Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

olen huomenna aloittamassa terveellistä ruokavaliota niin olisiko kenellekään mitään neuvoa miten pystyisin pitämään siitä kiinni kun big macit ja noi houkuttelee aika paljo??

Itse aloitin laihduttamisen sellaisella n. 10 päivän alasajolla. Aloitin esim. ostamalla Beceliä mutta käytin kuitenkin voin loppuun jääkaapista, vähensin neljä juustovoileipää ensin kolmeen jne. Se tuntui minulle ihan sopivalta. Alasajo ei ollut liian pitkäkään, että pääsi ikäänkuin asiaan käsiksi kuitenkin heti.

Aamupuuro on pop. Sitten osta jotain välipalaksi sopivaa, ja syö niitä aterioiden välillä kun tulee vähän nälkä, älä siis odota hirmunälkää. Itselläni on Elovena välipalakeksejä, minusta ihan hyviä mutta tämä tietysti on makuasia.

Liikunta auttaa sikäli, että ainakaan minun ei ole kävellessä nälkä. Että varsinkin jos alkuillasta söisi "jotain pientä" ja illemmalla lisää jotain pientä, voi kävelyllä ohittaa sen ensimmäisen ihan pienen juustovoileivän.

Keksi lautaselle jotain kivaa. Punajuurisäilykettä tai kaprista tai kurpitsaa, taikka mistä nyt sitten sattuu pitämään. Keitä vaikka ruusukaalia (ohjeen mukaan, ettei mene kitkeräksi) niin saat perunalle vaihtelua.

Nimikysymys: Laitteessa istutaan ja työnnetään jaloilla edessä olevaa kiinteää levyä, jolloin istuin liikkuu vaakasuoraan taakse ja painopakka nousee. Onko tämä nimeltään myös jalkaprässi, vai onko tällä joku oma nimensä? Liike ainakin tuntuisi olevan sama kuin jalkaprässissä, jossa käytetään levypainoja, istuma-asento vain on normaali eikä 45 asteen kulmassa.

Palstalla käytetään usein sanaa "tuntuma". Miten hyvin te tunnette lihakset? Vaikkapa portaita noustessa pystyn tuntemaan pohjelihaksen jännittymisen, mutta esim. istumaannousussa ei ole mitään kuvaa suorista ja vinoista vatsalihaksista jne. Leuanvedossa näkee jännittyvän hauiksen, niin sen voi jotenkin tuntea, mutta en minä pysty erottelemaan rintalihaksia tai oikeastaan edes tiedä onko toimiva lihas enemmän rinnan vai selän puolella. Voiko tätä jotenkin harjoitella liikkeillä, jotka kuormittaisivat tarkasti yhtä lihasta ja niin vähän, että pystyisi samaan aikaan ajattelemaan miltä nyt tuntuu? Tai isoilla painoilla ja tuntea jälkikäteen mikä on kipeä lihas?

Palstalla käytetään usein sanaa "tuntuma". Miten hyvin te tunnette lihakset? Vaikkapa portaita noustessa pystyn tuntemaan pohjelihaksen jännittymisen, mutta esim. istumaannousussa ei ole mitään kuvaa suorista ja vinoista vatsalihaksista jne. Leuanvedossa näkee jännittyvän hauiksen, niin sen voi jotenkin tuntea, mutta en minä pysty erottelemaan rintalihaksia tai oikeastaan edes tiedä onko toimiva lihas enemmän rinnan vai selän puolella. Voiko tätä jotenkin harjoitella liikkeillä, jotka kuormittaisivat tarkasti yhtä lihasta ja niin vähän, että pystyisi samaan aikaan ajattelemaan miltä nyt tuntuu? Tai isoilla painoilla ja tuntea jälkikäteen mikä on kipeä lihas?

Kevyillä painoilla sitä kontrollin hakemista niillä oikeilla lihaksilla. Sitten kun tuntuu että liike alkaa menemään minne pitääkin, eli oikeille lihaksille ym. (=lihastuntuma), voidaan alkaa nostamaan sarjapainoja..

Auttaa aika paljon, kun keskittyy jokaiseen toistoon ja vaikka unohtaa ne toistojen laskemiset. Negatiiviset vaiheet hitaasti lihaksilla "jarruttaen", ja positiiviset sitten kunnolla niillä "oikeilla" lihaksilla puristaen..

Vaikee antaa muita neuvoja netin välityksellä, liikkeitäkin voidaan suorittaa monella eri tapaa, että saadaan parempi tuntuma aikaan..

Ostin Mass Whey Protein ja kysyisin, että onko parempi vetää ennen treeniä vai jälkeen (molempia en tee, liian kallista) ? Itelle ainakin ois parempi ennen treeniä niin ei tarvii kahta eri juomapulloa raahaa mukana samalla kun juoksee salille...

Yhellä naispuolisella kaverilla on hieman ryhtiongelmia ja fysioterapeutti oli sanonu joskus vuos sitten, että yläselän lihaksia pitäs kehittää. Mitä kotikonsteja tähän hommaan on, ku ite en kyllä suoraan sanottuna tiedä :D Kyseessä siis nainen, pienikokoinen(alle 50kg).

Yhellä naispuolisella kaverilla on hieman ryhtiongelmia ja fysioterapeutti oli sanonu joskus vuos sitten, että yläselän lihaksia pitäs kehittää. Mitä kotikonsteja tähän hommaan on, ku ite en kyllä suoraan sanottuna tiedä :D Kyseessä siis nainen, pienikokoinen(alle 50kg).

Leuanveto.

Ja vielä parempi olisi joku soutuliike. Varsinkin jos ryhdistä puhutaan.

Okei joo kiitoksia :) aikasempiin.. niin tuo leuanveto ei oikein onnistu. Normaali tyttö ei kovin paljo niitä leukoja vetele vai mitä pojat? Toki tossa kehittyy, mutta siinä saattaa jokusen aikaa mennä, ennen ku sieltä niitä puhtaita toistoja alkaa tulemaan.

Leuanvetoakin voi tehdä vaikkei leukoja saisikaan yhtään. Kevennettynä esim. jalat maassa (tangon pitää olla riittävän matalalla). Negatiivisia leukoja (hypätää tankoon roikkumaan leuanvedon yläasentoon ja lähdetään siitä laskeutumaan hitaasti alas). jne jne. Vaihtoehtoja on vaikka kuinka.

Olen käynyt kuntosalilla aktiivisesti 3 kertaa viikossa noin puolen vuoden ajan 1-jakoisella ohjelmalla. Jalkoja en ole kuitenkaan treenannut ollenkaan. (turha kysyä miksi, koska en sitä itsekään kunnolla tiedä, todennäköisesti koska kaveritkaan eivät treenanneet, kun salilla käymisen aloitin).
Ohjelmani on ollut about tälläinen, hieman vaihdellut päivien ja kuntosalin mukaan:

Penkki 3x6
Vinopenkki kp 2x8
Leuat 3x8
Ylätalja 3x10
Hauiskäännöt tangolla/kp 3x10
Vipunostot sivuille 3x10
Pystypunnerrus 3x10
Ranskalainen penkki 3x10

Lähes nollatuloksista on lähdetty liikkeelle ja siihen nähden tulokset ovat nousseet oikein mukavasti. Olen lähes joka kerta ottanut joka liikkeessä kaikki mehut lihaksista pois, onko tämä pitkällä tähtäimellä kannattavaa? Ohjelma on myös raskas ja siihen menee kauan aikaa. Varsinkin ojentajat ovat kovilla.
Nyt olisi kuitenkin tarkoitus alottaa mahdollisimman optimaalinen treenaus ja ehdottomasti ottaa jalat mukaan treeniin. Tavoitteena hankkia nimenomaan lihasmassaa. Olen miettinyt sekä 3- etta 2-jakoista ohjelmaa. Näin 3 kertaa viikossa koko kropan treenanneena tuntuu oudolta ajatukselta, että treenaisi kutakin lihasryhmää vain kerran viikossa. Onko tämä kuitenkin pidemmällä tähtäimellä kannattavaa?
Aikaa on käydä salilla vaikka lähes joka päivä ja motivaatiota on erittäin paljon. Toivoisin, että joku voisi neuvoa minua hieman eteenpäin ja miten tuo ohjelma kannattaa jakaa eri päiville. Kannattaako sarjoissa puristaa kaikki mehut pois, vai jättää toistoja varastoon?

Olen käynyt kuntosalilla aktiivisesti 3 kertaa viikossa noin puolen vuoden ajan 1-jakoisella ohjelmalla. Jalkoja en ole kuitenkaan treenannut ollenkaan. (turha kysyä miksi, koska en sitä itsekään kunnolla tiedä, todennäköisesti koska kaveritkaan eivät treenanneet, kun salilla käymisen aloitin).
Ohjelmani on ollut about tälläinen, hieman vaihdellut päivien ja kuntosalin mukaan:

Penkki 3x6
Vinopenkki kp 2x8
Leuat 3x8
Ylätalja 3x10
Hauiskäännöt tangolla/kp 3x10
Vipunostot sivuille 3x10
Pystypunnerrus 3x10
Ranskalainen penkki 3x10

Lähes nollatuloksista on lähdetty liikkeelle ja siihen nähden tulokset ovat nousseet oikein mukavasti. Olen lähes joka kerta ottanut joka liikkeessä kaikki mehut lihaksista pois, onko tämä pitkällä tähtäimellä kannattavaa? Ohjelma on myös raskas ja siihen menee kauan aikaa. Varsinkin ojentajat ovat kovilla.
Nyt olisi kuitenkin tarkoitus alottaa mahdollisimman optimaalinen treenaus ja ehdottomasti ottaa jalat mukaan treeniin. Tavoitteena hankkia nimenomaan lihasmassaa. Olen miettinyt sekä 3- etta 2-jakoista ohjelmaa. Näin 3 kertaa viikossa koko kropan treenanneena tuntuu oudolta ajatukselta, että treenaisi kutakin lihasryhmää vain kerran viikossa. Onko tämä kuitenkin pidemmällä tähtäimellä kannattavaa?
Aikaa on käydä salilla vaikka lähes joka päivä ja motivaatiota on erittäin paljon. Toivoisin, että joku voisi neuvoa minua hieman eteenpäin ja miten tuo ohjelma kannattaa jakaa eri päiville. Kannattaako sarjoissa puristaa kaikki mehut pois, vai jättää toistoja varastoon?

Ensinnäkin 1- jakosessa ei mitää järkee vetää sarjoja loppuun. 2-jakosessakin tosi harvoin voi tehä loppuun. Kyl mä suosittelisin et otat jonkun valmiin 1-jakosen, jossa on jalat mukana, nimittäin ei millään pahalla mut tos ohjelmas on virheitä. Esim. Rinnalle ei tartte 1-jakosessa ku 1 liikkeen, koska on niin pieni lihasryhmä. Selälle on parempi ottaa joko yks liike tai sit valita kulmasoutu/alatalja ja leuat/ylätalja.

Sit isot lihakset ennen pieniä eli järjestys vois olla tällanen: jalat, selkä, rinta, olkapäät, ojentajat, hauikset.

Mut tosiaan 1-jakosta suosittelisin vielä, mut jos välttämättä haluut ni ota täältä joku 2-jakonen, joka on hyväks todettu. Kuhan kokemusta karttuu, ni voit ite tehä ohjelmat kuhan perusrunko on kuitenkin toimiva eli liikejärjestys, sarjamäärät ja liikkeet on järkevät. Täällä voit sit laittaa arvosteltavaks ohjelman, jos oot ite tehny.

Niin no joo totta. lähinnä tässä hain, että onko mitään omalla painolla suoritettavia liikkeitä muita kuin leuanveto? tuota tankoakaan ei sen kotoa löydy.

Kyllä selän treenaaminen ilman mitään välineitä on aika toivotonta. Jollei leuanvetotankoa kerran löydy, niin kaupastahan niitä saa. Kuten Tidus totesi, niin tukea voi ottaa vaikka maasta tai jakkaralta ensi alkuun, jolleivat voimat puhtaisiin leukoihin riitä.

käyn 5 kertaa viikossa salilla, ihan toimiva reeniohjlema, syön paljon kunnon ruokaa ja juon paljon heraa. Käyn kerran viikossa puolentoista tunnin lenkillä, polttaako tuo lenkki siitä syömisestä tullutta rasvaa vai polttaako lihasta?

Back
Ylös Bottom