Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Tää nyt on vähän itsensä toistamista, koska pari sivua takaperin kyselin melkolailla samasta asiasta, mutta pakko nyt vielä kysyä viisaammalta..

Mulla tulee tälläisiä vammasia jaksoja, jolloin en pysty nelijakoistani noudattamaan eli ei tule mahdollisuutta, että pääsisin 4x salille. Miten kannattaisi toimia näissä tilanteissa?
Viime viikko oli töiden takia sellainen, että sain kaksi salitreeniä suoritettua. Viikko oli muutenkin kevyt viikko, joten sinänsä hyvään paikkaan tuli. Nyt on kuitenkin seuraavat kaksi viikkoa kuitenkin niin, että max 3 treeniä viikkoon. Minkälaisella systeemillä mä lähden selättämään näitä työn sekaamia viikkoja :D

Jotenkin tuntuu, kun katson ohkaisia käsivarsiani, että 1-jakoinen ei vain ole hyvä, koska tulee niin ''vähän'' treeniä pienille lihoille :D

Jou.

Teen nyt 4 jakosella ohjelmalla 3x12 toistoja. Olis tarkotus vaihtaa kuukauden välein toistomääriä. Seuraavaksi 3x8 ja sitte vielä 3x5. Vaihanko toistomääriä vain pääliikkeissä vai rupeenko vetämään pohkeita ja ylätaljaakin lyhyemmillä ja raskaammilla painoilla?

Jou.

Teen nyt 4 jakosella ohjelmalla 3x12 toistoja. Olis tarkotus vaihtaa kuukauden välein toistomääriä. Seuraavaksi 3x8 ja sitte vielä 3x5. Vaihanko toistomääriä vain pääliikkeissä vai rupeenko vetämään pohkeita ja ylätaljaakin lyhyemmillä ja raskaammilla painoilla?

Makuasia.

Ite teen sille, et jos esim. mave 3x8 niin sit ylätalja ja alatalja 3x10 tai 2x12 eli pääliike isommilla ja apuliikkeet pienemmillä painoilla.

Tää nyt on vähän itsensä toistamista, koska pari sivua takaperin kyselin melkolailla samasta asiasta, mutta pakko nyt vielä kysyä viisaammalta..

Mulla tulee tälläisiä vammasia jaksoja, jolloin en pysty nelijakoistani noudattamaan eli ei tule mahdollisuutta, että pääsisin 4x salille. Miten kannattaisi toimia näissä tilanteissa?
Viime viikko oli töiden takia sellainen, että sain kaksi salitreeniä suoritettua. Viikko oli muutenkin kevyt viikko, joten sinänsä hyvään paikkaan tuli. Nyt on kuitenkin seuraavat kaksi viikkoa kuitenkin niin, että max 3 treeniä viikkoon. Minkälaisella systeemillä mä lähden selättämään näitä työn sekaamia viikkoja :D

Jotenkin tuntuu, kun katson ohkaisia käsivarsiani, että 1-jakoinen ei vain ole hyvä, koska tulee niin ''vähän'' treeniä pienille lihoille :D

Ite tekisin seuraavasti:

1 treenipäivä: Rinta,Ojentaja,Olkapää
2 treenipäivä: Jalat, vatsat
3 treenipäivä: Selkä,Hauis

Kunnon tehot vaan treeneissä päälle, niin kyl se sieltä tulee ja sit takasi 4-jakoiseen ku työt sen sallii.

Tää nyt tuskin on mikään tyhjentävä vastaus, mutta jos kyse on 2 viikosta, niin siinä ei tapahdu mitään järin mullistavaa suuntaan tai toiseen. :)

Dippisarjan jälkee tulee semmone "epäterveellinen kipu" tohon solisluun kohdalle. Ei semmonen tavallinen rasituksesta johtuva. Tämmösenä heikkona ei vielä edes lisäpainoja ole kehissä, kolme sarjaa tein jotka meni 10,10,8. Omasta mielestä en laskenut kauheasti alle 90 asteen ja tein kohtalaisen rauhallisesti liikkeen. Osaako sanoa tän perusteella missä vika vai tarttisko peräti videoo?

Melkeen videon kanssa osais sanoa paremmin, mutta voi olla, että nojaat liikaa eteenpäin ja näin ollen olkapää rasittuu, joka taas säteilee kipu sinne solisluun alueelle. Koita olla niin suorana kuin mahdollista.

Tietty on niitä, joille dippaaminen ei vaan sovi, mutta toi on käsittääkseni melko harvinaista.

Teetkö dippiä ennen mitä liikkeitä mulle lihaksille? Esim rintaa tai olkapäätä.

Ite tekisin seuraavasti:

1 treenipäivä: Rinta,Ojentaja,Olkapää
2 treenipäivä: Jalat, vatsat
3 treenipäivä: Selkä,Hauis

Kunnon tehot vaan treeneissä päälle, niin kyl se sieltä tulee ja sit takasi 4-jakoiseen ku työt sen sallii.

Tää nyt tuskin on mikään tyhjentävä vastaus, mutta jos kyse on 2 viikosta, niin siinä ei tapahdu mitään järin mullistavaa suuntaan tai toiseen. :)

Jees. Lähdetään tällä siis menemään!
Nojoo totta. Lähinnä vain ajattelin tulevaisuutta varten, koska tuntuu, että olen aina ihan pihalla, kun pitää lähteä muuttamaan normaalia systeemiä :)

Alempaan dippikysymykseen: Itselläni tuntui ennen myös solisluun kohdalla pistävä kipu. Dippailin aikani kivusta välittämättä niin kipu lähti itsestään. Nykyään rintalastaan tuntuu inhottava ''paine'', mutta toivottavasti sama homma pätee myös siihen, mitä aikaiemmin..

Jännää on se, että mitä isommat lisäpainot niin sitä vähemmän tuntuu..

Miksi leuanveto ottaa vatsalihaksiin ja miksi ylipäänsä keho jännittyy kun vetää leukoja? Arkijärjellä ajatellen pitäisi kai riittää yläselän ja käsien käyttö, ja muu keho saisi roikkua velttona.

Oletko nähnyt jossain festareilla semmosia ilmatäytteisiä ukkeleita jotka heiluvat ja huojuvat? Samalta näyttäisi jos koittaisit juosta stabiloimatta loppukehoa. Puhumattakaan voimansiirrosta.

En silti ymmärrä. Ei kai leuanvedossa voimaa jalkoihin siirretä, siinähän ne kai roikkuvat mukana. Tai siis roikkuisivat, jos eivät automaattisesti jännittyisi aika kiinteäksi paketiksi. Siirtääkö jännitys ja melko automaattisesti tapahtuva jalkojen eteenvienti esim. painopistettä jotenkin niin, että yläruumiissa saadaan isompia lihaksia paremmin käyttöön?

* * *

Vähemmän teoreettisena: Onko kilo per viikko lisää maveen paljon vai vähän, kun mavessa saa yli 1,5x mutta alle 2x oman painonsa? Laskeskelin että tuon verran on lisäystä tullut viime aikoina. Yritin kelata vip-puolen treenipäiväkirjoja, mutta useimmat aloittavat niiden pitämisen kovemmasta kunnosta. Lähinnä nyt kysyn siksi, että jos tahti on OK, niin en sitten riko toimivaa. Sen tietysti tiedän, että pidempään jatkuessaan tahti johtaisi MM-kisoihin muutamassa vuodessa, eikä vauhti siis tuollaisena voi pitkään jatkua.

En silti ymmärrä. Ei kai leuanvedossa voimaa jalkoihin siirretä, siinähän ne kai roikkuvat mukana. Tai siis roikkuisivat, jos eivät automaattisesti jännittyisi aika kiinteäksi paketiksi. Siirtääkö jännitys ja melko automaattisesti tapahtuva jalkojen eteenvienti esim. painopistettä jotenkin niin, että yläruumiissa saadaan isompia lihaksia paremmin käyttöön?

Selkeämpi esimerkki, jos esimerkiksi penkkipunnerruksessa vain rintalihakset (sisäkiertäjät yleensä) aktivoituisivat niin lopputuloksena olisi aika repaiset olkapäät.
Kun jokin kehon osa tuottaa voimaa niin muut kudokset luonnollisesti tukevat loppukehoa etc.

Melkeen videon kanssa osais sanoa paremmin, mutta voi olla, että nojaat liikaa eteenpäin ja näin ollen olkapää rasittuu, joka taas säteilee kipu sinne solisluun alueelle. Koita olla niin suorana kuin mahdollista.

Tietty on niitä, joille dippaaminen ei vaan sovi, mutta toi on käsittääkseni melko harvinaista.

Itsellä ollut ja on samaa ongelmaa. Yritä tehdä liike pelkillä ojentajilla. Peilinkautta huomasin, että tiputan olkapaitä liikettä tehtäessä, Kun yritin vähentää olkapäiden liikkumista, niin homma alko onnistua paremmin. Huomasin myös että jos kädet on ihan kiinni kropassa kun tekee dippejä niin silloin ottaa enemmän olkapäihin. Minulla toimii leveämpi ote.

Nyt ollut tämmönen ohjelma:
Penkki 3x8
Dippi 3xmax
Flaissit 4x12

(Pystypunnerrus 3x10) Jätin välistä kun olkapää otti hittiä
Viparit sivuille 3x10

Ranskalainen punnerrus 4x10
Ojentajat taljassa 3x10

Kyykky 4x10
Reidenojennus 3x12

Tuosta suoruudesta tää varmaan johtuu. Koukistan jalat ja mulla menee kroppa semmoseen n. 30 asteen kulmaan. Kokeillaan ens kerralla pysyä suorempana:)

Kuinka saada lihasta ja silti pysyä timminä? Oon 14v kasvava nuori n. 175cm/55kg Nyt rasvat on varmaan jotain 17-20% ja tavote ens kesäks joku 8-9% rasvat ja saada vähän lihasta täl hetkel oon todella heikko ja oon vast alottanu käymää salil ja syön jotai 3000kcal päiväs ja saan iha tarpeeks protskui ja muut joten onko ainut vaihto ehto pysyä timmissä kunnossa ja saada lihasta bulkkaamalla ja sit dietillä jotku kaverini ei tiedä mistään mitää ja syö alle kulutuksen ja käy vaan salil tekee vähä mitä sattuu ja silti niil on suht hyvin lihasta ja pysyy timminä

Kuinka saada lihasta ja silti pysyä timminä? Oon 14v kasvava nuori n. 175cm/55kg Nyt rasvat on varmaan jotain 17-20% ja tavote ens kesäks joku 8-9% rasvat ja saada vähän lihasta täl hetkel oon todella heikko ja oon vast alottanu käymää salil ja syön jotai 3000kcal päiväs ja saan iha tarpeeks protskui ja muut joten onko ainut vaihto ehto pysyä timmissä kunnossa ja saada lihasta bulkkaamalla ja sit dietillä jotku kaverini ei tiedä mistään mitää ja syö alle kulutuksen ja käy vaan salil tekee vähä mitä sattuu ja silti niil on suht hyvin lihasta ja pysyy timminä
ja vielä että teen SS aineki vuoden loppuu asti

Syöt nyt vaan runsaasti niin kuin teetkin ja keskityt siihen että liikkeissä pysyy progressio, samalla seuraat että paino nousee. Käytännössä on kaksi vaihtoehtoa bulkki+dieetti tai jatkuvasti kohtalaisen kireässä kunnossa. Ymmärrettävästi bulkki+dieetti on tehokkaampi tapa lisätä lihasmassa, mutta samalla välillä tarvii olla hieman löysemmässä kunnossa. Sulla kun tuota painoa on todella vähän niin ota nyt joku tavoite itsellesi, esim. nostat painoa 65kiloon 4kk:ssa. Sen jälkeen mietit uudelleen pitääkö dietata vai ei, epäillen että ei.

Miten saan lihaa tohen trapeziuksen keskikohtaan eli yläselän keskikohtaan tai ns. "ytimeen"? On tossa selässä tollanen uoma joka pitäs saada täytettyä.. :puntti:

Takaolkapääsoutu tangolla tai taljassa toimii ihan kivasti. Sitten face-pull kun vetelee sen sinne takaolkapäille eikä kiertäjille. Toisinaan teen myös hantteleilla. Vaihtelu virkistää!

Tuota face-pullia vois kyllä tehdä takaolkapäille. Mitä tarkoitat hantteleilla?

Elikä tolle voimailupuolelle esitin tän kysymyksen, mutta sitä osioo taitaa aika vähän ihmiset seurailla, joten jos kysyn saman täällä? ja jos tosiaan joku voisi vastata kysymyksiin sitten..
elikä
dodii. Elikä alotin tänään ton venäläisen penaohjelman, niin tässä pari kysymystä: (Joihin saa vastata, esim. aloittelijoiden peruskysymysten puolella kysymyksiini ei vastattu vaikka monta kertaa esitin ne ) Ja siis ikä on 15v, reeniä takan 2 vuotta, paino n.74kg
1. Elikä pitäiskö tässä iässä laittaa yks pvä vielä lisää noita välipäiviä, kun ohjeen mukaan olis ma-ke-pe, niin jos laittais jotenki: ma-to-su-ke-jne.? tai siis ainaki olen kuullut, että tässä iässä ei palaudu niin hyvin.
2. Ei ehkä kysymys, mutta eikö reeni oo aika hemmetin lyhyt, jos lämmittelyä pari-kolme sarjaa sitten 6 sarjaa, joitten välissä 2-3min?
3. ja vielä, eikö tosiaan yläkropalle mitään kummempia apuliikkeitä, esim hauista, ojentajaa, kyynärvartta yms pientä? Ja olisko hyvä ottaa sitten, jos tossa välipäivänä teen tosi kevyen ja lyhyen selkäreenin, niin sinne sitten vaikka pari kevyttä sarjaa vipareita?

Back
Ylös Bottom