Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

mikä siinä on että selkään ei tuu lihasta ollenkaa? etupuolelta näyttää lihaksikkaalta mutta selkä ihan semmonen laihan ja lihaksittoman näkönen.

teen 4-jakosta ja selkä treeni on tämmönen:

kulmasoutu käsipainoilla 3x6-10 ( jos on laiska päivä nii jää tekemättä)
ylätalja 4x6-10
alatalja 4x6-10

kohautukset oon unohtanu tyystin... mutta miltä toi näyttää, tuleeko noilla tulosta?

Miten pitkä aika sulla on noiden treenien välissä? Veikkaisin lähemmäs viikkoa ellet sitten asu salilla..

Voisitkin kokeilla tiheämpää frekvenssiä esim. ottamalla käyttöön 1- tai 2-jakoisen ohjelman. Itselläni on toiminut varsin hyvin kahden erilaisen selkätreenin kierrättäminen (osana 1-jakoista ohjelmaa, jota teen ~3 krt/vk).
Mainostin omaa selkätreeniä jo jossain toisessa threadissa, mutta suosittelen esimerkiksi tällaista jumppaa (toki soveltuvuus on yksilökohtaista ennenkun joku kerkeää pätemään):

1)
Mave
Leuat (myötä- tai hammerote) 3-4x3-6
Kulmasoutu mutkatangolla 2-3x10-12

2)
Leuanveto (vastaote) 3-4x3-5
Ylätalja lapiokahvalla 3x6-8 http://www.pakkotoisto.com/aloittelijoiden-osio/41170-ylaetalja-latsien-varma-kehittaejae/
Alatalja v-kahvalla 3x8-10 (supersarjana ylätaljan kanssa) http://www.pakkotoisto.com/aloittelijoiden-osio/41811-alatalja-rasitusta-latseille/

Eli tarkoituksena on keskittyä kehittämään sarjapainoja sekä työmäärää pääliikkeissä (mave, leuat) pitkällä tähtäimellä. Kulmiksella ja taljoilla taas pakataan veri selkään; etenkin noilla superseteillä taljassa saa aivan huikean pumpin aikaan :). Kannattaa myös vaihdella sarja- ja toistomääriä aika ajoin, kroppa tykkää vaihtelusta.

Itsellä menee 2-jakosella selkäreenit jotakuinkin näin:

Mave 3x5
Leuat 3x6-10
Ylätalja lapiokahvalla 3x6-8 (ei niin puhtaasti eli isoilla painoilla)

Ja toisena päivänä:

Kulmasoutu 3x10
High row 2x12
Alatalja 2/3x8-10

Hyvin ainakin saanut selkään tuntumaa. En tiedä sitten onko tuo paisunut yhtään.

E. Muokkailtu

Mitä eroa on laihduttaa -500kcal ilman liikuntaa vs -500kcal liikunnalla?

ja oon 175/78 ja vartalossa helvetisti läskii mikä kertyy kunno makkaroille kun esim istuu, kysymys: kannattaako laihduttaa läskit suoraa pois enneku lähtee salille kasvattaa lihasta vai kasvattaa lihasta ja sit pitää dieettei, tarkotus on saada vähä lihaksia ja vatsalihaksia jne..

^Jos treenaa samalla kuin laihduttaa, niin lihakset eivät lähde yhtä helposti kävelemään läskien mukana. Vaikka lihasta ei sitten mainittavasti olisikaan, niin niistä vähistäkin kannattaa nyt pitää kiinni jos salitreeni pidemmän ajan suunnitelmiin kuuluu, eli IMO sinne salille vain saman tien.

Mitkä ois hyviä liikkeitä kehittämään jaloista noita lihaksia, jotka on kassien sivuilla? Tuntuu että reisi on kyllä turvonut ulkopuolilta, mutta sisäpuolet on jääny jälkee aika lailla. Tänään jalkatreeneissä esim tein 5x takakyykky 3x askelkyykky(kp) 3x prässi yks pumppisarja hackkyykkyä ja koukistuksia 2 sarjaa. Aloin tekemään ojennuksia, mutta alko oksettaa kun nuo kyykyt oli niin raskaita, niin oli pakko jättää siihen ja jalkoja todella koski kun menin rappuja alaspäin, mutta tuntuma oli lähinnä pakaroissa, etureisissä ja takareisissä. Noita sisempiä lihaksia en ole oikeen saanu hapotettua.

Eikös ne ole lähentäjät? Eli sinne naikkosten sekaan tekeen vaan ja kunnon painot siihen kehiin. Kyllä siitä Loitontaja, Lähentäjä laitteesta voi sillointällöin bongata minutkin ja itse olen kanssa tätä karumpaa sukupuolta sieltä huomannut välillä mm. Lätkän, Lentiksen sekä jalkapallon pelaajien muodossa...
Lähentäjät voit myös halutessasi treenata ala-/ristitaljassa...

Jos niissä polvissa on olevinaan jotakin oikeaa vikaa, niin ne kannattaa tutkituttaa asiantuntevalla lekurilla. Yhtä hyvin tuollaiset oireet voivat johtua tottumattomuudesta, huonosta tekniikasta liikkeissä, puutteellisesta lämmittelystä tai monesta muusta asiasta, jotka korjaantuvat ajan myötä tekemällä. Niin tai näin, niin IMO on aivan hullun hommaa alkaa tuossa iässä totuttaa niitä polvia kaiken maailman tukiin, jollei siihen ole jotakin tutkittua ja perusteltua syytä...

No-bodyltä asiaa ja mitä nuihin pakkiiksen ehdottamiin polvilämppäreihin tulee, niin suosittelen kyllä itsekkin niitä kaikille. Treenin aikana nivelet kun tykkää lämpimästä ja treenin jälkeen kylmästä. Liian kireitä lämppäreitä en kuiten suosittele, alkaa pian muokkamaan liikettä joka taas ei ole hyvästä.

Mitä mieltä porukka on jakojen yhdistelystä? Esim. jos käy 5 kertaa viikossa salilla niin vaikka 2-jakoinen kerran läpi ja sitten 3-jakoinen kerran läpi? Tai vaikka 4-jakoinen kerran ja 1-jakoinen kerran?

Pumppihan ei kestä kovin kauaa kovankaan treenin jälkeen (kuinka kauan voi kestää max?).

Mutta miten musta tuntuu että jos useampia välipäiviä tulee tietyn lihaksen reenaamiseen, se kutistuu silminnähden? Kuvittelenko vaan.. Onko pumpilla joku kevyt jälkitila mikä kestää yli vuorokauden tms? Onko tällä lihaksien "kutistumisella" mitään yhteyttä proteiinisynteesin lakkaamiseen? Vai kuvittelenko koko kutistumisen.

Tuntuu vaan että käsipäivän jälkeen yli vuorokauden ajan kädet näyttävät vahvemmilta, kun taas jos on pari välipäivää peräkkäin, tuntuu että on kutistunut koko mies.

Pumppihan ei kestä kovin kauaa kovankaan treenin jälkeen (kuinka kauan voi kestää max?).

Mutta miten musta tuntuu että jos useampia välipäiviä tulee tietyn lihaksen reenaamiseen, se kutistuu silminnähden? Kuvittelenko vaan.. Onko pumpilla joku kevyt jälkitila mikä kestää yli vuorokauden tms? Onko tällä lihaksien "kutistumisella" mitään yhteyttä proteiinisynteesin lakkaamiseen? Vai kuvittelenko koko kutistumisen.

Tuntuu vaan että käsipäivän jälkeen yli vuorokauden ajan kädet näyttävät vahvemmilta, kun taas jos on pari välipäivää peräkkäin, tuntuu että on kutistunut koko mies.

Puhutaan paineiden katoamisesta. Itsekkin huomaan samaa, tietysti kipeät lihakset muistuttavat olemassa olostaan paremmin joka voi myös hieman hämärtää todellista kuvaa...

Dieetillä, varsinkin jollain tiukassa kunnossa olevalla lihaksikkaalla kaverilla, ero lihasten ulkonäössä on erittäin suuri kun tankattuna vetää lihakset pumppiin verrattuna muutama päivä ilman treeniä ja vähillä hiilareilla.

Kummalla tavalla teiän mielestä mun kannattaa vetää leuat.
Oon nähny vähän molempia tapoja suositeltavan.

1. 3 x max
2. 2 x 10 leukaa ja viimesellä max.

mitä etuja ja mitä haittoja kummassakin?

Kummalla tavalla teiän mielestä mun kannattaa vetää leuat.
Oon nähny vähän molempia tapoja suositeltavan.

1. 3 x max
2. 2 x 10 leukaa ja viimesellä max.

mitä etuja ja mitä haittoja kummassakin?

Itsehän en tiedä, mutta jossain ketjussa mainittiin tämä ohjelma:

http://twentypullups.com/node/12

Tuossa on toistojen määrät erittäin tarkasti määritelty ja menevät todella kummallisesti rytmittäen, eikä läheskään aina maksimiin. En tiedä onko tuolla ohjelmalla sitten mitään virkaa... Itse vedän aina maksimit kun teen leukoja.

Uskoisin että jos maksimitoistomäärä on yleensäkin paljon yli 10, pitää lisätä lisäpainoja, jos haluaa voimaa. Muuten menee kestovoiman puolelle.

Alotteleva

Morjes!

Tälläsii kysymyksii on varmasti sata ja nyt on taas yks lisää. Eli on tarkotus aloittaa kunnon salireeni, sillä se on olllut sellasta on/off-käymistä. Oon n. 180cm pitkä ja painan n. 70kg, tavote ois et 8kk-12kk päästä ois sellane 80-85kg. Osaisko joku laittaa sellasen monipuolisen reeni-ohjelman, mielellää kolme tai neljä osane. Ja jos joku on tuore saliharrastaja, niin paljonko syötte ja mitä syötte massan lisäämiseks.

-Kiitos

Morjes!

Tälläsii kysymyksii on varmasti sata ja nyt on taas yks lisää. Eli on tarkotus aloittaa kunnon salireeni, sillä se on olllut sellasta on/off-käymistä. Oon n. 180cm pitkä ja painan n. 70kg, tavote ois et 8kk-12kk päästä ois sellane 80-85kg. Osaisko joku laittaa sellasen monipuolisen reeni-ohjelman, mielellää kolme tai neljä osane. Ja jos joku on tuore saliharrastaja, niin paljonko syötte ja mitä syötte massan lisäämiseks.

-Kiitos

Mietin itsekin mikä olisi sopiva 3/4-jakoinen. Mutta sehän riippuu kai lihastasapainosta, että mitkä paikat on ennestään vahvemmat. Myös makuasioita ovat, että mitä liikkeitä tykkää käyttää.

Mutta sitä en ihan ymmärrä kun ihmiset puhuvat tavoitteistaan tai tuloksistaan _painon_ muodossa. Kyllähän sitä lihoo kun syö. Järkevämpää asettaa nostotavoitteita, eikä niidenkään asettaminen kovin tarkasti tai pitkälle tähtäimelle ole kauhean mielekästä alussa. Pääasia että on progressiivista. Mä pohdikselin aloittaessa, että kauanhan sitä menis että 100 pukkaa penkistä, onnistuisko vuodessa. Joku 6 kk siihen sitten meni. En mä sen kummemmin asiaa miettinyt, puskin vaan 2-jakosella (1-päivä jalat/kyljet/vatsa ja 2-päivä yläkroppa). Tuota vaan, välipäivä 2-3 kertaa viikossa. Ja pääsin juuri mainitsemaasi tavoitteeseen eli 70 kg -> 85 kg vuoden aikana. (Oon myös 180 cm) Mut fläsää oli siitä noin 5 kiloa ainakin. En mä kyl koskaan ajatellut että haluan olla vuoden päästä 85 kilonen, ajattelin vaan että haluun joka kuukaus nostaa pikkasen enemmän joka liikkeessä.

Syö proteiinia tarpeeksi. 2 g per painokilo noin. Laske www.kalorilaskuri.fi sun kalorikulutus ja syö muutama sata kaloria päivässä enemmän. Siitä tulee läskiä kuten mullekin tuli, mutta myös voimat ja lihakset kasvaa nopeammin. Kiristelet sitten vaikka vuoden parin päästä pois niitä. Hommaa palautusjuomaa jos sulla on varaa vain yhteen lisäravinnetuotteeseen IMO. ******* sivustolta mass recovery ämpäri on hyvä, siitä juodaan treenin päälle annos. Sen lisäksi normaali ruoka kelpaa, kunhan syö tarpeeksi ja protskua tarpeeksi.

Back
Ylös Bottom