Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Noi raskaat maastaveto ja SJMV vähän ihmetyttää minua. Miten porukka jaksaa ensinnäkään pitää tankoa noissa puristuksissa, kun jalkoille voisi laittaa rutkastikkin lisää painoa tankoon mutta eihän sellaista erkkikään jaksa puristaa (ainakaan jos haluaa oikeasti tehdä raskaita toistoja ja siksi lyö kunnolla sitä painoa).

Toinen mikä kummaksuttaa tuossa SJMV:ssä on, että kun ymmärtääkseni jalkojen pitäisi pysyä suht koht suorana niin ei mulla ainakaan jalat siksi tee siinä suuresti töitä, vaan pakarat ja selkä lähinnä. Eikö noita jalkoja vähän pitäisi koukistaa jos haluaisi, että se ottaisi isoihin jalkalihaksiinkin?

Noi raskaat maastaveto ja SJMV vähän ihmetyttää minua. Miten porukka jaksaa ensinnäkään pitää tankoa noissa puristuksissa, kun jalkoille voisi laittaa rutkastikkin lisää painoa tankoon mutta eihän sellaista erkkikään jaksa puristaa (ainakaan jos haluaa oikeasti tehdä raskaita toistoja ja siksi lyö kunnolla sitä painoa).

Toinen mikä kummaksuttaa tuossa SJMV:ssä on, että kun ymmärtääkseni jalkojen pitäisi pysyä suht koht suorana niin ei mulla ainakaan jalat siksi tee siinä suuresti töitä, vaan pakarat ja selkä lähinnä. Eikö noita jalkoja vähän pitäisi koukistaa jos haluaisi, että se ottaisi isoihin jalkalihaksiinkin?

Ensimmäinen ongelma: vetoremmit

Toinen ongelma: mulla ainakin SJMV ottaa suoraan jaloille, jos pidän jalat suorassa ja polvet melkein lukittuina. Mikäli rupean koukistelemaan jalkoja, niin perseelle ja selälle se menee.

http://www.youtube.com/watch?v=2Hm0rRacb_g

onko tuo hyvä käsien leveys pystärissä? Itsellä on tuosta vielä vähän kapeempi ote ja parina viime kertana hieman vasen kyynärpää kipeytynyt pystärin jälkeen joten rupesin miettiin että saattaa olla vähän turhan kapee ote meikäläisellä.

Pystypunnerus on hyvä tehdä niin kapealla otteella kuin mahdollista. Tuo kyynerpää voi johtua tekniikasta tai liikkuvuusrajoitteista.

E: Tarkoittaen siis kuitenkin sitä että olkapäitä kapeammalla otteella en tangolla tekisi kuitenkaan.

Noi raskaat maastaveto ja SJMV vähän ihmetyttää minua. Miten porukka jaksaa ensinnäkään pitää tankoa noissa puristuksissa, kun jalkoille voisi laittaa rutkastikkin lisää

Kyllä niitä jaksaa pitää, kun vain treenaa niitä näppivoimiakin vähän ja käyttää mankkua tarvittaessa. Toki raskaissa seteissä voi hyvin käyttää remmejä, ei se väärin ole jos siitä saa apua itse liikkeeseen, mutta kun tarpeeksi tekee ilman niitä remmejäkin niin ote alkaa pian pitää paremmin kuin luulisikaan. Ja mulla on kokemusta, otteen kanssa on aina ollut ongelmia mutta kun asiaan on edes vähän panostanut niin harvoinpa tulee remmeille tarvetta, vaikka mun sormeni vielä kaukana millään lailla vahvoista ovatkin.

Oletko kokeillut ristiotetta? Toinen käsi myötäotteeseen ja toinen vastaotteeseen.

Otan nyt kokeiluun täältä loytämäny 2jakoisen. toistoja meinasin kahen viikon välein vaihtaa tälleen
1.12-15 toistoa
2.8-10 toistoa
3.6-8 toistoa
niin mahtaako tämä toimia vai onko toistoja liikaa mitä mieltä?? Kun massaa hankkimassa!! en vielä tiedä montako sarjaa mutta täytyy hiukan kokeilla vielä... vinkkejä vaan jos mieleen tulee;) Tässä ohjelmmani
1. Rinta, etureidet, olkapäät, ojentajat:
-Kyykky
-Penkkipunnerrus tanko
-Vinopenkki käsipainot/tanko
-Flyeri ristikkäistaljassa
-Reiden ojennukset
-Pystypunnerrus kp/tanko
-Viparit ETEEN JA TAAKSE
-Takaolkapäät ristikkäistaljassa
-Ranskalainen punnerrus
-Vatsalihakset (jos palautunut)

2. Selkä, takareidet, pohkeet, hauikset, forkut/epäkkäät:
-Maastaveto
-Ylätalja/LEUANVETO MYÖTÄOTTEELLA
-Alatalja
-Reiden Koukistukset
-Pohkeet prässissä
-Haiukset
-Rannekäännöt selän takana taljassa
-Forkkukäännöt
-Kohautukset kp
-Vatsalihakset (jos palautunut)

Miten sais pomppuun lisää senttejä? Haluaisin donkata. Olen 180cm/92kg ja yletän hyppäämään 305 korin renkaaseen. Puolikyykky on 5x180kg ja raaka rive riipusta 95kg, kohta 100. Tietenkin puntin lisäksi pelannu korista, tehnyt sprinttejä ja joitain hyppyharjoituksia.

terve, oon käyny nyt 2 vuotta salille, ja teen 4 jakosta ohjelmaa niin onko 3 liikettä liikaa rinnalle, jokasessa teen aina 7-11x3. ja toinen kysymys että riittääkö ojentajille 2 liikettä?

Oon nyt ~10kk käynyt aktiivisesti salilla 2-3krt viikossa ja treenannut pääasiassa yläkroppaa. Hauis & vatsalihastulokset ovat nousseet selvästi mutta rintalihaksien kehitys junnannut paikoillaan jo pari kuukautta. Rintalihaksia treenaan 1-2krt/vk tekemällä penkkiä, pec deckiä, ylätaljaa sekä vinopenkkiä 6-10x4. Lisäksi alataljaa ja selkälihaksia tulee treenattua samoilla kerroilla kuin rintaakin. Mistä mahtaa johtua tämä tulosten paikallaan pysyminen, penkistä nousee tosiaan 75kg. Tekniikka on ainakin itseni ja veljeni mielestä kunnossa mutta tulos ei silti kehity. Syön säännöllisesti ja suht. terveellisesti, mitään lisäravinteita en käytä ja salijuomana on aina pelkkä vesi. Onko rintatreenikertoja liian vähän vai ovatko sarjat liian pitkiä?

Eipä ole ristiotetta tullut kokeiltua - pitääpä ehkä koitaa. Kiitos kaikille muillekin ohjeista. Pitää katsoa, jos tollaiset remmit kehtaisi hommata..!

Pystypunnerus on hyvä tehdä niin kapealla otteella kuin mahdollista. Tuo kyynerpää voi johtua tekniikasta tai liikkuvuusrajoitteista.

E: Tarkoittaen siis kuitenkin sitä että olkapäitä kapeammalla otteella en tangolla tekisi kuitenkaan.

Ootko ihan varma tästä ohjeesta? Meinaan kun noita videoita kattoo niin kaikilla suht leveä ote. Ja mitä kapeempi ote sitä luonnottomampaan asentoon kyynärpäät taipuu. Ajattelin kokeilla hitusen leveämpää otetta josko auttais.

Tällä hetkellä ote on ihan pikkasen hartioita leveämpi.

Ootko ihan varma tästä ohjeesta? Meinaan kun noita videoita kattoo niin kaikilla suht leveä ote. Ja mitä kapeempi ote sitä luonnottomampaan asentoon kyynärpäät taipuu. Ajattelin kokeilla hitusen leveämpää otetta josko auttais.

Tällä hetkellä ote on ihan pikkasen hartioita leveämpi.

JP-P:llä on kyllä tuo anatomia ja liikeradat aika pirun hyvin hanskassa, että mieluummin häntä uskoisin kuin jotain satunnaista videota. Ainakin Rippetoen videoilla käytössä on aika kapea ote.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
JP-P:llä on kyllä tuo anatomia ja liikeradat aika pirun hyvin hanskassa, että mieluummin häntä uskoisin kuin jotain satunnaista videota. Ainakin Rippetoen videoilla käytössä on aika kapea ote.

Kai se täytyy sit uskoa et kapee ote on hyvä. Tekniikkakin näyttäs olevan aika hyvin kuosissa meikäläisellä ton rippetoen videon perusteella. Tiedä sitten mikä mun kyynerpäätä vaivaa.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kysymys:
Lueskelin tässä foorumeja, mutta olen huono löytämään tietoa. Lainasin tänään myös yhden kehonrakennus opuksen. (Luin nuorempana ehkä 14-15vuotiaana aikaisemmin yhden, ja jotain kokeilinkin aloitella, mutta se jäi silloin yritykseksi.)

Eli, olen 19vuotias mies. Itsepintainen ja kunnianhimoinen. Mitoiltani 179/75. Minulla ei ole kuin minimaalisesti kokemusta bodaamisesta. Mutta haluaisin aloittaa tosissani, ei asenteella, että bodaan koska sitten voin antaa kaikille turpaan ja pokaan muijia. Vaan sillä, että tahdon upean ja lihaksikkaan vartalon. Niin upean, että tulevaisuudessa sen kanssa voi mennä näytille kisoihin. Joten, minulla on suuri motivaatio ja paljon aikaa, ei mitään mikä rajoittaisi treenaamista, kun töissä alle 8h päivässä. SIVUKYSYMYS; Onko 19vuotias jo liian vanha aloittamaan tälläisessä mielessä kehonrakennuksen? ( Itse en pidä itseäni liian vanhana, mutta tahdon enempi tietävien näkökulmaa asiaan. :) )

Tällä hetkellä on liikakiloja jonkin verran, niin ensimmäinen kysymys;
Onko ideaa juoksulenkkejä tekemällä ensiksi pudottaa paino ehkä viitisen kiloa, ja sitten aloittaa vasta itse kehon muokkaus prosessi? (Olen käynyt juoksemassa miltei päivittäin n.4-8km lenkkejä viikon ajan.)

Ensikuussa aion hankkia kortin kuntosalille. Olen katsellut treeniohjelmia, mutta niitä on niin valtavasti niin, olen niiden kanssa aivan sekaisin. Niin, se tulee olemaan myös yksi mitä pitää tarkastella. Haluisin tietää, että miten selvittää mikä treeniohjelma soveltuu minun tarpeisiini?

Ravintopuolesta olen lukenut jo paljon ( jo aikaisempina vuosina ). Mutta olen noviisi proteiinijauheiden kanssa, en tiedä mitä niitä tulee olla. Joten mielellään linkkejä ja muuta otan vastaan, ja olisi kiva jos joku kertoisi mitkä on ainakin must tuotteet.

Saako kuntosaleilla jotain ammatti-ihmisiä laatimaan jotain ohjelmia/diettiä kehonrakennusta ajatellen?

Kysmyksiä on valtavasti, mutta tässä muutamia.

Ps. Joku voisi sanoa, että intoilen turhaan, muttaolen tosissani; tahdon todellisen sisällön elämääni.

Kysymys:
Lueskelin tässä foorumeja, mutta olen huono löytämään tietoa. Lainasin tänään myös yhden kehonrakennus opuksen. (Luin nuorempana ehkä 14-15vuotiaana aikaisemmin yhden, ja jotain kokeilinkin aloitella, mutta se jäi silloin yritykseksi.)

Eli, olen 19vuotias mies. Itsepintainen ja kunnianhimoinen. Mitoiltani 179/75. Minulla ei ole kuin minimaalisesti kokemusta bodaamisesta. Mutta haluaisin aloittaa tosissani, ei asenteella, että bodaan koska sitten voin antaa kaikille turpaan ja pokaan muijia. Vaan sillä, että tahdon upean ja lihaksikkaan vartalon. Niin upean, että tulevaisuudessa sen kanssa voi mennä näytille kisoihin. Joten, minulla on suuri motivaatio ja paljon aikaa, ei mitään mikä rajoittaisi treenaamista, kun töissä alle 8h päivässä. SIVUKYSYMYS; Onko 19vuotias jo liian vanha aloittamaan tälläisessä mielessä kehonrakennuksen? ( Itse en pidä itseäni liian vanhana, mutta tahdon enempi tietävien näkökulmaa asiaan. :) )

Onko ideaa juoksulenkkejä tekemällä ensiksi pudottaa paino ehkä viitisen kiloa, ja sitten aloittaa vasta itse kehon muokkaus prosessi? (Olen käynyt juoksemassa miltei päivittäin n.4-8km lenkkejä viikon ajan.)

Ensikuussa aion hankkia kortin kuntosalille. Olen katsellut treeniohjelmia, mutta niitä on niin valtavasti niin, olen niiden kanssa aivan sekaisin. Niin, se tulee olemaan myös yksi mitä pitää tarkastella. Haluisin tietää, että miten selvittää mikä treeniohjelma soveltuu minun tarpeisiini?

Ravintopuolesta olen lukenut jo paljon ( jo aikaisempina vuosina ). Mutta olen noviisi proteiinijauheiden kanssa, en tiedä mitä niitä tulee olla. Joten mielellään linkkejä ja muuta otan vastaan, ja olisi kiva jos joku kertoisi mitkä on ainakin must tuotteet.

Saako kuntosaleilla jotain ammatti-ihmisiä laatimaan jotain ohjelmia/diettiä kehonrakennusta ajatellen?

Ps. Joku voisi sanoa, että intoilen turhaan, muttaolen tosissani; tahdon todellisen sisällön elämääni.

Aika monella salilla taita olla ilmainen opastus ja ilmaisia treeniohjelmiakin sieltä saa, niiden tasoon en ota kantaa.

Onhan sinulla yli 20 vuotta aikaa kehittyä, joitain vieläpä menestyneitä melko vanhoina noussut lavoille.

Bodaus on urheilulaji kuin muutkin, uskoisitko pystyväsi nousemaan sm- tason pikajuoksijaksi, tai kuulantyöntäjäksi? Ymmärätkö mitä se vaatii? Ihan samaa panostusta mitä nuo muutkin lajit, tai jopa vielä enemmän, myöskään lahjakkuutta unohtamatta.

Hienoa että lähdet liikkeelle asenteella, kuitenkin kannattaa olla realistinen, eikä asettaa tavotteita heti alkuun liian korkealle.

Kysymys:

Älä ainakaan kiristelemään rupea. Syö laadukasta ja proteiinipitoista ruokaa plussakaloreilla. Proteiinia 2-3g/painokilo.
Ohjelmaksi suosittelen joko arskan kultaista kuusikkoa tai starting strenghtiä.

Back
Ylös Bottom