Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Pitäs varmaan ostaa kyynärpäätuet kun noi molemmat kyynerpäät muljahtavat punnerrusliikkeissä aina, ihan pienilläkin painoilla. Sattuvat myös hemmetisti jos vaikka nojaa pöytää vasten.

Auttaako noi tuet esim. penkissä sitä nostoa samalla tavalla, kuin vaikka kyykyssä polvisiteet?

Elikkä uutta ohjelmaa alottamassa mutta parista liikkeestä kysymyksiä
Viparit taakse: yritin tubesta katella tätä mutta en tajunnut miksi nimi on taakse jos liike videoitten mukaan heilautetaan eteen :D voisiko joku laittaa jonkun hyvän linkin
Ojentajapunnerruksiin tarvitsisin myös muutaman vinkin kun kokeilin niitä tuossa lattialla niin jotenkin en vain saanut tuntumaa siihen. tai oisko mikä hyvä korvaava liike
Reiden ojennukset: eikös tuo ole se penkki jossa jalkoja "heilutellaan" eteen päin?
Reiden koukistuksiin ei vastaavaa laitetta löydy joten mietin että olisko hyvää huomenta sopiva liike tilalle

Laas, pudota BF% 2prossaa, niin alavatsat alkaa erottua. Jos pihdeillä mitattiin 14%bf vatsasta, en usko, ettei ne jo hahmottuisi. ylävatsat näkyy jo 16%, tietysti voi olla että sulla on sitten kertynyt sitä enemmän sinne ( niinkuin meillä kaikilla :D ) Bf 12% alavatsat näkyy BF% 10 niin pyykkilauta on terävä. Siitä alemmas onkin jo vaarallista pudottaa. 10 Oli ihanteellinen :)

Pitää muistaa, että toi vatsalihaksen erottuvuus riippuu vähän siitä vatsalihaksen muodosta. Jollain ei näy sixbackki vaikka ois rasvat kui alhaalla. Joillain on sellasia jumalattomia eightpackkeja esim. Jay Cutler siinä on sitä vatsapalaa vaikka muille jakaa.

Apua salitreenin aloittajalle!

Tervehdys kaikille! Olen 18-vuotias jäpikkä... Olen nyt käynyt salilla 4 viikkoa ja tehnyt vähän sitä sun tätä, ja kaipaisin hieman neuvoja..
Innostus kova ja tuli uusi kk-korttikin ladattua :) Ohjelmia olen yrittänyt lueskella netistä ja tälläsen löysin http://www.pakkotoisto.com.. mitä olette mieltä ohjelmasta ja kannattaisiko sitä muokata jotenkin sopivammaksi? Tuo mave mietityttää, kuinka alaselkä kestää kun ollut joskus koviakin kipuja (tosin varmaan kasvuun liittyneet.) Kiitos jos ystävälliset jaksaa jeesiä! :worship:

Tervehdys kaikille! Olen 18-vuotias jäpikkä... Olen nyt käynyt salilla 4 viikkoa ja tehnyt vähän sitä sun tätä, ja kaipaisin hieman neuvoja..
Innostus kova ja tuli uusi kk-korttikin ladattua :) Ohjelmia olen yrittänyt lueskella netistä ja tälläsen löysin http://www.pakkotoisto.com.. mitä olette mieltä ohjelmasta ja kannattaisiko sitä muokata jotenkin sopivammaksi? Tuo mave mietityttää, kuinka alaselkä kestää kun ollut joskus koviakin kipuja (tosin varmaan kasvuun liittyneet.) Kiitos jos ystävälliset jaksaa jeesiä! :worship:

en tiedä mitä kyseiselle linkille kävi mutta kokeillaan uudestaan http://www.punttis.net/kuntosaliohjelmat-treeniohjelmat/kuntosaliohjelma-tom-prince

Elikkä uutta ohjelmaa alottamassa mutta parista liikkeestä kysymyksiä
Viparit taakse: yritin tubesta katella tätä mutta en tajunnut miksi nimi on taakse jos liike videoitten mukaan heilautetaan eteen :D voisiko joku laittaa jonkun hyvän linkin
Ojentajapunnerruksiin tarvitsisin myös muutaman vinkin kun kokeilin niitä tuossa lattialla niin jotenkin en vain saanut tuntumaa siihen. tai oisko mikä hyvä korvaava liike
Reiden ojennukset: eikös tuo ole se penkki jossa jalkoja "heilutellaan" eteen päin?
Reiden koukistuksiin ei vastaavaa laitetta löydy joten mietin että olisko hyvää huomenta sopiva liike tilalle

Viparit kyynärvarret ylöspäin niin, ettei kynärvarsi tule olkapään yli? =Viparit takaolkapäälle :rock:
Älä turhaan punnertele salilla! Tämähän on vain mielipidekysymys, mutta kuntopiirinhän voi kotonakin tehdä ;)
Joten, tekisin vaikka penkin kapealla otteella (alle sylivälin) Ja lasket levytangon ylävatsalihaksen päälle tai siitä vähän ylemmäs, kuitenkin niin, ettei nosto tapahdu liikaa olkapäillä.
Hyvää huomenta -liikehän on selkäliike :o Jalkaprässi syväkyykkyyn =Takareisi ja perse ja luulisi löytyvän joka salista! Ja joo reiden ojentajat on se penkki. Pidä siinäkin puolisekunttia jalka ojennettuna ja laske hitaasti, alkaa polttaa kivasti :D

Niin ja penkin jälkeen vaikka ranskalainen käsipainoilla niin että laskee ne korvien viereen ja pitää kyynärpäät suorassa, tai vaihtoehtoisesti alataljalla sama homma (ehkä jopa parempi)

Viimeksi muokattu:
Pitää muistaa, että toi vatsalihaksen erottuvuus riippuu vähän siitä vatsalihaksen muodosta. Jollain ei näy sixbackki vaikka ois rasvat kui alhaalla. Joillain on sellasia jumalattomia eightpackkeja esim. Jay Cutler siinä on sitä vatsapalaa vaikka muille jakaa.

Kyllä näin on, kaveri taisikin mainita, että omaa litteät ylävatsat, joten alavatsat tuskin siitä eroavat, ovat vain pidemmät. Mutta jos 14BF, niin siitä kun pari tiputtaa, niin kyllähän on jo pakko näkyä. Nimittäin kympin biffit on jo säikeiden erottuvuuden rajamailla. Riippuu kyllä tosiaan äijän massasta. Jos painaa 50kg, ei ole vatsoissakaan massaa. Cutler on taas ääri esimerkki ison kimpun omaavasta maailman tähden bilderistä :D

Ensinnäkin, mitä haluat? Voimaa, massaa vai kestävyyttä? Mitkä tavotteet? Monta kertaa voit käydä viikossa salilla?

Ensinnäkin, mitä haluat? Voimaa, massaa vai kestävyyttä? Mitkä tavotteet? Monta kertaa voit käydä viikossa salilla?

Pituus: 170cm , salilla aloittaessa painoin 66,5kg ja nyt puntari näyttää 68,5kg.. Tietysti olis mukavaa jos nuo lihakset sais runsaasti lisää massaa kun aika mitättömät ovat.. voimallekkin tulisi kyllä tarvetta! :) nyt olen pitänyt kiinni 3 kerrasta/viikko ja sillä tullaan varmaan menemäänkin..! :D

Pituus: 170cm , salilla aloittaessa painoin 66,5kg ja nyt puntari näyttää 68,5kg.. Tietysti olis mukavaa jos nuo lihakset sais runsaasti lisää massaa kun aika mitättömät ovat.. voimallekkin tulisi kyllä tarvetta! :) nyt olen pitänyt kiinni 3 kerrasta/viikko ja sillä tullaan varmaan menemäänkin..! :D
Pasteemas linkin ohjelma näyttää siinä tapauksessa erittäinkin hyvältä. Voit tehdä vielä vinopenkkiä pari sarjaa penkkipunnerruksen jälkeen, varsinkin jos dipit ei ota pahemmin rintaan.
EDIT: Eli jos dipit ottaa enemmänkin ojentajiin, niinku monella tuppaa tekeen, ota dippien tilalle 2-3 sarjaa vinopenkkiä vaikka käsipainoilla :)

Dippejä en oo kokeillu kun muutaman kerran mutta ei taida mennä kun 3-4.. Ojentajat niin heikot vai mistä tää vois johtua? Toi vinopenkki idea vois kuulostaa aika hyvältä just sen takia et noita dippejä ei vaan jaksa :D kiitos hevonen vaivannäöstä! :)

Elikkäs, oon nyt noin 8 kk reenaillu ja ois vähä kysymyksii tosta 2x6 systeemistä :) Eli vedänkö pelkästään sen 2x6 sillä painolla, millä se nimenomaa menee tai muuten noudattaen tota systeemiä? Kun tuntuu että tolla ei sais oikee pumppia aikaseksi millään, tietenki teknikka näin alkuu vähä kusee varmaan. Nyt oon vedelly 3x8 + peck deck jokaisena treenipäivänä ja rintalihakset suorastaan lähteny räjähdysmäisee kasvuun :P eli nimenomaa tämä "hiljaa hyvä tulee" <- päteeköhä tämä vaikka ei saa kunnon tuntumaa? JA sitten semmosta vielä että kuin tärkeä rooli on tolla vinopenkillä? jos se kerran vaikuttaa ylärintaan enemmän... Ehkä olen harhaluuloinen tai jotenkin tuntuu että rintalihakset alkavat olemaan pisaran muotoisia eikä ylempänä yhtään lihaa... ja kyllä tein tyhmästi enkä noudattanut ohjelmia alkuun, virheistä oppii ja jne

Elikkäs, oon nyt noin 8 kk reenaillu ja ois vähä kysymyksii tosta 2x6 systeemistä :) Eli vedänkö pelkästään sen 2x6 sillä painolla, millä se nimenomaa menee tai muuten noudattaen tota systeemiä? Kun tuntuu että tolla ei sais oikee pumppia aikaseksi millään, tietenki teknikka näin alkuu vähä kusee varmaan. Nyt oon vedelly 3x8 + peck deck jokaisena treenipäivänä ja rintalihakset suorastaan lähteny räjähdysmäisee kasvuun :P eli nimenomaa tämä "hiljaa hyvä tulee" <- päteeköhä tämä vaikka ei saa kunnon tuntumaa? JA sitten semmosta vielä että kuin tärkeä rooli on tolla vinopenkillä? jos se kerran vaikuttaa ylärintaan enemmän... Ehkä olen harhaluuloinen tai jotenkin tuntuu että rintalihakset alkavat olemaan pisaran muotoisia eikä ylempänä yhtään lihaa... ja kyllä tein tyhmästi enkä noudattanut ohjelmia alkuun, virheistä oppii ja jne
Miken 2x6-systeemissä tehdään aika paljon vitosia, jotka ei oo niin omiaan kasvattaan lihasta. Pumppia ei oo noin lyhyissä sarjoissa edes tarkotus saada aikaseks. Jos epäröit ottaako penkkaaminen oikeeseen paikkaan, voit tehdä pari 25 toiston melko tiukkaa sarjaa ja huomaat kyllä minne se liike ottaa.

Jotkut tekee vinopenkkiä ja jotkut ei. Lihaksiston muoto on geeneistä kiinni. Tee ylärintaa jos haittaa sen pienuus :)

Miken suosittu 2x6 systeemin perusperiaate, voidaan soveltaa lähes mihin tahansa liharyhmään, eniten kuitenkin käytetty penkkipunnerruksessa:

2x6-systeemi:

Jos tulee kokonaisuudessaan 2x6, niin seuraavalla kerralla 2,5kg lisää.

Jos ekalla tulee 6, mutta toisella ei, niin seuraavalla kerralla samat painot.

Jos ekalla ei tule 6, nin toiseen sarjaan 5 kiloa pois. Jos nyt tulee 6, niin seuraavalla kerralla sama tavoite.

Jos ekalla ei tule 6, eikä 5 kilon pudotuksen jälkeenkään tule 6, niin seuraavalla kerralla 5 kiloa pienempi tavoite.

2x6 on siis tähtäimenä, ei enempää eikä vähempää. Vaikka ekalla menisi 200 toistoa, niin tehdään vain 6.

Hiljaa hyvää tulee tässäkin systeemissä, turha ahnehtia ja fuskata painoissa.

Tektin 2x6 systeemiin kirjoitti Hämmer.

Löytyyköhän mitään esimerkkikuvia miltä ihminen näyttää rasvaprosentilla X? Noihan on tietenkin tapauskohtasia mut sais jonkinlaista suuntaa et missä ite mennään ilman mittauksia? (kiinnostais tietää mennäänkö 10% kummalla puolella)

Inttineidolle ohjelma

Olen tässä joka päivä parin vuoden ajan katsellut näitä reeniohjelmia himona. Jotenkaan en saa tuntumaa niistä tai ne eivät tunnu minulle tarkoitetuilta, koska salilla käynnit on sitä, että ämmä pyörii salia ympäri miettien -mitämitentehdä-.. Pari vuotta salilla käynnyt, ei juuri tuloksia.

Olen 20v muija, 165/62, joka rakastaa voimaa ja rautaa:puntti:

Mutta pointtina tässä on se, että olen pääsemässä nyt kesällä -11 inttiin tai mahd. ens vuoden alussa. Aion suorittaa palveluksen täpöllä, parhailla tuloksilla. Kesän erään aikaa 5kk, siinä ajassa saatava mattimyöhäisenkin jotain aikaan. Kestävyyttä, voimaa lisäen..

Ihanne on aina ollut Eva ent. Wahlström, sen kroppa:kuola:
Tahtoisin tehokkaan ja vaikuttavan reeniohjelman: poweria lisää ja plussana ihraa pois täytyis saada. Timmi lihaksikas kroppa siis kunnon teho-ohjelmalla.

En ole rapakunnossa, päihitän monet ukot mennen tullen voimassa, pattia löytyy ja sisua niin maan prkuleesti tehdä mitä vain:D

Toinen huoli tässä on nui miun tisulit. Ohjelman tulis sisältää mahdollisesti rintoja pienentäviä liikkeitä, kun nuo rasvapallot on epäkäytännöllisen isot. Eikä ne kuulu tähän kroppaan muutenkaan.

Auttakaa nyt, kun niin kauan olen ollut hukassa..

Olen tässä joka päivä parin vuoden ajan katsellut näitä reeniohjelmia himona. Jotenkaan en saa tuntumaa niistä tai ne eivät tunnu minulle tarkoitetuilta, koska salilla käynnit on sitä, että ämmä pyörii salia ympäri miettien -mitämitentehdä-.. Pari vuotta salilla käynnyt, ei juuri tuloksia.
Olen 20v muija, 165/62, joka rakastaa voimaa ja rautaa:puntti:
Mutta pointtina tässä on se, että olen pääsemässä nyt kesällä -11 inttiin tai mahd. ens vuoden alussa. Aion suorittaa palveluksen täpöllä, parhailla tuloksilla. Kesän erään aikaa 5kk, siinä ajassa saatava mattimyöhäisenkin jotain aikaan. Kestävyyttä, voimaa lisäen..
Ihanne on aina ollut Eva ent. Wahlström, sen kroppa:kuola:
Tahtoisin tehokkaan ja vaikuttavan reeniohjelman: poweria lisää ja plussana ihraa pois täytyis saada. Timmi lihaksikas kroppa siis kunnon teho-ohjelmalla.
En ole rapakunnossa, päihitän monet ukot mennen tullen voimassa, pattia löytyy ja sisua niin maan prkuleesti tehdä mitä vain:D
Toinen huoli tässä on nui miun tisulit. Ohjelman tulis sisältää mahdollisesti rintoja pienentäviä liikkeitä, kun nuo rasvapallot on epäkäytännöllisen isot. Eikä ne kuulu tähän kroppaan muutenkaan.

Jos voimaa on enempi, ku monella ukolla niin meet vaan lenkille ja dieettaat noi epäkäytännölliset rasvapallurat pois. Intissä ei kummosia voimia tarvita. Keskity niiden testiliikkeiden parantamiseen ja kestävyyskuntoon, jos tarkotus on vaan olla kaikkia parempi. Voimailu mielummin intin jälkeen.

Back
Ylös Bottom