Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Vedä palkkari ja syö ateria treenin jälkeen. Menee muuten jumpat harakoille.

Joo tää palautusjuoma+palauttava ateria treenin jälkeen on tuttu juttu mullekin. Mutta lähinnä meinasin, että kehittääkö illalla pari tuntia ennen nukahtamista nautittu hiilihydraattipitoinen palautusjuoma lihaksia vai kerryttääkö se vaan lisää rasvaa kehoon yön aikana?

Kynis täälä taas kyselee:

Kun puhutaan, että pitäis saada 2g proteiinia / painokilo. Mitä tää oikeestaan tarkottaa. Painan 65 kiloa, eli mun pitää saada 130g proteiinia, päivässä, ateriassa? Eli siis onko kyse päivittäisestä proteiinin saannista, vai per ateria... Ihan hukassa ollaan XD

-

Ja voikos tää pitää paikkansa, mun massanlisääjäjuomassa on 100g:ssa

399 kaloria
30g proteiinia
64g hiilihydraatteja

Eli päivässä jos otan tota 200gm saan siitä n. 800 kaloria?? Ja lähes puolet mun päivittäisestä proteiinin tarpeesta?

^ Juurikin näin, 2g protskua painokiloa(osa puhuu rasvattomasta painosta) kohden päivässä, eli se 130g vähintään päivän aikana pitäisi tulla. Tuon massanlisääjän arvot voi hyvinkin pitää paikkansa, noi kun on tosiaan tarkoitettu sen massan hankkimiseen eli ovat suht kaloripitoisia. Huomioi toki, että kyseessä on 100g kohti oleva arvo, se paljonko yhteen annokseen tulee onkin sitten toinen juttu.

Miksi nuo oikein pro-bodaajat käyttävät yleensä 4-jakoista ohjelmaa? Onko jotenkin parempi vielä kuin 2-jakoinen, joka ainakin omasta mielestäni oikein bueno treenijako?

Ja sitten, kuluttaako enemmän, jos vetää vaikka 75 min jalkatreenin joka sisältää kyykkyä, prässiä ja sjmv:tä jne. kuin, jos vetää 75 min treenin, jossa on hauikset, olkapäät ja ojentajat?

Miksi nuo oikein pro-bodaajat käyttävät yleensä 4-jakoista ohjelmaa? Onko jotenkin parempi vielä kuin 2-jakoinen, joka ainakin omasta mielestäni oikein bueno treenijako?

Koska ne tekee enemmän liikkeitä sille yhdelle lihasryhmälle. Kun on pitempään treenannut niin saa niistä lihoista enemmän irti ja se kehityskin taitaa monella vaatia kunnon rääkkiä. Mieti millainen 2-jakoinen olisi, jos väännät sen 3-4+ liikettä per lihasryhmä.

Ja sitten, kuluttaako enemmän, jos vetää vaikka 75 min jalkatreenin joka sisältää kyykkyä, prässiä ja sjmv:tä jne. kuin, jos vetää 75 min treenin, jossa on hauikset, olkapäät ja ojentajat?

Kulutus on riippuvainen rasituksesta. Maalaisjärjellä ajatellen tuossa jalkatreenissä aktivoituu suurempi osa kehon lihaksista ja liikutellaan huomattavasti isompia painoja, jotenka se kulutuskin olisi isompi.

Pro-bodaajille se on lähes aina parempi jako, tavalliselle treenaajalle välttämättä ei, riippuu monesta asiasta.

Kyllä, mutta ei se treeni ikinä mitään hirveitä kalorimääriä kuluta...

Kynis täälä taas kyselee:

Kun puhutaan, että pitäis saada 2g proteiinia / painokilo. Mitä tää oikeestaan tarkottaa. Painan 65 kiloa, eli mun pitää saada 130g proteiinia, päivässä, ateriassa? Eli siis onko kyse päivittäisestä proteiinin saannista, vai per ateria... Ihan hukassa ollaan XD

-

Ja voikos tää pitää paikkansa, mun massanlisääjäjuomassa on 100g:ssa

399 kaloria
30g proteiinia
64g hiilihydraatteja

Eli päivässä jos otan tota 200gm saan siitä n. 800 kaloria?? Ja lähes puolet mun päivittäisestä proteiinin tarpeesta?

Vastauksia? Vielä lisäkysymyksiä... Penkkitulos ei päätä huimaa... N. 40 taitaa tällä hetkellä mennä hikiseen. Kun nostan tangon painoineen käsien varaan, käteni rupeavat tärisemään ku katupora... Olenko tosiaan vaan niin heikko ? :D Miten tätä vois nyt sit "treenata"? Penkkiä penkkiä penkkiä? Yllämainituilla painoilla jaksan muutaman toiston kyllä tehdä, mutta kuten sanoin, käteni tärisee ku katupora..

-

Painoni on siinä 65 kieppeillä, ja penkkiä teen (varmaan laittoman väärällä tekniikallakin) n. 40 kilolla toistoja. Kuinka paljon tuo penkki voisi kehittyä tässä kesään mennessä? 60 kiloon asti? Vai onko tuo 20kg niin suuri nousu? Olen siis ihan aloittelija vielä, joten kehitys lienee kuitenkin melko nopeaa.. Safkapuoli on mun mielestä ihan kondiksessa, ja plussakaloreilla treenaan.

Ja mites onko saliharrastuksen kannalta hyötyä vetää kalsiumi tabuja? Maitotuotteita en paljoa juo.

Oliko se niin että lihaksenkasvua haettaessa olisi lihakset hyvä treenata 2 x viikossa läpi, eli kumpi parempi 2 x viikossa läpi 2-3 liikettä per lihasryhmä vaiko 3 x viikossa läpi G6:sella

Tässä nyt jonkin aikaa jo treenailtu vaihtelevalla motivaatiolla/menestyksellä ja mieltäni on viimeaikoina askarruttanut paljon kysymys: "tunnolla" vain "voimalla" ? Eli siis onko se tunne kaiken a ja o kun lihasta kehitetään ? Täs taannoin kokeilin ekaa kertaa ihan piruuttani ykkösiä penkis ja huomasin että tunne häviää aina kun mennään sellasiin painoihin joita en ole ennen käsitellyt. Siis penkissäkin nostin vain enkä tuntenut mitään rinnassa...lisäsin painoa ja jossain kohtaa sitten vain voimat loppui kuin seinään. Sama juttu käy monessa muussakin liikkeessä (varsinkin selkäpäivinä)...jaksaisin kyllä tehä isommilla painoilla mutta tunne katoaa vaikka tekniikka omasta mielestäni on kohdallaan. Onko tämä jotain hermotuksen puutetta vai mitä ? :D

Itse huomasin tossa kyykkyä tehdessä taannoin saman. Ajattelin jaksavani painolla X kutosia mutta en jaksanutkaan kun nelosia niin päätin tehä sitten nelosia muutaman sarjan. Voimat kyllä loppuu mutta ei minkäänlaista poltetta. Tuntu ettei ois tehny mitään(hieman yliampuvasti sanoen) niin tein sitten loppuun vielä yhden pidemmän sarjan pienemmällä painolla että sai sen poltteenkin aikaiseksi.

Eli siis onko se tunne kaiken a ja o kun lihasta kehitetään ?

Ei todellakaan ole ja jos sitä tunnetta ja poltetta liian innokkaasti hakiessa hidastetaan voimien ja sarjapainojen kehittymistä, niin siinä tehdään vain haittaa kehitykselle. Oma reseptini, joka ei toki ole mikään ainoa oikea: pääliikkeet yleensä voimalla runttaamalla, apuliikkeet siistimmin ja pidempinä sarjoina. Tuntuman osalta luotan enemmän siihen, miltä ja missä tuntuu seuraavana päivänä kuin itse treenin aikana.

Joo tää palautusjuoma+palauttava ateria treenin jälkeen on tuttu juttu mullekin. Mutta lähinnä meinasin, että kehittääkö illalla pari tuntia ennen nukahtamista nautittu hiilihydraattipitoinen palautusjuoma lihaksia vai kerryttääkö se vaan lisää rasvaa kehoon yön aikana?

Hiilaripitoiset sapuskat kannattaa syödä aamulla sekä treenin molemmin puolin. Iltaa kohti ainakin itse vähennän hiilihydraattien määrää ja tankkailen roheiinia ja jonkun verran rasvoja. Huomenna kulutettavat hiilihydraatit kannattaa syödä jo tänään.

Ainakin mulla tää jako on toiminu tosi hyvin.

Hiilaripitoiset sapuskat kannattaa syödä aamulla sekä treenin molemmin puolin. Iltaa kohti ainakin itse vähennän hiilihydraattien määrää ja tankkailen roheiinia ja jonkun verran rasvoja. Huomenna kulutettavat hiilihydraatit kannattaa syödä jo tänään.

Ainakin mulla tää jako on toiminu tosi hyvin.

Vaatii se keho paljon muutakin palautumiseen kun pelkkää proteiinia jauheena ja maltoa. Parhaiten ne saa ruuasta.

Jos sä olet reennannu illalla, niin luulis, että kehollas on huutava pula ruuasta ja palkkarista jumpan jälkeen. Ei se rasva minnekään yhdessä yössä kerry. Jos on kulutusta, niin on tarvettakin energialle ja palautumiseen tarvittaville rakennusaineille. Riippuu ihan niistä määristä mitä nautit sisään ja paljonko sulla on kulutusta. Toki sitten jos vedät 5000kcal palkkarin iltatuimaan, niin se voi alkaa jossain näkyä.:D

Muutama kysymys:

Olen nyt harrastanut salilla käyntiä n. reilun kuukauden, aloitin tällä perus SS hömpällä. Kuitenkin olen huomannut että kuukauden jälkeen, penkkini rupeaa jäämään(tällä hetkellä 65kgx5 maksimitoistot). Vaikka tuntuu, että ei voisi enää yhtään kiloa, tai peräti grammaakaan lisätä tuohon määrään, rintalihakseni eivät "kipeydy" enää ollenkaan, ja joka perjantai kun painoja pitäisi lisätä, tuntuu se niin paljon raskaammalta. Uskon, että seuraavalla painonlisäyksellä ei tule menemään 67,5kgx5. Auttaisiko jos vaihtaisin tämän SS:n johonkin monipuolisempaan? Esim. lisäisin vaikka vinopenkin ja käsipainoilla butterflys(viparit?) ?

Myös 2x viikossa kyykkääminen tuottaa ongelman, koska jalkani eivät kerkeä palautua kokonaan, sillä pyöräilen töihin joka päivä(80% matkasta pelkkää jyrkkää ylämäkeä) ja teen duunia vartijana, joten kierrän jaloin myös paljon yön aikana.

Tästä syystä rupesin miettimään, josko olisi tarvetta vaihtaa 3- tai 4-jakoiselle treeniohjelmalle, mitä mieltä olette?

Muutama kysymys:

Olen nyt harrastanut salilla käyntiä n. reilun kuukauden, aloitin tällä perus SS hömpällä. Kuitenkin olen huomannut että kuukauden jälkeen, penkkini rupeaa jäämään(tällä hetkellä 65kgx5 maksimitoistot). Vaikka tuntuu, että ei voisi enää yhtään kiloa, tai peräti grammaakaan lisätä tuohon määrään, rintalihakseni eivät "kipeydy" enää ollenkaan, ja joka perjantai kun painoja pitäisi lisätä, tuntuu se niin paljon raskaammalta. Uskon, että seuraavalla painonlisäyksellä ei tule menemään 67,5kgx5. Auttaisiko jos vaihtaisin tämän SS:n johonkin monipuolisempaan? Esim. lisäisin vaikka vinopenkin ja käsipainoilla butterflys(viparit?) ?

Myös 2x viikossa kyykkääminen tuottaa ongelman, koska jalkani eivät kerkeä palautua kokonaan, sillä pyöräilen töihin joka päivä(80% matkasta pelkkää jyrkkää ylämäkeä) ja teen duunia vartijana, joten kierrän jaloin myös paljon yön aikana.

Tästä syystä rupesin miettimään, josko olisi tarvetta vaihtaa 3- tai 4-jakoiselle treeniohjelmalle, mitä mieltä olette?
Eihän niiden painoje olekaan tarkoitus olla tulla kevyesti. Laita vaan se 67,5kg ja koita.. eihän sitä tiedä tuleeko ennenkuin koittaa. Ja jos menee vaikka vaan 3x4 niin sitten vaan uusi yritys seuraavalla kerralla, tai kolmannella. Jos ei kolmannenkaan kerran jälkeen mene, niin sitten teet resetoinnin, niinkuin ohjelmassakin sanotaan. 10% sarjapainoista pois ja uudestaan samalla systeemillä (2,5kg aina lisää) ja todennäköisesti kun olet noussut sarjapainoissa takaisin 67,5kg:n niin se menee kevyesti. Ei kukaan ole niin superihminen että voisi aina loputtomiin lisätä sitä painoa ilman kevennystä

Eihän niiden painoje olekaan tarkoitus olla tulla kevyesti. Laita vaan se 67,5kg ja koita.. eihän sitä tiedä tuleeko ennenkuin koittaa. Ja jos menee vaikka vaan 3x4 niin sitten vaan uusi yritys seuraavalla kerralla, tai kolmannella. Jos ei kolmannenkaan kerran jälkeen mene, niin sitten teet resetoinnin, niinkuin ohjelmassakin sanotaan. 10% sarjapainoista pois ja uudestaan samalla systeemillä (2,5kg aina lisää) ja todennäköisesti kun olet noussut sarjapainoissa takaisin 67,5kg:n niin se menee kevyesti. Ei kukaan ole niin superihminen että voisi aina loputtomiin lisätä sitä painoa ilman kevennystä

Ymmärrän, se on vain jotenkin niin vaikeaa tajuta että ns. nyyppä-gainit tyrehtyisi näin nopeasti. Tosin aloitin tekemään 40kg x 5 1kk takaperin.

Mitenkäs näitten jalkojen kanssa tosin?

Ei todellakaan ole ja jos sitä tunnetta ja poltetta liian innokkaasti hakiessa hidastetaan voimien ja sarjapainojen kehittymistä, niin siinä tehdään vain haittaa kehitykselle. Oma reseptini, joka ei toki ole mikään ainoa oikea: pääliikkeet yleensä voimalla runttaamalla, apuliikkeet siistimmin ja pidempinä sarjoina. Tuntuman osalta luotan enemmän siihen, miltä ja missä tuntuu seuraavana päivänä kuin itse treenin aikana.

No niin tässä nyt tulikin jo vastaus mun jatkokysymykseen :D Eli meinasin kysyä että onko väärin jos teen esim. niinkuin eilen kokeilin jalkoja reenata, puolitin sarjapainot ja tein hackia&prässiä superina? Aivan järjettömän poltteenhan sillä sai, mutta onko se kehitystä jos sarjapainoja tiputetaan paljon joko palautumisajasta tai just tuollai superina tekemisen kustannuksella?

Mulla on ollut koko tänä saliuran (10kk takana :D) aikana ollut ongelmaa treenata ns. "massaviikkoja" eli lyhyet palautukset ja pitemmät sarjat. Voimaviikot kyllä sujuu kivasti :D Voiko se olla vaan että jotkut on enemmän "voimannostaja" tyyppiä eli ei vaan jaksa pitkiä sarjoja tjsp. ? :D Niin tai sitten en vaan osaa ladata sopivia painoja tankoon :D Kun yleensä hapotan lihat jo alkuunsa liian pahoin ja sitten se 2min on liian vähä palautumiseen -> ei jaksa tehä enää montaa toistoa/loppuu voimat kuin seinään. Esim. penkissä teen 80kgx12 (2min), 80kgx10 (2min) ja sitten ei mee ku just ja just 80kgx6-8. Voimaviikolla penkki menee 3x5 100kg (5min palautumisella).

Vastauksia? Vielä lisäkysymyksiä... Penkkitulos ei päätä huimaa... N. 40 taitaa tällä hetkellä mennä hikiseen. Kun nostan tangon painoineen käsien varaan, käteni rupeavat tärisemään ku katupora... Olenko tosiaan vaan niin heikko ? :D Miten tätä vois nyt sit "treenata"? Penkkiä penkkiä penkkiä? Yllämainituilla painoilla jaksan muutaman toiston kyllä tehdä, mutta kuten sanoin, käteni tärisee ku katupora..

-

Painoni on siinä 65 kieppeillä, ja penkkiä teen (varmaan laittoman väärällä tekniikallakin) n. 40 kilolla toistoja. Kuinka paljon tuo penkki voisi kehittyä tässä kesään mennessä? 60 kiloon asti? Vai onko tuo 20kg niin suuri nousu? Olen siis ihan aloittelija vielä, joten kehitys lienee kuitenkin melko nopeaa.. Safkapuoli on mun mielestä ihan kondiksessa, ja plussakaloreilla treenaan.

Ja mites onko saliharrastuksen kannalta hyötyä vetää kalsiumi tabuja? Maitotuotteita en paljoa juo.

Jos ensikesään mennessä tuota penkkiä tarkoitat, voi hyvinkin nousta sen 40kg, riippuu vain kuinka kovaa treenaat. Kun treenaan jalkoja tuntuu että seuraavissa reeneissä penkkikin olisi kevyempi vetää :) Tsekkaa netistä miten tehdään penkkipunnerruksen oikea tekniikka tai pyydä jotain oikein kädestä pitäen neuvomaan salillasi.
Itelläni on toiminu Miken 2x6 -systeemi tähän mennessä, jossa lisätään joka viikko 2,5 kiloa tankoon. Itse lisäsin yhden sarjan siihen lisää.
Penkkiä ei silti kannata kokoaikaa hinkata, vetää välillä vinopenkkiä ja penkkiä käsipainoilla ja pecdeck + ristikkäistaljaa.

Kyllä sitä kalsiumiakin vetää, luita se kumminkin vahvistaa ettei kädet katkee kun painot alkaa olla suuret.

Back
Ylös Bottom