Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Itsekin lisäisin tuohon, että jos tuntuu vähänkin olevan tulossa tiukahko setti niin nykäsee jotakuta hihasta vaan. Näyttää huomattavasti fiksummaltakin jos varmistaja auttaa sen tangon ylös kuin mitä välillä näkee, että ei kehdata pyytää varmistajaa ja lopputuloksena nostaja sätkii tangon alla ja joku ensimmäin kipittää sen sieltä nostamaan veke.

Painoja pitää pyrkiä kasvattamaan aina kun mahdollista, eikä todellakaan tyytyä treenaamaan samoilla painoilla.

Niin tai onhan se mahdollisuus, että pyrkii tekemään aina ensi treenissä samoilla painoilla yhden tai muutaman toiston enemmän. Kuitenkin jossakin vaiheessa painoja on pakko nostaa, ei siinä mitään.

Mulla on sellanen ongelma et etukyykkyä tehdessä latsit tulee kipeiksi. Johtunee jonkin sortin jäykkyydestä selässä tai jossain paikassa. Mitä venytyksiä kannattaa tehdä ?

Mitä on "jonkin verran"? Alussa pitäisi sarjapainojen kasvaa melko reipasta tahtia.

no vaikka
penkki 10x45 kg > 10x55 kg ja menis varmaa pari lisääkin
hauiskääntö scotilla 10x32 kg > 10x37.1 kg
jalkaprässiä en muista tarkkaan, mutta sarjapainot kasvanu jotain 10 kg varmaan..
jne

Ei tarpeeks?
Mitä sit pitäis tehä tässä vaiheessa?

no vaikka
penkki 10x45 kg > 10x55 kg ja menis varmaa pari lisääkin
hauiskääntö scotilla 10x32 kg > 10x37.1 kg
jalkaprässiä en muista tarkkaan, mutta sarjapainot kasvanu jotain 10 kg varmaan..
jne

Ei tarpeeks?
Mitä sit pitäis tehä tässä vaiheessa?

No kyllä vähän kuulostaa siltä, että enemmänkin olisit voinut kahdessa kuukaudessa kehittyä. En nyt ota kantaa esim. tuohon hauissarjaan, mutta prässin sarjapainoihin on vasta-alkajan kahdeksassa viikossa mahdollista saada reilusti enemmän kuin 10 kg.

Keskity tietoisesti siihen, että nousujohteisuus pysyy koko ajan yllä. Tuossa vaiheessa liian varovainen sarjapainojen lisääminen on kuin ajaisi autoa käsijarru päällä. Tässä auttaa huomattavasti, kun syöt kunnolla.

Tosiaan nuo äsken mainitut asiat - nousujohteinen, järkevästi suunniteltu treeni ja hyvä ruokavalio - ovat 2 kk treenanneelle huomattavasti olennaisempia asioita kuin se, että on 8 viikon välein vaihtamassa ohjelmaa. Jos treenisi koostuu raskaista perusliikkeistä, kuten kyykky, mave, penkki, pystypunnerrus, kulmasoutu, leuat ym. (mitä ehkä vähän epäilen), voit jatkaa samalla ohjelmalla pidempäänkin, kunhan vain saat lisättyä rautaa tangon päähän koko ajan.

Jos treenisi koostuu raskaista perusliikkeistä, kuten kyykky, mave, penkki, pystypunnerrus, kulmasoutu, leuat ym. (mitä ehkä vähän epäilen)

Mave ja kyykky pitäs iskee ohjelmaan, en vaan tiedä oikein mihin kohtaan. Salin omistaja anto mulle 3-jakoisen ohjelman jostain, täytyy varmaan siltä kysästä joskus kun näkee. On ollu aika paljon vaivoja selän kanssa, täytyy olla tarkkana maven kanssa ja opetella se tekniikka kyllä eka kunnolla..

Noista mainistemistasi liikkeistä ei ohjelmaan kuulu muutakuin pystypunnerrus ja penkki.. Leukoja oon kyllä tehny vaikkei kuulukkaan.

Mut kiitoksia neuvoista :)

Oon miettiny iha liikaaki sitä että pysähtyykö mun pituuskasvu jos rupee salilla käymää, nyt on tullu n.3kk käytyä ja olen kasvanut minusta ihan "normaaliin tahtiin". Nyt pyytäisin vähä kokoneimpien tietoa asiasta? Mut on arvioitu 180cm pitkäst, nyt oon 172cm. Osaatteko yhtään neuvoa että tuleeks must kuinka pitkä? Koska täst haluisin viel kuitenkii muutaman sentin kasvaa. Mutsi jauhaa et jään tän pituseks jos käyn salilla, mut ejj vaa pysty lopettamaa ku se on niin ihanaa hommaa. Eli vaikutttaako salilla käynti pituuskasvuu ja jos vaikuttaa ni kuinka paljo?

Oon miettiny iha liikaaki sitä että pysähtyykö mun pituuskasvu jos rupee salilla käymää, nyt on tullu n.3kk käytyä ja olen kasvanut minusta ihan "normaaliin tahtiin". Nyt pyytäisin vähä kokoneimpien tietoa asiasta? Mut on arvioitu 180cm pitkäst, nyt oon 172cm. Osaatteko yhtään neuvoa että tuleeks must kuinka pitkä? Koska täst haluisin viel kuitenkii muutaman sentin kasvaa. Mutsi jauhaa et jään tän pituseks jos käyn salilla, mut ejj vaa pysty lopettamaa ku se on niin ihanaa hommaa. Eli vaikutttaako salilla käynti pituuskasvuu ja jos vaikuttaa ni kuinka paljo?

Jos pidät järjen päässä siellä salilla, etkä riko itseäsi ja muistat syödä paljon, niin ei tarvitse pelätä pituuskasvun loppumista. Minkä ikäinen muuten olet? Erilaisissa urheilulajeissa tulee punttitreeni mukaan siinä 15 ikävuoden molemmin puolin, ja esimerkiksi painonnostoa aletaan harrastaa monesti jo pikkunassikkana. Ei se painojen kanssa treenaaminen siis ole mikään automaattinen pituuskasvun lopettaja, vaikka myytti elääkin vahvana.

Itekkin tullu mietittyy aina ja mietin edelleen.

Ite alotin 14v käymään salilla ja vuoden käyny nyt. Kyllä sitä tässä on tullu kasvettua pituutta. Ihan kunnolla oon treennut. En kyllä oo kyykkyä/mavea tehny ku nyt pikkuhiljaa alottelen vasta kyykkäämään pitkillä sarjoilla, toki olen jalkoja treenannut kuitenkin alusta lähtien. Jalkoja voi treenata muilla tyyleillä vaikkei ehkä niin tehokkaasti, mutta kannattaa odottaa edes pahimman kasvupyrähdyksen ohi, vaikkei se luultavasti vaikutakkaan pituuskasvuun. Kyllä niitä myöhemminkin ehtii treenata. Saattaa sitten kaduttaa vanhempana ja jäädä vaivaamaan jos se kasvu pysähtyykin ja oliko se puntin vika vai ei?
Täällä pakkiksella yleinen mielipide on että kannattaa heti aloittaa se kyykky+mave, mutta niissä sarjapainot kasvaa nopeasti ja tuskin kauaa jaksaa pysyä pienissä painoissa. Niin ja muista pitää selkä suorana noissa.:rock:

Jos tosissaan rupeet treenaamaan, niin muista syödä kunnolla, muuten puntista ei oo muuta kun haittaa. Jos taas teet niin kuin 90 prossaa teineistä niin ei se penkki+hauiskääntö+vatsat mitään haittaa. Tee niiku ite näät parhaaks ja tässä oli vaan mun näkemykseni asiasta :)

Jos itse olisin viellä 15-vuotias, niin ottaisin aika varovasti vaikka en todellakaan usko että järkevä punttitreeni hidastaa pituuskasvua. Lihaa kun voi aina kasvattaa ja kuihduttaa, mutta pituutta ei voi muuttaa miksikään. Todennäköisesti tekisin "keskinkertaista" bodytreeniä ja hyödyntäisin nuoren iän hiomalla tekniikoita (kunpa olisin nuorena saanut valmennusta painonnostoon), sekä hankkisin pohjakuntoa ja parantaisin liikkuvuutta. Kysyy paljon kärsivällisyyttä, ja tuskin moni jaksaa pidätellä itseään, mutta jos nyt raskaimmat voimailut yrittäis jättää pois.

Kauankos kannattaa pitää "terveitä päiviä" sairaana olemisen jälkeen ennen kuin lähtee seuraavan kerran puntille? Itselläni oli tänään kuumetta, mutta nyt on laskenut iltaa kohti ja perjantaina olisi seuraavan kerran tarkoitus lähteä salille. Onko kannattavaa, vai kannattaako pitää vielä taukoa?

Kauankos kannattaa pitää "terveitä päiviä" sairaana olemisen jälkeen ennen kuin lähtee seuraavan kerran puntille? Itselläni oli tänään kuumetta, mutta nyt on laskenut iltaa kohti ja perjantaina olisi seuraavan kerran tarkoitus lähteä salille. Onko kannattavaa, vai kannattaako pitää vielä taukoa?

Jos ei kuumetta ole niin ihan vapaasti. Kannattaa tarkkailla olotilaa kuitenkin. Jos normaalisti teet kolme sarjaa jotain liikettä, niin tee nyt yksi ja katso miltä tuntuu.

Vitamiineja ja mineraaleja kannattaa ottaa reippaasti.

Mistä johtuu että toiset lihakset kasvaa nopeemmin ku toiset?esim reidet,perse,rinta ja selkä kasvaa ihan mukavasti mutta kädet ja olkapäät ei sitten millään.Pari vuotta reeniä ja hanska vieläki alle 40cm ja olkapäätki jääny melko pieniksi vaikka oon niihi välillä koittanu erityisesti panostaa.

Vatsa asiaa

Mites nää syvät vatsalihakset ja syvät vatsalihakset eroaa näön puolesta toisistaan? Miten esimerkiksi paljon syviä treenaava eroaa ulkonäöllisesti paljon ulkosia treenaavan kanssa?

Toiseksi, tuovatko kaikki vatsalihasliikkeet samankaltaiset palikat vai tuoko jokin tietty tapa erilaiset kuin toinen (esim. joillakin näyttää näkyvän selvästi 6packi jossa palikat ovat pienehköjä, joillakin taas on tuossa vatsankohdalla näkyvissä 4 palikkaa mutta nämä ovat sellaisen kaljapullon kokoisia möhkäleitä)?

Back
Ylös Bottom