Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Mitä meinaa hypertrofia? Mitä hyötyä on harjoitella pitempiä sarjoja jos haluaa voimaa ja kokoa? Mä oon kuvitellut että ainoastaan alle 3-6 toiston sarjat on hyviä kun haluan isot lihakset...? Ja pyrin tekemään paljolti vaan niitä 2-jakoisella, mun jokainen treenipäivä on samanlainen, eli teen aina maksimivoimaa, en koskaan juurikaan volyymipainotteista.

Miltä tää ohjelma vaikuttaa? http://startingstrength.wikia.com/wiki/Layne_Norton's_Power/Hypertrophy_Routine

Onkohan oikeasti Layne Nortonin käyttämä ohjelma.. epäilen..

Mitä meinaa hypertrofia? Mitä hyötyä on harjoitella pitempiä sarjoja jos haluaa voimaa ja kokoa? Mä oon kuvitellut että ainoastaan alle 3-6 toiston sarjat on hyviä kun haluan isot lihakset...? Ja pyrin tekemään paljolti vaan niitä 2-jakoisella, mun jokainen treenipäivä on samanlainen, eli teen aina maksimivoimaa, en koskaan juurikaan volyymipainotteista.

Hypertrofia yksiselitteisesti: liikakasvu; solujen suurenemisesta johtuva elimen tai kudoksen tavallista suurempi koko. Sä oot sitten ollut ihan hukassa, 3-6 toiston sarjat on enemmän voimaharjoituksessa käytettyjä. Kyllähän silläkin lihaa tulee...

Hypertrofia yksiselitteisesti: liikakasvu; solujen suurenemisesta johtuva elimen tai kudoksen tavallista suurempi koko. Sä oot sitten ollut ihan hukassa, 3-6 toiston sarjat on enemmän voimaharjoituksessa käytettyjä. Kyllähän silläkin lihaa tulee...

Okei. Mitenkäs tuo linkkaamani ohjelma? Tuossa on voimapäiviä 2 ja volyymipäiviä 3? Tällä tyylilläkö kasvaa paremmin palat?

E: Nyt mä olen vuoden treenannut ja tulokset noussut, sekä lihat kasvanut selvästi.. niin kun aloittelijalla joka on tosissaan, varmaan aina käy. En ole kovin tarkoin miettinyt mitään, nyt olisi varmaan aika ruveta tarkemmin miettimään.

Mistä lihas tietää monen sarjan ja monen toiston kohteena on? Ei mistään..

Öh.. mitäköhä mahat selittää. Tää alkaa olla jo aika kulunu fraasi tää "mistä lihas tietää mitäki". Ei tartte olla hirvee ruudinkeksijä et tajuu ettei lihaksilla oo omaa tajuntaa :D. Mut sillä nyt totta kai on merkitystä miten monta sarjaa ja miten monta toistoa tehdään. En iha käsittäny tätä sun postia.

Morso! Tiivistän nyt muutamaan lauseeseen, toivottavasti joku haluaa neuvoa mihin suuntaan tästä nyt sitten lähteä:
En ole harrastanut salillakäyntiä enkä toivokaan löytäväni itseäni isojen härveleiden välistä. Kiinnostaisi ihan naturaali kehonrakennus.
Yläselkä, hauis ja käsivarret, rinta ja vatsa sekä reidet ja pohkeet hakusessa. Peruskunto ihan ok, lenkillä tulee käytyä ja monenlaista urheilua harrastan, tosin jalkapainoitteista eli etenkin yläkroppa on ihan rimpula. Mistähän sitä lähtis nyt liikkeelle? Opettelenko vain useita erilaisia liikkeitä ja yhdistelenkö niitä sitten monipuoliseksi treeniksi?
Mielipiteitä millaiset liikkeet ovat parhaita naturaaleille?

Raskaat moninivelliikkeet. Kannattaa aluksi katsoa foorumilta joku valmis ohjelma. Kun kokemusta tulee niin helpompi räätälöidä noita itselle sopivaksi.

Onko vaan turhaa toistoa jos teen rintapäivänä vinopenkin ensin tangolla ja sitten käsipainoilla? Mulla ku on ny vaa toi kotisalin reppana josta ei löydy ku penkki säädettävällä selkänojalla, tangolla ja loppuiäksi riittävällä raudalla ja käsipainot, joten näillä eväillä ei käsittääkseni paljoa rintalihasliikkeitä tehdä.

Tangolla ja käsipainoilla saa tehtyä penkin, vinopenkin, flyesit ja kahen ekan kässäri variaatiot nyt ainakin. Kyllä noilla kehitystä tulee jos vaan painot riittää ja ohjelma on fiksu.

Kiitosta, pitääpä ottaa käsipainot tangon kaveriksi tästälähin. Flyesit ei jostain syystä sovi minulle, aina nostettaessa rupeaa särkemään hauiksen ja ojentajan välistä ulkosyrjästä, joten olen heittänyt sen pois, vaan koittais seuraavalla kerralla ottaa pienemmillä painoilla ja suuremmilla toistomäärillä jos se siitä herkiäis koskemasta.

Jäi muuten kysymättä että kuinka suuri synti se on jos vedän 3-jakoisen treenin

ma: rinta, hauis, ojentaja
ke: selkä, hartiat
pe: jalat, vatsat, vaikka yleensä jalat treenataan keskiviikkona? Polvet muutenkin tykkäävät kyttyrää jalkaliikkeistä, ja jos ne niistä sitten vihastuvatkin niin ei loppuviikon duunista tahdo tulla nilkuttaessa mitään.

Kokeilin eilen treenin loppuun ihan huvikseen ristitaljassa hauiskääntöä, niin, että laitoin ensin 30kg ja tein sillä 20 toistoa ja sitten vaihdoin 25kg ja tein heti perään 20 toistoa ja sitten 20kg ja taas ilman taukoa 20 toistoa ja jatkoin tuota 5kg asti.

Onko tollaisesta treenistä mitään hyötyä? Ainakin oli kädet ihan hapoilla ja hauikset ennen näkemättömässä pumpissa! :hyvä:

Kokeilin eilen treenin loppuun ihan huvikseen ristitaljassa hauiskääntöä, niin, että laitoin ensin 30kg ja tein sillä 20 toistoa ja sitten vaihdoin 25kg ja tein heti perään 20 toistoa ja sitten 20kg ja taas ilman taukoa 20 toistoa ja jatkoin tuota 5kg asti.

Onko tollaisesta treenistä mitään hyötyä? Ainakin oli kädet ihan hapoilla ja hauikset ennen näkemättömässä pumpissa! :hyvä:

Ehditkö vielä illalla baariin asti kädet pumpissa? :D Eipä tolla kauheesti muuta käyttöä kyllä ole... ainakin jos lihasta haet käsiin.

Kyllähän tommoinen pumppailu lihakset väsyneeks vetää ja ego tykkää, kun hauikset on kauheen kokoiset mutta se lihaksiin pakkautunut veri häipyy sieltä suht nopeesti ja pian ne kädet onkin taas saman kokoiset mitä ennen.

Joskus oon itekin tehnyt tollai treenin lopussa mutta eipä mitään pysyviä tuloksia tullut.

Vedä vaan isommilla painoilla ja pienemmillä toistoilla noita hauiskääntöjä, paljon parempi vaihtoehto.

Kyllä erikoisliikkeillä paikkansa on treenissä kuin treenissä.
Ei välttämättä jatkuvasti toteutettuna, mutta tiettyinä ajanjaksoina hyvä tapa saada uutta ärsykettä lihaksille.

Kyllä erikoisliikkeillä paikkansa on treenissä kuin treenissä.
Ei välttämättä jatkuvasti toteutettuna, mutta tiettyinä ajanjaksoina hyvä tapa saada uutta ärsykettä lihaksille.

Aivan. En silti lähtisi aloittelijalle erikoistekniikoiden vääntämistä heti kärkeen suosittelemaan. Liian usein näkee tuolla salilla kun vasta-alkajat vetää kaiken maailman supereita ja drop settejä, kun ovat lukeneet uusimmasta body-lehdestä miten Jay Cutler käyttää noita keinoja omassa treenissään.

Oon sitä mieltä, että aloittelijan kannattaa pitää ne treenit mahdollisimman yksinkertaisena, tavoitteena tulla koko ajan vahvemmaksi sekä laittaa ruoka- sekä lepopuoli kuntoon. Sitten kun on enemmän kokemusta vyön alla ja tuntee paremmin oman kroppansa sekä mikä toimii itselle, niin sitten voi ja kannattaakin ottaa erikoisliikkeet ja -tekniikat kokeiluun.

Ehditkö vielä illalla baariin asti kädet pumpissa? :D Eipä tolla kauheesti muuta käyttöä kyllä ole... ainakin jos lihasta haet käsiin.

Kyllähän tommoinen pumppailu lihakset väsyneeks vetää ja ego tykkää, kun hauikset on kauheen kokoiset mutta se lihaksiin pakkautunut veri häipyy sieltä suht nopeesti ja pian ne kädet onkin taas saman kokoiset mitä ennen.

Joskus oon itekin tehnyt tollai treenin lopussa mutta eipä mitään pysyviä tuloksia tullut.

Vedä vaan isommilla painoilla ja pienemmillä toistoilla noita hauiskääntöjä, paljon parempi vaihtoehto.

Hyvä tietää! Ei tullut juotua jussina ollenkaan tällä kertaa :) Ja tuo pumppi tais kadota alle puolessa tunnissa, mutta oli se hauskaa hetken aikaa! :D

Kiitosta, pitääpä ottaa käsipainot tangon kaveriksi tästälähin. Flyesit ei jostain syystä sovi minulle, aina nostettaessa rupeaa särkemään hauiksen ja ojentajan välistä ulkosyrjästä, joten olen heittänyt sen pois, vaan koittais seuraavalla kerralla ottaa pienemmillä painoilla ja suuremmilla toistomäärillä jos se siitä herkiäis koskemasta.

Jäi muuten kysymättä että kuinka suuri synti se on jos vedän 3-jakoisen treenin

ma: rinta, hauis, ojentaja
ke: selkä, hartiat
pe: jalat, vatsat, vaikka yleensä jalat treenataan keskiviikkona? Polvet muutenkin tykkäävät kyttyrää jalkaliikkeistä, ja jos ne niistä sitten vihastuvatkin niin ei loppuviikon duunista tahdo tulla nilkuttaessa mitään.

Kai teet flyesit maaten selälläsi ja koukistat kyynärpäät alaslaskussa? Toisekseen, rintaa, hauiksia ja ojentajia kannattaa venyttää ihan huolella. Ne on usein monilla jumissa. Tuohon jakoosi niin itse teen kolmijakoisen 1. rinta, olkapäät, hauis 2. selkä, ojentajat 3. jalat, vatsat -jaolla. Tällöin ensimmäisenä päivänä tulee rintatreenin ohessa epäsuoraa rasitusta ojentajille ja toisena päivänä taas epäsuoraa rasitusta hauiksille selkätreenin ohessa. Muutenkin ojentajien tekeminen rintatreenin jälkeen on vähän niin ja näin, kun isoimmat paukut on jo annettu rintaa tehdessä. Jakoja tosin on monia ja kukin tekee itselleen sopivalla tavalla.

Aivan. En silti lähtisi aloittelijalle erikoistekniikoiden vääntämistä heti kärkeen suosittelemaan. Liian usein näkee tuolla salilla kun vasta-alkajat vetää kaiken maailman supereita ja drop settejä, kun ovat lukeneet uusimmasta body-lehdestä miten Jay Cutler käyttää noita keinoja omassa treenissään.

Oon sitä mieltä, että aloittelijan kannattaa pitää ne treenit mahdollisimman yksinkertaisena, tavoitteena tulla koko ajan vahvemmaksi sekä laittaa ruoka- sekä lepopuoli kuntoon. Sitten kun on enemmän kokemusta vyön alla ja tuntee paremmin oman kroppansa sekä mikä toimii itselle, niin sitten voi ja kannattaakin ottaa erikoisliikkeet ja -tekniikat kokeiluun.

Juu ilman muuta näin jos aloittelevasta harjoittelijasta on kyse.
Tuossa siun kommentissa oli vain sellainen pienoinen yleistyksen maku, mikä sai minut reagoimaan.
Kuten jo sanoin, niin erikoistekniikoilla on mielestäni aikansa ja paikkansa eli ei kannata niitäkään jatkuvasti käyttää.
Siksi toisekseen en nyt ihan niinkään sanoisi, ettei nuilla mitään tulosta saa aikaan ;)

ps. Cutleri ei kyllä taida kovin usein erikoistekniikoita käyttää. En muista, koska oisin hänen nähnyt käyttävän jonkinlaista erikoistekniikkaa.
Juu ja tajusin kyllä, että tuo oli tuommoinen "heitto" vaan, mutta niin oli tääkin : )

Mua vaivaa sellanen asia, että vatsa on liikaa ulkona ("kaljamaha") missä kyllä näkyy lihakset, mutta se pullottaa ulkona. Oisko näistä siihen mitään apua: Eli vaihdan normi ylösnousut sivuttaisiin ylösnousuihin, ottaisin ylätaljan mukaan tohon G6 et sais tota selkääkin vahvistettua. Kuntopyörän ostaminenkin on pyörinyt mielessä.

Back
Ylös Bottom