Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Moro!

Moniko jakoisella ohjelmalla kannattaisi lähteä liikkeeseen? Ei tarvitse postata tähän ohjelmia, niitä voin etsiä itse, mutta en tiedä millaisella kannattaisi aloittaa.

Entä toistojen/sarjojen määrä? Kaverilta kuulin, että 8 toistoa 4-5 kertaa olisi hyvä määrä kutakin liikettä sopivilla painoilla.

1-2 jakonen sopinee parhaiten aloittelijalle.

Pidä toistomäärät 6-12 niin on hyvä. 2-4 sarjaa riittänee.

Proteiinia 2-3g per painokilo, voit aloittaa vaikka starting strenghillä tai arskan kultaisella kuusikolla. Sitten nukut vielä paljon (8-9 tuntia yössä) niin kehitys on taattu. Tekniikat kannattaa pistää aluksi kuntoon.

Täytyypi sellasta kysyä, että onkos tuo normaalia kun penkissä maksimia koittaa niin itellä alko näkö hieman sumenemaan? Tämä sumenemisen alkoi kun raudan laski rinnalle ja siitä alkoi punnertamaan. On vaan ensimmäinen kerta, kun tuollasta käypi.

Voi olla jonkin näköistä ponnistuspäänsärkyä. Kaverilla ainakin on samanlaista ollut ja sille terkkari sanoi, että se on ponnistuspäänsärkyä.

Olen 16v. painoa 65kg ja käyn salilla 4krt viikossa(Ma,ti,to,pe) + 2krt viikossa thainyrkkeily treeneissä(Ma ja La)

Semmosta kyselisin, että kannattaako ottaa mielummin 1-Jakoinen saliohjelma vai 2-jakoinen?

Haluaisin kehittyä niin salilla , kuin myös thainyrkkeilyssä. Treeneissä kyllä tehdään paljon vatsoja ,punnerruksia ja kaikenlaisia lihaskunto liikkeitä kehon omalla painolla.

Anatomiaa välillä. Jos makaan selin, pidän polvet suorana ja nostan jalkoja lantiota taivuttamalla, niin navan yläpuolelle tulee pystysuuntainen "harjanne". Onko se joku lihas, jänne vai mikä?

Aihe alkoi kiinnostaa pienen googlailun verran. Näyttäisi siltä, että n. 80% ihmisistä on pyramidilihas, mutta meidän maailmankolkassamme tuo 20% joukko onkin enemmistöä. Se jännittää jänteen joka on keskellä vatsaa, siis erottaa sixpackin puoliskot. Ilmeisesti kuulun siihen enemmistöön, mutta suomalaisten vähemmistöön, jolla tuo lihas on, ja siksi harjanne on niin selvä.

Varma tästä en ole. Mutta joka tapauksessa mielenkiintoista, että lihaksia ei kaikilla olekaan täsmälleen samaa lukumäärää.

Aihe alkoi kiinnostaa pienen googlailun verran. Näyttäisi siltä, että n. 80% ihmisistä on pyramidilihas, mutta meidän maailmankolkassamme tuo 20% joukko onkin enemmistöä. Se jännittää jänteen joka on keskellä vatsaa, siis erottaa sixpackin puoliskot. Ilmeisesti kuulun siihen enemmistöön, mutta suomalaisten vähemmistöön, jolla tuo lihas on, ja siksi harjanne on niin selvä.

Varma tästä en ole. Mutta joka tapauksessa mielenkiintoista, että lihaksia ei kaikilla olekaan täsmälleen samaa lukumäärää.

Vatsalihas on yksi lihas. Ei siinä six- tai eightpackissa ole 6 tai 8 lihasta vaan se on yksi lihas. Vatsalihaksia on vain eri muotoisia.

Mitä teen väärin, kun viparit sivulle, pystysoutu, pystypunnerrus ym. liikkeet tuntuvat ottavan enemmänkin epäkkäisiin kuin olkapäihin :S

Vatsalihas on yksi lihas. Ei siinä six- tai eightpackissa ole 6 tai 8 lihasta vaan se on yksi lihas. Vatsalihaksia on vain eri muotoisia.
Sen takia jotkut ei vaan saa niin näkyviä "vatsalihaksia" kuin toiset. Tuotakin kun niin tiuhaan kysellään. Toki langanlaihana kaikilla näkyy jotenkin.

Mitä teen väärin, kun viparit sivulle, pystysoutu, pystypunnerrus ym. liikkeet tuntuvat ottavan enemmänkin epäkkäisiin kuin olkapäihin :S

Kuinka korkeelle nostat painot vipareissa? Pitäis tarkemmin nähdä miten teet liikkeet että voisi sanoa mikä on vikana. Älä tee pystysoutua, ei ole hirveän hyvä olkapäille.

Miksi näin?

Vääntä olkapääät suhteellisen epäedulliseen asentoon joka asettaa nivelillä ylimääräistä rasitusta. Toisin sanoen on parempiakin liikkeitä jos haluaa pitää olkapäät ehjänä.

Tässä tullu treenailtua salia painonpudotus mielessä tovin -> enemmän lihasta -> parempi aineenvaihdunta.
Salilla lähes kaikki liikkeet, jota teen mallia 3x12, lukuunottamatta lihaskuntopiiri (3x20) ja jalkaprässiä (4x12). Noilla määrillä siksi, koska en ainakaa kesken sarjakauden halua käsien hidastuvan jne; pelaan siis salibandya (kauden jälkeen/rasvan poiston jälkeen sitten lihasta lisää enemmän)
Kolme kertaa viikossa salia, kaksi kertaa viikossa uintia (45min-1h), kerran viikossa treenit (1h) ja viikonloppuisin sitten pelit tai vaihtoehtoisesti uinti/lenkki, talvisaikaan meibi hiihto.

Miespuolinen olen ja varresta löytyy huikeat 166cm ja paino nousi etenkin intin(09) loppuaikana sinne 85kiloon, jossa pysytellyt tähän päivään asti. Rasvaprosentti huitelee korkealla; 25-29%. Tavoitteena olisi saada rasvaprosentiksi jotain 13-16%, eli rasvaa pois kehosta 10-15kiloa; painoksi 70-75kg.
Ruoka puolta on aloitettu remontoimaan. Täysjyväpastan ja riisin suosimista; välipalat hedelmää, rahkaa, tummaa leipää; namit ja muut herkut pois(ehkä 1-2 kertaa kahessa viikossa voi suoda itselleen herkuttelu hetken); alkoholin kulutuksen vähentämistä 1-2 kertaan kuussa.

Minkälainen palkkari olisi hyvä salin jälkeen, ajattelin alustavasti Hera90+Malto6 ja siihen sitten sitä kuuluisaa kaakaojauhetta jos ostaa nuo maustamattomina. Kuinka paljon sitten heraa ja maltoa olisi sopiva laittaa palkkariin? (paino kun on siellä 85:ssa ja pudottaa sitä pitäis)

Miltä kuulostaa teidän korviinne; otan mielelläni vastaan parannusehdotuksia yms rakentavaa palautetta oi foorumitoverit! :worship: :)

Vääntä olkapääät suhteellisen epäedulliseen asentoon joka asettaa nivelillä ylimääräistä rasitusta. Toisin sanoen on parempiakin liikkeitä jos haluaa pitää olkapäät ehjänä.

Aijjaa, taas tuli opittua uutta. :D Tarvii sitten vaihtaa se johonkin muuhun liikkeeseen.

Tässä tullu treenailtua salia painonpudotus mielessä tovin -> enemmän lihasta -> parempi aineenvaihdunta.
Salilla lähes kaikki liikkeet, jota teen mallia 3x12, lukuunottamatta lihaskuntopiiri (3x20) ja jalkaprässiä (4x12). Noilla määrillä siksi, koska en ainakaa kesken sarjakauden halua käsien hidastuvan jne; pelaan siis salibandya (kauden jälkeen/rasvan poiston jälkeen sitten lihasta lisää enemmän)
Kolme kertaa viikossa salia, kaksi kertaa viikossa uintia (45min-1h), kerran viikossa treenit (1h) ja viikonloppuisin sitten pelit tai vaihtoehtoisesti uinti/lenkki, talvisaikaan meibi hiihto.

Miespuolinen olen ja varresta löytyy huikeat 166cm ja paino nousi etenkin intin(09) loppuaikana sinne 85kiloon, jossa pysytellyt tähän päivään asti. Rasvaprosentti huitelee korkealla; 25-29%. Tavoitteena olisi saada rasvaprosentiksi jotain 13-16%, eli rasvaa pois kehosta 10-15kiloa; painoksi 70-75kg.
Ruoka puolta on aloitettu remontoimaan. Täysjyväpastan ja riisin suosimista; välipalat hedelmää, rahkaa, tummaa leipää; namit ja muut herkut pois(ehkä 1-2 kertaa kahessa viikossa voi suoda itselleen herkuttelu hetken); alkoholin kulutuksen vähentämistä 1-2 kertaan kuussa.

Minkälainen palkkari olisi hyvä salin jälkeen, ajattelin alustavasti Hera90+Malto6 ja siihen sitten sitä kuuluisaa kaakaojauhetta jos ostaa nuo maustamattomina. Kuinka paljon sitten heraa ja maltoa olisi sopiva laittaa palkkariin? (paino kun on siellä 85:ssa ja pudottaa sitä pitäis)

Miltä kuulostaa teidän korviinne; otan mielelläni vastaan parannusehdotuksia yms rakentavaa palautetta oi foorumitoverit! :worship: :)

Vastaan nyt tuohon palkkariin ainoostaan. Ite oon nyt talvella tehnyt, että laitan Heraa (Fast, Hera 80) 50g eli (1d) ja Maltoa 80g. Ja kesällä/keväällä sitten tiputan malton määrän 50g, koska sillon tulee hiilihydraatit enempi muualta :P Toimii ainakin mulla, tiiä sitten muilla.. Muita vastauksia kuullaan, Amen!

Moroo ! En oikein tiedä minne pitäisi laittaa tälläset kysymykset kun vasta liityin niin tänne sitten :D

Joo, olen nyt käynyt aktiivisesti salilla 2kk ja rapiat, joka toinen päivä (joskus sillontällöin jotain kolmen, neljän päivän taukoja) eli jotain 3-4 kertaa viikossa. Olen salilla aina suunnilleen sen tunnin, niin että saan ohjelmani tehtyä. Olen jtn noin 190 cm pitkä ja paino pyörii jossain siinä 70 kg paikkeilla. Joo, kaksi kuukautta olen hommia tehnyt, yläkroppaa painottaen vaikka kyllä jaloillekin aina jotain. Teen kaikkea yleensä sellaiset 3 x 10 - 12, niin että viimeiset menevät juuri juuri. Penkkiä aloittelin vasta nyt kun se ilmestyi nyt ohjelmaan, siinä femmat kummallekin puolelle, jos on hyvä päivä niin 15kg sarja tai kaks. Joo, ei ole paljoa mutta silti. Vatsoja on tullut aherrettua kunnolla, teen

http://www.youtube.com/watch?v=sWjTnBmCHTY

kaksi kertaa päivässä, joka toinen päivä ja salilla jotain vatsoja. Kyselisin vaan että onko mahdollista että jos jatkan tähän tyyliin, 3-4x viikossa, joka toinen päivä ja syön hyvin, että puolessa vuodessa näkyisi tuloksia niin olisi sitten kesällä kiva jos näkyisi edes pikkuisen.

Kyselisin vaan että onko mahdollista että jos jatkan tähän tyyliin, 3-4x viikossa, joka toinen päivä ja syön hyvin, että puolessa vuodessa näkyisi tuloksia niin olisi sitten kesällä kiva jos näkyisi edes pikkuisen.

Olen itse aloittelija, mutta melkein oppinut jo ulkoa millaisia vastauksia näihin tulee...

Ainakin minulla muutos on ollut näkyvä, eikä se mielestäni ole pelkästä laihtumisesta johtunut. Puoli vuotta samaa ohjelmaa tahkoamalla ei kai saa kovin paljon tuloksia, kun lihakset tottuvat. Eli kun ei saa enää enempää rautaa ylös, täytyy vaihtaa ohjelmaa.

Jalkojen treenaaminen vaikuttaa myös muuhun. Pelkkä takakyykky ei kasvata hauista, mutta takakyykky ja hauiskääntö kasvattavat enemmän kuin pelkkä hauiskääntö. Tämä tuntuu tietysti epäloogiselta, mutta noin täällä sanovat kaikki ja kaikkien koirat, ja sama tieto löytyy myös kirjoista ja muilta www-sivuilta. (Fysiologisesti ilmeisesti ison lihaksen rasitus lisää vereen enemmän jotain tekijää, joka antaa kasvukäskyn kaikille lihaksille; en ole nähnyt tätä kunnolla selitettävän, jos tausta edes on tiedossa.)

Back
Ylös Bottom