Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kantsiskohan noi askelkyykyt tehä smithissä?

EI.

Onko sulla nyt menossa painonnostotreeniä? Onko tuonut mukanaan hyvin uutta ärsykettä?

Kyllä ja kyllä. Ensimmäistä kertaa ikinä tuntuu mikään systeemi niin luonnolliselta kuin tämä.

Ikinä ei oo penkkaamiset ja hauiskäännöt tuntunu "omilta" niinkuin tempaus ja rinnalleveto+työntö.

Tän viikon saldo oli 5 tempasutreeniä, 5 etukyykkyä, ja 3 rinnalleveto+työntötreeniä. Osa oli yhdistettyjä joten 11 treeniä yhteensä.

Tässä tarvittaisiin vähän käytännön neuvoja penkistä aloittelijalle. Olen 170 cm 70kg, ja vaikka joskus vuosi sitten kävin vähän räpiköimässä salilla niin penkistä ei ole mitään kokemusta. Mulla ei ole ketään kaveria joka kävisi samalla salilla, ja jotenkin hirvittää lähteä yksin ilman varmistusta nostelemaan penkistä mitään isompia painoja, kun lihasta ei ole nimeksikään. Miten penkki siis kannattaa alottaa tossa tilanteessa? Millä painoilla, kuinka paljon toistoja jne ja kuinka edetä siitä ettei joudu sellaseen tilanteeseen että ei jaksakaan nostaa tankoa takasin paikalleen? Ja mitä siinä tilanteessa tehään jos niin käy? Sori näin tyhmistä kysymyksistä. :)

Ei, kunhan treenit on fiksusti suunniteltu. Oma liikevalikoima koostuu tällä hetkellä oikeastaan kolmesta liikkeestä, kerran pari viikossa takakyykky neljäntenä liikkeenä.

No fiksusta en tiedä. Olen tehnyt nyt 1-2 kertaa viikkoon kumpaakin motivaation mukaan. Yleensä 4x12 tai 4x10... Siinäpä se about on. No pohkeitakin on tullut tehtyä ja takareisiä eristettynä. Pöljältä treeniltähän tämä vaikuttaa.

Treeni ohjelma 14v pojalle

Eli olen 14v poika, olen aina ollut kiinnostunut urheilusta jne...
Eli tarvitsisin treeni ohjelmaa, ohjeita miten syödä, ja ohjeita parhaaseen tulokseen pääsemiseksi. Tavoitteena olisi lisää lihasta/voimaa.
Koitin etsiä ketjua mutta ei löytynyt...
Tietoja:
*painan 55 kiloa ja koitan kasvattaa painoa koko ajan
*kotoa löytyy penkki, käsipäinot ja soutulaite

Minkä painoisia painoja tarvitsisin penkkiin?
Tai tarvitsenko proteiineja?

Kiitos jo etukäteen :D

Tuli mieleen tässä dieetillä, kun penkkitulos oli tasan satku kun alotin kuukausi sitten tiputtelemaan. Penkki on nytten tippunut noin 5kg vaikka kovaa olen treenannut ja proteeininsaantiakin olen vain lisännyt (78kg painoo, joka pv 160-200g proteiinia saan) että kun alottelen bulkkia parin kuukauden päästä niin toimiiko lihasmuisti vielä silloin ja tulokset lähtevät nopeasti nousuun?

Kuinka usein ohjelmaa pitäisi vaihtaa? Ensimmäinen ohjelmani oli 3-jakoinen ja kohta 2 kuukautta ollu sitä.. About jokatoinen päivä käynyt..
Ja ikä oli 16 ja haetaan massaa sekä voimaa, enemmän kuitenkin ensimmäistä.. Eli varmaan kohta pitäis vaihtaa ohjelmaa, minkälaiseen?

Kuinka usein ohjelmaa pitäisi vaihtaa? Ensimmäinen ohjelmani oli 3-jakoinen ja kohta 2 kuukautta ollu sitä.. About jokatoinen päivä käynyt..
Ja ikä oli 16 ja haetaan massaa sekä voimaa, enemmän kuitenkin ensimmäistä.. Eli varmaan kohta pitäis vaihtaa ohjelmaa, minkälaiseen?

Tuleeko tulosta? Paskat sitä ohjelmaa pelkän kalenterin perusteella tarvitse vaihtaa niin kauan kuin homma toimii.

En tiedä kuuluuko kysymys tänne, mutta kysytään kuitenkin. Mistä sais topicista sais ruokavalio vinkkejä. Koitin etsiä, mutta etsintä ei tuottanut tulosta.

kaippa sitä jonkin verran on tullu :rolleyes:
Painoja kuitenki pitäs varmaa vaihella, aikalailla samoilla painoilla tehny et just menee sarjat loppuu..:confused:

Melkonen fail. Painoja pitää pyrkiä kasvattamaan aina kun mahdollista, eikä todellakaan tyytyä treenaamaan samoilla painoilla. Jos ei sarjapainot kasva, niin sitten teet jotain väärin.

Mikä ero on pystypunnerruksessa käsipainoilla kun tekee kämmenet eteenpäin osoittaen, kun jos tekee kämmenet toisiaan vastaan? Ottaako hieman eri lihaksiin..? Itselläni kämmenet eteenpäin tuntuu hieman raskaammalta ainakin..

Tässä tarvittaisiin vähän käytännön neuvoja penkistä aloittelijalle. Olen 170 cm 70kg, ja vaikka joskus vuosi sitten kävin vähän räpiköimässä salilla niin penkistä ei ole mitään kokemusta. Mulla ei ole ketään kaveria joka kävisi samalla salilla, ja jotenkin hirvittää lähteä yksin ilman varmistusta nostelemaan penkistä mitään isompia painoja, kun lihasta ei ole nimeksikään. Miten penkki siis kannattaa alottaa tossa tilanteessa? Millä painoilla, kuinka paljon toistoja jne ja kuinka edetä siitä ettei joudu sellaseen tilanteeseen että ei jaksakaan nostaa tankoa takasin paikalleen? Ja mitä siinä tilanteessa tehään jos niin käy? Sori näin tyhmistä kysymyksistä. :)

Menet penkille, tarkkaile että asentosi on hyvä. On hyvä, jos voit kysyä joltakulta, mutta paljon on hyviä penkkitekniikka-videoitakin (ja pakkiksella threadeja aiheesta) Lämmittele ensin ja aloita pelkällä tangolla. Esim. 20 toistoa. Sitten voit laittaa vaikkapa kympit päihin ja kokeilla kymmentä toistoa. Jos edelleen tuntuu helpolta niin laita vaikka vitoset...jos vieläkin helppoa..2.5 lisää...jne. Kyllä ne sopivat painot sieltä löytyvät. Kun löydät oikeat painot ja olet tekemässä työsarjoja, lopeta, kun tunnet että kahta enempää ei enää menisi. Ensi kerralla sitten enemmän, alussa voi aloittaa iisisti. Jos sattuisit jäämään alle niin sitten huudetaan kaveria. Usein penkeissä on myös turvaraudat ja muita treenareita sopii kyllä pyytää varmistamaan, se kuuluu etikettiin.

Back
Ylös Bottom