Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Tikulle täytettä!

Tarvitsisin vähän apuu lihasmassan kasvattamisessa. 17-vuotias olen, painan noin 70kg, mutta pituutta on 193cm. Treenaan 2-4 viikossa salilla ja fudista pelaillu kymmenisen vuotta. Kaikenlaiset vinkit koskien erilaisia treenejä,sarjoja ja ravintoa ovat tervetulleita. Kiitos jo etukäteen.

jalkavoimat

Elikkä mikä avuks ?

Olen tyttö (12v) koht (13) harrastan taitoluistelua niinkuin käyttäjänimi kertookin!
Taitoluistelussa tarvitaan paljon jalkavoimia joten mikä oisi helppo tapa saada nopeasti jalkoihin/reisiin paljon voimaa ?!
Kiitos jo etukäteen! :):worship:

JeesBox: Tee isoja perusliikkeitä (mave, kyykky, penkki) ja syö hyvä mies, syö! Ja terveellisyys on tietenki plussaa... Enempää en voi neuvoa, kun et kamalasti tavoitteitasi anna, mutta massaa luultavasti haet niinkuin suurin osa muistakin täällä.

Tarvitsisin vähän apuu lihasmassan kasvattamisessa. 17-vuotias olen, painan noin 70kg, mutta pituutta on 193cm. Treenaan 2-4 viikossa salilla ja fudista pelaillu kymmenisen vuotta. Kaikenlaiset vinkit koskien erilaisia treenejä,sarjoja ja ravintoa ovat tervetulleita. Kiitos jo etukäteen.

On mahdotonta antaa kattavaa vastausta tohon ja aika turhaa käydä tässä pieniä yksityiskohtia läpi, joten luepas noi stickyt läpi, saat varmasti enemmän irti siitä.

Isken tän myös tänne jos täälä saisi hieman nopeammin vastauksen.

Nyt toivoisin että saisin kokeneen vastauksen!

Elikkä nyt on otettu selvää, ketos,vhh, ja muista ihan perus dieteistä. olen myös kokeillut näistä jotain.

Nonii tilanne on tämä painoa tällä hetkellä 89kg ja tarkoitus olisi päästä tuohon 80 - 82kg marraskuuhun menessä jolloin aloitan vetämään + kaloreilla ja kasvattamaan lihasta. Nyt mielessä vaan pyörii että millä dietillä tämä paino kannattaa ottaa pois ? pitäiskö syödä ihan normaalisti mutta vain miinus kaloreilla ? entäs vhh ? keto tuntuu muuten hyvältä mutta pelottaa se kun sitten siirrytään ketolta kovilta miinus kaloreilta vetämään maltillisilla + kaloreita ja lisätään niitä hiilareitakin mukaan nii käykö tässä legendaarinen pallo efekti jonka jälkeen paino jojoilee elikkä kaikki turhaan. Vähähiilarisesta vähän samat mietteet.

Kysymys kuuluukin että mitä te viisaammat suosittelette? Paino 80-82kg ja siitä sitten kasvattamaan lihasta, ilman että dietin jälkeen kroppaan tulee 5kg nestettä ym paskaa takas kun alkaa syömään plussalla ja myös niitä hiilareita joita siinä vaiheessa aletaan tarviimaan. So the best method ?

-Kiitos-

Olen 18 vuotias ja painan 53 kg ja 170cm pitkä ja pitäis tota massaa ja lihaksen kokoa saada lisää. Olen aloittanut salilla käynnin n. 3 kk sitten, ja voimaa on tullut jonkin verran lisää, mutta kropassa ei näy juurikaan muutosta. Paino on myös pysynyt samana jopa ehkä pudonnu vähän. Olen myös aloittanut syömään proteiini pitoista ruokaa. Olisiko jollain neuvoa minkälaisia sarjoja pitäis alkaa tekeen että sais tota massaa lisää. Tavoitteena olisi saada yläkroppaan lisää lihasta (hauis, selkä, rinta, vatsa)

Olen 18 vuotias ja painan 53 kg ja 170cm pitkä ja pitäis tota massaa ja lihaksen kokoa saada lisää. Olen aloittanut salilla käynnin n. 3 kk sitten, ja voimaa on tullut jonkin verran lisää, mutta kropassa ei näy juurikaan muutosta. Paino on myös pysynyt samana jopa ehkä pudonnu vähän. Olen myös aloittanut syömään proteiini pitoista ruokaa. Olisiko jollain neuvoa minkälaisia sarjoja pitäis alkaa tekeen että sais tota massaa lisää. Tavoitteena olisi saada yläkroppaan lisää lihasta (hauis, selkä, rinta, vatsa)

Syö enemmän kuin kulutat jos haluat lihasta rakentaa. Treenaa myös niitä jalkoja niin vartalosta tulee tasapainoisempi. Ohjelmia löytyy sitten foorumilta vaikka kuinka, aloittelijalle yleensä suositellaan 1- tai 2-jakoista, perusliikkeisiin pohjautuvaa ohjelmaa. Ota vaikka Arnoldin kultainen kuusikko kokeiluun. Ohjelma on yksinkertainen, siinä tulee rasitusta koko kropalle ja se tähtää massan lisäämiseen. Siitä löytyy myös paljon muokattuja, alkuperäisen ohjelman heikkouksiin puuttuvia ohjelmia samasta ketjusta eli ei muuta kuin lukemaan.

Isken tän myös tänne jos täälä saisi hieman nopeammin vastauksen.

Nyt toivoisin että saisin kokeneen vastauksen!

Elikkä nyt on otettu selvää, ketos,vhh, ja muista ihan perus dieteistä. olen myös kokeillut näistä jotain.

Nonii tilanne on tämä painoa tällä hetkellä 89kg ja tarkoitus olisi päästä tuohon 80 - 82kg marraskuuhun menessä jolloin aloitan vetämään + kaloreilla ja kasvattamaan lihasta. Nyt mielessä vaan pyörii että millä dietillä tämä paino kannattaa ottaa pois ? pitäiskö syödä ihan normaalisti mutta vain miinus kaloreilla ? entäs vhh ? keto tuntuu muuten hyvältä mutta pelottaa se kun sitten siirrytään ketolta kovilta miinus kaloreilta vetämään maltillisilla + kaloreita ja lisätään niitä hiilareitakin mukaan nii käykö tässä legendaarinen pallo efekti jonka jälkeen paino jojoilee elikkä kaikki turhaan. Vähähiilarisesta vähän samat mietteet.

Kysymys kuuluukin että mitä te viisaammat suosittelette? Paino 80-82kg ja siitä sitten kasvattamaan lihasta, ilman että dietin jälkeen kroppaan tulee 5kg nestettä ym paskaa takas kun alkaa syömään plussalla ja myös niitä hiilareita joita siinä vaiheessa aletaan tarviimaan. So the best method ?

-Kiitos-

Olen tykännyt Jutan ja Bullin dieetistä. Hyvin on paino pudonnut ja ei mainittavaa näläntunnetta tai heikotusta kolmessa viikossa 94-88.5kg. Tuolla on helppo jatkaa vaikka plussakaloreilla pienin muutoksin, kuitenkin terveellisesti syöden. Kerran viikkon syönyt hieman enemmänkin kun paino pudonnut suunniteltua nopeammin. Helppoa kun safkat on suunnilleen samat ei tarvitse kauheasti miettiä. edit keskiarvo ollut 1750 kcal vrk

Selkätreenin (tai oikeestaan kaikkien treenien) jälkeen polte ja se tunne että on tehnykkin jotain poistuu lihaksista melkein hetikun tulee salilta pois. Tänään ainoastaan forkuissa tuntu missään enää treenin jälkeen. Painot vielä pienet (penkki 65kg, kyykky 75kg, mave 95kg. Itse liikkeiden aikana saan jotenkin tuntumaa lihaksiin (penkissä tosin ei tunnu rinnassa oikeastaan yhtään), alataljassa tänään ensimmäistä kertaa otti latseihin (Kiitos Team M&M :D). Kannattaisko huolehtia näistä tuntumista vielä vaiko keskittyä vaan noihin sarjapainojen nousuun? Sarjapainot noussu kesän aikana aika reilusti, penkki 40kg->65kg, kyykky 60->75, mave 55kg->95kg, oma paino taas tippunut 81 kiloon (oli 85.5kg kesän alussa)

Kysellääs uudestaan kun tää hävis tonne kauas.

Aloittelija

Elikkäs. Olen 180/57 ja löytänyt motiivin ruveta käymään salilla, mutta olen aivan täysi noviisi tässä asiassa. eli kaikki vinkit mitä herroilta/rouvilta löytyy niin olisi paikallaan.
Askaruttavat kysymykset:
-Mikä saliohjelma? (kaveri ehdotti Kultaista kuusikkoa?)
-Minkälainen ruokavalio kannattaa olla?
-Montako kertaa viikossa kannataisi käydä salilla?
-Paljonko lepoa olisi hyvä olla?

Kiitos jo etukäteen vastauksista!

Olen tykännyt Jutan ja Bullin dieetistä. Hyvin on paino pudonnut ja ei mainittavaa näläntunnetta tai heikotusta kolmessa viikossa 94-88.5kg. Tuolla on helppo jatkaa vaikka plussakaloreilla pienin muutoksin, kuitenkin terveellisesti syöden. Kerran viikkon syönyt hieman enemmänkin kun paino pudonnut suunniteltua nopeammin. Helppoa kun safkat on suunnilleen samat ei tarvitse kauheasti miettiä. edit keskiarvo ollut 1750 kcal vrk

Okei eli juuri tuota haenkin että olisi helppo jatkaa sitten dietiltä plussille ilman että kauheesti kroppa kerää takas nestettä, kertoisitko vielä sen verran että mistä löytäisin tuon kyseisen dietin!

-kiitos

Elikkäs. Olen 180/57 ja löytänyt motiivin ruveta käymään salilla, mutta olen aivan täysi noviisi tässä asiassa. eli kaikki vinkit mitä herroilta/rouvilta löytyy niin olisi paikallaan.
Askaruttavat kysymykset:
-Mikä saliohjelma? (kaveri ehdotti Kultaista kuusikkoa?)
Kyseinen ohjelma on vasta-alkajalle varmasti varsin pätevä. Voit hyvin lähteä sen kanssa liikkeelle.
-Minkälainen ruokavalio kannattaa olla?
PALJON perushyvää kotiruokaa. Pyri syömään 2-4 tunnin välein. Lähinnä voisit keskittyä riittävään proteiinin saantiin, eli joka aterialla lihaa, kanaa, kalaa, raejuustoa tms. Sen kummemmin en alussa lähtisi hifistelemään.
-Montako kertaa viikossa kannataisi käydä salilla?
Alussa mainitun ohjelman mukaan. Tosin ottaisin myös pohkeet mukaan ohjelmaan, sillä muistaakseni niitä ei ko. ohjelmassa ole erikseen mainittu.
-Paljonko lepoa olisi hyvä olla?
Alussa mainitun ohjelman mukaan. Eli kaikki välipäivät huilia jolloin et käy salilla. Välipäivinä voit toki heittää jotain kävelylenkkejä tms.

Kiitos jo etukäteen vastauksista!

Vastaukset välissä boldattuna.

Jos tekee salitreenin jälkeen 30-60 minuuttia aerobista (rasvanpolton vuoksi), otetaanko palautusjuoma välissä vai koko treenin jälkeen?

Jos tekee salitreenin jälkeen 30-60 minuuttia aerobista (rasvanpolton vuoksi), otetaanko palautusjuoma välissä vai koko treenin jälkeen?
Itse näin kesäisin olen pyöräillyt tai rullaluistellut salille. Punttitreenin jälkeen olen vetänyt palautusjuoman ja kotia päästyäni toisen. Voithan sinä juoda puolet ennen aerobista ja puolet sen jälkeen. Tuskin se mihinkään vaikuttaa.

Itse en pystyisi kylläkään palautusjuoman juotua kovin raskasta aerobista tekemään ihan vain sen vuoksi, että pistää toi hera vähän aina kuplimaan :)

Milloin leuanvedossa kannattaa alkaa käyttämään lisäpainoja? Kuinka monta toistoa ois hyvä saada ihan omalla painolla, jos vedän 6 sarjaa, ennen kuin alan sitä ketjua ja painoja laittelemaan?

Millasta salitreeniä ehdottelisitte, kun harrastan tanssia 5 kertaa viikossa ja 2-3 tuntia päivässä. Olen tällänen 180/73 mitoiltani ja pitäis saada myös lihaksia/voimaa lisää. Onko esim. G6 kolme kertaa viikossa liikaa kaiken ton aerobisen lisäksi?

Back
Ylös Bottom