Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Olen 16v pesäpalloilija. Tuli vaan mieleeni kun meille puhuttiin, että pesäpalloilija ei saisi olla liian lihaksikas, mutta voimaa ja nopeutta pitäisi olla.

Niin osaatteko kertoo, että minkälaisia harjoitteita olisi jolla tuli voimaa ja nopeutta, mutta ei niin paljon lihasmassaa.

Noh, en asiantuntija ole, mutta pesäpalloa pelaan itsekkin. Nopeutta oon saanu helvetisti lisää (en kyllä ''huippunopea'' ole), kun oon tehny kyykkyä, sjmavee yms yms.. Takareisiin ja persuuksii voimaa, sitte juoksutreenillä jalostetaan se voima siihe juoksuu. Jos voimaa ja nopeutta haluaa nii toistomäärät jotain 5 luokkaa. Lihasmassaahan nyt ei tule (muuta kuin alussa) jos et proteiiniä syö tarpeeksi. Harjotteista en nyt valitettavasti se enempää tiedä.

Joku viisaampi korjatkoon, jos olen väärässä. En siis todellakaan ole asiantuntija, mutta näin ajattelisin.

Voi olla, harmi sitten, 25 e maksoi. Kokeilen nyt kuiteskin.

Tarkotin vaan.. että jos penkkaan 100 (joka on mun paskin alue... ja juoksen cooperissa 3150 mikä verottaa voimaa) ja reenaan vatsoja ihan yhtä kovaa ku kaikkea muutakin (salilla, en inttityyliin), siitä voi päätellä että jos se mulla vatsoissa tuntuu, ei johdu alhaisesta kipukynnyksestä, olemattomista vatsalihaksista tms.. luulisin myös tietäväni miltä vatsapenkissä (alas kallistettuna) tuntuu kun oon siinä satoja kertoja elämäni varrella vääntelehtinyt. Täysin samalta mitä tuo laite. Mut katsotaan...

Kyllä! Eiköhän laiteta Marde ja muut epäilijät maksamaan syytöksistään!! Sinä kuitenkin penkkaat 100 kiloa vaikka olet vanhan kaliiberin kestävyysjuoksija, joten olet vähintäänkin ammattilaisen asemassa tässä. Varsinkin tuon kiitettävän vatsalihastuloksen jälkeen ei pitäisi kenenkää enää uskaltaa epäillä! Itsekin ostan voimailuvälineeni Lidlistä enkä voi sietää sitä kuinka tuota Arnoldin kotijuurien ihmekauppaa täällä haukutaan! :david:

Eiköhän toi laite oo hyvä vaikka hieromaan niitä jumissa olevia lihaksia ;) Tekee varmaa gutaa kun on tehnyt kovan vatsatreenin salilla ja kotona voi maata sohvalla ja tuo hieroo mukavasti.

Mitähän jätkä selittää? Mulla on jo ennestään vahvat vatsat, saan kevyesti +50 istumaannousua minuutissa. Ja tässä nyt alle tunnin tehnyt tällä, ei ole edes rankin ohjelma ja antaa aika kohtalaisen rankkoja supistuksia vatsoihin. Jospa koittaisit itse ennen kun avaudut? Itseasiassa mun piti just keventää tuota vastusta, koska ei enää kestä, tulee liian rankasti noi kun alkaa lihakset väsyä.

Laitteella on myös 3 vuoden takuu. Oon mä ennenkin ostanut Lidlistä kamaa mikä on toiminut varsin hyvin, mm. digikameran mikä kesti monta vuotta kunnes pudotin lattialle ja ihan riittävän hyviä kuvia tuli.

Abtronicilla sain yläasteaikana 20min reenillä vattat niin kipeeks ettei aamulla pystynyt nousemaan sängystä. Nyrkkeilyreenejen jälkeen.on välillä myös naama vitun kipee, en oo viä ainakaa havainnu kasvua muutakun nenässä (huom. ei lihasta vaan rusto levinnyt). Eli siis tiivistettynä: vaikka teet 500vattaa minuutissa niin tolla lidlin paskalaitteella et saa itelles kun rytmihäiriön, mahdollisesti et edes sitäkää...

Itse olen lukenut eräästä kirjasta, että 48 tunnin päästä voi treenata uudelleen (mikä tarkoittanee, että tuolloin treeni lasketaan uudeksi kasvuärsykkeeksi), mutta noin 72 tuntia eli siis kolme päivää olisi lihaskasvu menossa. Käytännössä olen ainakin ihan varma siitä, ettei tähän mitään tunnin tarkkoja rajoja ole, eikä lihaskasvu ala ja lopu täsmällisesti jollain ajanhetkellä.

Ainakaan minä en käytettävissä olevien tietojen perusteella löydä kaltaiselleni sunnuntaiharrastajalle muuta neuvoa kuin syödä proteiinia suunnilleen joka päivä useamman kerran. Mahdollisesti joskus sunnuntain ja maanantain välisenä yönä proteiinia on veressä "turhaan", mutta kun sitten pitäisi huomioida vielä imeytyminen joka vaihtelee ruoka-aineittain jne.

Jotakuinkin noin itsekin ajattelen tuota palautumista. Ei tää lihaksenkasvatus mitään ydinfysiikkaa sentään ole (eli ei voi sanoa minuutilleen kuinka kehon eri toimintavaiheet alkaa ja loppuu, niin kuin totesit). Ja paras ohjehan onkin pähkinänkuoressa eli kovaa (mutta järkevää) treeniä ja riittävästi ravintoa sekä unta/lepoa + opettele tuntemaan kuinka juuri SINUN OMA kehosi reagoi ja toimii. Turhat kikkailut pois ja pitää homman yksinkertaisena. Tää puntinnosto on loppujen lopuksi aika helppoa ja yksinkertaista kunhan vaan eka oppii pelin. :)
"Eihän mitään lajia esim. golfiakaan opi heti pelaamaan oikein, vaan pitäähän siinäkin opetella ensiksi se peli." © Susanna Mantila
Jotakuinkin noin se kuului, mutta olin ihan samaa mieltä tuosta ajatuksesta.

Juu, alzhu nyt järki käteen! Siis ei tuolla laitteella voi treenata vatsalihaksia, lähinnä ehkä vatsapäivän jälkeen jotain palauttavaa hierontaa sinne. Ja tuo 50 istumaannousua ei kerro vahvoista vatsalihaksista millään tavalla piste. Olettaen että toistot tehtiin vatsalihaksilla enimmäkseen se kertoisi kohtuullisen kestävistä vatsalihaksista. Vahva onkin sitten hieman eriasia. (alla oleva luokitus on vain esimerkki, mutta siis kyseessähän on se että ei niitä voi mitata sillä voiko tehdä monta yhtä liikettä...)
Vahva-:Seiväshyppääjä puolapuissa
Vahva:Kunnollinen lankkukaato
Vahva+:Humanflag
Yksi kysymys sinulle. Jos tuo laite on niin hyvä, niin miksi en vielä ole kuullut yhdenkään huippu-urheilijan käyttävän sitä?
Toinen kysymys. Millainen olo on tuon vyön käytön jälkeisenä päivänä?
ps. Huippu-urheilijalla ei tarkoiteta mitään eukonkannon pronssimitalistia...

Eli siis tiivistettynä: vaikka teet 500vattaa minuutissa niin tolla lidlin paskalaitteella et saa itelles kun rytmihäiriön, mahdollisesti et edes sitäkää...

Mitä tuollainen laite muuten tekee? Sähkövirta saa kyllä lihaksen supistumaan, mutta vain aivan lihaksen pinnalta, jolloin vatsa tulee kipeäksi mutta tuloksia ei tietysti tule?

Fysiologisestihan tuon voi selittää niin, että lihas ei voi varsinaisesti "jännittyä", vaan vain supistua tai yrittää supistua: Lihaksen jännittäminen tehdään jännittämällä vastakkaisia lihaksia, esim. hauista ja ojentajaa. Jos sähkövirta todella saisi vatsalihaksen supistumaan, yläruumis liikkuisi. Teoriassa vaihtoehtoisesti selkälihaksen pitäisi jännittyä vastustamaan liikettä, mutta tällöin lihasvoimien pitäisi olla hyvin tarkasti samat. Ja lihasten maksimivoimat eivät ole samoja, minkä näkee lääkärisarjojen elvytyskohtauksista: sähkö rintakehään saa kyllä lihassupistuksen aikaan, mutta ei näytä kovin kivalta...

Juu, alzhu nyt järki käteen! Siis ei tuolla laitteella voi treenata vatsalihaksia, lähinnä ehkä vatsapäivän jälkeen jotain palauttavaa hierontaa sinne. Ja tuo 50 istumaannousua ei kerro vahvoista vatsalihaksista millään tavalla piste. Olettaen että toistot tehtiin vatsalihaksilla enimmäkseen se kertoisi kohtuullisen kestävistä vatsalihaksista. Vahva onkin sitten hieman eriasia. (alla oleva luokitus on vain esimerkki, mutta siis kyseessähän on se että ei niitä voi mitata sillä voiko tehdä monta yhtä liikettä...)
Vahva-:Seiväshyppääjä puolapuissa
Vahva:Kunnollinen lankkukaato
Vahva+:Humanflag
Yksi kysymys sinulle. Jos tuo laite on niin hyvä, niin miksi en vielä ole kuullut yhdenkään huippu-urheilijan käyttävän sitä?
Toinen kysymys. Millainen olo on tuon vyön käytön jälkeisenä päivänä?
ps. Huippu-urheilijalla ei tarkoiteta mitään eukonkannon pronssimitalistia...

Voipa olla, tietysti vituttaa että on mennyt myyntimiehen ansaan. 25 e ei ole opiskelijalle mikään pikkuraha. Sen mä ymmärrän että TV-Shop myy vain roskaa, mutta ihmetyttää että Anttilassakin tämmösestä huijauslaitteesta pyydetään 50 e. Eilen kokeilin laitetta, nyt ei ole mitään jumeja vatsassa. Ei tuo kyllä palauttavaksi hieronnaksi salin jälkeenkään oikeen sovi, on sen verran epämiellyttävän tuntuista ja muistuttaa liikaa oikeeta vastalihasten tekoa tuntemuksena, ei mitään hierontaa. Laitehan siis toimii elektrolydeillä. Moniko teistä on kokeillut tämmöstä? No mut.. kokeilen vielä laitetta ajan kanssa, aiheuttaako vastaavia jumeja mitä oikea vatsatreeni.

Totta puhuen, mä en ole edes mitannut yli vuoteen vatsatulostani intin tyylillä enkä millään muullakaan, 50 oli vain arvio, kun muistan ettei sitä intin kuntotestissä melkein kukaan saanut, vaikka jaloista pidettiin kiinni, kiitettävähän on alle 50. Treenaan vatsat 2-3 x viikkoon salilla, vatsapenkissä tehden niin monta kun lähtee.. eli failureen asti, lisäpainoilla ja ilman. Kestävä voimakin on mulle voimaa. Huvittaa kaikki wannabe-potarit jotka tietää kaikesta kaiken, vai että 3150 cooperissa lähtee kunhan salilla squattaa ja prässää tarpeeksi, voi elämän kevät... meikän kunto riittäis about laskuvarjojääkäriksi (niillä cooper keskiarvo n. 3200), monikohan suuri ja mahtava potari siellä pärjäisi ees viikkoa. Isot lihakset kun vie happea, eikä munkaan kädet nyt mitkään aivan riisitikut ole.

Nykyään vähän joka kulmalla on jätkiä jotka penkkaa 100 ja sitä luokkaa voimatulokset. Mutta 90% tapauksista kyseessä on ns. Onnelapuntti, eli kestävyyskunto on 0.

Olen 16v pesäpalloilija. Tuli vaan mieleeni kun meille puhuttiin, että pesäpalloilija ei saisi olla liian lihaksikas, mutta voimaa ja nopeutta pitäisi olla.

Niin osaatteko kertoo, että minkälaisia harjoitteita olisi jolla tuli voimaa ja nopeutta, mutta ei niin paljon lihasmassaa.

Venäläinen valmentaja Pavel Tsatsouline kannattaa voimaharjoittelua, jolla ei pyritä lihaskasvuun. Kirjassa Power to the people on seuraavanlainen ohjelma:

maastaveto 2x5 (toinen sarja tehdään 90% :lla ensimmäisestä)
pystypunnerrus 2x5 (toinen sarja 90% :lla ensimmäisestä.)

That's it, kaksi liikettä ja lisäksi lämmittelyksi heilautuksia kahvakuulalla. Tämä tehdään kolme kertaa viikossa alkaen maltillisista painoista. Failurea vältetään eli ei vedetä sarjoja loppuun saakka.

Mutta jos painosi on suunnilleen 60 kiloa, niin vaikka 10-15 kiloa kunnon lihaa ei hidasta menoa yhtään vaan päinvastoin.

Kannattaa sunkin kyllä vähäsen rauhottua tuon vouhkaamises kanssa. Kivahan se on itseään korostaa, ei siinä mitään. Sun väite oli kuitenkin alkuunsa, että sun cooper rajoittaa sun voimia. Se on aivan paskapuhetta kyllä, jos ajatellaan jotain sadan kilon penkkiä. Taisi olla istumaannousujen ohella about ainoa tulos jonka mainitsit. Ei oo ihme että porukka tuohon tarttuu. Sitten ois pikkusen eri asia jos puhuttais vaikka likempänä 200kg kuin 100kg liikkuvista raudoista ja yli 200kg kyykyistä ja vedoista sekä sadan kilon elopainosta. Kukaan ei puhunut bodareista mitään, itse ne jostain tähän keksit vetäistä.

Veikkaisin että tuolla lidlin vyöllä saa aikaan samankaltaista kasvua vatsalihaksiin kuin kuin hierontatuolilla selkälihaksiin. Toki voihan sitä vyön käyttöä tehostaa huomattavasti vaikka supistelemalla sulkijalihasta oikein tunteella ja voimakkaasti vyötreenin yhteydessä. Kyllä ne rannalla sitten kateellisina katselee..

Ja eikös pesäpalloilijoillekin soveltuisi nopeuteen tuo rinnalleveto. Räjähtävää voimaahan sillä saa oikein tehtynä erittäin hyvin.

meikän kunto riittäis about laskuvarjojääkäriksi (niillä cooper keskiarvo n. 3200), monikohan suuri ja mahtava potari siellä pärjäisi ees viikkoa. Isot lihakset kun vie happea, eikä munkaan kädet nyt mitkään aivan riisitikut ole.
Nykyään vähän joka kulmalla on jätkiä jotka penkkaa 100 ja sitä luokkaa voimatulokset. Mutta 90% tapauksista kyseessä on ns. Onnelapuntti, eli kestävyyskunto on 0.

:hyvä: :lol2: Veikkaan, että sulla olis menny pata jumiin siellä ekan kolmen päivän aikana jos noin koville jo ottaa kun joku kritisoi sun vatsavermettäs.

Ostin Lidlistä (oli tänään tarjouksessa) tällaisen vatsalihasvyön, mikä antaa elektroideilla supistuksia vatsoihin, tuntuu melko tehokkaalta. Onko näitä esim. rintalihaksille, forkuille tai pohkeille? Tai yleensäkin muille lihasryhmille? Tässä lukee ohjeissa että ehdottomasti kielletty käyttämästä rinnan alueella, voi aiheuttaa sydämenpysähdyksen. Eihän tällaisilla mitään voimaa saisi, mutta definiota? Esim. samalla kun lukee tai katsoo elokuvaa. Vatsoissa tuntuu ainakin suht makiasti nämä rankemmat ohjelmat.
Kokeile myös tätä. --> Kaverin kanssa ala-asteella reenattiin lihaksia siten että rautalanka esim käsivarren ympäri ja toinen pää paimenpoikaan. :D Muutama tärsky tuntuu jo nannalta.

Pieni kysymys. Empiirinen kokemus ainakin mulla osottaa, että treenistä jäänyt fiilis määräytyy aika pitkälti sen viimisen liikkeen mukaan. Et jos lopussa saa ihan kaiken irti, jää tosi hyvä fiilis. Nyt on kuitenki reenissä viimisenä aina jotain pikkulihoja, tyyliin vatsaa, pohkeita ja hauista. Joten mietin, että kuinka kannattavaa olisi ottaa treenin loppuun vielä hirveä pumppi siihen päivän päälihakseen? Esim. penkkipäivänä aivan viimeisenä lyö penkkiin vielä vähän kiloja ja ottaa helvetin tiukan 10 - 12 sarjan? Selkäpäivänä sit vaikka kulmasoudussa ja jalkapäivänä kyykyssä/prässissä. Voisko tästä olla noin lihaksen kasvun kannalta hyötyä, vai jäiskö se pelkästään päänsisäiseksi? Vai haittaisko jopa palutumista?

Sen mä ymmärrän että TV-Shop myy vain roskaa, mutta ihmetyttää että Anttilassakin tämmösestä huijauslaitteesta pyydetään 50 e.

Mielenkiintoinen kysymys. Myyntiartikkelinahan tuo voi olla ihan hyvä, ne jotka ostettuaan valittaisivat ovat porukkaa joka ei osta ensinkään. Mutta kieltämättä himmentää puljun kuvaa luotettavana paikkana tuollaisten kauppaaminen. Mutta onko tässä taas niin, että himmentää kuvaa vain niille, jotka eivät muutenkaan ostaisi?

Mitähän tuon tarkkaan ottaen luvataan tekevän? Periaatteessa kuluttajaviranomaisille voisi ilmoittaa, mutta käytännössä varmaan tällaisista ilmoittamisen seurauksena eivät virkamiehet muuta ehtisikään tehdä kuin lukea Kuponkiuutisia ja katsoa TV-Shoppia.

En ole juuri urheiluosastoja kiertänyt, mutta kannattaako ne jättää alkuaankin käymättä? Esim. lenkkitossuissa kai voi olla jo merkitystäkin sillä, miten ne jalkoja vääntävät. Tuollainen sähkötreenilaite lienee sentään vaaraton.

En ole juuri urheiluosastoja kiertänyt, mutta kannattaako ne jättää alkuaankin käymättä? Esim. lenkkitossuissa kai voi olla jo merkitystäkin sillä, miten ne jalkoja vääntävät. Tuollainen sähkötreenilaite lienee sentään vaaraton.

Tossuilla on väliä todellakin. Meillä kun on monia tapoja astua ja väärät tossut vaan pahentavat virheasentoja.

Rintalihaksille erikoistekniikoita?

Olen treenaillut nyt nelisen vuotta salilla ja muualle lihaa on tuossa ajassa tullut ihan kiitettävästi, mutta rintaan ei.

Rinnalle olen tehnyt penkkiä, vinopenkkiä, ristikkäistaljaa, flyesejä yms....ihan kaikkea. Sarjat yleensä toistoiltaan jotain 5-12.

Eli mitä erikoistekniikoita lihaksenkasvatukseen ehdottaisitte juuri rinnalle? Jotain pakkotoistoa(niitäkin olen välillä tehnyt), pyramidia, tiputussarjaa??

Kannattaa sunkin kyllä vähäsen rauhottua tuon vouhkaamises kanssa. Kivahan se on itseään korostaa, ei siinä mitään. Sun väite oli kuitenkin alkuunsa, että sun cooper rajoittaa sun voimia. Se on aivan paskapuhetta kyllä, jos ajatellaan jotain sadan kilon penkkiä. Taisi olla istumaannousujen ohella about ainoa tulos jonka mainitsit. Ei oo ihme että porukka tuohon tarttuu. Sitten ois pikkusen eri asia jos puhuttais vaikka likempänä 200kg kuin 100kg liikkuvista raudoista ja yli 200kg kyykyistä ja vedoista sekä sadan kilon elopainosta. Kukaan ei puhunut bodareista mitään, itse ne jostain tähän keksit vetäistä.

En mä korosta, kaikkihan täällä tuloksiaan listaa. Jotkut jopa oikeen treenipäiväkirjan muodossa. En jaksa listata joka tulosta (jolloin kai vielä enemmän valitettaisiin itsekorostamisesta), penkki 100 riittää kertomaan yleisen voimatason, jos puhutaan järkevästä ihmisestä joka harjoittelee jokaista lihasryhmää yhtä kovasti. Eikä ns. penkkipellestä, jota kauempana en voisi koska inhoan penkkipunnerrusta, en tiedä miksi.

Kyllä nyt fakta vaan on, että jos ei puhuta kilpaurheilijoista, vaan amatöörikuntoilijasta joka treenaa max 60 min päivässä, niinä päivinä kun ehtii, niin harva juoksee vaikka 3200 Cooperissa JA saa sitä satkua ylös.. Ei ne LJK heputkaan yleensä penkkaa mitenkään valtavan paljon, ovat mielestäni ns. kovia jätkiä kyllä silti joka iikka.. Teoriassa ei sulje Cooper ja voima pois, mutta käytännössä sulkevat, koska aika on rajallista normi-ihmisellä. Tunnen yhden 100m SM-pikajuoksijan, eipä se 3000 pääse Cooperissa kyllä... miksiköhän?

Huomaan usein kyllä ylenkatsetta Onnela-punttien keskuudessa tuohon juoksuhommaan... Cooper on jänisten pelleilyä, juokse jänis juokse, helposti vedettäis vaikka mitä itse. Hauska olis nähdä ko. tyypit oksentamassa radan varressa sisuskalujaan sen 2600 jälkeen. Onnelapuntilla viittaan nyt just kaveriin, jolla on pena ehkä 100-130 kiloa (normaalinaisen mielestä ns. hyvä kroppa), lenkillä käy kerran viikossa, muttei ikinä niin kovaa että puhuminen vaikeutuisi, baariin vedetään kondomintiukka paita päälle ja luullaan olevansa maailman kovimpia jätkiä.

``Tunnen yhden 100m SM-pikajuoksijan, eipä se 3000 pääse Cooperissa kyllä... miksiköhän? ``

Älä nyt paskaa jauha kumminkaan. Jos on SM-tason JUOKSIJA, olkoonkin vaikka niin ettei kestävyydessä, pitäisi silti kyllä tuo 3000m coopperiin juosta. Mainitsepas nyt juoksijan nimi ja todista että olen väärässä.

No valitettavasi en voi mainita henkilön nimeä... ilman hänen suostumustaan. Miksi se harjottelis vauhtikestävyyttä? Jo pelkästään 400 m juoksijat on jo huomattavasti sprinttereitä hintelämpiä. Jos kattot 5000 metrin juoksijoita, niin onko kovin isoja jätkiä? Cooper on huomattavasti lähempänä 5000 metrin juoksua kuin 400 m.

Siinä sulle estejuoksun MM-tason ukkoja: http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:3000_m_Birmingham_indoor_2010.jpg

Matkahan on tasan 3000 metriä. Aika massiivisia potareita, vai mitä.

Back
Ylös Bottom