Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Onko normaalia, että pitemmän mave-tauon jälkeen ensimmäisen mave-päivän jälkeen on epäkkäät/olkapäät kipeät? Liikettä tehdessäni katsoin varmasti, että en tehnyt sellasta kohautusta loppuun, vaan pidin olkapäät paikallaan.

Onko normaalia, että pitemmän mave-tauon jälkeen ensimmäisen mave-päivän jälkeen on epäkkäät/olkapäät kipeät? Liikettä tehdessäni katsoin varmasti, että en tehnyt sellasta kohautusta loppuun, vaan pidin olkapäät paikallaan.

ihan normaalia epäkkäät on staattisesti mukana mavessa

Mistä johtuu että pääni/niskani on taipuneena eteenpäin eikä suorana? johtuuko jostakin huonoista niskalihaksista yms? miten voisin saada sen suorempaan?

Mavessahan tekee selkä töitä alaselästä epäkkäihin asti.

Treenaan kolmijakosella ja yksi päivä on tälläinen: Olkapäät, rinta, ojentajat.
Kumman tekisitte ensin, olkapäät vai rinnan? Itse olen tehnyt tähän saakka olkapäät ensiksi, koska silloin saan olkapäät jo hyvin lämpimäksi penkkipunnerrusta varten.
Ja onko liikaa punnertavia liikkeitä tolle yhdelle päivälle koska teen: pystypunnerruksen, penkin tangolla ja käsipainoilla ja sitten vielä dippi. Olen ajatellut kapeaa penkkiä ton dipin tilalle mut noi paikat on jo rasittunut todella paljon penkistä ja pystypunnerruksesta...

Nopea kysymys: torstaina tuli kurkku kipeeks, kävin silti reenaamas rinnan, etureidet, olkapäät ja ojentajat. Pikkusen räkätaudin iski päälle ja eilinen reeni jäi välistä jonka aioin tehdä tänään, noh menin salille ja tein pari kolme liikettä jonka jälkeen lähin veke kun ei jaksanut kunnolla kun oli vielä yskä ja pää täynnä limaa, joten voinko huomenna vetästä saman reenin jonka siis mun piti tänään tehdä?

Treeniohjelma kysymys`?

Moro!

Oon nyt vähän yli kuukauden käyny salilla 3 kertaa viikossa ja ohjelma on tällainen.

1.jalat

2.Rinnat,ojentajat,olkapäät

3.haukkari,selkä

Eli oon 14v, ja kysyisin, että miten mun kannattaa treenata, siis mitä kannattaa varoo ja silleen. eli oon tehny kyykkyä pienillä painoilla ja maastavetoo en yhtään, sillä olen kuullut että ne ei tee hyvää kasvulle. ja miten kannattais syödä ja silleen. ja kaverit käyvät kanssa salilla, ja he tekevät kolme kertaa viikossa kaikkee vaan sekasin. ja oon kuullu, että se ei oo hyväksi, mutta mikä on siinä syynä? kiitos jo etukäteen

Syöt vaan perusruokaa lautasmallin mukaan ja muistat juoda maitoa niin 14veelle se riittää mainiosti. jos treenaa sekalaisesti niin tuloksia tulee paljon hitaammin kuin ohjelman kanssa

^^ Riippuu vähän siitä kumpaan haluaa panostaa enemmän. On selvää, että kovan pystärisetin jälkeen ei penassa välttämättä liiku enää samat raudat ja toisin päin.
Mun mielestä tuon verran liikkeitä on aika perussettiä kolmijakoisessa. Itse kun aiemmin tein 3:lla oli lähes samanlaiset liikkeet kierrossa.
Kysyn ihan uteliaisuudesta, että miksi teet penkin sekä tangolla että käsipainoilla? Eikös kannattaisi joskus tehdä tasapenkin lisäksi esim. vinopenkkiä niin tulisi vähän eri kulmista sitä rasitusta?

...joten voinko huomenna vetästä saman reenin jonka siis mun piti tänään tehdä?
Kehottaisin, että kuuntelet oman kehosi tuntemuksia ja toimit sen mukaisesti. Vajaakuntoisena ei ole järkeä lähteä treenaamaan, koska eihän siitä muuta tule kuin paha mieli. Parempi ottaa välipäivä tai pari ja tulla salille taas entistä vahvempana.

Ja onko liikaa punnertavia liikkeitä tolle yhdelle päivälle koska teen: pystypunnerruksen, penkin tangolla ja käsipainoilla ja sitten vielä dippi

Kai sä sen itse tunnet parhaiten? Palautumisesta ei tarvitse kolmijakoisessa kovin paljoa stressata, mutta jos viimeiset liikkeet alkavat mennä nitkutteluksi olermattoman pienillä painoilla kun on niin puuduksissa, niin sitten niitä ehkä on liikaa. Mulla oli muuten joskus samantapainen ongelma, että pystypunnerruksesta ei tullut rintaliikkeiden ja dipin jälkeen mitään ja ratkaisin sen siirtämällä olkapäät kokonaan eri päivälle kuin rinnan ja ojentajat.

Jos treenaa vaan sekalaisesti jotain liikkeitä, ja varsinkin aloittelijana, niin siinä saattaa helposti unohtua jokin lihasryhmä tai tehdä jotain liian paljon.

kannattaa katsoa, että teet muutakin kuin rintaa ja hauista ja silleen. sit syödä ylikulutuksen ja silleen, eikä välttämättä kannata treenata, kuten kaverit ja silleen...

miten mun kannattaa treenata, siis mitä kannattaa varoo ja silleen. eli oon tehny kyykkyä pienillä painoilla ja maastavetoo en yhtään, sillä olen kuullut että ne ei tee hyvää kasvulle.
Kaikki liikkeet on turvallisia, kun muistaa aloittaa itselle sopivista painoista, jotka antaa mahdollisuuden suorituksen tekemiseen oikeaoppisella tekniikalla. Kun tekniikka alkaa olemaan jotakuinkin hansikkaassa, niin siitä sitten lisäämään rautaa vähitellen lisää.

ja kaverit käyvät kanssa salilla, ja he tekevät kolme kertaa viikossa kaikkee vaan sekasin. ja oon kuullu, että se ei oo hyväksi, mutta mikä on siinä syynä? kiitos jo etukäteen
Kun ei ole mitään tiettyä ohjelmaa mitä noudattaa, tulee helposti tehtyä kaikkia niitä turhimpia (mukavimpia) liikkeitä mitä olemassa on. Lisäksi treenit venyy todennäköisesti tarpeettoman pitkiksi, kun hosutaan pallo hukassa ja tehdään kaikkea mahdollista mahdollista mitä eteen sattuu.

Moro!

Oon nyt vähän yli kuukauden käyny salilla 3 kertaa viikossa ja ohjelma on tällainen.
....

Tärkeintä on minun mielestä pyöriä perusliikkeiden ympärillä ja vahvistaa heikkouksia jos siihen on tarve :) Aloita sellasilla painoilla, jotka hallitset ja nosta sarjapainoja, kun homma alkaa luonnistua! Kroppa läpi monta kertaa viikossa ohjelmat on toimivia, mutta niissäkin pitää olla suunnitelman mukainen. Täytyy pyrkiä johonkin kehitykseen sarjapainoissa/toistoissa. Salilla vetkuttelu fiiliksen mukaan treenaten ei kovin usein tuota hyvää loppu tulosta.

Kyykky:
http://www.youtube.com/watch?v=R_jxTc2ITA8&feature=related

Maastaveto:
http://www.youtube.com/watch?v=G6aM0CYPh3w&feature=related

Toimiva treeniohjelma alkutaipaleelle:
http://www.pakkotoisto.com/aloittel...ength-1-jakoinen-perusohjelma-aloittelijalle/
Myöhemmin tutustu tähän:
http://www.pakkotoisto.com/treeni/4...tyneelle-5x5-dual-single-factor-teoriat-dfht/

Hyviä treenejä!

.
Kysyn ihan uteliaisuudesta, että miksi teet penkin sekä tangolla että käsipainoilla? Eikös kannattaisi joskus tehdä tasapenkin lisäksi esim. vinopenkkiä niin tulisi vähän eri kulmista sitä rasitusta?

Juu, kirjotin vain nopeasti tuohon viestiini noin, että saisitte sen pääpointin paljon niitä punnerrusliikkeitä on.

Treenihän siis on tälläinen: pystypunnerrus tanko/kp 4x
viparit sivuille ja taakse 4x
penkki tangolla/vinopenkki tangolla 4x
vinopenkki kp/ penkki kp 3x
dippi/ranskalainen punnerrus..riippuen mitä kyynärpäät sanoo 3x
ojentajat ylätaljassa 3-4x

Miksi eri päivät jaetaan esim. kädet-jalat -tyylisellä jaolla? Karrikoiden: Miksi on (/olisi) parempi tehdä tänään hauiskäännöt ja huomenna pohkeet, kuin tänään vasen hauis sekä oikea pohje ja huomenna oikea hauis ja vasen pohje?

Taustalla tässä on sellainen juttu, että sain voimapyörän ja esim. punnerruksia voin kotona tehdä 18 kg (tai 40 kg, jos tytär on hyvällä päällä) lisäpainolla. Mutta jos vain tekee sen mitä voi kotona, onko se olennaisesti huonompi kuin tehdä ohjelman mukaan ja aina salilla, niin että aina ovat vaikka leuanvedot samalla kertaa kuin penkkipunnerrus?

Olen ajatellut että voisiko kapeanpenkin korvata sillon tällöin lattiapenkillä ojentaja treenissä esim. kerran kuukaudessa? Treenaan siis kehoilu mielessä ja mietinkin sitä että miten tuo toimisi massaa tavoiteltaessa... Treenaan 4-jakoisella jossa olkapäät ja ojentajat saman päivänä.

Back
Ylös Bottom