Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Tämä selvensi paljon. Kyllä se massaa tuo myös, etenkin olkapäät vahvistuu todella paljon, mutta toi mitä väitit massatreenin tuomasta kankeudesta ei ole totta. Mun mielestä olympic liftingiä tukemaan kannattaa tehdä jotain muita perusliikkeitäkin niille alueille, mihin nämä olympic liftingin nostot ei niin hyvin ota.

Joo, tossa ohjelmassa oli apuliikkeinä mm. penkki, vatsoja, selkiä, kapea penkki ja hauisset.

e: siis kyllähän massatreeni jonkin verran kangistaa, vai miksi yleensä urheilijoita kielletään tekemästä sitä?

Maanantai:
Power-clean
Snatch pull
Clean & Press
Squat
Bench-press
Inclined sit ups
Good Mornings

Torstai:
Power-snatch
Clean pull
Squat
Bicep-curl
Skull Crushers/Narrow-Grip Bench Press
Leg raises

Lauantai: (Plyometrics)
Box-vertical
Box-long jump
Verticals
Lateral barrier jumps
Box March

Oon nyt tehny 2 jakosella reilun kuukauden, tuntuu itselle hyvältä ohjelmalta. 2on 1off tyyliin eli treenejä tulee 5 viikossa. Toistoja oon tehny 10 ja jos viimeisellä sarjalla menee 12 niin lisää painoja. Kannattaako nostaa tai laskea (6-8 tai 12-15) toistomääriä jos tulokset kuitenkin nousevat kokoajan? Aloittelija olen 3kk takana dieetillä painoa lähtenyt 12kg

Oon nyt tehny 2 jakosella reilun kuukauden, tuntuu itselle hyvältä ohjelmalta. 2on 1off tyyliin eli treenejä tulee 5 viikossa. Toistoja oon tehny 10 ja jos viimeisellä sarjalla menee 12 niin lisää painoja. Kannattaako nostaa tai laskea (6-8 tai 12-15) toistomääriä jos tulokset kuitenkin nousevat kokoajan? Aloittelija olen 3kk takana dieetillä painoa lähtenyt 12kg

Lihas tottuu rasitukseen noin kuuden viikon aikana, jolloin kannattaa tehdä pieniä muutoksia ohjelmassa. Toistomäärien vaihtelu on nimenomaan hyvä keino.

Hola!

Olen töissä lentokentällä laukkuhommissa joten parinkymmenen kilon laukkuja tulee heiteltyä useampi sata päivisin riippuen vähän työtehtävistä.
Yleisenä ammatti tautina onkin olkapäiden hajoaminen ennemmin tai myöhemmin.
Kysymys kuuluukin siis kannattaako työntuottama rasitus ottaa millä tavalla huomioon saliohjelmaa suunitellessa?
Ollakko kokonaan tekemättä vaiko tehdä kevyitä sarjoja olkapäitä vahvistaakseen?

Hola!

Olen töissä lentokentällä laukkuhommissa joten parinkymmenen kilon laukkuja tulee heiteltyä useampi sata päivisin riippuen vähän työtehtävistä.
Yleisenä ammatti tautina onkin olkapäiden hajoaminen ennemmin tai myöhemmin.
Kysymys kuuluukin siis kannattaako työntuottama rasitus ottaa millä tavalla huomioon saliohjelmaa suunitellessa?
Ollakko kokonaan tekemättä vaiko tehdä kevyitä sarjoja olkapäitä vahvistaakseen?

Kiinnittäisin ensimmäisenä huomiota siihen laukkujen heittelyyn. Sitäkin voi tehdä monella tekniikalla. Kyllähän ne olkapäät lepoa kaipaa, joten vähän sen mukaan kannattaa sitä ohjelmaa rakentaa.

Moi!

Olen 15-vuotias salibandymaalivahti ja ongelmani ovat venyvyydessä. En siis saa edes sormia lattiaan suorin polvin, joten miten saisi tuota venyvyyttä parannettua? Olisi todella tärkeää, antakaa vaikka kunnon ohjelma!

Todella suuret kiitokset avusta.

Moi!

Olen 15-vuotias salibandymaalivahti ja ongelmani ovat venyvyydessä. En siis saa edes sormia lattiaan suorin polvin, joten miten saisi tuota venyvyyttä parannettua? Olisi todella tärkeää, antakaa vaikka kunnon ohjelma!

Todella suuret kiitokset avusta.

Venyttelemällä

mikä jako

Mikä olis hyvä reenijako kun sali mahdollisuus on perjaatteessa vaan ma-to? Armeija kun on käynnissä ja sitten ei oikeen viitsisi korttia mihinkään salille ostaa viikonloppukäyntejä varten kun maksaa pirusti jotkut 10-kortitkin. kiitos etukäteen

Merkitystä, muttei edelletys :) Kyllähän se kai lihaskalvoja venyttää?

Kuinka pitkä bulkin kannattaa niinkuin normisti olla? eli puhutaanko viikosta vai kuukaudesta?

Jos bulkki kestää 3vk en usko , että kauheasti massaa ehdit kerätä.Aloittelijana (Sanotaanko aloittelijana ekat 2 vuotta?) on järkevää pitää pitkiä bulkkeja ( mahdollisesti maltillisia ) , koska tulosta saa paljon.Parin vuoden jälkeen lihaskasvu hidastuu jo huomattavasti ja bulkit kannattaa varmaan pitää melko pitkinä (6-8kk?) , jotta saisi sitä lihaa.Toki voi myös tehdä esim 2kk bulkki (+200kcal) 2vk dietti ja toistetaan, jos haluaa olla matalissa rasvoissa ympäri vuoden.

Tämmöne homma että teen 2-jakoisella ekan kierron enemmän voimapanotteisesti ja toinen kierto enemmän pumppaillen. Voimatreenissä selän teen mavella, leuanvedoilla ja t-kulmasoudulla ja pumppaillessa ala- ja ylätalja. Mutta en saa ylätaljaa menemään millään perille ja tuntuu muutenkin luonnottomalta minulle. Sen sijaan kulmasoudun tangolla lähes vartalo lattian suuntaisesti ja paino kevyt kun vetää hyvän venytyksen keran saan erittäin hyvän tuntuman ja lavat liikkuu erittäin hyvin. Olisiko siis järkeä vaihtaa tuo ylätalja tuohon, vai meneekö selän treenaus epätasapainoon? Kun alatalja ottaa juuri myös latseihin ja ylätaljalla mitä nyt vähän tuntumaa on tullut tulee enemmän ylemmäs, mitä tuo kulmasoutu ja alatalja? Kyseessä siis tuo elaston 2-jakoinen, joka toimii muuten oikein hyvin. Tämä ainut askarruttava asia. Lisäksi pullover taljalla tehtynä on toinen, jossa pumppi on taattu. Opettelenko lisää ylätaljaa, vai vaihdanko jumpaankumpaan(kulmasoutu tangolla tai pullover) ylätaljan sijaan?

Puhutaan aina että aloittelijan olisi hyvä suosia isoja perusliikkeitä ja turha tehdä näitä pieniä vitkutuksia. Mieleeni tuli vain kuka on aloittelija?? missä raja menee ja millä perusteella

Back
Ylös Bottom