Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Jos tekee 3-jakoista onko liikaa tehdä koko kroppa 2 vko eli 6 pv vko salia? Nyt olen tehnyt vain yläkropan 2 krt vko ja jalat kerran eli 5 pv vko on tuntunut hyvältä. Entä voiko tehdä niin että ensin esim selät, sitten käy koulussa safkalla ja sen jälkeen jatkaa jalkatreenillä? Kummatkin treenit olisivat ihan täysiä, mutta pienellä tauolla voiko treenipäivät "yhdistää" samalle päivälle tuolla tavalla?

PS. tuli väärään osioon joten sama viesti on myös treeniohjelma arvosteluun -osiossa. -.-

Minulla on jo parit vuodet takana kuntosalia. Nyt olen aloitellut enemmän tosissani käymänään 4krt viikossa. Treeniohjelmaan olen ottanut nyt vasta kunnon liikkeitä: kyykky ja maastaveto. En halua pilata kuitenkaan itseni eli teloa itseäni. Kysyisin mistä saisi Turussa oikeaa ohjausta näiden liikkeiden tekemiseen ja mitä maksaa? Ohjelmaa ei varsinaisesti tarvitse tehdä, ehkä tarkistaa. Kuitenkin haluaisin varmasti oikean tekniikan!

Kiitos avusta!

Nyt tulee varmasti tyhmä kysymys, mutta osaisiko joku sanoa, että mitä ohjelmassani tarkoitetaan selkäpäivänä kun lukee erikseen alatalja ja seated row? Eikös liike ole kuitenkin sama?

Mitkä on liiallisen treenaamisen seuraukset, kun puhutaan yhdestä lihasryhmästä? Esimerkiksi hauiksia treenatessa, kunnon tappotreenin jälkeen kun on lähdössä jo pois niin aina löytää virtaa vääntää lisää, eikä treenaamista millään saa lopetettua vaikka kädet on jo ihan paskana, jostain sitä energiaa vaan potkii.
+ SINUN mielestäsi TOP 1 massankasvatusliike rinnalle???
Jos kädet on jo paskana niin miks tehdä niitä enää lisää? Se että siitä ylireenauksesta ei tietyn pisteen jälkeen ei oo mitään hyötyä.

Minulla on jo parit vuodet takana kuntosalia. Nyt olen aloitellut enemmän tosissani käymänään 4krt viikossa. Treeniohjelmaan olen ottanut nyt vasta kunnon liikkeitä: kyykky ja maastaveto. En halua pilata kuitenkaan itseni eli teloa itseäni. Kysyisin mistä saisi Turussa oikeaa ohjausta näiden liikkeiden tekemiseen ja mitä maksaa? Ohjelmaa ei varsinaisesti tarvitse tehdä, ehkä tarkistaa. Kuitenkin haluaisin varmasti oikean tekniikan!

Kiitos avusta!

Big Boys Barbell Club Itäharjun teollisuusalueella

En ole vieläkään saanut selvää vastausta joten kysyn vielä kerran. Voiko ihan huoletta tehdä penkkiä 5x5 kun ei tuo 3x10 toimi oikeen, ainut syy tähän on se että saan paljon paremman tuntuman rintaan tuolla 5x5. Tällä hetkellä treenaan 1-jakosella ja penkkiä tehdään 2x viikossa ja vinoa kerran elikkä ainoat liikkeet rinnalle.

En ole vieläkään saanut selvää vastausta joten kysyn vielä kerran. Voiko ihan huoletta tehdä penkkiä 5x5 kun ei tuo 3x10 toimi oikeen, ainut syy tähän on se että saan paljon paremman tuntuman rintaan tuolla 5x5. Tällä hetkellä treenaan 1-jakosella ja penkkiä tehdään 2x viikossa ja vinoa kerran elikkä ainoat liikkeet rinnalle.

toi on niin vaikea kysymys että ehkä siksi ei ole kukaan jaksanut ;)
ensimmäisenä tulee mieleen että onko sitä penkkiä pakko väkisin väännellä jos se ei kulje.. suosittelisin että käsipainot käyttöön, ja dippejä voisi kokeilla myös, sekä esim. ristikkäistaljaa.

mutta asiaan. en nyt tiedä oletko miten aloittelija, mutta se penkki on usein aika hankala saada menemään oikeaan paikkaan. useimmiten siksi että se kilomäärä koetaan niin perkeleen tärkeäksi ;)

jos sitä penkkiä on pakko tehdä, niin tuo 5x5 on hyvä vaihtoehto muttei ainut.
yksi vaihtoehto huonoon tuntumaan on tehdä pidempää sarjaa.
noin 15-18 toistoa kunnes lihaksen tuntuma löytyy. eli ehkäpä noin kuukausi.
mutta itse kyllä ottaisin tuohon eri suunnaan: 2x6 tappiin asti (jos ei tule itku niin teet sen väärin), ja tätä 2-3 kertaa viikossa.

edelleen suosittelisin jopa unohtamaan sen penkin hetkeksi. tai ainakin ehdottomasti edes silloin tällöin muitakin liikkeitä mukaan ohjelmaan. ;)

Voit myös kokeilla etukäteis väsytystä jos se ei tunnu menevän rinnalle, eli pari sarjaa ensiksi vaikka vipunostoja maaten. Yksi hyvä tyyli on jos saa jonkun auttamaan penkissä, eli tehdään eka muutama toisto ilman avustajaa ja jos sen jälkeen alkaa ojentajat piiputtamaan niin avustaja auttaa yläpäässä ja näin saadaan rinnalla maksimi rasitus.

Jepjep kiitos vastauksista. Tosiaan en mikään ihan aloittelija enään ole mutta kumminkin. käytännössä 3x10 tehdessä en saa juuri minkäänlaista tuntumaa lihakseen ja tuntuu sen jälkeen että siinäkö se sitten oli..mutta 5x5 aina vika sarja avustajan kanssa ja avot mikä tunne! En viitsisi korvata muilla liikkeilä tuota penkkiä koska tosiaan treenaan 1-jakoisella ja tuo penkki nyt vain on se rinnan masssaliike.

Kiitos vastauksista!

Rintaan saa myös kunnolla tuntumaa tasapenkillä kun normitreenin päälle ottaa hieman normaalia otetta leveämmällä tuskasen hitaita negatiivisia toistoja. Itse laitan n.40% maximista tankoon ja niin hidas lasku kuin vaan pystyy, stoppi rinnalla ja räjähtävästi ylös. Ja todellakin aivan överihitaasti alas. Ei mitään hajua montako toistoa on tullut tehtyä, pää tyhjenee ihan totaalisesti kun kaikin voimin koittaa estää tankoa laskemasta. Ei tietenkään parane joka treenissä tehdä näin mutta silloin tällöin piristää mukavasti rintatreeniä.

Onko treenissäni mielestänne mitään muutettavaa?

Ma:
Kyykky 4x6-8
Maastaveto 4x6-8
Vatsat taljassa 4x10-12
Kyljet käsipainoilla 3x10-12

Ti:
Viparit rinnalle 4x6-8
Ylätalja 4x6-8
Viparit sivulle 3x10-12
Kapeapenkki 4x8-10
Hauiskääntö käsipainoilla 4x8-10

To:
Kyykky 4x6-8
Maastaveto 4x6-8
Vatsat taljassa 4x10-12
Kyljet käsipainoilla 3x10-12

Pe:
Viparit rinnalle 4x6-8
Kulmasoutu 4x6-8
Viparit sivulle 3x10-12
Kapeapenkki 4x8-10
Hauiskääntö käsipainoilla 4x8-10

Saisinko vastausta kysymykseeni? (:

Oliko kyssärini liian haastava kun ei ole kukaan mitään sanonut vai eikö vielä ole ehtinyt funtsia? :D

Tässä uudestaan:

Jos tekee 3-jakoista onko liikaa tehdä koko kroppa 2 vko eli 6 pv vko salia? Nyt olen tehnyt vain yläkropan 2 krt vko ja jalat kerran eli 5 pv vko on tuntunut hyvältä. Entä voiko tehdä niin että ensin esim selät, sitten käy koulussa safkalla ja sen jälkeen jatkaa jalkatreenillä? Kummatkin treenit olisivat ihan täysiä, mutta pienellä tauolla voiko treenipäivät "yhdistää" samalle päivälle tuolla tavalla?

Eihän ole mitään haittaa vaikka silloin tällöin himassa iltasin tekee vatsoja? Pari tai kolme liikettä sarjoineen ja toistoineen.
Ei mene tukkoon, eihän?
Toinen kysymys on sellainen, että jos tekee treenin loputtua vielä pienillä painoilla hauista taljassa koska oli tehnyt pienemmillä painoilla hauista kässäreillä koska isommat kässärit olivat käytössä, niin eihän sillä(kään) mitään haittaa ole?

köh hifi köh..

Eihän ole mitään haittaa vaikka silloin tällöin himassa iltasin tekee vatsoja? Pari tai kolme liikettä sarjoineen ja toistoineen.
Ei mene tukkoon, eihän?
Toinen kysymys on sellainen, että jos tekee treenin loputtua vielä pienillä painoilla hauista taljassa koska oli tehnyt pienemmillä painoilla hauista kässäreillä koska isommat kässärit olivat käytössä, niin eihän sillä(kään) mitään haittaa ole?

köh hifi köh..

Riippuu tietysti muista treeneistä, ja miten kuinka paljon niitä vatsoja treenaat. Esim. Itse treenaan neljästi viikossa, jossa jalkapäivänä 2-4 sarjaa vatsoja, niin voi sitten tehdä "välipäivänä" kotona vatsat, rinnallevedon ja gripperi treenit.

Ei kannata turhaan mitään +50 toiston istumaannousuja tehdä, vaan kunnolla kotonakin voi tehdä: Dragon flageja, voimapyörää ja muita haastavia liikkeitä. Lisäpainoilla tehtävät voi tehdä sitten salilla. Tulee samalla alaselkää, syviä vatsoja ja kehonhallintaa opittua.

Riippuu tietysti muista treeneistä, ja miten kuinka paljon niitä vatsoja treenaat. Esim. Itse treenaan neljästi viikossa, jossa jalkapäivänä 2-4 sarjaa vatsoja, niin voi sitten tehdä "välipäivänä" kotona vatsat, rinnallevedon ja gripperi treenit.

Ei kannata turhaan mitään +50 toiston istumaannousuja tehdä, vaan kunnolla kotonakin voi tehdä: Dragon flageja, voimapyörää ja muita haastavia liikkeitä. Lisäpainoilla tehtävät voi tehdä sitten salilla. Tulee samalla alaselkää, syviä vatsoja ja kehonhallintaa opittua.

Syviä vatsoja yrittänyt vähän himassa vahvistaa.
2 kertaa viikkossa on oma liike vatsoille, jalannostot ja ihan perus vatsat lisäpainoilla.
(Jalannostot 3x10, perus vatsat 3x6 : vika loppuun asti. (Elaston 2-jakoinen))

Back
Ylös Bottom