Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Ja lukuisia muitakin, esim. syömiset kusee ja alkoholi tyhjentää myös lihaksista solunesteet tehokkaasti..

Solunesteistä kysyisin, että eikös lihaksiin kerry nestettä aina eniten, kun treeni kovenee pidemmän salitauon jälkeen. Mä esim. pidin viikon taukoa punttitreenistä ja lenkkeilin vain. Painokin laski (olen dieetillä kyllä). Tällä viikolla olen tehnyt kivan tiukkaa salitreeniä neljä kertaa ja helteen lisäksi varmasti nesteet ovat treeninkin vuoksi kehossa. Muistaakseni joskus tasoittui tuo turvotus, mutta kysytään nyt vielä, ettei tarvitse turhaan ihmetellä.

Solunesteistä kysyisin, että eikös lihaksiin kerry nestettä aina eniten, kun treeni kovenee pidemmän salitauon jälkeen. Mä esim. pidin viikon taukoa punttitreenistä ja lenkkeilin vain. Painokin laski (olen dieetillä kyllä). Tällä viikolla olen tehnyt kivan tiukkaa salitreeniä neljä kertaa ja helteen lisäksi varmasti nesteet ovat treeninkin vuoksi kehossa. Muistaakseni joskus tasoittui tuo turvotus, mutta kysytään nyt vielä, ettei tarvitse turhaan ihmetellä.

Tauon jälkeen, kovan punttitreenin ansiosta voi paino nousta 1-3kg juurikin solunesteiden takia.. Nestepöhö ei ole sitten yhteydessä läskiin, eli sitä ei kannata yrittää minimoida normaalilla dieetillä..

Kiitos, näin ajattelinkin ja eihän sitä millään saa oikeasti edes pois! (paitsi tauolla, mutta siinähän ei olisi taas mitään järkeä - lähtee "kulumalla" ;))

Kerokaapas mikä on paras tapa saada suht kapea vyötärö aikaan? Liikunnalla on nyt varmaan suurin merkitys, mutta onko jotain tiettyä konstia tohon vartalon ongelmaan?

Rupesin tässä mietiskelemään että miten saisi vatsalihastreenistä mahdollisimman paljon ulos. Tällä hetkellä vedän tällaisella ohjelmalla tavoitteena koko kehon voiman kasvatus.

Clean & Press 2x8
Kyykky 2x12
Leuat 3xMAX
Hauiskääntö 3x8
Penkkipunnerrus 2x8
Vatsarutistus 3x40
Jalannosto 3x30

Rupesin miettimään että pitäisikö vatsalihastreeni muuttaa jokapäiväiseksi, kun tällä hetkellä se on osana tätä joka toisen päivän treeniä. Hyvin usein tullut nähtyä että monet vetävät jokapäivä vatsat läpi. Tuntuu että itselläkin olisi varaa se tehdä kun hyvin harvoin vatsat kipeytyvät treenistä. Vai onko se välipäivä mielestänne pakollinen myös vatsoille?

Kyllähän mä olenkin ruvennut vähän tarkemmmin katsomaan mitä pistän suuhuni esim.. vähentänyt rasvoja, Siirtynyt rasvattomaan maitoon ja enkä enää juurikaan syö makeata.. Toi saa riittää mulle dieetistä, enkä rupee mitään ohjelmaa noudattaa..

Haha, nää on taas näitä "en rupee mitään ohjelmaa, enkä vahtaamaan jokaista suupalaa". Hanki saunabelt. Okei, oikeasti jos haluaa sen kapean vyötärön pitää mun mielestä tehdä kovasti töitä ja pinnallisten vatsojen lisäksi treenata syviäkin vatsalihaksia. Tällainen linkki ainakin löytyi: http://www.exrx.net/Muscles/Obliques.html

Vatsarutistus 3x40
Jalannosto 3x30

Rupesin miettimään että pitäisikö vatsalihastreeni muuttaa jokapäiväiseksi, kun tällä hetkellä se on osana tätä joka toisen päivän treeniä. Hyvin usein tullut nähtyä että monet vetävät jokapäivä vatsat läpi. Tuntuu että itselläkin olisi varaa se tehdä kun hyvin harvoin vatsat kipeytyvät treenistä. Vai onko se välipäivä mielestänne pakollinen myös vatsoille?

Helvettiin tuollaiset kymmenien toistojen sarjat, lisäpainoja ja voimapyörää ja vaikka vatsarutistuksia taljassa kehiin niin alkaa vatsatreeni tuntumaankin. Jos noillakin eväillä tuntuu, että pystyy ja haluaa tehdä vatsatreenin joka päivä niin anna mennä vain, joillakin vatsat palautuvat nopeasti kovastakin treenistä.

Eli osaisiko joku kertoa onko normaalia vai miten. Eli kun olen ojentajia yrittänyt treenata, niin treeni on usein tuntunut ennemminkin seuraavissa paikoissa (Kuva)
Triceps_brachii.png

Niin eli ottaa nuolella merkittyihin kohtiin kun eikös pitäisi tuntua enemminkin noissa ojentajissa. Eli kyynärpään alapuolella tuolta puolelta erityisesti mihin nuolet osoittaa eli kämmenien osoittaessa samaan suuntaan kuin kuvassa, niin vartalon puolelta. Ojentajia olen treenannut ranskalaisilla punnerruksilla(KP) ja dipillä. Voisiko tekniikkassa olla vikaa vai teenkö liian suurilla painoilla? Ja laitan nyt mitat vielä eli olen 15v 57kg/172cm

Mun käsiittääkseni forkut/käsivarret ottaa myös hittiä kun tekee ojentajia,ihan normaalia varmaan. Sulla taitaa vaan olla käsivarret heikommat kuin ojentajat?

Mun käsiittääkseni forkut/käsivarret ottaa myös hittiä kun tekee ojentajia,ihan normaalia varmaan. Sulla taitaa vaan olla käsivarret heikommat kuin ojentajat?

Jaa no toi on helppo uskoa, sillä taitaa tosiaan olla heikot käsivarret. Jos pystyn ranskalaista tehdä 5kg Kässäreillä sen 10-15 kertaa, ja toisessa sarjassa tippuu 5-7. Onko käsivarsiin sitten jotain erikoisempaa millä saa vahvemmaksi vai miten? Mutta olen lajin takia aloittanut ottaa nuo ojentajat kunnolla mukaan treeniin noin kaks viikkoa sitten ja siitä asti ottanut, aloin vaan miettiä että teenkö jotain väärin. Normaalisti en käsiä ole muutenkaan paljoa tehnyt, koska lajissani(koripallo) keskivartalo, jalat ja aerobinen kunto niin paljon tärkeämmät.

Kyllähän mä olenkin ruvennut vähän tarkemmmin katsomaan mitä pistän suuhuni esim.. vähentänyt rasvoja, Siirtynyt rasvattomaan maitoon ja enkä enää juurikaan syö makeata.. Toi saa riittää mulle dieetistä, enkä rupee mitään ohjelmaa noudattaa..

samanlaista settiä yritin itekin, mutta paino se vaan pysy samassa. Helpointa on kun pikkusen vilkuilet että onko ne kalorit ollu kunakin päivänä tod. näk miinuksilla. Näläntunteestakin usein voi huomata, että tänään mennään todennäkösesti miinuksilla.

Mikä voipi olla kun tänään tein kyykkyä niin tuntu terävä polttava kipu tuolla lonkassa/nivusissa? Ja tein ilman vyötä, mutta kun laitoin vyön niin ei enään kipua tuntunu. Tosiaan oli sellasta polttavaa.

entäs millä liikkeellä saa reenattua rinta lihaksen sisä puolia?
Tämä on taas näitä bodymaailman myyttejä. Rinnan sisäosan harjoittaminen ei ole mahdollista. Jos tarkastellaan rintalihaksen anatomiaa, huomataan että lihassolut kulkevat poikittaissuunnassa rintakehän yli, eli sisä-, keski- ja ulko-osa ovat yhtä ja samaa lihassyytä. Eli kun solu aktivoituu, lihas supistuu koko pituudeltaan.
Asia ei kuitenkaan ole aivan näin mustavalkoinen, koska eri kulmista voidaan selkeästi enemmän aktivoida esim. rinnan ylä- tai alaosaa, näin muistaisin.

Back
Ylös Bottom