Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Olen treenannut nyt vasta vähän päälle 1kk. Viime perjantain treenissä vasen olkapää väsähti totaalisesti pystypunnerrusta käsipainoilla tehtäessä ja toistot jäi pienemmiksi kuin edellisellä kerralla (5toistoa, edellisellä 7). Nyt viikonlopun yli levättyä, suuntasin takaisin salille ja eilen kävi samalla tavalla, mutta en voinut tehdä kuin 2 nostoa ja sitten ei tullut enää mitään. Nyt kun heräsin, niin vasenta olkapäätä särkee ja vihloo ja ojentajat on kosketusherkät, sekä myös hauiksessa on jonkinsortin kipua havaittavissa.
Onkohan kyseessä jokin rasitusvamma, kun aloittelijakin olen?

Milloin leuanvedossa kannattaa alkaa käyttämään lisäpainoja? Kuinka monta toistoa ois hyvä saada ihan omalla painolla, jos vedän 6 sarjaa, ennen kuin alan sitä ketjua ja painoja laittelemaan?
Itselleni joskus jokin viisaampi antoi neuvon, että kolme sarjaa ja jos jokaisessa toistot menevät yli 10 niin silloin lisäpainot käyttöön, mutta mielipiteitä tästäkin voi olla monia

Joo eli nyt 5kk tauon jälkee tuli aloteltua eilen Arskan kultasella kutosella ja huomenna pitäis taas mennä, mutta paikat iha jumissa vielä eikä oo kyllä palautunu vielä. Johtuu varmasti osittain siitä että en tajunnut venytellä illalla/treenin jälkeen, mutta onko haittaa vaikka menis taas salille vaikka nää paikat ois jumissa vielä?

Esimerkiksi portaissa kävely on aika kankeeta ja istumaan meneminen ja rintakin kosketusarka yms.

Varmasti noin pitkän tauon jälkeen on paikat kipeinä kunnolla ekan treenin jälkeen mutta ei haittaa, huomenna vaan salille. Sillä se lähtee millä on tullukki;) Ja eikä se venyttely ehkäse millään tavalla niitä lihaskipuja.

Joo eli nyt 5kk tauon jälkee tuli aloteltua eilen Arskan kultasella kutosella ja huomenna pitäis taas mennä, mutta paikat iha jumissa vielä eikä oo kyllä palautunu vielä. Johtuu varmasti osittain siitä että en tajunnut venytellä illalla/treenin jälkeen, mutta onko haittaa vaikka menis taas salille vaikka nää paikat ois jumissa vielä?

Esimerkiksi portaissa kävely on aika kankeeta ja istumaan meneminen ja rintakin kosketusarka yms.

Noinhan se pitäisi olla ympäri vuoden ;)

Vaihda ohjelmaa jos kusinen kuusikko ei tunnu hyvältä.

Olisi järkevää tehdä ainakin parin viikon totuttelujakso ennen kuin noinkin raskasta ohjelmaa aloittaa. Mutta sitä saa mitä tilaa:dance::whip:

Hyvältä ohjelma tuntuu ja aion sitä kyllä jatkaa ei siinä mitään.. tietää ainakin että tehoo ohjelma kun paikat ihan jumissa :)
Raskas on kyllä mutta kyllä tää tästä
Okei kiitoksia vastauksista, huomenna siis taas salille!

Miten tehään SJMV oikein? Oon tehny pakkotoiston Bisleyn tyylillä sitä mutta ku kattoo Dorian Yatesia http://www.youtube.com/watch?v=gtevN0SWp-o nii huomaa että se pitää jalat suorana. Jos toi Miken tekemä on parempi nii onko pistettä jonka ali ei kannata mennä? Mulla menee jotenki väkisin kyyryyn selkä jos käytän alhaalla asti.

Mikä on vialla jos kroppa kehittyy niin että esim. hauiskäännössä tangolla sarjapainot kasvaa edetessä, mutta ylätaljassa sarjapainot ei ole kasvanu?
Treeniohjelmassa ei pitäs olla mitään vikaa ainaki niin mulle sanottiin treeniohjelmaarvosteluun-ketjus. Viime ja toissa viikolla oon treenannu ylätaljaa 2x/vk ma ja ke 3x6-8.

Sanokaas hyviä vatsalihasliikkeitä niiden kasvatukseen , siis raskaita vatsalihas liikkeitä. Kyykyn,maven , ja voimapyörän tiedän jo.. Ja sitten vielä kun sanotaan että Esim. Mave ottaa syviin vatsalihaksiin nii muokkaako se vatsalihasten ulkomuotoa?

Sanokaas hyviä vatsalihasliikkeitä niiden kasvatukseen , siis raskaita vatsalihas liikkeitä. Kyykyn,maven , ja voimapyörän tiedän jo.. Ja sitten vielä kun sanotaan että Esim. Mave ottaa syviin vatsalihaksiin nii muokkaako se vatsalihasten ulkomuotoa?

Rutistus ylätaljassa. Istut siis taljaan selkä pakkaan päin, pistät kahvan tilalle narun ja nappaat siitä kiinni vetäen sen pään molemmin puolin, sitten siitä vain vatsalihaksilla rutistaen vedät itsesi kasaan. Vähän ehkä heikosti selitetty, mutta youtubesta pitäisi ainakin löytyä. Omalla painolla voit sitten tehdä Dragon Flageja vaikka niin saat takuulla rääkättyä sitä vatsaa. Siihen kun yhdistät erilaiset lankut pitkinä variaatioina niin johan polttelee.

Miten tehään SJMV oikein? Oon tehny pakkotoiston Bisleyn tyylillä sitä mutta ku kattoo Dorian Yatesia http://www.youtube.com/watch?v=gtevN0SWp-o nii huomaa että se pitää jalat suorana. Jos toi Miken tekemä on parempi nii onko pistettä jonka ali ei kannata mennä? Mulla menee jotenki väkisin kyyryyn selkä jos käytän alhaalla asti.

Mikä on vialla jos kroppa kehittyy niin että esim. hauiskäännössä tangolla sarjapainot kasvaa edetessä, mutta ylätaljassa sarjapainot ei ole kasvanu?
Treeniohjelmassa ei pitäs olla mitään vikaa ainaki niin mulle sanottiin treeniohjelmaarvosteluun-ketjus. Viime ja toissa viikolla oon treenannu ylätaljaa 2x/vk ma ja ke 3x6-8.

Sjmv oikein: http://www.pakkotoisto.com/treeni/40398-sjmv-tekniikka/. Polvilumpion alaosa on varmaan aika toimiva raja.

Mikään ei välttämättä ole vialla. Joillain ihmisillä jotkut lihasryhmät kehittyvät helpommin kuin toiset. Kuitenkaan tähän ei kannata tuudittautua liiaksi. Jos esim. ylätalja junnaa pitempään (tasostasi ja ohjelmastasi riippuen 2-3vko) niin kannattaa kokeilla jotain muuta sinne latseille. Tulee heti mieleen leuanveto leveällä myötäotteella. Itsellä tuo toimii huomattavasti laitevitkutteluja paremmin. Näyttää about tältä http://www.youtube.com/watch?v=iUNoLR0pYjY. Tosin myös ylätaljatekniikassasi voi olla vikaa.. Pitäisi vetää nimenomaan selällä eikä käsillä. Tästä on Miken threadi pakkiksella myös. Mikäli tekniikka ei ole kunnossa niin ei ole mikään ihme, että painosi eivät nouse.

Yleensäkkin kannattaa melkeenpä pitää perjaatteena, että nuo 4-6 sarjat tehdään vapaalla painolla, kun taas pumppia ja eristävää tuntumaa haettavat tehdään sitten koneilla. Myös koneiden kokonaan poisjättämistä kannattaa ehkä jossain vaiheessa elämää ainakin kokeilla. Ihan näin vinkkinä jos koneet eivät tuo kehitystä / rupeavat nakertamaan.

Mun Top 10

-tempaus
-työntö
-etukyykky
-kyykky
-veto
-leuat
-pystypunnerrus
-tempausveto korokkeelta
-raakatempaus
-raakarinnalleveto

Ei missään järjestyksessä.

Kannattaa unohtaa kaikki vatsaa "eristävät" liikkeet ja keskittyä esimerkiksi edellämainittuihin, kymmeneen loistavaan liikkeeseen.

6x6 ja 3x10 sarjan erot? Olen käsittänyt että 6x6 olisi voimaa ja 3x10 olisi enemmän lihaan menevämpää.

hakutoiminnolla löytyi vain tämä 1000 sivua pitkä threadi.

6x6 ja 3x10 sarjan erot? Olen käsittänyt että 6x6 olisi voimaa ja 3x10 olisi enemmän lihaan menevämpää.

hakutoiminnolla löytyi vain tämä 1000 sivua pitkä threadi.

Oikein olet käsittänyt, voimaa kehittävissä sarjoissa vielä pidemmät palautusajat kuin massaa kehittävissä.

Palautusjuoma illalla

Oon nyt kuukauden ajan käynyt 4x viikossa salilla, ja salitreenin jälkeen nautin palautusjuoman, jonka sekoitan itse herasta ja maltosta. Useimmiten treenaan illalla n. klo 20-22. Onko siis fiksua nauttia tollanen hiilihydraattipitoinen palautusjuoma iltatreenin jälkeen, jos haluaa ajan myötä saada rasvaprosenttia alemmas, mutta kuitenkin kasvattaa lihasmassaa. Vai onko iltatreenin jälkeen parempi nauttia pelkkää proteiinia?

Oon nyt kuukauden ajan käynyt 4x viikossa salilla, ja salitreenin jälkeen nautin palautusjuoman, jonka sekoitan itse herasta ja maltosta. Useimmiten treenaan illalla n. klo 20-22. Onko siis fiksua nauttia tollanen hiilihydraattipitoinen palautusjuoma iltatreenin jälkeen, jos haluaa ajan myötä saada rasvaprosenttia alemmas, mutta kuitenkin kasvattaa lihasmassaa. Vai onko iltatreenin jälkeen parempi nauttia pelkkää proteiinia?

riippuu monelta menet nukkumaan , esim jos 2 tuntia hiilihydraattipitoisen jalkeen , niin ei pitaisi olla mitaan haittaa , koska insuliinia ei vapaudu enaan(?)

Vedä palkkari ja syö ateria treenin jälkeen. Menee muuten jumpat harakoille.

Olen treenannut nyt vasta vähän päälle 1kk. Viime perjantain treenissä vasen olkapää väsähti totaalisesti pystypunnerrusta käsipainoilla tehtäessä ja toistot jäi pienemmiksi kuin edellisellä kerralla (5toistoa, edellisellä 7). Nyt viikonlopun yli levättyä, suuntasin takaisin salille ja eilen kävi samalla tavalla, mutta en voinut tehdä kuin 2 nostoa ja sitten ei tullut enää mitään. Nyt kun heräsin, niin vasenta olkapäätä särkee ja vihloo ja ojentajat on kosketusherkät, sekä myös hauiksessa on jonkinsortin kipua havaittavissa.
Onkohan kyseessä jokin rasitusvamma, kun aloittelijakin olen?

Jos kipu on lihaksissa, kyseessä lienee riittävän palautumisen puute. Vihlominen olkapäässä voi toki olla jotain vakavempaakin. Anna yläkropalle nyt kunnolla muutama päivä lepoa, minkä aikana "normaalit" lihaskivut ainakin poistuvat ja saat karsittua diagnoosivaihtoehtoja. Helpompi tunnistaa luonnottomammat kivut, kun ei ole jumia päällä..

Suosittelisin lisäksi jatkossa keventämään painoja ja pidentämään sarjoja, kun nyt vasta aloittelet. Kestävällä voimapohjalla on paljon kivempi nostella niitä rautoja. :)

Back
Ylös Bottom