Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

ymmärsin viime sivun postauksesta että 3kk sitten kutistui eli 3kg saatu painoa ei kyllä vielläkään paljoa käsissä näy

no jos kertyy rasvaa niin eikös se tarkota sitä että menee jopa yli tarpeellisen? eli syön jopa enemmän siis kun mitä tarttis :D ja näillä eväillä oon sitä lihasta saanu kasvamaan sen 8-9kk ilman mitään ongelmia :D ja kyllä nyttenki muut lihat kasvaa mutta haba ei oikee :D

Auttakaa

Terve, voisiko joku pistää vaikka yv:llä

En tiedä juurikaan lisäravinteista. Syön omega 3 päivittäin, kun kalaa en muuten syö..

Olen dietillä, tarttis jotain tehostajaa. Joku proteiinipitoinen suht edullinen hyvän makuinen protsku sheikkeriin missä ei sais kauheesti hiilaria olla! Tarkotus kiinteyttää. Mites kreatiinin ja l glutamiinin käyttö samalla? Niitäkin taitaa kaapista löytyä. Mitäs muuta? Vastatkaa perään tai yv niin kyselen enemmän! ;) kiitos:dance:

Skenaario:

Edessä häämöttää seitsemän kuukauden vankeustuomio, jonka syistä ei sen enempää. Avolaitokseen kuitenkin pääsen sitä suorittamaan. Tarkoitus olisi aloittaa uudestaan kropasta huolehtiminen, vuosien laiminlyönnin jälkeen lihaskunto on nollassa ja elopainoa on siellä sadankolmenkympin tuntumissa. Motivaatio on kova, ja tiedän ettei tuossa 7kk aikana palata entiselleen, mutta alkuun pääsee.

Tiettyjä rajoitteita laitoselämä asettaa, mutta esim. kunnon punttisali ja ilmeisesti myös pururata löytyvät. Ruokapuolen suhteen ollaan riippuvaisia talon tarjonnasta, vankilaruoasta saanee hyvän käsityksen vertaamalla kouluruokaan - budjetit joilla keittäjät työskentelevät ovat molemmissa tapauksissa suurinpiirtein samoja. Avolla tosin saa pitää hallussa rajatun määrän omia elintarvikkeita, huoneissa/selleissä on jääkaapit.

Kiitos etukäteen vastauksista, itsellä ei ole tämä netin käyttö vahvimpia puolia, mutta sainpa viestin perille. Tästä se elämänremontti lähtee...

Lisäisin tohon mun tiedusteluun että luin jostaki että lihasten epätasapaino voi vaikuttaa sihen että esim haba ei kasva enneku on muutki lihakset suhteessa yhtä isoja. Ja samassa mainittii että jos forkut on pienemmät suhteessa ku haba nii se haba ei enää kasvais. onko tossa mitään perää?

Jos se yksi sentti habassa on noin iso huolenaihe, niin suosittelen Syntholia.

Tai sitten unohdat sen haban vähäksi aikaa ja raahaudut kyykkyhäkkiin, niin käsi kasvaa itsestään perässä kun koko kropassa alkaa tapahtua. Lihasepätasapainoa tai epämääräisiä kikkailuja tuskin tarvitsee miettiä, jos treenitausta on sitä tasoa kuin kysymysten perusteella vaikuttaa.

no kykkään kyllä. ja ei se se sentti ole tässä se juttu! vaan se etten saa sitä enää kasvamaan millään keinolla en sitten millin milliä.

Terve, voisiko joku pistää vaikka yv:llä

En tiedä juurikaan lisäravinteista. Syön omega 3 päivittäin, kun kalaa en muuten syö..

Olen dietillä, tarttis jotain tehostajaa. Joku proteiinipitoinen suht edullinen hyvän makuinen protsku sheikkeriin missä ei sais kauheesti hiilaria olla! Tarkotus kiinteyttää. Mites kreatiinin ja l glutamiinin käyttö samalla? Niitäkin taitaa kaapista löytyä. Mitäs muuta? Vastatkaa perään tai yv niin kyselen enemmän! ;) kiitos:dance:
http://www.pakkotoisto.com/aloittel...minen-beginners-ekaa-kertaa-dieetill-lue-t-m/. Lueppa tuosta jos haluat dieetistä tietää enemmän. Mitäs tolla tehostajalla meinaat, buusteria vai proteiini lisiä ?

Mikä on kun tein tänään ranskalaista punnerrusta, ja siinä sitten alko kyynärpäihin/forkkuihin tuntumaan niin pirusti, että oli pakko lopettaa treeni. Ei pystynyt muitakaan ojentajaliikkeitä tekemään kunnolla. Yritin kyllä pitää niin ettei kyynerpäät leviäisi sivuille liikaa, mutta mutta. Mikä neuvoksi ?

Itse olen tehnyt kyykkyä 2 kertaa viikossa nyt reilun kuukauden ajan. Sitä ennen yritin jo kuukauden treenata, mutta flunssa ja pikkuvaivat haittasivat treeniä, joten tuo eka kuukausi meni aivan totutteluun ilman merkittävää edistystä varsinkin kyykyn osalta.

Olen nyt viimeisen kuukauden treenannut 1-jakoisella ohjelmalla kahdesti viikossa. Pääliikkeet on treenissäni kyykky, vinopenkki (leveä/kapea ote vuorotreeneissä), ylätalja v-kahvalla/T-soutu vuorotreeneissä. Työsarjoja 1...3 per liike. Treenin loppuun teen vielä kuminauhalla pumppailuja yläkropan pikkulihaksille.

Maanantain treenissä teen lämmittelyjen jälkeen kyykyssä yhden pitkän sarjan, ei aivan ehdottomaan failureen kuitenkaan. Sitten kun tässä maanantain treenissä menee vähintään 20 toistoa lisään 10-20 kg painoa seuraavan maanantaitreenin pitkään sarjaan. Käytännössä painon lisäämisen jälkeen on toistot olleet alussa noin 15 luokkaa pitkässä sarjassa. Lämmittelyissä ennen pitkää sarjaa menen noin 90% ykköseen saakka. Pitkän sarjan paino tuntuu tuon ykkösnoston jälkeen kevyelle niskassa.

Perjantaina teen useita kolmosia tai vitosia hieman tuota pitkän sarjan painoa raskaammalla painolla. Tällä perjantaina käytössä olevalla sarjapainolla pystyisin tekemään yhden noin 10 toiston sarjan loppuun saakka vedettynä. Perjantain treeni on henkisesti helpompi kuin maanantain treeni, mutta kokonaisrasitusta ja nostotekniikan vakautusta tulee, koska sarjoja tehdään enemmän.

Voimien ja oman painon palautumien on edennyt hyvin tällä kevyellä treenityylillä ainakin näin alkuun. Nyt on kuitenkin merkkejä siitä, että treeniä olisi kovennettava, koska ruokahalu/painon nousu on vähentynyt.

Kuukauden edistys:
Kyykky: 5x90 ... 20x110
Vinopenkki leveä ote: 6x60 ... 11x80
T-soutu lattiasta: 6x70 ... 6x100
kehon paino: +5 kg

Syksyllä treenejä aloittaessa olin voimiltani huonoimmassa kunnossa vuosikausiin, koska koko alkuvuosi 2010 meni lähinnä venytellessä ja lepäillessä.

Mikä on kun tein tänään ranskalaista punnerrusta, ja siinä sitten alko kyynärpäihin/forkkuihin tuntumaan niin pirusti, että oli pakko lopettaa treeni. Ei pystynyt muitakaan ojentajaliikkeitä tekemään kunnolla. Yritin kyllä pitää niin ettei kyynerpäät leviäisi sivuille liikaa, mutta mutta. Mikä neuvoksi ?

Kokeile viedä tanko sinne niskan "taakse" eli pään taakse. Eikä otsan kohdalle, tommonen jeesas mua :rolleyes:

Jos yritän pitää täysin paikallaa kyynerpäitä, ni silloin tuntuu että kyynerpäät räjähtää.. Kun vähän vie mukana kyynärpäitä ni auttaa kummasti, kunhan ei mitään älytöntä heijaria tee :)

Toivottavasti oli jotain apua.

Kokeile viedä tanko sinne niskan "taakse" eli pään taakse. Eikä otsan kohdalle, tommonen jeesas mua :rolleyes:

Jos yritän pitää täysin paikallaa kyynerpäitä, ni silloin tuntuu että kyynerpäät räjähtää.. Kun vähän vie mukana kyynärpäitä ni auttaa kummasti, kunhan ei mitään älytöntä heijaria tee :)

Toivottavasti oli jotain apua.

Jos nyt oikein ymmärsin niin tossa on jo kahdesta eri liikeestä kyse, tanko otsan kohdalle niin liike on skull crusher ja kun viedään tanko pään taakse on liike kai "tavallinen ranskalainen". Mutta tohon Push-Upin ongelmaan auttaa luultavasti kapeampi ote.

Jos nyt oikein ymmärsin niin tossa on jo kahdesta eri liikeestä kyse, tanko otsan kohdalle niin liike on skull crusher ja kun viedään tanko pään taakse on liike kai "tavallinen ranskalainen". Mutta tohon Push-Upin ongelmaan auttaa luultavasti kapeampi ote.

Itseasiassa olen aina tehnyt tuollain eli niskan taakse ja mutkatangolla, eli siitä ei oikein järkevästi saa kavennettua otetta. Pitää sitten varmaan vaihtaa suoraan tankoon. Mutta kiitos kuitenkin.

Oon tollasen 4-jakosen ottan nyt testii. Ma: rinta, hauis ti: ojentajat, olkapää to: selkä pe: jalat ja vatsa. Voisko joku kertoo esim tuon selkä treenin "ihanne" maara liikkeitä?

Ja sit semmonen, oon viimiset 3kk treenannu hullunlailla ja penkki on vaan tippunut pari kiloa. Samoin muut tulokset pysyneet suht samoissa. Olisiko lihas hermoston rasituksesta kysymys?

Back
Ylös Bottom