Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Koitin ettiskellä haulla ja muuten mutta en löytäny itelleni sopivaa ketjua, eli ihan ensin: Paino on noin 72kg, pituus n. 179cm ja ikää 21 ja oon käynyt salilla ennenki eli on perus tekniikka hallussa ym. Nyt en oo vähään aikaan käyny salilla mutta oon päässy raksalle appariksi duuniin, ja nyt pitäs saada siihe sopiva ohjelma. Vatsaan on jääny vähä ylimäärästä ja pienet kahvat iso osa varmaan oluesta, haluaisin niistä eroon ja sitte joku "kevyt" ohjelma jota jaksais kotona junnailla duunin jälkeen ja kantsiiko ottaa mukaan protsku ja creatiini?

Koitin ettiskellä haulla ja muuten mutta en löytäny itelleni sopivaa ketjua, eli ihan ensin: Paino on noin 72kg, pituus n. 179cm ja ikää 21 ja oon käynyt salilla ennenki eli on perus tekniikka hallussa ym. Nyt en oo vähään aikaan käyny salilla mutta oon päässy raksalle appariksi duuniin, ja nyt pitäs saada siihe sopiva ohjelma. Vatsaan on jääny vähä ylimäärästä ja pienet kahvat iso osa varmaan oluesta, haluaisin niistä eroon ja sitte joku "kevyt" ohjelma jota jaksais kotona junnailla duunin jälkeen ja kantsiiko ottaa mukaan protsku ja creatiini?

Kunnolla se kannattaa treenata eikä mitään kevyttä,kyl sitä jaksaa ku rupeaa vaan treenaa.Syödä pitää hyvin ku tekee raskasta työtä ja treenaa.Palautus juomaa kannattaa juoda ja kreatiinia.Kolmijakoisella tulis enemmän huilipäiviäkin.Rakennustöitä sit on itekin tehnyt.

Jaksatko laittaa esimerkki ohjelman ja tosta syömisestäki et sais jenkkakahvat pois?:D Ja kotona on käytössä levytanko, voimapyörä, vatsapenkki, käsipaino ja jotain painoja.

Jaksatko laittaa esimerkki ohjelman ja tosta syömisestäki et sais jenkkakahvat pois?:D Ja kotona on käytössä levytanko, voimapyörä, vatsapenkki, käsipaino ja jotain painoja.

http://www.pakkotoisto.com/aloittelijoiden-osio/32394-faq-treeniohjelmat-lihaksen-kasvatukseen-ja-ruokavalioesimerkkej/ <-- tosta löytyy heti ekasta postista eri reeniohjelmia. Syömiseen ei oikeen muu auta kuin ite laskeskella vaikka kalorilaskuri.fi:llä. Ite oon kuitenki sitä mieltä ettei sun kannata ressata noista "jenkkakahvoista". Oot mun pitune ja painoo parisen kiloo vähemmän, joten ei sitä läskii todellakaan voi paljoo olla. Et älä mitään miinus-kaloreil mene

Mitenkäs kannattaa lämmitella penkkimaksimiin niin että voimatkin säilyy itse suoritukseen? Olisi tarpeen vähän tuotakin kokeilla välillä, että tottuis isompiin rautoihin. Viime kerrasta on varmaan vuosi aikaa.

Kuvitellaan että se maksimi olisi vaikka se 100kg.

Ite vetelisin varmaan jotenkin seuraavanlaisesti
tanko x20~
40kg x10-15
60kgx5-8
80kgx3-4
90kgx1-2

tostakin vois melkeenpä jättää välistä 40 tai korvata 40 ja 60 pelkällä 50kilosella jolla tekis vaikka 5-10. Ite oon aina vähän vähemmillä sarjoilla lähtenyt hakeen maximia kunhan vaan muistaa ottaa sen pari sarjaa vähän isommilla että saa sen tuntuman isompiin romuihin päälle. Hyvin yksilöllistä varmaan toi mikä sopii parhaiten.

Esim.
20xtangolla
10x40kg
5x50kg
5x60kg
2x70kg
1x80kg
1x90kg
jne
Ite vetelisin varmaan jotenkin seuraavanlaisesti
tanko x20~
40kg x10-15
60kgx5-8
80kgx3-4
90kgx1-2

tostakin vois melkeenpä jättää välistä 40 tai korvata 40 ja 60 pelkällä 50kilosella jolla tekis vaikka 5-10. Ite oon aina vähän vähemmillä sarjoilla lähtenyt hakeen maximia kunhan vaan muistaa ottaa sen pari sarjaa vähän isommilla että saa sen tuntuman isompiin romuihin päälle. Hyvin yksilöllistä varmaan toi mikä sopii parhaiten.
Kiitos ideoista.

About näiden tapaisilla menin tänään, ja hyvin se sujui. Erona tosin että tuli pumppailtua tolla 3x10x40kg, ja sitten perään 6x60, 3x80, 1x90, ja sitten hunttia. Eli periaatteessa pumppasin pienellä enemmän alkuun, ja en noussut ihan noin usealla askeleella.

Vois kyllä kokeilla että ei yhtä tasoa runttaa pitempään vaikka olisikin pieni paino. Olisi tasaisempi nousu.

"Warm-up Like Dave Tate and Bench More Weight

If you think Dave Tate just gets under the bar and lifts, you're sadly mistaken. A stickler for perfect technique, Tate knows how to truly prepare for a PR. You don't.

"Show me a guy who wants to bench 300 pounds for a new PR, and I'll show you a guy who's warming-up like an idiot," says Tate.

The Idiot Warm-up

135 x 12
185 x 10
225 x 5
275 x 3
300 x 0

"That's 5650 pound of volume before testing your max," says Tate. "Plus you only did 28 fucking reps."

The Tate Warm-up

4 x 5 with the bar
2 x 3 with 95 pounds
135 x 3
165 x 3
195 x 3
225 x 3
255 x 1
280 x 1
300 x 1 awesome fucking rep.

"This way you're doing 3910 pounds of volume but with 40 total reps," explains Tate. "It's 31 percent less volume but 42 percentmore repetitions; it's more warm-up but less fatigue."

According to Tate, the smart lifter primes technique, activates the nervous and muscular systems, and gets the job done.

The stupid lifter gets pinned.¨
"

Tolla ite otan maksimilämmittelyn. Yksilöllistähän toi tietenkin on, että mikä sopii ja kelle, mutta mua alkaa ainakin helpommin väsyttää jos otan pidempiä toistomääriä pienemmillä painoilla.

Ok dänx Räpeltäjä, oon kyllä kattonu tuon jäbän videoita, mutta en vaan oikein opi niistä kunnolla, ehkä vika on ymmärryksessä, tai sitten opettajassa, tai sitten on vaan hankala oppia videoiden kautta. Tämän olen oppinu tähän mennessä,
- Silmät tangon kohdalle
- Lavat yhteen ja yläselkä painetaan kiinni penkkiin
- Olkapäät on takana (jotenki.. :D)
- Teline tarpeeks alhaala, että ku ottaa tangon niin olkapäät ei irtoo penkistä
- Kunnon hapet sisään ku tanko on nostettu telineestä pois
- Kantapäät maassa ja perseestä en niin tiiä, penkissä kiinni vai vähän ilmassa?
- Kaarta olis hyvä ol selässä
- Kyynerpäät käännetään eteenpäin jos ne osottaa sivulle ku lähetään tekee nostoa
:dance:

En harrasta, enkä tule harrastamaan, mutta kiinnostaisi tietää hieman bodauksen historiasta ja ehkä parhaimillaan jopa filosofiasta.
Miksi halutaan kasvaa maksimaalisiin mittoihin?

Asiantunteva vastatkoon, varsinaiset omakohtaiset mielipiteet toisaalle ("koska bodaus on äijien laji jne.").

En harrasta, enkä tule harrastamaan, mutta kiinnostaisi tietää hieman bodauksen historiasta ja ehkä parhaimillaan jopa filosofiasta.

Asiantunteva vastatkoon, varsinaiset omakohtaiset mielipiteet toisaalle ("koska bodaus on äijien laji jne.").

No onko mihinkään tuollaiseen kysymykseen olemassa vastausta? Sitä tehdään koska halutaan sitä tehdä. Vaikea millekään harrastukselle on keksiä mitään järkisyitä.

Lajista katselin suomeksi, mutta nihkeästi tietoa.

Syystäkin kysyin nimenomaan tältä foorumilta. Paikka tuskin on väärä.

Moni muukin kysyy (mitä vain), vaikka vastaus löytyisi A) Pakkotoiston hausta B) Googlettamalla C) Kirjoista jne.

Joo no suomeksi ei tietoa kovastikaan löydy. Ja ei, paikka ei todellakaan ole väärä, jaksan vain epäillä että kukaan tänne alkaisi sepustamaan yhtään sen enempää kuin mitä googlesta löytyy.

Nälkää pukkaa päälle niin vitutuskin nousee : ) Mutta joo, jos joku jaksaa sepustella niin siitä sitten vaan.

Kuinka paljon paino tippuu 10-12 viikon dieetin aikana, jossa ollaan ~500-600 kcal miinuksella? Tai entä montako kiloa uskaltaa painoa pudottaa tuossa ajassa ilman, että lihasmassaa lähtee? Kai sitä jonkin verran ehtii tuossa ajassa lähteä joka tapauksessa, vaikka söisikin kunnolla. Onko yli viiden kilon pudottaminen tuon pituisen dieetin aikana järkevää? Vai voiko huoletta pudottaa jopa enemmän?

168/62 eli löydää on vatsanseudulla, vyötäröllä ja reisissä. Vaatteet päällä tuota ei oikeastaan huomaa, mutta tavoite olisi pudottaa paino noin 56 kg kohdalle. Minkä verran aikaa tähän kannattaa varata?

Tolla 12 viikon dieetillä pitäs saada tiputettua tonne 56kg jos elät 500kcal miinuksilla. Jostain luin, että 500kcal miinuksilla laihtuu puoli kiloa viikossa. Lihojen lähteminehän estetään runsaalla proteiinin saannilla. About 3g/kg on sopiva dieetillä.

En tiedä, mutta vinkkaan kysymään Tampereen yliopiston filosofeilta, nykyään aine on osa Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikköä jonne päätyi Historiatieteen ja filosofian laitoksen kautta. Siellä on tutkittu liikunnan filosofiaa. Tarkemmin en osaa sanoa, oppiaine oli aikanaan osa laitosta jota mikrotuin, mutta en syvemmin tutustunut varsinaiseen aineen sisältöön.

Back
Ylös Bottom