Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Ookoo, eli otan kokeeks ton. On tällä hetkellä vielä krea purkista jämät jäljellä, ja sen käytöstä huomasin että kuukauteen sain esim. hauikseen 2cm paksuutta, tosin, nehän tulee nesteenä(?) =D nii ja sopiihan tääkin tuota mun ikäiselle? sry jos kysyn tota koko ajan, mutta tulee mietittyy välillä että sopiiko kaikki aineet tälläselle keskenkasvuiselle

Ei kannata hirveästi odottaa noilta lisäravinteilta. Hoida kaikki muut tärkeät osa-alueet kuntoon kuten syöminen ja sitten mieti millasta purnukkaa ostat vai ostatko ollenkaan.

Joo siis safkapuoli yms. on omasta ja kouluterveydenhoitajan mielestä kondiksessa :D nyt ku pari vuotta reenitaustaa, nii arvelin että josko alkais käyttää säännöllisesti jotain lisäravinteita.

Joo siis safkapuoli yms. on omasta ja kouluterveydenhoitajan mielestä kondiksessa :D nyt ku pari vuotta reenitaustaa, nii arvelin että josko alkais käyttää säännöllisesti jotain lisäravinteita.
ei millää pahal mut ootko 100% varma et kouluterveydenhoitaja noudattaa neuvoissaan oikeeoppista bodyruokavalioo, vai noudattaako sittenki jotai perus lautasmallihässäkkää?

paljonko kaloreita tarvii päivässä kun aktiivisesti treenaa 3jakoselle 3kertaa viikkoon 30/40/30 (p/hh/r) suhteilla. Lienee 2500-3500 välillä kun oma pituus ja pano on 190cm ja 90kg. tavoite on kerätä massaa ja huhtikuussa alottaa diettaaminen. Oon aika uusilla poluilla näis ravinto asioissa. vaikka pari vuotta salilla käynyt niin paljon on vinossa nimen omaan tuon ruoka puolen kans, pläski en ole 11 oli rasvaprosentti.. :)

Osaako joku kertoa, millaiset lihakset kyljet on? Jos haluaa täysipainotteisesti treenata niitä, niin riittääkö yksi liike (Vinot rutistukset taljassa tms.) kattamaan koko lihaksen?

Isket kiekon lattialle ja siihen levytanko (painoineen tai ilman) pystyyn ja vedät räjähtävästi puolelta toiselle. Vaatii kyllä tekniikkaa, eikä varmasti mikään välttämätön liike ainakaan bodarille.

ei millää pahal mut ootko 100% varma et kouluterveydenhoitaja noudattaa neuvoissaan oikeeoppista bodyruokavalioo, vai noudattaako sittenki jotai perus lautasmallihässäkkää?
Joo eli siis keskusteltu on siitä, että käyn ihan puntilla, ja tartteen enempi hiilareita, protskuu yms. Ja siis hänen mielestä ruokavalio sopisi treeni ruokavalioksi, ja oon kahelta serkultani kysynyt että onko ruokavalio sopiva (selittänyt kaikki mitä syön), ja toinen heistä on enempi kehonrakennustyyppi, ja toinen voimannostotyyppi, mutta molemmat olivat samaa mieltä, mutta tietty kehonrakentajaserkku sanoi että pitäis vitamiineja lisätä vielä, ja oon alkanu syömään enempi hedelmiä ja marjoja yms. vitamiinipitoista safkaa.

Mikä auttaisi, kun leuanvedossa kyynärtaipeet kipeytyvät? Yläasennossa, kun kroppa väännättää kyynär- ja olkavarren liian lähelle toisiaan, niin kipua syntyy.

paljonko kaloreita tarvii päivässä kun aktiivisesti treenaa 3jakoselle 3kertaa viikkoon 30/40/30 (p/hh/r) suhteilla. Lienee 2500-3500 välillä kun oma pituus ja pano on 190cm ja 90kg. tavoite on kerätä massaa ja huhtikuussa alottaa diettaaminen. Oon aika uusilla poluilla näis ravinto asioissa. vaikka pari vuotta salilla käynyt niin paljon on vinossa nimen omaan tuon ruoka puolen kans, pläski en ole 11 oli rasvaprosentti.. :)

http://kalorilaskuri.fi/kalorikulutus
toi on suuntaa antava.

Joo eli siis keskusteltu on siitä, että käyn ihan puntilla, ja tartteen enempi hiilareita, protskuu yms. Ja siis hänen mielestä ruokavalio sopisi treeni ruokavalioksi, ja oon kahelta serkultani kysynyt että onko ruokavalio sopiva (selittänyt kaikki mitä syön), ja toinen heistä on enempi kehonrakennustyyppi, ja toinen voimannostotyyppi, mutta molemmat olivat samaa mieltä, mutta tietty kehonrakentajaserkku sanoi että pitäis vitamiineja lisätä vielä, ja oon alkanu syömään enempi hedelmiä ja marjoja yms. vitamiinipitoista safkaa.
Tämä selvä. Alkuperäsiin kysymyksiin, että toki kannattaa IMO kokeilla tota beta-alaniinia tai muuta vastaavaa, jos on rahaa laittaa siihen, katot sit et toimiiko vai ei.

Onko sarjojen välissä liian lyhyestä palautumisesta haittaa, jos jaksaa kuitenkin vetää kaikki sarjat? Pitäisi saada tiivistettyä treeniaikaa 45 minuuttiin, mutta en tiedä pitäisikö vähentää liikkeitä vai lyhtentää lepoaikaa sarjojen välissä. Teen 5 lihasryhmää per treeni, kaikissa 3 sarjaa, toistot vaihtelee kuukausien mukaan 2-8. Tällä hetkellä sarjojen välissä menee ehkä n. pari minuuttia lepoon, en nyt kellosta ole mittaillut.

Onko sarjojen välissä liian lyhyestä palautumisesta haittaa, jos jaksaa kuitenkin vetää kaikki sarjat? Pitäisi saada tiivistettyä treeniaikaa 45 minuuttiin, mutta en tiedä pitäisikö vähentää liikkeitä vai lyhtentää lepoaikaa sarjojen välissä. Teen 5 lihasryhmää per treeni, kaikissa 3 sarjaa, toistot vaihtelee kuukausien mukaan 2-8. Tällä hetkellä sarjojen välissä menee ehkä n. pari minuuttia lepoon, en nyt kellosta ole mittaillut.
Jos ei voiman haku ole ykkös prioriteetti vaan enemmäkin lihasmassa niin voit kyllä lyhentää. Itse kun treenasin massanhaku mielessä niin pidin noin 30s tauot sarjojen välillä ja sitten 2min tauko kun liike vaihtui.

Joo hei kyselin täältä vasta noista lisäravinteista, niin mitä tekisin kun mua vuotta vanhempi kaveri, eli 16-vuotias nimeltämainitsematon veti enne reeniä tollasta: http://astmi.net/kauppa/index.php?main_page=product_info&cPath=19&products_id=93
tai kun tota purkkia tutkin, niin tollasta tais olla. ja kaveri on käyttäny tota jo melkein ton purkin, niin netistä löysin tietoa että tuota ei saa nauttia alle 18-vuotias, niin pitäiskö mun varoittaa tota kaveria, vai?

Joo hei kyselin täältä vasta noista lisäravinteista, niin mitä tekisin kun mua vuotta vanhempi kaveri, eli 16-vuotias nimeltämainitsematon veti enne reeniä tollasta: http://astmi.net/kauppa/index.php?main_page=product_info&cPath=19&products_id=93
tai kun tota purkkia tutkin, niin tollasta tais olla. ja kaveri on käyttäny tota jo melkein ton purkin, niin netistä löysin tietoa että tuota ei saa nauttia alle 18-vuotias, niin pitäiskö mun varoittaa tota kaveria, vai?

Noissa kaikissa melkein on tuo varoitus jo ihan pelkän kofeiinin määrän takia. Kyllä täälläkin noita alle 18-v boostereiden ottajia on, omapahan on asiansa.

En tiedä onko tämä ihan oikea paikka kysymykselle, mutta kysyn silti.
Haluaisin tehdä tempausta ja rinnallevetoa, tekniikkaharjoitteluna lähinnä. Varsinkin rinnallevedossa on painot välillä sellaiset ettei tunnu kovin hyvältä tuoda niitä hallitusti alas, mutta pudottaminen ei oikein tunnu noissa trendipaikoissa luontevalta. Treenaan talvet Kumpulan salilla(eli yliopiston sali) ja nyt kesällä duunin salilla(joka aika samaa sarjaa).
Onko siis kokemusta, miten treenipaikkojen 'ylläpitäjät' tai kanssatreenaajat suhtautuu sellaiseen kolisteluun?
Varmasti yksilökohtaista, itse vihaan 'turhaa' meteliä ja mietin että onko tuo sellaista muiden treenaajien mielestä?

Ite joskus pudottelin urheiluhallin salilla rivepainoja ja keräsin paheksuvia katseita todella paljon. Eräs henkilö tuli myös sanomaan, että ei saa pudottaa koska tanko väsyy. Paskanmarjat, siinä oli just sellanen alusta, painot ja tanko mitkä on suunniteltu nimenomaan sitä varten että siinä voi pudotella painoja vaikka mistä ja miten.
Kyllä se ihmisiä ärsyttää ja ymmärtäähän sen varsinkin niiltä jotka eivät tiedä homman pointtia (luulevat egoiluksi?). Jos et isoja painoja käytä niin ei niitä tarvitse pudotella alas, vaan saa ne turvallisesti laskettua muutenkin. Kunhan osaa sitten joustaa eri paikoista, ettei töksäytä sitä raa'asti kesken pudotuksen niin että kädet repee irti.

e: omasta tarinasta vielä sen verran, että ei mullakaan silloin ollut kovin isoja painoja, mutta se oli uus liike ja luulin että repeen kahtia jos jarrutan pudotusta. :D Nykyään en pudottele muuta kuin epäonnistuneita nostoja ja aivan maksimit.

Back
Ylös Bottom