Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Shoulder press voi olla mikä tahansa pystypunnerrus. Laitteessa, käsipainoilla yms.
Military pressiksi mielletään tangolla seisaaltaan vartalo jäykkänä (ei pompautusta) tehtävä pystypunnerrus.

ku dippiä tekee oikein ni nouseeko olkapäät ylös vai pysyykö ne alhaalla?

luulen et pysyy alhaalla mut ite saan just just vähän syvempiä kui 45 asteen dippejä näin, eli vastaa puolikyykkyä jos vertaa liikeradan pituutta... jos päästän korviin hartiat nii sit menee niin et ollapäät alempana ku kyynärpäät no problem... :hyvä:

kukaan ei kuitenkaan jaksa lukea menneitä sivuja ja vastailla :D niin uppia

mutta meneekö se niin että jollain todella kovakuntoisella tollane 2.5km lenkki 15minuuttii ei kuluta nii paljo kcal ku sellasel jolle se ottaa todella koville

mitäköhä sitä pitäs tehä? kävin inbodymittauksessa ja rasva% 8,5 mutta vyötärö-lantiosuhde 0,84 eli suomeksi älyttömät makkarat lantiolla. rasvaimu?

Kannattaisi varmaan lukea koko keskustelu ennen kuin tulee huutelemaan junnu. Kysymys alkuun kun oli siitä, että alataljan ei pitäisi tuntua selässä(erector spinae, suora selkälihas näin meidän kesken) vaan latseissa. Kuitenkin Metallicakin kovin tuossa puhuu, että alataljan veto tehdään selällä. Teillä on nyt termit vähän hukassa. Huomioitavaa on myös, että sitä kahvaa ei tarvitse vetää sinne loppuun asti, se kun ei ole sen liikkeen pääasiallinen tarkoitus ja vaikka sen vetäisikin, ei se rasitus enää siinä vaiheessa hirveästi mene hauiksille. Mutta hienoa, että sinäkin päätit tulla mukaan aukomaan. :david:
Alunperin Metallica ei puhunut suorasta selkälihaksesta laisinkaan, vaan joku muu.
Kun Metallica kirjoitti jotain selästä, niin luultavasti tarkoitti juuri latseja. (Leveä selkälihas (musculus latissimus dorsi)

Luin keskustelun ennen kuin tulin huutelemaan vanhus :david:

Mikä mättää penkissä kun olen siirtynyt 5 x 5 ---> 3 x 10, ennen pysty hyvin väännellä 80-87,5kg tolla vitos sarjalla, nykyään tuolla 3 x 10 menee just ja just 70-75kg..

Pelkällä selällä kun nostetaan niin yleensä silloin mennään juuri kaarella, mitä pitäisi välttää jos välilevyistään yhtään välittää.

Eli pitäisi olla notkolla selkä enempi? Eikä köyryssä? Jolloin välilevyt säästyy? Rippetoen videot oon kattonut, mutta varmistan vaan.

Ihan tälläinen hypoteettinen kysymys. Millainen syklitys bulk/dieetille olisi jos haluisi päästä kireään kuntoon kesäksi. Olisiko esim. 3kk bulk 1kk dieetti hyvä sykli vai miten suosittelisitte?

Ei ole buukkeja, joten kuvaa en näe, mutta tuohon vyötärö-lantio suhteeseen vaikuttaa rakenne hyvinkin paljon. Joillain se lantio vaan on niin kapea, että tuo suhde on tuollainen vaikkei ylimääräistä olisikaan vyötäisillä.

Ps. Kunnolla alta kympin rasvoissa näkyy jo joulukuusi selässä ja vatsoista pitää ne alimatkin palikat näkyä täysin ja verisuonetkin olla siellä jo näkyvissä. Se on kuiten heti vielä astetta tai kahta kireämpi kuin perusrapsakka rantakunto.

Mikä mättää penkissä kun olen siirtynyt 5 x 5 ---> 3 x 10, ennen pysty hyvin väännellä 80-87,5kg tolla vitos sarjalla, nykyään tuolla 3 x 10 menee just ja just 70-75kg..

Ettei nyt mene kaikilta ohi. ??

Kysymys vielä tähän perään, itse tykkäsin paljon enemmän tuosta 5 x 5 ja sain sillä paremman tuntuman lihakseen. mutta kun lihasta olisi tarkotus kasvattaa niin onko se vaan mentävä tuolla 3 x 10 ja eikö tuo 5 x 5 ole sitten enemmän voimaa varten.

Jos mittaan hauiksen,rinnan ja vatsan ympärys mitat niin mittaanko salin jälkeen vaiko aamulla vai koska ?

Lepopäivänä.Tosin voit myös mitata salin jälkeen ja sitten sanoa, että esim. "xxCM kylmänä, xxCM pumpissa"
Vatsan ympärys kannattaa mitata aamulla

Kysymys vielä tähän perään, itse tykkäsin paljon enemmän tuosta 5 x 5 ja sain sillä paremman tuntuman lihakseen. mutta kun lihasta olisi tarkotus kasvattaa niin onko se vaan mentävä tuolla 3 x 10 ja eikö tuo 5 x 5 ole sitten enemmän voimaa varten.

Itse veikkaisin, että sarjakestävyys on huonompi ja siksi ei nouse niin paljon. Ja omalla kohdalla, vaikka body-treeniä vedänkin, teen niin, että pääliikkeet (kyykky, penkki, mave) 5x5 ja sitten muut sellaista 4-3x8-10. Esim. rintatreeniin vedän ensin tuon penkin 5x5 ja sitten heti perään 5x8-10 vinopenkkiä kässäreillä. On ton jälkeen jo rinta pirun puhki... (ja sitten, koska 5-jakoinen käytössä niin vielä lisää pumppailua eri liikkeillä)

Kehittyykö penkissä, kyykyssä ja maastavedossa, jos niitä treenaa kerran viikossa?

Tarkoituksena olisi kerran viikossa 2x6 penkkiä, 5x5 kyykkyä ja 5x5 maastavetoa? Noihin lisäksi tietenkin apuliikkeet jne.

Back
Ylös Bottom