Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Mitäs luulisitte että pystyiskö treenaa sillä tavalla että ma:Rinta/selkä (kolme liikettä molemmille) Ti:Olkapäät+ojentaja+hauis Ke:jalat. Sit taas Torstaina sama kuin maanantaina ja perjantaina sama kuin tiistaina? Treenaisin jalat vain yhden kerran, koska ne palautuvat mulla niin hemmetin hitaasti. Kysymys onkin, että ottaako kädet liikaa hittiä tossa, kun on rintaselkä-päivän jälkeen heti käsipäivä? Sekin varmaan selviää vaan kokeilemalla, mut kysyn täälltä kuitenkin myös!

Treenaa jalat yläkroppatreenien välissä.

Pidä mieluummin sitten vaikka kaksi lepopäivää ja aloita alusta.

Yksi hyvä vaihtoehto kolmijakoiseen on 1.Treeni 2.Treeni 3.Lepo 4.Treeni 5.Lepo 6.Alusta

Niin eli tämmönen ehkä tyhmä/outo kyssäri, mutta niin siis eli rasvaa löytyy tosta vatsalihasten päältä eniten koko ropassa ja sixpack olisi niinkun tavote ensi kesäksi (tottakai koko kehoa yleisesti reenaan myös) niin pystyykö sen päkin saamaan perusliikkeillä? Istumaannousulla, cruncheilla ja näillä? Vai pitääkö painojen kanssa ruveta reenaan?
Niin ja sarjoista/toistoista, että saako massaa vatsoihin ihan oman kehonpainolla? Vai pitääkö siihen ottaa painot messiin ja tehä just jotain 3x10-12? Oon tehny vatsoja joku 3x20-25 kotosalla tässä vain.

Toivottavasti joku ymmärsi sössötystäni :D En vaa oo ihan perillä vielä näistä aloittelija kun olen ja suht nuorikin vielä -> 15v..

Kyselisin että onko hirveesti välii millasel ohjelmal treenaa jos massaa hankkimassa?? ja montako sarjaa per lihasryhmä...toistot ilmeisest 6-12?? Meinasin 3 jakosel
1.olkapäät ja ojentajat
2.selkä ja jalat
3.rinta ja hauis
melko alottelija vielä kyseessä noin vuosi reeniä takana mutta nyt kiinnostais hiukan kovemmin alkaa yrittämään. pituutta tällä hetkellä 173 ja paino 80 huitteil

On sillä väliä, millaisella ohjelmalla. Ja tuo esittämäsi on pelkkä jako eikä ohjelma. Ja järkevä sarjojen määrä riippuumm. ohjelmasta, liikkeistä, toistoista ja treenin intensiteetistä.

Kokonaisuudessaan et esittänyt yhtään kysymystä, joihin pystyisi antamiesi tietojen perusteella vastaamaan mitään järkevää.

Niin eli tämmönen ehkä tyhmä/outo kyssäri, mutta niin siis eli rasvaa löytyy tosta vatsalihasten päältä eniten koko ropassa ja sixpack olisi niinkun tavote ensi kesäksi (tottakai koko kehoa yleisesti reenaan myös) niin pystyykö sen päkin saamaan perusliikkeillä? Istumaannousulla, cruncheilla ja näillä? Vai pitääkö painojen kanssa ruveta reenaan?
Niin ja sarjoista/toistoista, että saako massaa vatsoihin ihan oman kehonpainolla? Vai pitääkö siihen ottaa painot messiin ja tehä just jotain 3x10-12? Oon tehny vatsoja joku 3x20-25 kotosalla tässä vain.

Toivottavasti joku ymmärsi sössötystäni :D En vaa oo ihan perillä vielä näistä aloittelija kun olen ja suht nuorikin vielä -> 15v..

Päkki nyt on ihan vaaan rasvaprosentista kiinni. 15-vuotiasta en kamalasti kehottaisi dieettaamaan, ellei ole selvästi ylipainoinen. Tarvitset paljon hyvää perussafkaa. Päkin kyllä saa perusliikkeilläkin. Mitä lisäpainoihin tulee, niin ne otetaan käyttöön kun toistoja tulee liikaa ilman niitä.

Vatsoihin on vähän useampaa koulukuntaa; monet väittävät, että ne tarvitsisivat enemmän toistoja lihaskasvuun. Lihasanatomiaa en itse tunne, mutta en olisi valmis allekirjoittamaan tuota väitettä (monesti porukka vaan yhdistää jumalattoman poltteen lihaskasvuun). Tämä on erittäin löyhä haarukka, mutta; 2-5 x 5-15 toistoa liikkeen vaativuudesta riippuen (ja kehitykseen pyrkien, ei aina samaa määrää!) varmasti kehittää kunnolla vatsanseutua.

Enemmän intensiteettiä = enemmän mikrovaurioita?

Ja, jos teen jotakin perusliikettä 4x6 ja vaikka apuliikettä 3x10 niin kuinka pitkät palautukset molempiin? Entäs jos vaihdan saman lihasryhmän liikettä, kuinka pitkä on optimaali palautusaika silloin?

On sillä väliä, millaisella ohjelmalla. Ja tuo esittämäsi on pelkkä jako eikä ohjelma. Ja järkevä sarjojen määrä riippuumm. ohjelmasta, liikkeistä, toistoista ja treenin intensiteetistä.

Kokonaisuudessaan et esittänyt yhtään kysymystä, joihin pystyisi antamiesi tietojen perusteella vastaamaan mitään järkevää.

Jos kysyn että moniko jakoisella ohjelmalla onko väliä? Onko tuo hyvä? Ja kyseessä melko 20v alottelija niin tärkeintä varmasti tottakai vain syöminen ja niinku yleisiä vinkkejä vihjeitä kokeneemmilta karjuilta:)

^Yleensä aloittelijalle suositellaan ennemmin yksi- tai kaksijakoista, mutta jos kolmijakoinen tuntuu paremmalta niin siitä vaan. Ohjelmaan kuuluvat kuitenkin olennaisena osana myös liikkeet, pelkän jaon perusteella on mahdoton sanoa mitään. Itse en esittämälläsi jaolla tekisi, koska jos ohjelma pohjautuu raskaisiin perusliikkeisiin kuten yleensä kannattaisi, niin jalat ja selkä samana päivänä on helvetillisen raskas yhdistelmä ja ojentaja-olkapää-päivä jää helposti kokonaisuutena turhan kevyeksi.

Jos pelkkä bodailu kiinnostaa niin eipä toi kolmijakonen mikään huono ole vaikka olisit aloittelija. Siinä on vain vähän turha jakaa esimerkiksi jalkoja eri päiville.

Tässä on yksi esimerkki missä jokaisessa treenissä on yksi raskas pääliike ja loput sitten apuliikkeitä.

1. Jalat (kyykky)
2. Työntävät eli yläkroppa (Penkki, ojentajat, olkapäät)
3. Vetävät eli selkä (Leuat, soudut, hauikset)

Ja sinne väliin sitten vatsoja monipuolisesti vaikka joka treeniin eri liike. Toistot liikkeissä siellä 8-12 välillä ja sarjat 3-4.

...ja ojentaja-olkapää-päivä jää helposti kokonaisuutena turhan kevyeksi.

Mahdollisesti.
Itsellä on yhtenä päivän tuommoinen jako ja olen kokenut senihan riittäväksi yhdelle kertaa.
Treeniohjelma ja treenijako ovat loppujen lopuksi vain pelkkiä kirjaimia ja numeroita paperilla ja se itse toteutus on se, mikä ratkaisee onko se tehokas vai ei.

Riippuu haetaanko voimaa/massaa/kestävyyttä, mikä on treenaajaan kunto, kuinka kovalla intensiteetillä sarjat tehdään yms.
Karkeasti voi sanoa että 30s-5min.
Voimaa haetaan kunto on tällä hetkellä erittäin hyvä, salibandyn johdosta. Toistoja teen jokaisessa liikkeessäni 10.

Voimaa haetaan kunto on tällä hetkellä erittäin hyvä, salibandyn johdosta. Toistoja teen jokaisessa liikkeessäni 10.
Jos voimaa haet niin toistot olisi hyvä tiputtaa välille 1-5 ja palautukset 3-5min.
Apuliikkeissä voi tehdä hieman pitempää sarjaa...

Kertokaas viisaammat, miten erilaisia treenijakoja/systeemejä voi vertailla keskenään?

Jotain hajua kuvittelen asiasta olevan, mutta lisäinfo ei olisi pahitteeksi. Ajatellaan että teen nyt 3*10 penkkiä ja vaihtaisin ohjelmaan jossa teen 5*5. Onko lihakseen viikkotasolla kohdistuvat toistomäärät se juttu vai antaako yhteenlasketut kilomäärät sarjoissa riitävästi informaatiota, jotta voi päätellä riittävän tarkasti olisiko uusi ohjelma sopiva.

Uskoisin että jos tehdään samanpituisia sarjoja viikottaiset toistomäärät olisivat suunnilleen yhteenlaskulla vertailtavissa. Kilot yhteensä kyllä väkisinkin laskee kun sarjat lyhenee. Entä miten juuri tuossa penkki esimerkissä, ovatko enää vertailtavissa millään kaavalla?

Jos voimaa haet niin toistot olisi hyvä tiputtaa välille 1-5 ja palautukset 3-5min.
Apuliikkeissä voi tehdä hieman pitempää sarjaa...

Mites, jos treeni on massapainotteista? Millaset palautukset vaikka 5x5 maastavetoon ja 3x10 ylätaljaan tjsp.

Olen nyt muutaman viikon treenannut starting strength ohjelmalla ja haluaisin parantaa myös juoksukuntoa (cooperin tulosta). Mutta samalla haluan myös lihasmassaa. Olen tällä hetkellä lomalla eli palautuminen onnistuu erittäin hyvin. Saisko noita juoksu/pyörälenkkejä mahdutettua jollekkin päivälle, kun treenaan starting strengtht ohjelmalla su,ti,to. Ja minkä(laisia) pituisia lenkkejä kannattaisi tehdä? -Kiitos

Back
Ylös Bottom