Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Elikkäs.. Jos oikea olkapää on hitusen alempana kuin vasen, niin haittaako punttaamista? Ei mitään kipuja ole ollut, eikä tähän asti ole haitannut, mutta en pidemmän päälle?
Vetoa tehny paria kertaa lukuunottamatta vastaotteella. Huomasin vain kun menin kyykky tangon alle (oli ehkä vähän liian alhaalla), että joko laitan sen tangon outoon kohtaan, koska sen näki selvästi, että oikea olka oli alempana. Tankokin oli vinossa. Mutta voiko tuota korjata, jos haittaa punttaamista. Niskat on aika jumissa, voisko olla yks syy?

Elikkäs.. Jos oikea olkapää on hitusen alempana kuin vasen, niin haittaako punttaamista? Ei mitään kipuja ole ollut, eikä tähän asti ole haitannut, mutta en pidemmän päälle?
Vetoa tehny paria kertaa lukuunottamatta vastaotteella. Huomasin vain kun menin kyykky tangon alle (oli ehkä vähän liian alhaalla), että joko laitan sen tangon outoon kohtaan, koska sen näki selvästi, että oikea olka oli alempana. Tankokin oli vinossa. Mutta voiko tuota korjata, jos haittaa punttaamista. Niskat on aika jumissa, voisko olla yks syy?

Ootko miettiny mistä saattais johtua? Pidätkö koulureppua/kassia paljon pelkästään toisella olalla? Istutko paljon, ja nojaatko istuessasi aina johonkin tiettyyn suuntaan? Vai oliko toispuoleisuuden syy jo selvillä? Onko kauan ollut havaittavissa?
Mikään fysioterapeutti en oo, mutta joskus kun itse pidin aina reppua toisella olalla, niin toinen hartia oli hieman korkeemmalla ilmeisesti lihasjännityksen vuoksi. Lihasjännitys/jumi selittäis myös niskajumin.

Miksi varsinkin silloin?

Tuppaa keho dieetin edetessä kuivumaan, ja silloin kreatiinin mm. nestettä kerryttävästä vaikutuksesta on hyötyä. Ja onhan se kaikki mahdollinen lisäbuusti dieetillä tärkeää, kun voimat ja energiat muuten on alempana ku offilla.

Olen koko aamupäivän googlaillut, mutta olen kai tyhmä tai sokea, kun en löydä selkeää vastausta mieltäni askarruttavaan kysymykseen, joka kuuluu näin: kuinka usein tulisi tehdä muutoksia treeniin?
En nyt tarkoita koko ohjelman muuttamista, vaan yksittäisten liikkeiden tai sarja-ja toistomäärien muuttamista. Ja kuinka suuria muutosten tulisi olla?

Olen koko aamupäivän googlaillut, mutta olen kai tyhmä tai sokea, kun en löydä selkeää vastausta mieltäni askarruttavaan kysymykseen, joka kuuluu näin: kuinka usein tulisi tehdä muutoksia treeniin?
En nyt tarkoita koko ohjelman muuttamista, vaan yksittäisten liikkeiden tai sarja-ja toistomäärien muuttamista. Ja kuinka suuria muutosten tulisi olla?

Sitten kun et saa enään progressiivisuutta aikaseksi, eli esim. kun et saa lisättyä sitä minimiäkään tankoon, tai kasvatettua toistomäärää.. Liikkeen vaihtamisella kroppa joutuu taas ns. opettelemaan liikkeen uudelleen, jolloin saa taas lisätä sitä malmia tai toistoja joka treenissä(=progressiivista treenaamista)..

Sanotaan että 1-3 minuuttia taukoa sarjojen välissä. Entä jos tuntuu, että on melkein sama meneekö toiseen laitteeseen/nostoon heti, minuutin tai viiden minuutin kuluttua? Lihaksista siis ei ikäänkuin irtoa sellaista määrää tehoa, että uudelleenlataaminen veisi aikaa. Onko pakkotoiston peruskäyttäjällä minua neljä kertaa enemmän voimaa mutta "vain" tuplaten kuntoa? Sellainen suhteellinen ero kai asian selittäisi.

Sanotaan että 1-3 minuuttia taukoa sarjojen välissä. Entä jos tuntuu, että on melkein sama meneekö toiseen laitteeseen/nostoon heti, minuutin tai viiden minuutin kuluttua? Lihaksista siis ei ikäänkuin irtoa sellaista määrää tehoa, että uudelleenlataaminen veisi aikaa. Onko pakkotoiston peruskäyttäjällä minua neljä kertaa enemmän voimaa mutta "vain" tuplaten kuntoa? Sellainen suhteellinen ero kai asian selittäisi.

Jos näin on niin tuskin olet sarjoja tarpeeksi isoilla painoilla tai tarpeeksi loppuun asti tehnyt. Mikä taas johtaa siihen että kehitystä tuskin kauan tulee.

Jos näin on niin tuskin olet sarjoja tarpeeksi isoilla painoilla tai tarpeeksi loppuun asti tehnyt. Mikä taas johtaa siihen että kehitystä tuskin kauan tulee.

Olen sellaista 10 toiston sarjalle sopivaa painoa haeskellut. Välillä tuntuu että menisi 11-12, joskus 8-9 toiston jälkeen ei enempää mene. Ao. lihas tai lihasryhmä tuntuu olevan siltä erää loppu. Jalan isoilla lihaksilla olen päätynyt puuskuttamaan, eniten 170 kg jalkaprässin jälkeen. Voisiko olla vielä jonkinlainen tottuminen lihaksilla menossa, että täysteho ei kytkeydy päälle?

Olen sellaista 10 toiston sarjalle sopivaa painoa haeskellut. Välillä tuntuu että menisi 11-12, joskus 8-9 toiston jälkeen ei enempää mene. Ao. lihas tai lihasryhmä tuntuu olevan siltä erää loppu. Jalan isoilla lihaksilla olen päätynyt puuskuttamaan, eniten 170 kg jalkaprässin jälkeen. Voisiko olla vielä jonkinlainen tottuminen lihaksilla menossa, että täysteho ei kytkeydy päälle?

No jos olet kauan niitä n.10 toiston sarjoja tehnyt niin kannattaa välillä vaihtaa vähän lyhyempiin ja vaikka sarjoja sitten lisää. Pääliikkeisiin jotain 3x4-->6x6 peruskautta esim.

Mistä voi mahdollisesti johtua, että penkkipunneruksessa muutamia viikkoja sitten jaksoin tehdä sarjaa vielä 70kilolla ja nyt jaksan juuri ja juuri tehdä 60 kilolla saman sarjan? Miten kannattaisi muuttaa treeniä sen osalta? Muu treeni kulkee kuitenki hyvin ja mitään en ole mielestäni muuttanut.

Esimerkki: Eli teen penkin ensimmäisenä rintapäivänä. Ensiksi lämmittelen ihan vain pelkällä tangolla ja haen vähän liikerataa.
Tämän jälkeen 1x10x40kg , 1x10x50kg , 2x~8x60kg , 2x6x70kg
Nykyään tuntuu, että edes kuusitoistoa tekee tiukkaa kuudella kympillä. Eli toistomäärät lähtenyt laskuun ja masentaa kovasti :D

Eli siis mikä neuvoksi?

Joo eli kysysin et mitä teen väärin, kun teen penkkiä niin ei tunnu rinnassa yhtää mut käsissä vaa. Ja sama juttu kulmasoudussa, eli seläs ei tunnu ollenka mut käsis tuntuu.

Salilla on vähän tämän tyylinen laite:
Link.aspx

Miten tuota ajetaan? Miten nuo painot liittyy mitenkään mihinkään? :nolo: :rolleyes:

Eikö tuo ole leuanveto/dippilaite, jos et jaksa vetää leukoja, pistät vähän painoa tuolta pakasta ja menet (esim. polvillesi) tohon pehmustetulle alueelle ja alat vetää leukoja. Mun mielestäni menee tollain. Sama koskee dippiä

Back
Ylös Bottom