Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Samaa mieltä PartZun kanssa. 10km lenkit ei coopperiin vaikuta läheskään niin paljon kuin lyhyemmät matkat. Jos itse treenaisin coopperia niin juoksisin ainakin seuraavia.
-Noita 10km lenkkejä sen kerran kuussa ehkä
-5km lenkkejä
-2km lenkkejä
-Intervalleja
-3km lenkkejä
-Coopperia

Luonnollisestihan itse sen coopperin juokseminen varmaan on parasta treeniä siihen. Ja sitten se varsinainen copper testi on kyllä ihan eri asia kuin sen treenaaminen.
Joskus se on jopa hieman ärsyttänyt kun jotkut eivät sitten millään laita kaikkeaan siihen, vaikka väittävät ennen sitä juoksemisen alkamasita että kyllä minä painan sellaisella vaihteella ja en varmasti säästele yhtään voimia jne.
Tuleeko se sitten joillekkin muka yllätyksenä että ei se helppoa ole? Sitten ollaan heti luovuttamassa ja sanotaan että tänään on huono päivä ja ei oikein kulje ja ties mitä. En meinaa että teissä tuota vikaa olisi, mutta harmittavan useassa on. Coopperihan on hyvä kunnon lisäksi pääkopan testaukseen.. ;)

Ja kovin harva nyt viitsii juuri sitä coopperia varten oikein treenata, kun loppujen lopuksihan sitä käytetään melkeinpä kokonaan vaan testitarkoituksiin.

Rintalihaksille erikoistekniikoita?

Olen treenaillut nyt nelisen vuotta salilla ja muualle lihaa on tuossa ajassa tullut ihan kiitettävästi, mutta rintaan ei.

Rinnalle olen tehnyt penkkiä, vinopenkkiä, ristikkäistaljaa, flyesejä yms....ihan kaikkea. Sarjat yleensä toistoiltaan jotain 5-12.

Eli mitä erikoistekniikoita lihaksenkasvatukseen ehdottaisitte juuri rinnalle? Jotain pakkotoistoa(niitäkin olen välillä tehnyt), pyramidia, tiputussarjaa??

Mikähän vittu tuossa selässä on kun kuukauteen en ole mavee voinut tehdä? Tein sakke selkäinahon ABC ohjelmaa ja olin päässyt maksikauden puoleen väliin kunnes alko alaselkä kipuileen mavessa sen verran, että oli vedot jätettävä tekemättä. Nyt kuukausi myöhemmin kokeilin mavea ja sama paska jatku; maksimi liikkuu nykysin 200kg paremmalla puolella, alko lämmittelyissä 120kg painoissa jo tuntumaan tuota ikävän tuntusta painetta alaselässä ja jätin suosiolla tekemättä, eli mavettaa voisi kivusta huolimatta jos uskaltaisi mutta tuntuu siltä että isommilla raudoilla selkä sanois poks. Eli kannattasko tässä vaan pitää lisää taukoa mavesta vai mitä? Suorinjaloinmaastavetoa olen pystynyt suht hyvin tekemään, tosin tässäkin alkaa samaista kipua tuntumaan pitemmillä (15 toiston) sarjoilla. -.- Vituttaa niin helvetisti kun joutuu maven aina skippaamaan, yksi parhaimmista perusliikkeistä.

en oo saanu selevää vastausta nyt tähä kysymyksee joteka esitän sen vielä kerran :D haluaisin kokeneemmilta kavereilta kommentteja reeni ohelmastani! että onko ehottomasti liikaa ja voisko jotaki tehä erilaila?! jos nyt tätä ei täysin tyrmätä nii ois tarkotus kokkeila seuraava.

1. penkki 4x6
kevyempi apuliike rinnalle 2x
niskantakaapunnerrus 3x
vipunostot 3x
hauis 2-3x skotisa
hauis 2-3x hammer tai vastaotteella
dippi tai kapea penkki 2-3x

2. kyykky 3-4x
reide ojennus3x
mave (kevyt)
pohkeet istuen JA seisten 3x molemmat
ehkä joku yläselän liike esim kulmasoutu 3x

3.lepo

4. penkki,vinopenkki+yks apuliike rinnalle
vipunostot sivulle 3x
ranskalainenpunnerrus2-3x
taljapunnerrus2-3x
ojentajapunnerrus käsipainolla 2-3x

5.selkä hauis ( yläselkä painotteisesti)
hauikselle 2-3liikettä ja 2-3 sarjaa

6.kyykky+reijenojennukset 3x
takareidet laitteela3x
pohkeet istuen ja seisten 3x

7. lepo
8.(joka toisen kierron jälkeen toinen lepo päivä perään,ja sitte kierto alusta) + johonki loppu viikon reenin 3sarjaa ranteita. vkon aikana vatsat 2 reeniin mukkaan sitte :)

voinko treenata kipeää lihasta? Tuli perjantaina tehtyä kunnon vatsatreeni ja huomenna se olis taas edessä. Vatsalihaksissa tuntee että on kyllä jotain tullu tehtyä, varsinkin sillon kun nousen vaikka sängystä ylös. Ootanko ettei tunnu enää ollenkaan vai rääkkäänkö lisää avuttomia vatsalihaksiani?

jos on kovi helevetin jumisa nii ei välttämätä kannata reenata.mutta vattatha kyllä pallautuu palio nopiampaa ku muut lihakset.mutta ylleisestihä sitä kipiää lihasta ei niikää reenata :)

niin tuosta ohjelmasta mielipidettä?:D onko tuosa AIVAN liikaa?

kyllä vattat ny noppeite pallautuu! ;o

meelattiale mahallee ja nostelet jalkoja ja yläroppaa yhtä aikaa. kulumasoutua käsipainoila

jos on kovi helevetin jumisa nii ei välttämätä kannata reenata.mutta vattatha kyllä pallautuu palio nopiampaa ku muut lihakset.mutta ylleisestihä sitä kipiää lihasta ei niikää reenata :)

Mitäs helvettiä? Vatsalihakset on samaa lihasta kuin muutkin ja palautuu samalla tavalla niinkuin muutkin.
puliveivari: Jos tuntuu siltä, että saat sun vatsas palautumaan seuraavaan vatsatreeniin huomisesta, niin siitä vaan.

Niin, sellasta vaan kyselisin että mitä selkää rasittavia reeniliikkeitä pystyis suorittamaan kotona ilman minkäännäkösiä taljoja, tanko ja käsipainot löytyy. Kulmasoutu ja leuat myötäotteella ainoat mitkä näin äkkiseltään tulee mieleen. Aina ei salilla kerkee käydä niin himassa sitten pitäs jotakin kehitellä.

ei ne nyt kunnolla jumissa oo, vähän vaan jännittäessä tuntee et jotain on tullu tehtyä.
Miten esimerkiksi hauista voin tehdä vaikka failureen asti, ei tunnu seuraavana päivänä missään, mutta sitte kun oon tehnyt esim. Takareidet tai vatsan failureen niin ei pysty seuraavina päivänä kunnolla edes kävelemään/nousemaan sängystä ylös.?

Niin, sellasta vaan kyselisin että mitä selkää rasittavia reeniliikkeitä pystyis suorittamaan kotona ilman minkäännäkösiä taljoja, tanko ja käsipainot löytyy. Kulmasoutu ja leuat myötäotteella ainoat mitkä näin äkkiseltään tulee mieleen. Aina ei salilla kerkee käydä niin himassa sitten pitäs jotakin kehitellä.

Eipä sitä leukojen lisäksi muuta tarvitsekkaan :) Pistät vaan lisäpainoja mukaan. Oletan ettei lyödy tarpeeksi malmia että voisi kunnolla tehdä kulmasoutuja?

Itse sitä mieltä että salilla tehdään jalat ja selkä ensisijaisesti, muut voi tehdä himassa jos siihen on mahdollisuus / se on välttämätöntä.

Pullover, 1 käden kulmasoutu, ylätalja kp/-tai tanko ja sama juttu alatalja..onhan noitakin kunhan vaan käyttää mielikuvitusta fiksusti soveltaen :)

Kannattaako nuoren kyykätä / mavettaa suurilla painoilla?

Terrrve.

Tuli tuossa perjantaina kinaa kavereiden kanssa siitä että kannattaako nuoressa iässä vielä kyykätä tai mavettaa isoilla painoilla, meinaan että saa noin 6-8 toiston sarjoja. Itse sanoin että kun tekniikka kohillaan niin antaa palaa (itse treenannut juuri noilla toistopainoilla nelisen kuukautta sekä kyykkyä että mavea), kun taas kaverit olivat sitä mieltä että selkä hajoaa. Olen siis 16-vuotias.

Eivät ne ole koskaan edes tankoon koskeneet, ja sillä sitä selittelivät, että "haluavat pystyä kävelemään vielä neljän kympin iässä".

Tosiaan hakua käyttäessäni löysin noin 50 ketjua joissa kussakin miljoonia postauksia :D en sitten viitsinyt alkaa selaamaan kaikkia läpi, pitäisi vissiin oppia käyttämään jotenkin järkevämmin hakua.

Ite ainaki teen mavea vaikka ikää on sen 2kk vajaa 15
Ja ikinä en ole yli 8 sarjaa tuossa tehnyt.
Tekniikka on vissiin ok kun kertaakaan ei ole vielä selkään koskenut veto (paitsi lihaksiin ottakai jne. jne.)

Back
Ylös Bottom