Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Eli aattelin että vois kotona vähän tehdä jotain pientä ohjelmaa koska aina ei jaksa salille raahautua ja tuntuu että himassa jotenkin jaksaisi tehdä enemmän jne. Tuttu siis kotona tehny vuoden settiä ja kasvattanut älyttömästi massaa kokoonsa nähden eikä rasvaakaan kehossa näytä olevan. Jäbä vääntäny safkaa miten sattuu, palkkari vaan reenin jälkeen napaan. Kyselin vähä ja tää on käyttäny vaan iron gymiä, perus leuanvetotankoa ja käsipainoja, ja maassa jotain perusjuttuja vielä. Tottakai joku raja tossaki menee et miten voi kehittä vaan noin mutta todistaapahan ettei ainakaan negatiivisia vaikutuksia ole :) Eli oisko mitään tipsejä mitä kannattaa kotiin hankkia ja tehdä jne. Kiitos.

Olen nyt noin kuukauden treenaillut, ja olen huomannut että treeniajat ovat liian lyhkäisiä , vain noin 30-45min kuluu treenatessa, vaikka ainakin tunti pitäisi saada täyteen. Kysymys kuuluukin , kuinka hyvin _pitää_ lämmitellä ennen treeniä+pääliikkeitä? Itse huomannut että olen jättänyt lämmittelyt aika vähälle... Eli esim penkissä (SS ohjelma menossa,eli 3x5) , paljonko kannattaisi lämmitellä ennen tuota 3x5 pääliikettä? Sama myös mave/kyykky. Kiitoksia.

Enemmän ei oo aina parempi. Jos mä treenaisin pelkästään yläkroppaa, niinku sä, niin tuskin juoksisin salilla viittä kertaa viikossa. Kuulostaa siltä, että teet kivoja liikkeitä kivoilla painoilla. Heitä noi hauis-, ojentaja- viparivemputukset helvettiin ja tee isot liikkeet isoilla painoilla niin loppuun, että et enää meinaa pystyssä pysyä ja kato sitten tekeekö mieli seuraavana päivänä salille. Isoilla liikkeillä tarkotan esimerkiksi mavea, kyykkyä ja penkkiä. Ja vedä vaan sitä ruokaa naamaan niin paljo, että tulee vaikka se 4kg kuussa massaa. Jos ei näillä kehitystä tuu niin oot kyllä ihme epeli.

Ekasta postista taisi saada sen kuvan, etten treenaa jalkoja ollenkaan. Treenaan siis Jalat+vvatsat ja toisella kertaa yläkroppa. Suosittelisitko siis jotain simppeliä 1-jakoista ohjelmaa vaikka 3 krt viikossa? Riittääkö pelkkä epäsuora rasitus hauikselle ja ojentajalle, jos tekee isoja massaliikkeitä eikä laisinkaan treenaa niitä erikseen?

Olen nyt noin kuukauden treenaillut, ja olen huomannut että treeniajat ovat liian lyhkäisiä , vain noin 30-45min kuluu treenatessa, vaikka ainakin tunti pitäisi saada täyteen. Kysymys kuuluukin , kuinka hyvin _pitää_ lämmitellä ennen treeniä+pääliikkeitä? Itse huomannut että olen jättänyt lämmittelyt aika vähälle... Eli esim penkissä (SS ohjelma menossa,eli 3x5) , paljonko kannattaisi lämmitellä ennen tuota 3x5 pääliikettä? Sama myös mave/kyykky. Kiitoksia.

Miksi tunti pitäisi saada täyteen? Sinne salille mennään tekemään ohjelman mukaan, ei minkään ajan mukaan. Miten sinä sitten lämmittelet?

Miksi tunti pitäisi saada täyteen? Sinne salille mennään tekemään ohjelman mukaan, ei minkään ajan mukaan. Miten sinä sitten lämmittelet?
En tiedä , tuntuu vain niin lyhkäiseltä tuo 30-45min... Ja esim penkkiä lämmittelen noin 10 toistoa pienemmillä painoilla kunnes teen pääliikkeet... Tiedän että liian vähän , sen takia en kunnon suoritusta saakkaan. Täten kysynkin paljonko pitäisi lämmitellä ennen tuota 3x5 sarjaa?

En tiedä , tuntuu vain niin lyhkäiseltä tuo 30-45min... Ja esim penkkiä lämmittelen noin 10 toistoa pienemmillä painoilla kunnes teen pääliikkeet... Tiedän että liian vähän , sen takia en kunnon suoritusta saakkaan. Täten kysynkin paljonko pitäisi lämmitellä ennen tuota 3x5 sarjaa?

No jos nyt lähdetään lämmittelystä niin vedä vaikka 5-10min kuntopyörä/crosstrainer/soutulaite sellasella kevyellä tahdilla, että keho lämpenee muttei mene takuulla hapoille. Penkkiä jos teet niin alkuun kannattaa ne olkapäät ainakin lämmitellä, eli keppijumppaa ja kevyellä(1-5kg max) käsipainolla kiertäjäkalvosimet. Siitä sitten tangolla vaikka se 10-20 toistoa, vähän malmia lisää ja 6-10 toistoa. Hiukan lisää keppijumppaa ja sitten työsarjat kehiin eli nuo 3x5.

Näin siis mie sen hoidan. Jos tehdään mavea niin nopeat(1-2s) venytykset selälle ja jaloille ja päälle vaikka pari nopeaa kyykkyä ilman painoja niin saa alaselän ja jalat hereille kanssa. Siinä sitten kanssa lisätään pariin otteeseen niitä romuja ennen työsarjoja.

Tapoja on monia, kannattaa kokeilla mikä toimii itselle parhaiten. Lämmittelyn ei kuitenkaan pitäisi olla koskaan niin intensiivistä, että se syö sitten työsarjoista tehoja pois.

Sitten vielä intistä, ois edessä tammikuussa ja vähä pelottaa että kaikki lihat lähtee siellä :( uskallankohan vielä nähdä helvetisti vaivaa ennen armeijaa?

Sitten vielä intistä, ois edessä tammikuussa ja vähä pelottaa että kaikki lihat lähtee siellä :( uskallankohan vielä nähdä helvetisti vaivaa ennen armeijaa?

No ei ne siellä lähde ellet ole tällä hetkellä massiivisessa kunnossa. Riippuen varuskunnasta siulla on alokasviikkojen jälkeen mahdollisuus kassulla ollessa käydä puntilla yms. ja sinne saa protskut ja muut eväät mukaankin jos vaan vähän jaksaa vaivaa nähdä. Se safkakin on ihan kohtuullista vaikka proteiinia nyt saisikin olla lisää. Muutenkin 6kk-1v sun elämästä ei pitkällä tähtäimellä ole paljoakaan kehityksen kannalta. Jos se nyt kuitenkin niin paljon huolettaa niin aina voi mennä sivariin.

Olen ajatellut vaihtaa kaksijakoiseen ohjelmaan seuraavaksi pariksi kuukaudeksi, joten kysymys kuuluu: Onko tämä ohjelma hyvä?

1: Kädet ja jalat
- Kyykky 8x3
- Pohje 10x3
- Hauiskääntö tangolla 10x3
- Hauiskääntö käsipainoilla 10x3
- Ojentaja tangolla 10x3
- Ojentaja taljassa 10x3
2: Olkapäät, rinta ja selkä
- Penkki 6x2
- Vinopenkki (käsipainoilla) 8x3
- Pystypenkki (käsipainoilla) 10x3
- Vipunostot 8x3
- Maastaveto 8x3
- Ylätalja 10x3

(Teen vatsoja aina treenin lopuksi.)

Kannattaa tuolta 2-jakonen ketjusta väijyä niitä ohjelmia. Tuolla en tekisi. Voimasuhteet vähä erikoisesti tuossa setissä jne.

mikä siinä on että selkään ei tuu lihasta ollenkaa? etupuolelta näyttää lihaksikkaalta mutta selkä ihan semmonen laihan ja lihaksittoman näkönen.

teen 4-jakosta ja selkä treeni on tämmönen:

kulmasoutu käsipainoilla 3x6-10 ( jos on laiska päivä nii jää tekemättä)
ylätalja 4x6-10
alatalja 4x6-10

kohautukset oon unohtanu tyystin... mutta miltä toi näyttää, tuleeko noilla tulosta?

mikä siinä on että selkään ei tuu lihasta ollenkaa? etupuolelta näyttää lihaksikkaalta mutta selkä ihan semmonen laihan ja lihaksittoman näkönen.

ylätalja 4x6-10
alatalja 4x6-10

kohautukset oon unohtanu tyystin... mutta miltä toi näyttää, tuleeko noilla tulosta?

Maastaveto? :) Ootko kokeillut tehä leukoja?

ylätalja 4x6-10
alatalja 4x6-10

Kyllä tulosta pitäisi tulla mutta syynä on varmasti se että et osaa tehdä liikkeitä oikein, selkä on se kaikista hankalin paikka treenata.

Mitkä ois hyviä liikkeitä kehittämään jaloista noita lihaksia, jotka on kassien sivuilla? Tuntuu että reisi on kyllä turvonut ulkopuolilta, mutta sisäpuolet on jääny jälkee aika lailla. Tänään jalkatreeneissä esim tein 5x takakyykky 3x askelkyykky(kp) 3x prässi yks pumppisarja hackkyykkyä ja koukistuksia 2 sarjaa. Aloin tekemään ojennuksia, mutta alko oksettaa kun nuo kyykyt oli niin raskaita, niin oli pakko jättää siihen ja jalkoja todella koski kun menin rappuja alaspäin, mutta tuntuma oli lähinnä pakaroissa, etureisissä ja takareisissä. Noita sisempiä lihaksia en ole oikeen saanu hapotettua.

Mitkä ois hyviä liikkeitä kehittämään jaloista noita lihaksia, jotka on kassien sivuilla? Tuntuu että reisi on kyllä turvonut ulkopuolilta, mutta sisäpuolet on jääny jälkee aika lailla. Tänään jalkatreeneissä esim tein 5x takakyykky 3x askelkyykky(kp) 3x prässi yks pumppisarja hackkyykkyä ja koukistuksia 2 sarjaa. Aloin tekemään ojennuksia, mutta alko oksettaa kun nuo kyykyt oli niin raskaita, niin oli pakko jättää siihen ja jalkoja todella koski kun menin rappuja alaspäin, mutta tuntuma oli lähinnä pakaroissa, etureisissä ja takareisissä. Noita sisempiä lihaksia en ole oikeen saanu hapotettua.
Kyykky leveällä asennolla.

Mikä on pielessä, kun bulkkauksen aikana painoa kertyy enemmänkin mahaan, ja posket leviävät. Tuloksia tulee vähän (enemmän kuin ennen), pyrin syömään mahdollisimman proteiinipitoista ruokaa. Saa nähdä kauanko tätä bulkkausta kestää ennen kun on pakko tiputtaa pari kiloa???

Eipä tohon taida muuta selitystä olla, kuin se, että miehillä se "vara"ravinto kertyy helpommin vatsan seutuville.
Toki plussakaloreiden suuruuskin näyttelee omaa osaansa tuossa. Eli kalorisaantia voit koittaa hieman rajoittaa, koska suuremmissa plussakaloreissa on vaara kerätä ohessa myös paljon läskiä.

Poskien turvotus johtunee nesteistä joita hiilihydraattien nauttiminen sitten puolestaan aiheuttaa (sitovat nestettä).

^Tai sitten treenataan päin vittua, jolloin lihakset eivät saa kunno stimulaatiota kasvaa ja käyttää sitä ravintoa, vaikka sitä tarjolla olisikin...

Back
Ylös Bottom