Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

tarkoitukseni ei todellakaan ryhtyä miksikään kehonrakentajaksi, vaan saada ainoastaan jonkin verran lisää lihasta.

Ei salilla ole läheskään kaikki kehonrakentajia, sielä on myös kuntoa kohottavia, elämäntapoja muuttavia ihmisiä. Ja suuri osa on myös jotain muuta lajia harrastavia.

Aivan varmasti näkyy tuloksia, vaikka ihan kotonakin noita teen. Samoja liikkeitä sitä pystyy kotonakin tangolla ja käsipainoilla tekemään. Ja nyt kun katsoin, niin kyllä tuohon tankoon saa painoa 80kg. Heikossa kunnossa oon ollut, joten varmasti noilla pääsee erittäin hyvinkin alkuun ja tuloksia alkaa näkymään jossain vaiheessa.

Kyllähän sitä alkuun pääsee, itsekin muutaman kuukauden yksjakoisella kotona vetelin ku ei ollu pokkaa mennä salille mutta kai se on pakko sinnekkin siirtyä. Mutta joo kotona saa ihan hyvin tuloksia kunhan jaksaa tehdä ja improvisoida jos ei ole esim. penkkiä tai muuta

Kyllähän sitä alkuun pääsee, itsekin muutaman kuukauden yksjakoisella kotona vetelin ku ei ollu pokkaa mennä salille mutta kai se on pakko sinnekkin siirtyä. Mutta joo kotona saa ihan hyvin tuloksia kunhan jaksaa tehdä ja improvisoida jos ei ole esim. penkkiä tai muuta
Näin arvelinkin. Millanen sun ohjelmas oli kun kotona teit tolla yksjakosella?

Mulla ei siis ole penkkiä, eli tuo hyvältä vaikuttava vähän ylempänä linkattu (http://www.pakkotoisto.com/aloittel...ength-1-jakoinen-perusohjelma-aloittelijalle/) ohjelma ei siis käytännössä onnistu täysin ilman penkkiä.

Eli millainen olisi hyvä yksijakoinen kotiohjelma, jos käytössä on vain tanko (johon saa painoja ihan riittävästi mulle) ja käsipainoja?

hello, ehk vähä tyhmä kysymys mut mikä/mitkä ois tehokkaimmat treenit vatsalihaksille. Oon nyt täs jo jonku 5kk tehny mutta tulosta ei näytä tulevan,edelleen se pömpöttää samalla tavalla ja ruokailu on kummiskin säännöllistä ja melko terveellistä. Eli miten sais noi vatsalihakset näkymään? Kiitos jo kaikille avusta.

Aivan varmasti näkyy tuloksia, vaikka ihan kotonakin noita teen. Samoja liikkeitä sitä pystyy kotonakin tangolla ja käsipainoilla tekemään. Ja nyt kun katsoin, niin kyllä tuohon tankoon saa painoa 80kg. Heikossa kunnossa oon ollut, joten varmasti noilla pääsee erittäin hyvinkin alkuun ja tuloksia alkaa näkymään jossain vaiheessa.
no hyvä että tiedät sen jo näin etukäteen :david:
kyllähän se varmasti onnistuu jos käsipainoja on iso liuta eri painoisia (tai iso säätövara) eri liikkeisiin ja tankoon kunnolla sitä painoa, sekä tarvittavat penkit ja telineet. Tommonen 80kg on varmaan jokaisen normaalivartaloisen miehen aloituspaino jossain maastavedossakin ja kyykyssäkin tulee aika nopeasti, että aika pian käy painot pieniksi.

ei sitä salille menemistä tarvi mitenkään hävetä, ihan hyvin voi mennä suoraan sinne jos kumminkin aioit jossain vaiheessa, eikä sitten vasta kun "on saanu vähän voimaa" :) siellä se voima kasvaa nopeiten kunnon vehkeillä

Jos oikein oon ymmärtäny nii ei ne vatsalihakset näy jos on paljon rasvaa, eli rasvaprosentit vaan alas niin kyllä alkaa näkymään. Ei se niin siitä treenistä oo kiinni
cookkelille siis

hello, ehk vähä tyhmä kysymys mut mikä/mitkä ois tehokkaimmat treenit vatsalihaksille. Oon nyt täs jo jonku 5kk tehny mutta tulosta ei näytä tulevan,edelleen se pömpöttää samalla tavalla ja ruokailu on kummiskin säännöllistä ja melko terveellistä. Eli miten sais noi vatsalihakset näkymään? Kiitos jo kaikille avusta.
http://www.gymtv.fi/index.php?viewkey=a54e94377e6ae2eded4d

Tuossa vaikutti olevan hyvää juttua vatsan treenaamisesta.

Vatsojen näkymisestä suurin osa on rasvan "vähyyttä", eli kun rasvaprosentti on siinä 10% tietämillä, ne ovat jo näkyvissä jonkin verran. Toki jos vatsa pömpöttää (eikä ole rasvaa!), kannattaa reenata syviä vatsoja myös yms. Hyviä vatsaliikkeitä ovat mm. rutistukset ja voimapyörä.

Mitenköhän sais rasvaprosenttia ilman mitään maksullisia mittauksia..?
Pituus 187 ja paino 73:jahas:
Urheilua oon harrastanu 5 vuotiaasta asti ja salilla nyt käyny kunnolla puoli vuotta, tulokset noussu etc. et noihin mittoihin ihan "lihaksikas" oon :D Onkohan 10% kummalla puolella, jos pystyy yhtään tosta arvioimaan?

Olen painonpudotuskisan takia dieetillä, ja painoa on pudonnut 4 viikossa 7—8 kiloa (tyhjä aamupaino n. 80 -> 72—73 kg, 185 cm). Onko tästä pakostakin iso osa lihasta ja nesteitä? Treeneissä kun tuntuu koko ajan vain entistä voimakkaammalta ja paremmalta. Aloitin dieetin alussa uudentyyppisen enemmän voimapainotteisemman ohjelman, joten kaipa hermostoadaptaatio on potkinut tuloksia eteenpäin. Lihaserottuvuus koko kropassa on myös aivan eri tasoa kuin ennen.

Aerobista en ole tehnyt dieetin aikana yhtään sen enempää kuin ennenkään, eli aika vähän sitä tulee. Protskunsaannista olen pyrkinyt huolehtimaan tarkasti, mutta mistään karppauksesta kyse ei ole, sillä hedelmiä menee enemmäin kuin koskaan ennen. Viljat ovat tosin jääneet suurimmaksi osaksi pois ja maitotuotteita menee vähemmän kuin ennen. Nesteitä juon enemmän kuin aiemmin. Diettaan Intermittent Fasting -tyylillä, eikä missään vaiheessa kuukauden aikana ole edes ollut kunnolla nälkä ja vointi on aiemman pakkosyöttämisen poisjäämisen takia parempi ja energisempi kuin koskaan.

Nojoo, tuskinpa tähän kukaan osaa mitään tarkkaa sanoa, mutta itseä vain ihmetyttää, sillä koskaan ennen en ole dieetannut, ja tuntuu, että kaikki on mennyt ihan liiankin hyvin tähän asti.

Lenkkeilyä ja lihaskuntoo

Oon alkanu tykkää lenkkeilemään jonkun verran ja salilla on käyty joskus useita kertoja. Elikkä lihasmassaa löytyy vähäsen.

Tää mun huolenaihe onkin, että nyt kun lenkkeilen useasti, ni kärsiikö mun lihaskunto siitä hirveesti. Tietty lihaskuntoo harjottelen vähän lenkkeilyn ohella, kun ohimennen tulee puisto vastaan. Missä voikin tehä kaikkee punnerrusta sun muuta leukaa... salillakäynti on jäänyt nyt vähiin, mutta kyllä sielki saattaa tulla kerta viikossa käytyä. Elikkäs onko tästä treenistä sitten mitään haittaa?? kyselee 16v :dance:

.... Päätit sitten aloittaa uuden threadin. Jos lenkkeilet muutaman kerran viikossa esim 45min lenkkejä niin ei vaikuta mitenkään että pitäis murehtia. Juoksu lisää päivän energian saantia, joten jos et syö niin lihakset voi alkaa surkastumaan. Mutta tuolla tasolla ei mitään ongelmaa. Jos tavoite on ylläpitää hankkimaasi lihasmassaa niin kevyitä matalalla sykkeellä tehdyt lenkit parhaimpi. Alkaa veri kiertämään kropassa paremmin --> lihaksetkin paranee nopeammin.

Eli olen about 179 pitkä ja painan noin 80 kiloa.. Eli lihan päällä on vähän rasvaa, mutta silti niin, että näkyy viellä ylemmät vatsalihakset. Miten kannattaa nyt lähteä sitä kehoa rakentamaan?
Aloitanko dieetillä, jolla saan kaikki rasvat kehosta pois? Vai alanko lisäämään suoraan massaa syömällä ja piettämällä kalorit plussan puolella? Ruokavalio on monipuolinen joten siitä ei tarvi infoa.

Mutta eikö sitten ruumiinrakenteesta tule semmonen patukkamainen? Lihasläskikasa?

Ei jos dieettaat kerralla rasvat johonki 8% tienoille. Tai massakaudella et veä överibulkkisyöntejä, vaan normaalisti syöt maltillisilla plussilla.

Ei kannata vetää pieniä dieettejä (esim rasvat 25%--> 18%), ja sen jälkeen pahoja bulkkeja perään.
Koska mahasta ja muualta keskivartalosta lähtee viimeisenä, niin pienet dieetit saa rasvaa pois muualta kropasta, mutta sitten keskivartalolta ei lähde juuri yhtään, verrattuna muualle.
Sitten koitetaan kasvattaa lihasta siihen päälle ja läskiä tulee vähän lisää, enemmistö keskivartalon alueelle, ja taas dieetille, niin se keskivartalon rasva ei liiku ton päätteeksi suuntaan eikä toiseen, mutta muun kehon rasvat lähtee. joten sit tulee jojoilun takia sellanen ruumiinmuoto, että laiha muualta, mutta keskivartalo on läski.

Back
Ylös Bottom