Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Oon nyt lueskellu näitä threadeja läpi ja alkanu askarruttaa tuo syöminen. Onko se oikeasti niin ristus tärkeää ? :D Koska treenaan 6 kertaa viikossa (4salilla ja 2 aerobista) treenit on alkanu purra kohtuullisesti ja jäänyt hyvä fiilis. Mutta sitte syöminen on mitä sattuu, syön aamulla mitä ehdin. (oikeestaa en ikinä mitää) Töissä se on sitten sellasta, että juo kahvia syö vaaleeta leipää ja pullaa :S Ennen treeniä otan kreatiinin, N2 extremee ja treenin jälkeen palkkaria. Niin sanottuja lämpimiä aterioita tulee sitte syötyä yks kaks päivässä ja ne on aika helvetin isoja :D Eli jos haluais vielä enemmän tuloksia, pitäiskö panostaa syömiseen enemmän? Ainut minkä teen varmaan oikein on proteiinin jauhanta, muu meneeki sitte suoraan sanottuna päi vittua...=)

Kyllä se ravinto on aika tärkeä, tulokset: lepo, ravinto ja harjoittelu.
Proteiinia olisi hyvä tulla 2-3g per painokilo päivässä jotta lihakset kasvaisivat. (2g riittää aika useasti..)

Aluksi normaali ruoka kuntoon ja siihen sitten lisäravinteet kylkeen.

Oon nyt lueskellu näitä threadeja läpi ja alkanu askarruttaa tuo syöminen. Onko se oikeasti niin ristus tärkeää ? :D Koska treenaan 6 kertaa viikossa (4salilla ja 2 aerobista) treenit on alkanu purra kohtuullisesti ja jäänyt hyvä fiilis. Mutta sitte syöminen on mitä sattuu, syön aamulla mitä ehdin. (oikeestaa en ikinä mitää) Töissä se on sitten sellasta, että juo kahvia syö vaaleeta leipää ja pullaa :S Ennen treeniä otan kreatiinin, N2 extremee ja treenin jälkeen palkkaria. Niin sanottuja lämpimiä aterioita tulee sitte syötyä yks kaks päivässä ja ne on aika helvetin isoja :D Eli jos haluais vielä enemmän tuloksia, pitäiskö panostaa syömiseen enemmän? Ainut minkä teen varmaan oikein on proteiinin jauhanta, muu meneeki sitte suoraan sanottuna päi vittua...=)

Kyllä se on aivan helvetin tärkeää, yhtä tärkeää ku itse treenikin, sanoisin. Ja tärkeysjärjestyshän on ehdottomasti niin, että ensin ruokavalio kuntoon ja sitten vasta mietitään lisäravinteita. Niillä on kuitenkin niin marginaalinen vaikutus, että kunnon perusruokavalio on paljon tärkeämpää. Toki proteiinijauheesta ei haittaakaan ole, jos ruokailut on päin persettä, mutta pointti tuli varmaan selväksi. Menee hyvät treenit hukkaan jos ei panosta syömiseen, ja tavoitteena on oikeasti kasvaa isommaksi.

Kyllä se on aivan helvetin tärkeää, yhtä tärkeää ku itse treenikin, sanoisin. Ja tärkeysjärjestyshän on ehdottomasti niin, että ensin ruokavalio kuntoon ja sitten vasta mietitään lisäravinteita. Niillä on kuitenkin niin marginaalinen vaikutus, että kunnon perusruokavalio on paljon tärkeämpää. Toki proteiinijauheesta ei haittaakaan ole, jos ruokailut on päin persettä, mutta pointti tuli varmaan selväksi. Menee hyvät treenit hukkaan jos ei panosta syömiseen, ja tavoitteena on oikeasti kasvaa isommaksi.

Syöminen on se avain joka mahdollistaa lihaskasvun.
Niin hullulta kuin se kuullostaakin niin arvaa kumpi saa enemmän lihasta pitkällä aika välillä:

- Bodarin ruokavaliolla elelevä raskaita tukkeja metsässä heilutteleva tyyppi joka ei ole ikinä salia nähnyt
vai
- Hyvällä treeniohjelmalla salilla treenaava joka ei tiedä ravinnosta mitään ja syö kun huvittaa, eikä yhtään proteiinia.

Kyllä se toi ensimmäinen vaan on.

Kertokaapas että missä järjestyksessä seuraavat liikkeet kannattaisi treenikerralla tehdä: prässi, vinopenkki, leuat, hauiskääntö tangolla, ojentajat ylätaljassa, dippi, alataljasoutu.

Kertokaapas että missä järjestyksessä seuraavat liikkeet kannattaisi treenikerralla tehdä: prässi, vinopenkki, leuat, hauiskääntö tangolla, ojentajat ylätaljassa, dippi, alataljasoutu.

Jalat -> selkä -> rinta -> kädet..

Selän tekemällä ennen rintaa saa hyvin tukevuutta nostoihin. Ja ite oon huomannu että kun tekee jonkun raskaan liikkeen isoilla painoilla(esim. prässi, kyykky tai mave), kulkee treeni yleensä vähän paremmin..

Mitä teen väärin, jos scott penkissä koen säteilevää kipua käsivarsissa sarjan jälkeen? Juilii aina sarjan jälkeen niin pahasti ettei oikein enää voi scottia tehdä.

Morjens. Oon 14v poika, painan 57kg ja pituus se 176(ei saarnaa kiitos), on alipainoa, tiedän kyllä. Mutta aloitin juuri ns. massankeräyskauden, eli syön n. 4-5 x päivässä kunnon ateriat. Joka aterialla maha tulee perkeleen täyteen, niin että eihän siitä ole haittaa, että joskus myöhemmin kun on paino kondiksessa, ja sama jatkuu, niin tulee liikaa kiloja? Ja reilusti 2000 kalorin menee päivän saanti. Ja tarkotus olis ,että ens kesänä/syksynä olis paino sielllä 63-65. Niin, ja oon jo jonkun aikaa syöny proteinijauhetta, ja sekoitan sen näin: laitan n.teelusikallisen kaakaojauhetta, 3/4 dl protskua ja n.3-4dl maitoa. Onko hyvä? vai onko tuo kaakao liikaa? Koska veli osti tuota maustamatonta pskaa ja pakkohan se on syödä sit :D

Mitä teen väärin, jos scott penkissä koen säteilevää kipua käsivarsissa sarjan jälkeen? Juilii aina sarjan jälkeen niin pahasti ettei oikein enää voi scottia tehdä.

Liikaa treeniä käsivarsille.. Lihaspussit painaa luita, jotka taas painavat luiden välissä meneviä hermoja = ns. penikkatauti..

Kannattaa kokeilla sillon tällön pitää käsiä jäävedessä..

Morjens. Oon 14v poika, painan 57kg ja pituus se 176(ei saarnaa kiitos), on alipainoa, tiedän kyllä. Mutta aloitin juuri ns. massankeräyskauden, eli syön n. 4-5 x päivässä kunnon ateriat. Joka aterialla maha tulee perkeleen täyteen, niin että eihän siitä ole haittaa, että joskus myöhemmin kun on paino kondiksessa, ja sama jatkuu, niin tulee liikaa kiloja? Ja reilusti 2000 kalorin menee päivän saanti. Ja tarkotus olis ,että ens kesänä/syksynä olis paino sielllä 63-65. Niin, ja oon jo jonkun aikaa syöny proteinijauhetta, ja sekoitan sen näin: laitan n.teelusikallisen kaakaojauhetta, 3/4 dl protskua ja n.3-4dl maitoa. Onko hyvä? vai onko tuo kaakao liikaa? Koska veli osti tuota maustamatonta pskaa ja pakkohan se on syödä sit :D

Paha sanoo kun ei tiedä sen prodejauheen ravintoarvoja taikka miten päivän ravinto jakautuu P/H/R

Pyritäänkö dietilläkin progressiivisuuteen?

ja missä toistoissa kannattaa pysyä dietillä?

Kannattaa pyrkiä treenaamaan samalla tavalla kuin massakaudellakin, eli pyrkiä progressiivisuuteen tottakai. Voihan se olla hankalampaa saada lisää kiloja tankoon, ja kroppaa pitää kuunnella muutenkin tarkemmin ettei ylitreenaa ja riko itseään kun kroppa on herkempi dieetillä.

Toistomäärissä IMO sama homma, että sama meininki ku massakaudellakin. Jos johonkin suuntaan haluaa treeniä muuttaa, niin sitten voimapainotteisemmaksi.

Standardi. Sehän on se kipu mikä tulee kun päästää tangosta lopuksi irti. Suurella osalla aloittelijoista tulee kyseinen vaiva riippumatta muusta forkkutreenistä. Tekemättä jättäminen parantaa, myöskin aika. Itse veivasin pari vuotta vain suoralla tangolla eikä tuntunut missään, vaikka suurella osalla suora tanko sattuu. Sitten kokeilin mutkatankoa ja forkut pirun kipeet, vielläkin tulee kipeiksi muttei niin pahasti.

^ Riippuu paljolti lähtötasoista :D
Mutta jos esimerkkinä kaveri joka penkkaa sen 50kg, niin eiköhän vuoden lopussa se 100kg voi mennä jo rikki. Ainakin erittäin lähelle.

Back
Ylös Bottom