Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Teille ketkä mietitte, että loppuu kasvu, niin itse olen kyllä ihan täysiä kyykännyt ja pyrähdys vasta alkoi sen jälkeen! Ja kaloreita palaa. Viime viikolla alotin maven joka on kammoa ilmeisesti herättänyt, että lopettaisi kasvun. Paskan marjat..

E: Ikää siis 15. :rolleyes:

Mites nää syvät vatsalihakset ja syvät vatsalihakset eroaa näön puolesta toisistaan? Miten esimerkiksi paljon syviä treenaava eroaa ulkonäöllisesti paljon ulkosia treenaavan kanssa?

Toiseksi, tuovatko kaikki vatsalihasliikkeet samankaltaiset palikat vai tuoko jokin tietty tapa erilaiset kuin toinen (esim. joillakin näyttää näkyvän selvästi 6packi jossa palikat ovat pienehköjä, joillakin taas on tuossa vatsankohdalla näkyvissä 4 palikkaa mutta nämä ovat sellaisen kaljapullon kokoisia möhkäleitä)?
syvät vatsalihakset on siellä ulkoisten vatsalihasten alla eli ei niitä paljo silmällä nää ja jos ei treenaa ollenkaan syviävatsoja niin voi olla että vatsa ns.vatsapalikat työntyy eteen päin ja voi tulla selkäkipuja.Eli niitä treenaamalla päkki pysyy sisässä niin sanotusti.

Niiden palikoiden kokoon,muotoon tai määrään et voi vaikuttaa ne on sellaiset kun on,vaikka minkälaisilla liikkeillä niitä treenaat ne on ihan yksilölliset.Toisella voi olla 8 palikkaa ja toisella vaan 4.Diettaamalla se selviää

Jees kiitoksia, selveytti huomattavasti.

Miks noita vatsoja yleensäkin muuten treenataan isoilla toistoilla? Päteekö niihinkin esimerkiksi painoilla tehty 3x12 jne?

Jees kiitoksia, selveytti huomattavasti.

Miks noita vatsoja yleensäkin muuten treenataan isoilla toistoilla? Päteekö niihinkin esimerkiksi painoilla tehty 3x12 jne?

Koska ihmiset ei tiiä vatsojen treenaamisesta mittään. Kyllä niitä kannattaa lyhyemmilläkin sarjoilla tehdä.

Koska ihmiset ei tiiä vatsojen treenaamisesta mittään. Kyllä niitä kannattaa lyhyemmilläkin sarjoilla tehdä.

Noniin, nyt päästiin asiaan. Eli nämä pitkät sarjat vain tuovat ne esiin rasvaa polttamalla?

Ei sattuis olemaan muutamaa vinkkiä vatsoista, joissa saa jotain painoa mukaan? Penkki vinoon johonkin, jalat jesaril kiinni ja laatta vatsanpäälle ja 3x12?

maastaveto/hengitys

mul olis tämmönen alottelijan peruskysymys maastavetoon eli mites se hengitystekniikka oikein menee?tänään tein 100kilol parit sarjat ja teen sarjat ykkösinä eli painot lepää sen aikaa maas et vedän keuhkot täyteen,onko tää mun tyyli aivan päin vittua vai häh?

Eli nämä pitkät sarjat vain tuovat ne esiin rasvaa polttamalla?

Eivät tuo. Muuten jokaisella salillakävijällä olisi sixpack.

Ei sattuis olemaan muutamaa vinkkiä vatsoista, joissa saa jotain painoa mukaan? Penkki vinoon johonkin, jalat jesaril kiinni ja laatta vatsanpäälle ja 3x12?

Vaikka. Jalannostoissa lisäpainoilla tai vatsarutistuksissa taljassa saa myös lisäkuormitusta säädettyä mielensä mukaan. Voimapyörästä löytyy sellainen määrä variaatioita, että ilman lisäpainojakin kuka tahansa saa tarpeeksi haastetta.

Mikä on "paineilmalaitteiden" idea? (Saa niiden oikean nimenkin kertoa, siis joku sylinterisysteemi vastuksena.) Kävin "kuntoiluhuone"-nimisessä tilassa, jossa oli yksi taljakone painopakalla ja sitten noita laitteita muutama. Kun kaikki sanovat että negatiivinen vaihe on tärkeää, ja noissa sitä ei tule ollenkaan. Ovatko laitteet vain halvempia, vai onko ne ajateltu johonkin erikoistarkoitukseen?

Mikä on "paineilmalaitteiden" idea? (Saa niiden oikean nimenkin kertoa, siis joku sylinterisysteemi vastuksena.) Kävin "kuntoiluhuone"-nimisessä tilassa, jossa oli yksi taljakone painopakalla ja sitten noita laitteita muutama. Kun kaikki sanovat että negatiivinen vaihe on tärkeää, ja noissa sitä ei tule ollenkaan. Ovatko laitteet vain halvempia, vai onko ne ajateltu johonkin erikoistarkoitukseen?

Niillä on koitettu varmaan tehdä treenaaminen helpoksi ja mahdollisimman vähän pelottavaksi, ja kohderyhmäksi on varmaan mietitty 50-60 vuotiaita täti-ihmisiä. Ei noihin kukaan tosissaan treenaava koskekaan, niin järjetön juttu jo lähtökohtaisesti. Ja negatiivinen vaihe on tosiaan tärkeä massahakuisessa treenissä.

Eivät tuo. Muuten jokaisella salillakävijällä olisi sixpack.

Vaikka. Jalannostoissa lisäpainoilla tai vatsarutistuksissa taljassa saa myös lisäkuormitusta säädettyä mielensä mukaan. Voimapyörästä löytyy sellainen määrä variaatioita, että ilman lisäpainojakin kuka tahansa saa tarpeeksi haastetta.

Voimapyörä iteltäki löytyy, mulla menee vaan tuntuu alaselässä se, tuntuuko kaikilla vai teenkö väärin?

Roomalainen istumaannosu (tai miksi sitä kutsutaankin) on huippu vatsaliike, mutta ei suosiossa nykyään, koska se on rankka. Harvalla salilla on laitetta, jossa näitä voi tehdä, mutta mä olen improvisoinut oman ratkaisun. Penkki laitetaan puolapuiden eteen ja istutaan siihen. Jalat puolapuiden väliin ja tehdään istumaannousua niin, että ala-asennossa ylävartalo on ilmassa. Syvät vatsalihakset tekee kokoajan työtä. Kunnon lisäpainot kehiin, niin takaan, että tuntuu.

Kysymys jalkaprässistä

Jalkaprässi on minulle jalkatreenin peruspilari ja haluaisin tietää kumpi seuraavista tavoista on parempi tapa saada massaa ja voimaa koko jalkoihin?

1. Vähän painoja, mutta täysi liikerata. Eli käytän prässiä, jossa kelkkaa työnnetään 45 asteen kulmassa ylös ja ala-asennossa omat polveni ovat lähes rinnassa kiinni. Käytän tätä tapaa tällä hetkellä.
vaiko
2. Reippaasti enemmän painoja pienemmällä liikeradalla. Vajaalla liikeradalla voisin heittää varmaan tuplasti enemmän rautaa prässiin, mutta tällä tekniikalla rasitus taitaa tulla vain osalle jalan lihaksista, vai?

Eli siis kumpi noista tavoista ois parempi, korostan sitä että hauan prässin olevan kokonaisvaltainen liike jalkojen treenaamiseen.

Jalkaprässi on minulle jalkatreenin peruspilari ja haluaisin tietää kumpi seuraavista tavoista on parempi tapa saada massaa ja voimaa koko jalkoihin?

1. Vähän painoja, mutta täysi liikerata. Eli käytän prässiä, jossa kelkkaa työnnetään 45 asteen kulmassa ylös ja ala-asennossa omat polveni ovat lähes rinnassa kiinni. Käytän tätä tapaa tällä hetkellä.
vaiko
2. Reippaasti enemmän painoja pienemmällä liikeradalla. Vajaalla liikeradalla voisin heittää varmaan tuplasti enemmän rautaa prässiin, mutta tällä tekniikalla rasitus taitaa tulla vain osalle jalan lihaksista, vai?

Eli siis kumpi noista tavoista ois parempi, korostan sitä että hauan prässin olevan kokonaisvaltainen liike jalkojen treenaamiseen.

Miksi et tekisi kyykystä jalkatreenin peruspilaria? Hakkaa nimittäin prässin 6-0, riippumatta haluaako massaa vai voimaa.
Noista vaihtoehdoista kuitenkin kohta 1 on parempi.

Joo oon harjotellu sekä etu- että takakyykyn tekniikkaa ja otan niitä varmaan kohta kokeiluun. Prässi on vaan ollu ns. ''tuttu ja turvallinen'' ni oon sitä tahkonnu.

En kyllä keksi mitään syytä ottaa ylätaljaa siihen. Siinähän on leuanveto?

e: Jos leuanveto ei onnistu kovin hyvin, niin sitten on ihan perusteltua tehdä vähän ylätaljaakin, kunhan pitää pääpainon siinä leuanvedon kehittämisessä.

Jos pidät järjen päässä siellä salilla, etkä riko itseäsi ja muistat syödä paljon, niin ei tarvitse pelätä pituuskasvun loppumista. Minkä ikäinen muuten olet? Erilaisissa urheilulajeissa tulee punttitreeni mukaan siinä 15 ikävuoden molemmin puolin, ja esimerkiksi painonnostoa aletaan harrastaa monesti jo pikkunassikkana. Ei se painojen kanssa treenaaminen siis ole mikään automaattinen pituuskasvun lopettaja, vaikka myytti elääkin vahvana.

15v on ikää

Back
Ylös Bottom