Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

käyn 5 kertaa viikossa salilla, ihan toimiva reeniohjlema, syön paljon kunnon ruokaa ja juon paljon heraa. Käyn kerran viikossa puolentoista tunnin lenkillä, polttaako tuo lenkki siitä syömisestä tullutta rasvaa vai polttaako lihasta?

Jos syöt ylikulutuksen niin se yksi lenkki on viikossa on aika merkityksetön tai no jos sillä jokin vaikutus on niin kesto takia sanoisin että lihasta hajottava.

Kysymykseni liittyvät maastavetoon;
Selkä on suorassa, tästä ei ole kyse. Mutta minulla on se, että teen liikkeen enemmän selällä kuin reisillä. Ja samalla mulle on tullut alaselkään kipua. Selkä siis on oikeasti suorassa, monta kertaa ollaan kaverin kanssa otettu videoita ja tsekattu läpi, ja pariin otteeseen sanonut eräs kaveri "hyvin pysyy, selkä ihan suorassa"
Kysymykseni kuuluu, että onko normaalia että vedon JÄLKEEN alkaa alaselässä tuntumaan ei niinkään kipua, mutta ei myöskään mitään poltetta? Painoa otin 5kg pois, kun aloin tekemään 5x5x75kg.

No mulla ei ainakaa oo koskaa tuntunut maastavedon jälkee alaselässä mitään. Yläselässä tuntuu, jos pyöristyy. Älä vedä selällä nii ei tuu kipuja.

Mitä pitää tehä jos takakyykyssä ei ole varmistajaa ja käy niin että kun tekee maxim painoilla ei jaksa nousta ylös? Voiko painot tiputtaa alas? vai suoraan tanko alas? onko vaarallista?

^
Paras tapa varmaan on tiputtaa suoraan tanko alas, jos mahdollista. Paras olisi kumminkin olla varmistaja tai jotkin turvaraudat. Jotenki tulee mieleen, että kysymyksen kirjoittaja kirjoittaa kannettavalla kyykyssä tanko niskassa kysymystä. :lol2:

Meikä on tehny nyt 1-jakosta 4x8 sarjan ohjelmaa ja joka lihasryhmän liikkeitä vaihtelen kahden viikon välein. Tavoitteena on saada lisää lihasta ja sarjapainot nousemaan, foorumilla kuitenki on paljon puhuttu sarjojen toistomäärien vaihtelun tärkeydestä. Eli pitäiskö mulla tehdä kevyttä treeniä joka esim. joka toinen kuukausi ja joka toinen raskasta, kun ei millään kevyt 15-20 toiston treeni kiinnostais.

Tiivistettynä pointti on siis kysymys pystynkö kehittymään jatkuvasti raskaalla treenillä liikkeitä 2 viikon välein vaihdellen, vai onko myös kevyt rauta välttämätöntä?

Ei aloitin tuossa viime viikolla kaksivuorityöt eli pelkkää aamu -ja itavuoroa teen. Klo 22 illalla loppuu. Mitenhän tuon salijutun saisi järjestettyä? Kannattaisiko sitä iltavuoroviikolla mennä esim. klo 05 nukkuun ja heräisi sitten juuri ennen töitä? Ja tuota raskasta ateriaakin mietin, eli kannattaisiko mitään raskasta syödä enää yöaikaan? Jos salilta tulee, niin tuon lämpimän aterian voisi siinä kiskaista.

Myös tuo että milloin kannattaisi jotain syödä, eli lämpimät ateriat. Yksi ennen töitä ja jälkeen? Olen noita juttuja tässä kelaillut mutta mikään ei oikein ole hyvä järjestys.

Kehitystä tuli tuossa kun oli pitkään työttömänä, n. 4:sen kuukautta. Nyt sitten varmasti jää tuo salitouhukin vähemmälle, mutta jos nyt jotain saisi näillä iltavuoroviikoillakin aikaan.

Teen fyysisiä töitä, joten salille ei kannattaisi paljoa mennä ennen töitä. Ei oo oikeen kehitykselle hyvää, ja sitten pitäisi niitä töitäkin jaksaa painaa. Monesti teen treenit silleen, ettei mitään muuta enää jaksa ku levätä.

Tälläkin hetkellä olo on kuin zombilla, eli ihan klo 10:ltä menisi :)

Teen fyysisiä töitä, joten salille ei kannattaisi paljoa mennä ennen töitä. Ei oo oikeen kehitykselle hyvää, ja sitten pitäisi niitä töitäkin jaksaa painaa.

Mitenkäs tämä harjoittelu ja fyysinen työ noin ylipäänsä? Mistä lihas sen voisi tietää onko olalla tanko vai tukki? Muistelen että metsätyöt lisäsivät voimaa ja sitkeyttä, tosin toki minun voimillani minkä tahansa aktiivisuuden pitäisi niin tehdä.

Ei sillä, että ammattinörtille asia olisi henkilökohtaisesti merkittävä.

Meikä on tehny nyt 1-jakosta 4x8 sarjan ohjelmaa ja joka lihasryhmän liikkeitä vaihtelen kahden viikon välein. Tavoitteena on saada lisää lihasta ja sarjapainot nousemaan, foorumilla kuitenki on paljon puhuttu sarjojen toistomäärien vaihtelun tärkeydestä. Eli pitäiskö mulla tehdä kevyttä treeniä joka esim. joka toinen kuukausi ja joka toinen raskasta, kun ei millään kevyt 15-20 toiston treeni kiinnostais.

Tiivistettynä pointti on siis kysymys pystynkö kehittymään jatkuvasti raskaalla treenillä liikkeitä 2 viikon välein vaihdellen, vai onko myös kevyt rauta välttämätöntä?

Oman ymmärrykseni ja kokemukseni perusteella kevyttä treeniä kannattaa tehdä aina tarvittaessa 1-2 viikkoa useamman viikon kovan treenauksen jälkeen. Se kuinka usein kevennettyä treeniä ja kuinka pitkään sitä kannattaa tehdä riippuu taas monesta eri tekijästä. Mutta ei mielestäni ole mitään järkevää syytä vaihdella niin, että joka toinen kuukausi raskas ja toinen kevyt jos haluaa lisää lihasta ja sarjapainoihin nousua. Ja henk. kohtasesti en vaihtelisi liikkeitä ihan 2 viikon välein varsinkaan silloin, jos kehitystä tulee

En lähtis ite tekemään mitään pitempiä jaksoja kevyttä treeniä. Joskus voi vetää pienemmillä painoilla pitempää sarjaa, mutta silloin ainakin itse tahdon vetää sarjat ihan loppuun joten ei sekään niin kevyttä ole.

Mun mielestä toi liikkeiden vaihtaminen parin viikon välein kuulostaa hyvältä 1-jakosta käytettäessä. Tylsäkshän se käy jos aina samoja liikkeitä tahkoaa.

Mun mielestä toi liikkeiden vaihtaminen parin viikon välein kuulostaa hyvältä 1-jakosta käytettäessä. Tylsäkshän se käy jos aina samoja liikkeitä tahkoaa.
Pari viikkoa on kyllä aika suhteellisen lyhyt aika.
Ja pointtihan tässä oli siinä, että jos rauta liikkuu, niin mitä järkeä on alkaa liikkeitä kierrättämään?

Mitä tarkalleen ottaen tarkoittavat käsitteet treeni- intesiteetti ja -volyymi?

Intensiteetti: Sarjapainojen suhde maksimisuorituspainoihin (siis ykköseen). Bodipiireissä saatetaan intensiteetillä viitata myös kovaan sarjaan (failureen viemiseen+erikoistekniikat), mutta tämä on virheellinen käsitys, sillä tämän tyylinen treenaaminen ei nosta treenintensiteettiä vaan TUTtia (time under tension).

Volyymi: Lyhyesti tarkoittaa sarjamäärää.

Perustaksa tunnilta liikkunee välillä 30-40e. Toki jossain on varmasti kalliimpaakin.
Täälläpäin tunnilta joutuu pulittaan 36e.

Osaisko joku sanoa, että paljon on about hyvä määrä hiilareita jos on dietillä ? Paino 76-77 (viikko ollut diettiä, kilo pudonnut) pituus 180-182 cm. Rasvaprosentti ei ole suuri, esim. 4 vatsalihasta näkyy. Oon vetänyt päivässä hiilareita, ehkä +-100 g.

Eli paljon niitä hiilareita sais enintään olla ? Ja paljon rasvaa ? (proteiini saanti nyt on ainakin ihan kunnossa).

Osaisko joku sanoa, että paljon on about hyvä määrä hiilareita jos on dietillä ? Paino 76-77 (viikko ollut diettiä, kilo pudonnut) pituus 180-182 cm. Rasvaprosentti ei ole suuri, esim. 4 vatsalihasta näkyy. Oon vetänyt päivässä hiilareita, ehkä +-100 g.

Eli paljon niitä hiilareita sais enintään olla ? Ja paljon rasvaa ? (proteiini saanti nyt on ainakin ihan kunnossa).

Vedä vaikka ehkä +-50g, ihan riippuen energiatarpeesta..

Rasvaa miellään yli 20%E.
Hiilareita sitten sen mukaan miten paino käyttäytyy. Jos paino ei laske, niin vähennä hiilareita.

Back
Ylös Bottom