Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Toisaalta voisi kommentoida, ettei ainakaan allekirjoittaneella yhdet kännit viikossa vaikuta oikeastaan millään tavalla. Varmasti paremmin menisi ilman, mutta näinkin tuntuu kehitystä tulevan ihan riittämiin.

Kannattaa siis verkostoitua, ja käydä niissä kekkereissä, jos se sitä vaatii. Eikä tämä ja puntinnosto ole toisiaan poissulkevia asioita. Rahaa, mainetta tai kunniaa sä et tule puntinnostamisesta koskaan saamaan, niin minun nähdäkseni siitä ei tarvitse koko elämää tehdä :)

edit. puliukkohuomautus: maltan mä olla joskus pidempäänkin selvin päin, ja onhan ero ihan selvä esim. nukkumisen ja yleisen jaksamisen suhteen. Kuten joku jo sanoi, niin valintoja.

Olen ottanut nyt treeneihini kyykyn ja kun kyykkään niin ekan tai tokan sarjan jälkeen sisäreiteen tulee viiltävä kipu eli tietääkö kukaan mistä johtuu. Kyykkään yleensä 70kg 15 toistoa penkin päälle.

Elikkä 3 - 4 reeniä pitäis siis viikkoon koittaa tunkea. Mites sit jos trenaa päivällä koulun jälkeen ja sit illalla käyp kaljaa ottamassa, niin kärsiikö reeni siitä miten paljo? Sanotaan, että jos juop vaikka 6 - 8 pulloo keskaria tämmöne 80 kilone kaveri, joka ei tule noista vielä lähellekkään pers känniin. Mitenkä muuten jos reenaa ja juop samana päivänä? Rapula päivinä nyt ei varmaan kannata mennä ees illalla salille?

Elikkä 3 - 4 reeniä pitäis siis viikkoon koittaa tunkea. Mites sit jos trenaa päivällä koulun jälkeen ja sit illalla käyp kaljaa ottamassa, niin kärsiikö reeni siitä miten paljo? Sanotaan, että jos juop vaikka 6 - 8 pulloo keskaria tämmöne 80 kilone kaveri, joka ei tule noista vielä lähellekkään pers känniin. Mitenkä muuten jos reenaa ja juop samana päivänä? Rapula päivinä nyt ei varmaan kannata mennä ees illalla salille?
Ei näitä kannata varmaan palstalla kysellä vaan testata. Sittenpähän näet, miten treeni kulkee. Jos noihin viimeisiin jotain sanoo, niin joo, parempi treenata ennen juomista, kuin olla treenaamatta ollenkaan, ja ei kannata mennä salille krapulassa.

Yleisenä kommenttina sä olet varmaan nuori kaveri, jolla aineenvaihdunta on varmasti melko huipussaan. Jos sä satunnaisesti känniä vetelet, niin ei sillä pitäs olla mitään vaikutusta treenaamiseen, kun krapulat tommosessa parin kympin iässä lähtee suihkulla ja hammasharjalla. Kun jätät lotraamisen pois, niin saat varmaan vielä lisää virtaa treeneihin.

Mutta kuten sanottua, niin hoida vaan se koulu kunnolla. Alkuvaiheessa on tärkeää tutustua ihmisiin ja verkostoitua. Se on suuri voimavara opiskeluaikana ja sen jälkeenkin, eikä sitä kannata lähteä haaskaamaan punttisalin vuoksi.

Toisaalta voisi kommentoida, ettei ainakaan allekirjoittaneella yhdet kännit viikossa vaikuta oikeastaan millään tavalla. Varmasti paremmin menisi ilman, mutta näinkin tuntuu kehitystä tulevan ihan riittämiin.

Kannattaa siis verkostoitua, ja käydä niissä kekkereissä, jos se sitä vaatii. Eikä tämä ja puntinnosto ole toisiaan poissulkevia asioita. Rahaa, mainetta tai kunniaa sä et tule puntinnostamisesta koskaan saamaan, niin minun nähdäkseni siitä ei tarvitse koko elämää tehdä :)

No tässä kun itse taas aloitti koulun niin tähän mennessä on ollut tiistaista asti joka päivä jotkut kekkerit. Eli sellainen kiva ti-pe putki ja siihen viikonloppu päälle. Ensi viikolla on jo parit tiedossa jne. eli tosiaan kannattaa vähän katsoa milloin ja miten paljon juo. Kyllä niissä kekkereissä voi käydä verkostoitumassa ihan selvänäkin tai sitten ottaa sen 1-2 lasia viiniä. Kaljan lipittämisestä ei tule kuin kusihätä tai sitten pitää juoda jotain laadukkaampaa jo :D Näin sivuhuomautuksena olen kahden entisen opiskelijakaverin syöksyä kohti alkoholismia ollut todistamassa. Homma tosiaan alkoi sillä, että kaikissa kekkereissä piti käydä ja meni siihen, että kun oppilaitoksen läheinen kuppila aukesi 11:00 niin siellä oltiin heti vetämässä ensimmäiset loiventavat. Kaksi kuukautta ja heppuja ei enää näkynyt koulussa ollenkaan, bileissä kylläkin...

No tässä kun itse taas aloitti koulun niin tähän mennessä on ollut tiistaista asti joka päivä jotkut kekkerit. Eli sellainen kiva ti-pe putki ja siihen viikonloppu päälle. Ensi viikolla on jo parit tiedossa jne. eli tosiaan kannattaa vähän katsoa milloin ja miten paljon juo.
Niin no, eikös se ole itsestään selvä asia, että jos viikon päivistä on suuremman osan kännissä (tai krapulassa) kuin selvin päin, niin treeni ei kulje ihan satasella? Kyllähän tässäkin asiassa saa järkeä käyttää.

Kyllä niissä kekkereissä voi käydä verkostoitumassa ihan selvänäkin tai sitten ottaa sen 1-2 lasia viiniä.
Niin voi. Paitsi juotavaksi suositellaan mieluummin hyvää olutta.

Jos joku viitteisi antaa vinkkiä tähän tilanteeseen: käyn salilla yleensä sellaisiin aikoihin ettei siellä kamalasti ihmisiä ole, eikä kukaan kaveriporukastani oikein käy salilla, niin miten lisään painoja esim. penkissä, kun vedän nyt 5x5 ja sitten kun pitäisi niitä painoja laittaa lisää että kehittyisi, mutta en viitsi jos jää rinnalle ja olen sitten yksin koko paikassa? Eli miten toimia?

Jos joku viitteisi antaa vinkkiä tähän tilanteeseen: käyn salilla yleensä sellaisiin aikoihin ettei siellä kamalasti ihmisiä ole, eikä kukaan kaveriporukastani oikein käy salilla, niin miten lisään painoja esim. penkissä, kun vedän nyt 5x5 ja sitten kun pitäisi niitä painoja laittaa lisää että kehittyisi, mutta en viitsi jos jää rinnalle ja olen sitten yksin koko paikassa? Eli miten toimia?

Eikö siellä ole suojarautoja? Onko kyykkyhäkki ja siinä siirreltävät pinnat? Toisekseen, jos sie lisäät sen 2,5kg niin eihän sen pitäisi jäädä rinnalle. Et tee sarjaa loppuun jos siltä tuntuu.

Oon viime aikoina miettinyt tässä pakkotoiston kirjoittajia. Mikä on se ultimaattinen taso mikä pitää voimailussa/kehonrakennuksessa ylittää, jotta voi heittää kommentteja puhtaasti ilman perusteluja ja kirota muiden typeryyttä? Ei varmaan mitään absoluuttista, hauis 43cm? Penkki 160kg?

Oon viime aikoina miettinyt tässä pakkotoiston kirjoittajia. Mikä on se ultimaattinen taso mikä pitää voimailussa/kehonrakennuksessa ylittää, jotta voi heittää kommentteja puhtaasti ilman perusteluja ja kirota muiden typeryyttä? Ei varmaan mitään absoluuttista, hauis 43cm? Penkki 160kg?

Sanoisin että ilman jonkun sarjan/liikkeen ME:tä on turha aukoa :)

Moro! Eli ite oon nyt jo jonkin verran painoja nostellut vuosien varrella. Oon 20v 197/89 miehen alku, joten en ehka ihan laihasta teinipojasta mene. Oon kuitenkin melko kireessakunnossa joten ihan lihaksikas olen, mutta voimaa tarvitsen! Se onkin nyt ongelma. Eli monet kaverit on sanonut etta mun ''kasilla'' pitas menna joku 115kg penkista ainakin, kun oikeasti menee max 110kg. ELi haluisin voimaa. Myos jalkoihin ois tarkotus hakee voimaa ja paljon, joten ajattelin etta taa starting strenghts vois olla hyva vaihtoehto, kun nyt on tarkotus hakea voimaa paasaantoisesti. Ajattelin etta talla tavalla vetaisin ainakin nyt seuraavat 2kk:

Treeni A

Kyykky 3x5
Penkkipunnerrus 3x5
Maastaveto 1x5
Dippi 2x8 lisapainoilla.
Pohkeet 3x15

Treeni B

Kyykky 3x5
Pystypunnerrus 3x5
Rinnalle veto 3x5
Leuat levealla myota otteella 2x max
Risti talja 2x10

Week 1:
Monday - treeni A + Abs
Wednesday - Treeni B
Friday - Treeni A + Abs

Week 2:

Monday - treeni B
Wednesday - Treeni A + Abs
Friday - Treeni B

Otin kaverin kanssa 250e vedon siita, etta kummalla menee enempi penkista jouluna. Pitaisi varmaan joku 120kg nostaa niin voitto tulisi. Olisiko toi hyva ohjelma ekaksi kahdeksi kuukaudeksi, jos sit vikat 2k kuukautta toteuttaisi ns ''pomminvarman penkkiohjelman''.
Toinen kysymys on, etta miten kovalla intensiteetilla naa pitaa vetaa? Silleen etta vika sarja on hemmetin tiukka? ja sitten ainakun pystyy niin vahan lisaa painoo? Joo ei mulla muuta, kiva jos joku osaava viitsii avittaa jotta saadaan treeni taas kulkemaan :rock:

Ei sellaista tasoa olekaan. Ei kenenkään pitäisi tuollaiseen ryhtyä.

Tuli nyt vaan mieleen, että onko parempi laskea tanko ihan rinnalle ja kun se koskee niin ylös ( siis penkissä ) vai se, että kädet menee n. 90 asteen kulmaan ja ylös?
Siis lihasmassan kannalta..

Tuli nyt vaan mieleen, että onko parempi laskea tanko ihan rinnalle ja kun se koskee niin ylös ( siis penkissä ) vai se, että kädet menee n. 90 asteen kulmaan ja ylös?
Siis lihasmassan kannalta..

Penkkipunerruksessa noin ensimmäiset 50 % siitä nostosta tehdään enemmän rintalihaksilla ja loput 50 % enemmän ojentajilla. Eli siis lihasmassan kannalta on parempi laskea ihan niin alas kuin pääset, ilman alhaalla pompauttamista.

E: http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/bulk_up_cut_up Ihan mielenkiintoinen artikkeli liittyen vähän aiheeseen.

Penkkipunerruksessa noin ensimmäiset 50 % siitä nostosta tehdään enemmän rintalihaksilla ja loput 50 % enemmän ojentajilla. Eli siis lihasmassan kannalta on parempi laskea ihan niin alas kuin pääset, ilman alhaalla pompauttamista.

E: http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/bulk_up_cut_up Ihan mielenkiintoinen artikkeli liittyen vähän aiheeseen.

Jep ihan rinnalle ilman pomppua olen päästänytkin.
Kiitti nopeesta vastauksesta :)

Pari kyssäriä:

Taljoilla selkään ei oikein saa tuntumaa (ylätaljalla lähinnä), mutta seuraavana päivänä selkä on kuitenkin treenistä arka. Painoja ei viitsi mennä nostamaan ettei rasitus keskity liikaa käsille. Onko ihan normaalia?

Hauiskäännön viimeisessä sarjassa tuntee hermoston 'pettävän' enemmän kuin itse lihaksen. Tämä tapahtuu lähes joka kerta ja aina oikealle kädelle. Pitäisikö tehdä muutoksia?

Tarkotus olis siirtyä 2-jakoseen ohjelmaan. Aikaisemmin tehnyt ainoastaan 1-jakoisilla ohjelmilla. Olisko jollain suositella jotain ihan perus 2-jakoista ohjelmaa? Tällä kokemuksella ei semmoista viitsi itse ruveta kyhään.

Back
Ylös Bottom