Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Ollut tässä pitkään dieetillä jo treeniväsymystä. Yleensä ekan sarja jälkeen iskee väsymys ja tekis mieli vaan lähteä nukkumaan. Voimatasoihin ei ole kyllä vaikuttanut, että ihan hyvin on pystynyt kuitenkin treenaamaan loppuun asti, mutta kyllähän se vituttaa treenata väsyneenä. Onko tähän mitään lääkettä vai johtuuko tämä vain low-carb dieetistä? Oon kyllä nukkunut ihan tarpeeksi ja kalorit eivä ole mitenkään matalalla, että en tiedä mistä johtuu. Tänääkin vedin ennen treeniä kaksi kuppia kahvia, mutta väsytti siltä. Sarjaenkat tuli kyllä silti vinopenkissä.

Kannattaa lapioida vitamiineja oikein olan takaa. C-vitamiiniakin gramma ennen ja jälkeen treenin ja aamuin illoin. B-vitamiineja, D:tä, mineraaleja paljon. Dietillä ei voi mitenkään saada riittävästi ravintoaineita jos lisäksi harrastaa urheilua.

Välillä kannattaa pitää hiilaritankkauspäiviä tai nostaa päivittäistä hiilarimäärä hieman vaikka hedelmien muodossa. Oon itsekin joskus noudattanut vähähiilarista ruokavaliota ja huomasin että pitkät sarjat oli tuskasia. Vitoset vielä onnistui kivuttomasti, mutta yli kympin sarjat vei mehut aika perusteellisesti. Lyhyet sarjat vielä menee ATP/kreatiinifosfaatti -varastojen turvin, mutta pitemmissä sarjoissa tarvitaan lihasten glykogeenivarastoja. Jos näitä varastoja ei ole, niin väsymys iskee. En tiedä oppiiko keho jotenkin täyttämään nämä sokerivarastot tehokkaammin, jos on pitempään vähähiilarisella ruokavaliolla. Tämä on spekulointia mutta joku viisaampi voi tietää.

Varmaan kokeilen tuota pidempää sarjaa sitten. Mavessa vedin 90 kg 7 kertaa, siinä ei vielä ole nopean nousun raja tullut vastaan. Kertooko tämä samalla jotain siitä, että heikompi lenkki kyykyssä on jalat ja selkä kestäisi enemmän?

Vaan tuo etukyykky. Olenkohan geneettisesti epäsopiva siihen? Kirjassa neuvotaan kaksi tapaa, joista toinen on melkein fyysisesti mahdoton. Jos laitan olkavarren vaakasuoraan eteenpäin ja kyynärpään koukkuun, niin joko käsi menee kaulan sivulle tai ranteeseen sattuu. Voisiko olla suhteessa pidempi kyynärvarsi ja lyhempi olkavarsi minulla?

Kyynärvarret ristissä sitten jotenkin onnistuu. Mutta tanko painaa kaulaa silti. Tein pelkällä tangolla, 40 kg ja 45 kg. Rajoittava tekijä on se, paljonko sietää painoa kaulalla, tai sitten se, paljonko olkapää jaksaa kun tanko on ilmeisesti liian kaukana olkavarsilla. Onko tässä joku juoni, vai ovatko ihmiset erilaisia?

Ei silti, saman kirjan mukaan takakyykyssä tangolle on kaksi eri paikkaa. En ole koskaan keksinyt mitkä, kun minusta se menee luontaisesti tasan yhteen paikkaan.

Itse en ole vielä löytänyt yhtään hyvää paikkaa tangolle kummassakaan kyykyssä :D etukyykyssä en onnistu mitenkään löytämään paikkaa tangolle niin että voisin keskittyä kyykkäämiseen, enkä tangon pitelyyn/tasapainottamiseen.

Olen käynyt salilla about 3 kk ja tehny jalkaprässiä. Nyt muutamalla kerralla testannu kyykkyä, mutta tuntuu, että jalat kramppaa heti sarjan jälkeen ja kävely ei meinaa onnistua huonostikkaan muutamaan minuuttiin..:D Mikähän tässä on? Painotki omasta mielestä suht koht miedot.

Olen käynyt salilla about 3 kk ja tehny jalkaprässiä. Nyt muutamalla kerralla testannu kyykkyä, mutta tuntuu, että jalat kramppaa heti sarjan jälkeen ja kävely ei meinaa onnistua huonostikkaan muutamaan minuuttiin..:D Mikähän tässä on? Painotki omasta mielestä suht koht miedot.

Mulla oli ihan sama homma kun alottelin kyykkäämään, sitten kun ne reidet tottuu vähän siihen kyykkyyn niin ei enää ihan tollasta vaikutusta ole. Miten pitkiä sarjoja teet kyykkyä?

Miten lämmittelet ennen kyykkyä jalat? Mä joskus kyykkäilin ilman lämmittelyjä sellasia 3x12 sarjoja. Ja välillä kesken sarjan alko etureisissä tuntumaan siltä, että joku ois vetässy puujalan. Saatto mennä viikkokin, että se tunne lähti pois jaloista. Sit kun aloitin vaikka kuntopyörällä lämmittelemällä, ei oo vastaavia tuntemuksia enää tullu :)

Oon kyselly tätä samaa aikasemminki ja oon tehny vaikka mitä että mun käden ympärys kasvais takasin ku se kutistu yhessä vaiheessa sentillä... nyt siitä kutistumisesta on aikaa jo 3kk ja ei oo kasvanu milliäkää takasi vaikka mitä teen. en tajua. eikös se lihasmuisti pitäis olla? missä se on ku ei näy tulevan takasin kirveelläkään alkaa jo pää hajoomaan :D ja tarttisin kipeästi apua ennenku menetän järkeni :D

Miten lämmittelet ennen kyykkyä jalat? Mä joskus kyykkäilin ilman lämmittelyjä sellasia 3x12 sarjoja. Ja välillä kesken sarjan alko etureisissä tuntumaan siltä, että joku ois vetässy puujalan. Saatto mennä viikkokin, että se tunne lähti pois jaloista. Sit kun aloitin vaikka kuntopyörällä lämmittelemällä, ei oo vastaavia tuntemuksia enää tullu :)

Tuossa on aika hyvä lämmittelytyyli kyykkyä varten.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
^ Syötkö riittävästi?

Mikä siinä on että aina tätä tarjotaan? :D kyllä syön :D protskua tulee tarpeeks ja tasaseen tahtiin ja kaloreita tulee tarpeeks ja hiilareihin kiinnitän myös huomiooo ja palkkaria käytän salin jälkee että siinä ei oo mtn ongelmia :D ainii ja vitamiineja napsin

No sitten varmaan voit kertoa painon kehityksesi viimeisen kuukauden aikana?
Ja postaa toki reeniohjelmakin tänne, koska silläkin on merkitystä.
Liikkeitä kannattaa myös kierrättää. Välillä voi tarpeen tullen ottaa myös erikoistekniikkaa kyytipojaksi ja sitä rataa...

Mutta edelleenkin epäilen, että syy on joko siinä, että
1. Syöt liian vähän
2. Treenaamisessa on opettelemisen varaa

No sitten varmaan voit kertoa painon kehityksesi viimeisen kuukauden aikana?
Ja postaa toki reeniohjelmakin tänne, koska silläkin on merkitystä.
Liikkeitä kannattaa myös kierrättää. Välillä voi tarpeen tullen ottaa myös erikoistekniikkaa kyytipojaksi ja sitä rataa...

Mutta edelleenkin epäilen, että syy on joko siinä, että
1. Syöt liian vähän
2. Treenaamisessa on opettelemisen varaa

No syön ihan yhtäpaljon kun ennenki :D ja oon vaan parantanu sitä lisäämällä tota proteiinin saantia ja tasottamalla sitä ja ottamalla vitamiineja ja kiinnittämällä huomioo myös hiilareihin :D plus treeni on vaan parantunu ja oon treenannu noin vuoden. tekniikat alkaa kyllä olee kohillaa ja sillee :D ja ohjelmaki on parempi ku alkuun koska teen paljon vapaita painoja.

plus nää kaikki tämmöset perus jutut on käyty jo läpi missä syy vois olla :D että jos löytyis jtn vähän harvinaisempia syitä mistä vois kiikastaa? :D

^ Mun veikkaus on, että mittanauhassa on jotain eroa. Se on luultavasti venynyt kun sen laittaa tiukalle jonkun mitattavan kohteen ympärille, oletettaen että on noita muovisia mittanauhoja. Käsi ei oo kasvanu eikä pienentyny mihinkään, mittanauha on :)

^ Mun veikkaus on, että mittanauhassa on jotain eroa. Se on luultavasti venynyt kun sen laittaa tiukalle jonkun mitattavan kohteen ympärille, oletettaen että on noita muovisia mittanauhoja. Käsi ei oo kasvanu eikä pienentyny mihinkään, mittanauha on :)

eipä oo sekään syynä, eri mittanauhaakin on kyllä testattu

Haluaisin tietää vähän näistä jutuista. Olen kuullut , että kun tekee pienillä painoilla pitkiä sarjoja TAI max. painoilla lyhyitä sarjoja niin lihakset kasvavat paremmin ja tulevat näkyviin nopeammin. Tiedän kyllä että lihaksien kasvamiseen tarvitaan paljon treeniä, oikea ruokavalio, lepoa ym. Mutta mikä olisi ns. "nopein" tapa saada esim. hauislihakset näkyviin?

Haluaisin tietää vähän näistä jutuista. Olen kuullut , että kun tekee pienillä painoilla pitkiä sarjoja TAI max. painoilla lyhyitä sarjoja niin lihakset kasvavat paremmin ja tulevat näkyviin nopeammin. Tiedän kyllä että lihaksien kasvamiseen tarvitaan paljon treeniä, oikea ruokavalio, lepoa ym. Mutta mikä olisi ns. "nopein" tapa saada esim. hauislihakset näkyviin?

No öö.. riippuu mitä tarkoitat lihasten näkyviin saamisella

1. lihas kasvaa plus kaloreilla samalla tulee läskiä -> erottuu heikommin
2. lihasten erottuvuus paranee dietillä kun rasva lähtee niiden päältä mutta kasvua ei paljoa tapahdu

Back
Ylös Bottom