Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Lisääkö lenkki kahen salipäivän välissä proteiinintarvetta?

Eipä juuri. Sen sijaan pidä hiilareista huolta, että palaudut / estäen ylikuntoa. Riippuu aina tietenkin mitä haet. Massaa vai sitä itseään eli läskiä pois. Mutta mielestäni järkeillen, aerobisen jälkeen liika protsku tulee paskana ulos. ja ylimääräinen keräänty rasvan kylkeen. Hiilarit auttavat palautumaan ja eihän aerobisessa kasvateta mitään. Kommentoikaa ihmeessä jos olen väärässä :rock:

Eipä juuri. Sen sijaan pidä hiilareista huolta, että palaudut / estäen ylikuntoa. Riippuu aina tietenkin mitä haet. Massaa vai sitä itseään eli läskiä pois. Mutta mielestäni järkeillen, aerobisen jälkeen liika protsku tulee paskana ulos. ja ylimääräinen keräänty rasvan kylkeen. Hiilarit auttavat palautumaan ja eihän aerobisessa kasvateta mitään. Kommentoikaa ihmeessä jos olen väärässä :rock:

Varmimpia keinoja miten saa nostettua rasvaprossaansa tehokkaasti.

Ja ylipäätään, aika harvan tarvitsee erikseen huolehtia hiilareista.

Whee, oma prosenttini olisi kuvien mukaan ehkä jo alittamassa 20%. 72,4 oli juuri aamupaino, pituus 177. Wikipedian kaava antaa 19,582. Piristäkää minua kertomalla että se voi pitää paikkansa... Sikspäkin pystyy sillä tavalla juuri ja juuri hahmottamaan, että peilin edessä pullistellen näkee mihin se muodostuisi -- vatsanahka menee millin sisäänpäin siinä kohdin, missä on joku jänne vatsalihaksen päällä.

Treeniohjelmaa please

Moro, elikkä tässä on nyt pari-kolme kk tahkottu melko lyhyttä sarjaa, joten ajattelin vetää pari viikkoo n.12 toiston sarjoja melkeen joka liikkeessä. Penkissä kuitenkin ajattelin kokeilla nyt sakarin abc ohjelmaa. Tulokset ovat ovat jömähtäneet samaan, joten toivoisin ohjelmaa niin kyykyn, rinnallevedon kuin maastavedon osalle sitten peruskunnon jälkeen eli voimaa haettaessa. Kyykkyä olen tehnyt hackissa, takakyykkyä ja etykyykkyä. Rinnalleveto liikkuu n.90-95kg, maastaveto 160kg-170kg ( eiole tänävuonna tullut testattua), ja takakyykky n. 140-150kg. Salilla n.4xviikkoon ja tähän mennessä 3-jakosella.

Olen juuri aloitellu salihommat ja teen selkäpäivänä: maastaveto, Kulmasoutu , sekä leuanveto myötäotteella.. Oon kuitenkin huomannu että ei oikeen voimat taho viel riittää tohon leuanvetoon :( kertoisko joku mulle jotai korvaavaa liikettä :)

Olen sivusilmällä silmäillyt isoja poikia, kun niillä on erilaisia vetoremmejä, rannetukia tai mitä lie. Itselläni vihloo tajuttomasti scott-hauista käyrätangolla tehdessä ranteisiin, joten olisko järkevää hankkia sellaiset ranteisiin laitettavat ''tuet'', mitkä lieneekään vai ovatko ne avain tähän vaivaan? Vihlominen ei ole viime treenikerralla ensimmäistä kertaa esiintullut vaiva vaan tosiaan jo useamman vuoden ollut. Pienemmillä painoilla ei juurikaan ongelmaa ole, mutta isompiin rautoihin siirryttäessä ja lyhyempia sarjoja tehtäessä vihlominen tulee taas esiin.

Paljonko lihamasssaa voi saada natuna vuodessa? Tuttuja joiden mielestä se on 2 kg, mutta pakkiksen haulla löysin niinkin hurjia väitöksiä, kuin että 10 kiloa olisi tullut lihasta vuodessa. Eikä kukaan ketjussa kyseenalaistanutkaan tuota väitettä. Tietenkin vaikuttaa geenit, ruoka ja treeni, mutta jotain suuntaviivoja?

Haluan tietää siksikin, että vois arvailla paljonko tosta omasta +15 kilon painosta on fättiä. Lihakset on kyllä selkeesti kasvanut, mutta vaikee arvioida.

Nosto. Tämä on joku "kielletty" kysymys? Kun olen joskus ennenkin kysynyt just samaa, eikä vastattu mitään. En mä ole sellanen perusnobo joka ei ole käynyt päivääkään salilla.. sellasille tietysti voi sanoa että no kokeile. Mutta meikä treenaan aika kovaa, melkeen joka päivä, enkä mee salille viihtymään vaan kärsimään :D On jo ainakin muutama kilo luultavasti palaa tullut kun melkeen vuoden päivät väkertänyt tässä, jotain näkyykin kun yks muija sanoi ettei ton isompia lihaksia miehellä saa ollakaan (no.. se oli sen mielipide) :D Joiden lisäksi varmaan yli 10 kiloa läskiä, kun bulkannut koko ajan pikku hiljaa. Mikä on keskimääräinen kasvu vuodessa n. 4-6 x viikossa treenavalle.. ja mikä maksimaalinen, jos on hyvät geenit, ravinto, tehokas treenityyli jne...??

Nosto. Tämä on joku "kielletty" kysymys? Kun olen joskus ennenkin kysynyt just samaa, eikä vastattu mitään. En mä ole sellanen perusnobo joka ei ole käynyt päivääkään salilla.. sellasille tietysti voi sanoa että no kokeile. Mutta meikä treenaan aika kovaa, melkeen joka päivä, enkä mee salille viihtymään vaan kärsimään :D On jo ainakin muutama kilo luultavasti palaa tullut kun melkeen vuoden päivät väkertänyt tässä, jotain näkyykin kun yks muija sanoi ettei ton isompia lihaksia miehellä saa ollakaan (no.. se oli sen mielipide) :D Joiden lisäksi varmaan yli 10 kiloa läskiä, kun bulkannut koko ajan pikku hiljaa. Mikä on keskimääräinen kasvu vuodessa n. 4-6 x viikossa treenavalle.. ja mikä maksimaalinen, jos on hyvät geenit, ravinto, tehokas treenityyli jne...??

Rippetoe sanoo näin "A 20-year-old guy that starts out at 165 pounds and 5' 10" at a typical 15% bodyfat will usually end up at about 205 pounds and 20% bodyfat at the end of 4-5 months. This represents a gain of 40 pounds, 24 of which (60%) is lean body mass. Every time we've measured it, this is about what happens."

eli 11 kiloo muutamassa kuukaudessa kunhan noudatat starting strenghtiä ja syöt niin maan perkeleesti :D ja hidastuu varmaan aika radikaalisti ton noobivaiheen jälkeen, eli loppuvuonna ei sitten enää varmaa paria kiloo enempää tule

Uusimmassa Probodyssa mainittiin yhdessä artikkelissa siitä että sopiva sarjamäärä yhteen treeniin on 20-25. Tästä innoittautuneena rupesin miettimään omia sarjamääriäni uusiksi. Normisti olen siis tehnyt 3 sarjaa n. 6-8 toistolla. Jos ottaisin nyt esim kyykkyyn viisi sarjaa, niin voiko silloin tehdä tuon 6-8 toistoa, vai pitääkö silloin tehdä vain esim. viisi toistoa?

Rippetoe sanoo näin "A 20-year-old guy that starts out at 165 pounds and 5' 10" at a typical 15% bodyfat will usually end up at about 205 pounds and 20% bodyfat at the end of 4-5 months. This represents a gain of 40 pounds, 24 of which (60%) is lean body mass. Every time we've measured it, this is about what happens."

eli 11 kiloo muutamassa kuukaudessa kunhan noudatat starting strenghtiä ja syöt niin maan perkeleesti :D ja hidastuu varmaan aika radikaalisti ton noobivaiheen jälkeen, eli loppuvuonna ei sitten enää varmaa paria kiloo enempää tule

Tossa oletetaan tietenkin että lihakset eivät totu 4-5kk sisällä 5 toiston sarjoihin ja tämän takia hidasta kehitystä.

Unohdit seuraavat tulokseen vaikuttavat muuttujat: pituus, paino, aikaisempi tausta, ikä, rasvaprosentti, lihasmassan määrä. Miten helvetissä tollaseen kysymykseen voi vastata kun siinä on miljoona muuttujaa? Koko nuoren ikänsä maatilalla mullikoiden kanssa paininut 210cm, 120kg luontaisesti lihaksikas arjalaisen herrarodun ruumillistuma Gunther ei varmaankaan pääse samaan tulokseen kuin 180cm, 65kg kukkakeppi datanörtti, jonka lihakset paisuu pelkästä painojen näkemisestä. Alkuperäinen kysymyksesi ei edes kerro sitä, tiedusteletko aloittelijan vai kenties 10 vuotta bodanneen karjun tuloksia.

Jos haluat tietää paljon painostasi on rasvaa niin käy mittaamassa se laitteella tai pihdeillä. Turha sitä on arvailla ja koittaa keksiä jotain maagisia lukuja.

Käykö hera80 lisäproteiiniksi/välipalaksi? tiedän että on parempia vaihtoehtojakin, mutta käykö tuo jossei ole saatavilla muita. Ja käykö tuo myös yöproteiiniksi?

Uusimmassa Probodyssa mainittiin yhdessä artikkelissa siitä että sopiva sarjamäärä yhteen treeniin on 20-25. Tästä innoittautuneena rupesin miettimään omia sarjamääriäni uusiksi. Normisti olen siis tehnyt 3 sarjaa n. 6-8 toistolla. Jos ottaisin nyt esim kyykkyyn viisi sarjaa, niin voiko silloin tehdä tuon 6-8 toistoa, vai pitääkö silloin tehdä vain esim. viisi toistoa?

Tee miten huvittaa. Sopiva toistoväli lienee jotakin 5-15.

^ Toi ei ole mun mielestä kyllä paljon proteiinia jos tonnin vajeilla pistät menemään.

Edit. Enkä oikein nää mitään järkeä nostaa hiilareita korkeammalle jalustalle kuin proteiinia.

Back
Ylös Bottom