Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Tai isojen liikkeiden ohella tekee myös rannekääntöjä.

Jos olet kunnolla tehnyt mavea ja kulmasoutua, niin sun forkut on jo niin hapoilla, että rannekäännöt on täysin turhaa vemputtamista. Mieluummin teet sitten vaikka kohautuksia, siinäkin forkut ottaa iskua pirusti ja saat ainakin samalla tehtyä epäkkäitä. Pelkät rannekäännöt on ehkä turhin liike, mitä voit salilla tehdä.

Oon joka maanantai penkissä nostanu 4x6 sarjoja ja viimeisessä sarjassa aina niin monta kuin menee, onko tuossa järkeä?

Mistä voisi johtua, että viime viikolla jaksoin nostaa 6-6-6-8 ja tänään 6-6-6-13 samoilla painoilla?

Jos olet kunnolla tehnyt mavea ja kulmasoutua, niin sun forkut on jo niin hapoilla, että rannekäännöt on täysin turhaa vemputtamista. Mieluummin teet sitten vaikka kohautuksia, siinäkin forkut ottaa iskua pirusti ja saat ainakin samalla tehtyä epäkkäitä. Pelkät rannekäännöt on ehkä turhin liike, mitä voit salilla tehdä.

Noi antaa vain staattista rasitusta. Rannekääntö ainot jossa lihakset supistuvat siinä missä muutkin lihakset, tuskin treenaat hauistakaan pitämällä sitä yhden toiston 15 sekunttia jännityksessä. Grippereillä ei myöskään forkut kasva, koska treenaavat lähinnä sormien lihaksia. Parantunut otevoima auttaa taas tangon pysymisessä kädessä, ja rasitusta ei forkuille tule enää edes staattisessa mielessä riittävästi jos puristusvoimaa löytyy liikeen kuormaan nähden "liikaa".

Noi antaa vain staattista rasitusta. Rannekääntö ainot jossa lihakset supistuvat siinä missä muutkin lihakset, tuskin treenaat hauistakaan pitämällä sitä yhden toiston 15 sekunttia jännityksessä. Grippereillä ei myöskään forkut kasva, koska treenaavat lähinnä sormien lihaksia. Parantunut otevoima auttaa taas tangon pysymisessä kädessä, ja rasitusta ei forkuille tule enää edes staattisessa mielessä riittävästi jos puristusvoimaa löytyy liikeen kuormaan nähden "liikaa".

Hauiskääntö myötäotteella supistaa käsivarren lihaksia, lähinnä brachioradialista ja brachialista hauiksen ohella. Rannekääntö ei siis ole ainoa liike. Sormissa puolestaan ei pahemmin lihasta ole. Koukistappa sormea niin huomaat mikä jänne ja lihas käsivarressa supistuu. Jos se ei riitä niin anatomian kirjasta voit vakoilla vielä vaikka miten käsivarren lihakset liikuttavat sormia. Tässä vielä mallia: http://www.exrx.net/Muscles/WristFlexors.html

Jos jotain ranneliikettä pitäisi vääntää, niin se olisi kyllä wrist roller. Siinä saa myös olkavarsi osumaa. Jälleen parempi liike: http://www.exrx.net/WeightExercises/WristFlexors/CBRollerWristFlexion.html

PS. "Sormissa ei ole lihaksia; sormia liikuttavat lihakset sijaitsevat kyynärvarressa lukuun ottamatta neljää peukaloa liikuttavista lihaksista. Sormet on nimetty, ja niiden nimet viittaavat sormien kokoon, asemaan ja käyttötarkoitukseen." -Wikipedia. :rolleyes:

Oon joka maanantai penkissä nostanu 4x6 sarjoja ja viimeisessä sarjassa aina niin monta kuin menee, onko tuossa järkeä?

Mistä voisi johtua, että viime viikolla jaksoin nostaa 6-6-6-8 ja tänään 6-6-6-13 samoilla painoilla?

Olet tullut vahvemmaksi. Älä huolestu, vaan pistä seuraavan kerran hieman lisää painoa. Voit vaikka tehdä niin, että joka kerran kun saat viimeisessä sarjassa kuusi tai enemmän toistoa, niin lisäät painoa 2,5 kiloa. Jos saat vähemmän kuin kuusi, niin tiputa 2,5 kiloa painoa, mutta yritä saada viimeisessä sarjassa enemmän toistoja, mitä viimeksi sait samalla painolla. Jos et saa kaikkia kuutta toistoa jossakin kolmesta ensimmäisestä sarjasta, niin tiputa painoa 5 kiloa.

No niinpä näyttäisi olevankin. Eipä ole tullut huomattua.
Ajatuksena tuossa on ilmeisesti se, että koska työsarjoja on melko vähän, niin rasitusta ei tule liikaa vaikka liikkeitä olisikin enemmän.

Eilen tuli painittua bjjssä runsaat 30 sekunttii ja olin tuo nälkeen niin paskana ku olla ja ja jäin jo melkein pelkkästää tuon takii lukkoon kun ei kunto riittäny pistää vastaa(no okei,vastus oli vaan 50 kiloo painavempi, entinen voimannostaja). Kysymys kuuluu, miten lähtee parantelee tuota kuntoa? Puhun pelkästää aeroobisen parantumisesta. Ihan vaan lenkkiä vai jotain vetoja, jos niin mimmosilla. esim 2 min kovaa 2 min hitaamin? lol bjjssä 5 minsan erät. ei mitää mahiksia..

edt, sry tuol olis ollu tyhmille kysymyksille kamppailupuolella..

Alkuun nöyryyttä reenaamiseen, imo parhaiten tuo ns vääntökunto paranee ihan painimalla. Jos virtaa riittää niin itse suosittelisin kahvakuulajumppaa joita netti pullollaan. Siinäkin aloitat vaikka 1-2 min eristä ja nousujohteisesti aina sinne 5 minuutin eriin. Lajinomaisia liikkeitä hyödyntäen.

Hei millaisia toisto- ja sarjamääriä kannattas tehä maksimivoimaharjoituksissa? Entäpä perusvoimaharjoituksissa ja kestävyysvoimaharjoituksissa? Mitenkäs palautusajat noissa?

Hei millaisia toisto- ja sarjamääriä kannattas tehä maksimivoimaharjoituksissa? Entäpä perusvoimaharjoituksissa ja kestävyysvoimaharjoituksissa? Mitenkäs palautusajat noissa?

Maksimivoimaharjoituksissa lyhyitä settejä (esim 3 x 4-6) ja palautukset suht pitkiä ( yli 2min (?)), perusvoimaharjoituksissa keskipitkiä settejä(esim 3 x 6-15) ja palautukset (1min->), kestävyysvoimaharjoituksissa pitkiä settejä
(esim 3 x 15-> ) ja suht lyhyet palautukset.

Miten voisin asetella lihakset kolmeen treeni päivään viikossa fiksusti? Ainakin lukenut olen että rinnat ja olkapäät erikseen... Suurimmat lihakset eri päivinä... prkl loppuuko päivät kesken? Olen paria hyväksi todettua Pakkiksen ohjelmaa katsonut mutta näytti siltä etten saa ylä-kroppaan tarpeeksi hommaa..

Miten voisin asetella lihakset kolmeen treeni päivään viikossa fiksusti? Ainakin lukenut olen että rinnat ja olkapäät erikseen... Suurimmat lihakset eri päivinä... prkl loppuuko päivät kesken? Olen paria hyväksi todettua Pakkiksen ohjelmaa katsonut mutta näytti siltä etten saa ylä-kroppaan tarpeeksi hommaa..

En jaksa kirjoittaa uudestaan, joten tuossa joskus kirjoittamani posti jossa on mun näkemykseni eri kolmijakoisten hyvistä ja huonoista puolista:
http://www.pakkotoisto.com/aloittel...niohjelma-arvosteluun-taenne-448/#post3160592

Ja jos haluat tiheämpää frekvenssiä, niin hyvä idea kolme kertaa viikossa treenatessa voi olla vetää kaksijakoisella kiertävästi.

En jaksa kirjoittaa uudestaan, joten tuossa joskus kirjoittamani posti jossa on mun näkemykseni eri kolmijakoisten hyvistä ja huonoista puolista:
http://www.pakkotoisto.com/aloittel...niohjelma-arvosteluun-taenne-448/#post3160592

Ja jos haluat tiheämpää frekvenssiä, niin hyvä idea kolme kertaa viikossa treenatessa voi olla vetää kaksijakoisella kiertävästi.

Mistä tiedän, että onko minulle 3 vai 4-jakoinen sopiva ohjelma? Treenaan 4-5x viikossa.

Mistä tiedän, että onko minulle 3 vai 4-jakoinen sopiva ohjelma? Treenaan 4-5x viikossa.

Mahdotonta sanoa ilman taustatietoja ja varmaan vaikeaa niiden kanssakin. Pitkäänkö olet treenannut, mitä ohjelmia tähän mennessä on ollut käytössä, treenaatko mieluummin enemmän volyymilla vai sarjat aina loppuun asti vääntäen, miten tehokkaaasti yleensä palaudut treeneistä jne...

Kunhan ohjelma on järkevä, niin se tuskin on kuitenkaan olennaista, onko se 3- vai 4-jakoinen.

Back
Ylös Bottom