Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

^timo silakka, kyllä hermosto vetää tossa ittesä melko tukkoon eli välillä kannattais löysäilläkki, mutta en usko että ylikuntoo sentään pukkaa. oma mielipide ainakin, kysy joltain osaavammalta.

Olen tässä salilla vetänyt niskantakaa punnerruksia muutaman kuukauden ilman mitään kipuja tai ongelmia. Olen kuitenkin kuullut joltain tutuilta, että niskantakaa punnerrukset hajoittavat olkapäät ja niskan iän myötä. Onko tämä totta ja riippuuko se sitten tekniikasta vai ehkä siitä että tekee niskantakaa punnerruksia liian usein?

Pääseköös tommosiin veritestauksiin jossa sais tietää testo arvot? Olis hauska tietää mitä ne on nyt, ja vaikka 5vuoden päästä. Maksaakos se?

Olen tässä salilla vetänyt niskantakaa punnerruksia muutaman kuukauden ilman mitään kipuja tai ongelmia. Olen kuitenkin kuullut joltain tutuilta, että niskantakaa punnerrukset hajoittavat olkapäät ja niskan iän myötä. Onko tämä totta ja riippuuko se sitten tekniikasta vai ehkä siitä että tekee niskantakaa punnerruksia liian usein?

Kyl mä kehoittaisin tekee pystypunnerruksen edestä sillä niskantakaa punnerruksessa olkapäät menee vähän epäluontaiseen asentoon ja saattaa joku kaunis päivä rikkoa jotain olkapäästä.Silloin jos joku menee olkapäästä rikki/kipeäksi ei pysty salilla paljon treenaamaan.

Mä en usko, että tuohon kukaan tietää vastausta täältä. Itse kokeilemalla tuo selviää mihin sitä potkua riittää ja mihin ei. Himmailee jumppia sitten jos alkaa olo tuntua siltä. Riippuu kumpaan lajiin haluaa enempi panostaa, koska pelkällä puntillakin voi vetää ittesä jo niin tukkoon, ettei varmasti tule muista harrastuksita mitään. Ruokapuoli helvetin tärkeää kun alkaa touhua olemaan jos jonkinmoista. Jos sitä laiminlyö niin ei tapahdu palautumista.

Aloittelija kyselee

Hei,
Olen tuota kehonrakennusta tässä aloitellut. Vuosi sitten kävin ensimmäisen kerran salilla josta asti olen käynyt säännöllisesti n. 3kertaa/viikko, eli liikkeet ovat varmaankin ihan hyvin hanskassa. Nyt kaksi kuukautta sitten aloin ottaa hommaa vähän totisemmin ja otin saliohjelman jossa käyn puntilla 4 kertaa viikossa tavoitellen lihasmassaa. Ikää 17 (täytin juuri), pituus 191cm, painoa tällä hetkellä 89kg, olen kolmen kuukauden sisällä saanut massaa lisää n. 8kg kun olen ruvennut syömään paljon ja siis säännöllisesti eli n.6 kertaa+/pvä ja illalla olen nautiskellut 500grammaa maitorahkaa ja 150g jugurttii. Käyn salitreenien lisäksi myös hiihtelemässä/lenkillä riippuen säästä eli liikun n. 6kertaa viikossa.
Yleensä päivän ruuat: -Aamulla lautasellinen puuroa, n.3 lasillista maitoa, banaani, 1 ruisleipä jonka päällä voita,juustoa, kinkkua, kurkkua.
-Seuraavan kerran syön koulussa ja siellä napani täyteen, juon 4-6 lasii maitoo ja syön näkkileivän.
-Kun tulen kotiin, nappaan pakastimesta ruisleivän ja laitan taas samat päälle kuin aamulla + syön hedelmän tai pari riippuen onko ja salilla olen n. 1½-2h välipalan jälkeen.
-Treenin jälkeen juon taas maitoa ja joskus naukkaan puolet maitorahkapurkistani(koko purkki siis 500g eli 250g)
-Joskus 6-7 maissa syön päivällisen ja taas mahan täyteen
-Illalla loput rahkapurkista tai koko purkillinen riippuen siitä olenko syönyt treenin jälkeen. + jugurttia koska muuten ei mene alas:)

Kysymykset kuuluvatkin: Onko päivittäiset syömiseni kunnossa?Kannattaisiko maidon tilalle hankkia palautusjuomaksi niitä heraproteiini yms. mössöjä? Kannattaako treenata lihakset aina aivan tappiinsa? (eli treenaan salilla yleensä lihakset aikalailla loppuun 3*12 sarjoina ja olen siis netistä katsonut treeniohjelman, jossa on kehon lihakset jaoteltu neljään osaan.) Aina kun on jano niin juon maitoa, onko liika maidon juominen edes terveellistä kun juon jotain 3litraa päivässä?

^syömis puolen saa kertoa joku viisaampi, mutta tuon aerobisen vähennä ainakin puoleen niin jäis enemmän plussakaloreille? Heraa voi ottaa lisä roteiiniks jos on rahaa. Lihaksia kannattaa vetää "tappiinsa" eli olettaes ns, sarjat on tehty ja pumppi kova, ja vedetään vielä pumpin päällekkin lisää sarjoja. Muutama viikko ja välillä kevyempi viikko, ettei tule ylikuntoa yms kroppa mene tukkoon. Maidon juonnista voi tulla keliakia jos vedät sit laktoosivaivasena.

Kysymykset kuuluvatkin: Onko päivittäiset syömiseni kunnossa?
Jos paino nousee, syöt ainakin riittävästi.
Pidä kuitenkin huoli, että saat...
a) proteiinia väh. 2g per painokilo.
b) rasvoja 20-30% päivittäisestä energiamäärästä. Näyttää siltä, että esim. hyviä rasvoja et tällä hetkellä saa juuri mistään. Joten suosittelisin lisäämään vaikkapa öljyä sapuskoihin.

Kannattaisiko maidon tilalle hankkia palautusjuomaksi niitä heraproteiini yms. mössöjä?
Jos saat päivän aikana riittävän määrän proteiinia ruoasta, ei tuo ole mitenkään välttämätöntä. Kunnollinen ravitsemus ennen treeniä ja sen jälkeen riittää vallan mainiosti.

Kalorilaskuri.fissä kun pitää päivän liikunta laittaa, niin onko salitreeni kuormittavaa vai raskasta? Siis laskuri itsessään määrittelee kuntosalitreenin kuormittavaan, mutta tällöin ainakin oma kulutukseni olisi aika vähäinen siihen mitä olettaisin sen olevan... Onko tuohon uskomista vai kannattaako alkaa laittamaan raskaaseen (mihin tämä mahtava laskuri antaa esimerkiksi pikajuoksun) salilla olo aikoja? Tiedän kyllä, että riippuu ihan mitä siellä salilla sitten tekee. Itse kyllä vedän maksimeilla, lyhyet sarjat ja niiden välissä vain n.45s palautumista...

Ei millään pahalla, mutta noi kulutuslaskurit ynnä muut on kyllä niin turhia kuin olla voi.
Mikset vaan seuraa painoa ja toimi sen mukaan, mitkä ovat tavoitteesi? Paljon helpompaa IMO.

Ruokaa niin että kehittyy

Huomenta!

Mitäs veikkailette, kun kyseessä on parikymppinen tyttö, jolla muutamia salivuosia jo takana (säännllistä ja epäsäännöllistä treenausta) ja painoa 58kg ja pituutta semmoset 166cm, niin paljonkohan kaloreita pitäis tulla päivässä että tässä oikeesti alettais kehittymään? Oon monta vuotta treenaillu kovaakin, mutta kun toi syöminen tuntuu aina tökkivän. Ettei vaan tuu läskiä ja sillai.. :DD Mutta taidan olla sen vaiheen ohi jo, ja ei muutama läskikiloka ketää tapa jos niitä tässä samalla kertyy.

Näitä kysymyksiä on täällä miljoonia, mutta ois kiva jos joku viittis vielä mullekin vastailla :)

Niin ja tosiaan oon opiskelija, joten työ ei fyysistä ole ja aerobista tulee yks kaks kertaa viikossa tehtyä.

Viikkoon ei oo viittiny salille mennä ku kurkku tukos,kipeä ja yskittää,eli kannattaisko jo käydä kun viikko kuitenkin aika pitkä aika poissa salilta,vai odottaa että menee ohi?

^Joo ei tuossa olotilassa kannata mennä, oota vielä muutama päivä, jos olis vaa vähä nuhaa nii itte ainaki menisin mut tollanen kunnon räkätuoti THATS ANAL. Ei kannata mennä. :dance2:

edit: niin siis kehollas on ihan tarpeeks tekemistä ku taistelee pöpöjä vastaa se kaipaa siihe enää muita rasitteita, kevyttä kävelyä vaan kehiin.

No niin vähän neuovoja tarttis! Kotiuduin juuri armeijasta ja nyt on aika palata arkeen, voimat on tippunu aika radikaalisti kun ei ole nyt kunnolla reenaamaan päässy..miten on alustako joutuu aloittamaan vai tulevatko ne voimat vielä takaisin?? mutta joo asiaan, tarkoitus olisi pudottaa vielä 5-10 kiloa että voisin todella hyvällä mielella vetämään plussilla, että kysymys onkin että miten nyt kannattaisi alkamaan tuolla salilla käymään ja kuinka paljon aerobista (lenkkiä) pitäisi alkamaan viikossa harrastamaan?? ja olisiko joku 1jakonen näin alkuun hyvä ? Ps, miten tarkasti pitäisi tuota syömistä seurata ? pitäisikö tuo kalorilaskuri ottaa apuun ??

Itse vedin intin jälkeen pari kk Single Factorin 5x5 ohjelmalla ja voimat nous reilusti entisten yli ja lihatki tuntu kasvavan.Tohon diettiin en osaa sano itselläki eka menossa tarkotus semmonen 3-5kg puottaa ennen kunnon diettiä joka on sitte lähempänä kesää.Tuo kalorilaskuri on kyllä melko kätevä suosittelen

Jos on ollut ennen enemmän lihasta ja voimaa ja pitänyt 3-4kk lähes totaali tauon treenaamisesta ja tuona aikana on läskiä, lihasta ja voimaa lähtenyt. Ja jos nyt alkaa uudestaan treenaamaan säännöllisesti, niin saako niitä lihoja nopeammin takasi, jos vertaa sellaiseen, kellä ei mitään koskaan ole ollut? Tiedän että lihasmuisti vaikuttaa jotain, mutta jos ei olla plussilla?

Jos on ollut ennen enemmän lihasta ja voimaa ja pitänyt 3-4kk lähes totaali tauon treenaamisesta ja tuona aikana on läskiä, lihasta ja voimaa lähtenyt. Ja jos nyt alkaa uudestaan treenaamaan säännöllisesti, niin saako niitä lihoja nopeammin takasi, jos vertaa sellaiseen, kellä ei mitään koskaan ole ollut? Tiedän että lihasmuisti vaikuttaa jotain, mutta jos ei olla plussilla?
Voimatasot kyl alkaa palautua, mut kyl sun plussil kannattaa mennä, jos aiot lihasta kasvattaa, vaikka lihasmuistin avulla tapahtuiskin.

Kannattaako tehä ojentajat ennen olkapäätä, pystypunner vs kapea penaali
Tohon Munakkaan kommenttiin vielä, et jos et painota erityisesti kumpaakaan ni tekisin pystärin ensiks.

Back
Ylös Bottom