoitteet tietyssä ajassa. Hyvin kohoaa myös kun kattoo videoita "isojen" ukkojen treenaamisesta, tulee heti mielikuva millaseks ite haluaa ;)

Hei! Olen 17v painoa löytyy 65kg sekä pituutta 178. Oon käynyt jo reippaan vuoden salilla ja reenannut koko kropan monipuolisesti kolme kertaa viikossa. Nyt kehitystä ei kumminkaan tunnu tulevan ja se junnaa paikallaan.
Niinpä uusi reennisuunnitelma olisi hakusessa joka keskittyy voiman ja massan hankkimiseen, olisiko kellään sopivaa reenisuunnitelmaa tälläiselle aloittelijalle?

Kiitos jo etukäteen :)

Back
Ylös Bottom