Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Ite kans ajattelin samaa 200kcal around.Sitten

Tähtäimessä olisi pitkä dietti painoa ~115kg treenannut 7kk,Millainen ohjelma dietillä ja kalorivaje 300-800kcal paras?

No mulla kulu n. 40minuutin lenkissä n. 450kcal. Lenkki oli rauhallinen/keskinopeahko.

Ite kans ajattelin samaa 200kcal around.Sitten

Tähtäimessä olisi pitkä dietti painoa ~115kg treenannut 7kk,Millainen ohjelma dietillä ja kalorivaje 300-800kcal paras?

Aerobista toki ja sitten se -500kcal miinuksella. Mutta muista että liha ei kasva miinuskaloreilla.

Olen nyt treenannut 3 kuukautta, tai no täysillä oikeestaan vaan 2 koska kesälomaa vähäsen jne. On tullu väännettyä siis 2-jakoisella joka löyty tuolta "treeniohjelmia ja ruokavaliovinkkejä" -ketjusta. Oon käyny aika tiiviisti joka toinen päivä salilla ja siinä samalla laittanu ruokavalioakin kuntoon. Tulosta tullu ihan kiitettävästi jo, ei tosin ihmekään kun löytyy parinvuoden takaa tiukkaa urheilutaustaa ja alussa tietty kaikki sujuu ku unelma:) Tekemistä silti riittää ja siksi haluaisinkin neuvoja. Protskuja aloin käyttää heti kun salille läksin oikeastaan vain palkkarin muodossa.

Äskettäin oli ensimmäinen pariviikkonen pakkotauko salista ja hirvee into päällä nyt päästy taas treenirytmiin parin treenikerran turvin. Ideana ois kuitenkin se että veisin tätäkin harrastusta jo hieman pidemmälle. Eli uutta ohjelmaa ja lisäneuvoja protskujen käyttöön tarttis. Aikaa on riittämiin tällä hetkellä ja haluaisinkin mahdollisimman paljon ajastani hyödyntää salilla. Eli en oikeen tiedä minkälainen ohjelma pitäs ottaa että sais maksimi hyödyn ja maksimin määrän tehtyä reeniä esim. vaikka viikkoon. Ja siis massaa että voimaa ois kiva saada tasaseen tahtiin.

Ja sitten niihin jauhoihin ja miksei muuhunkin ruokavalioon. Eli minkälaista settiä pitäs sitte rakentaa ton treeniohjelman ympärille et tosissaan sais maksihyödyn irti? Ku tavotteena ois oikeesti niinku saada tiukkaan aikatauluun paljon tulosta. Painan tällä hetkellä joku 80kg ja pitutta taitaa löytyä hitusen päälle 180cm.

Vähän sekavan olosta mut toivottavasti joku tajuu mitä ajan takaa...

Olen nyt treenannut 3 kuukautta, tai no täysillä oikeestaan vaan 2 koska kesälomaa vähäsen jne. On tullu väännettyä siis 2-jakoisella joka löyty tuolta "treeniohjelmia ja ruokavaliovinkkejä" -ketjusta. Oon käyny aika tiiviisti joka toinen päivä salilla ja siinä samalla laittanu ruokavalioakin kuntoon. Tulosta tullu ihan kiitettävästi jo, ei tosin ihmekään kun löytyy parinvuoden takaa tiukkaa urheilutaustaa ja alussa tietty kaikki sujuu ku unelma:) Tekemistä silti riittää ja siksi haluaisinkin neuvoja. Protskuja aloin käyttää heti kun salille läksin oikeastaan vain palkkarin muodossa.

Äskettäin oli ensimmäinen pariviikkonen pakkotauko salista ja hirvee into päällä nyt päästy taas treenirytmiin parin treenikerran turvin. Ideana ois kuitenkin se että veisin tätäkin harrastusta jo hieman pidemmälle. Eli uutta ohjelmaa ja lisäneuvoja protskujen käyttöön tarttis. Aikaa on riittämiin tällä hetkellä ja haluaisinkin mahdollisimman paljon ajastani hyödyntää salilla. Eli en oikeen tiedä minkälainen ohjelma pitäs ottaa että sais maksimi hyödyn ja maksimin määrän tehtyä reeniä esim. vaikka viikkoon. Ja siis massaa että voimaa ois kiva saada tasaseen tahtiin.

Ja sitten niihin jauhoihin ja miksei muuhunkin ruokavalioon. Eli minkälaista settiä pitäs sitte rakentaa ton treeniohjelman ympärille et tosissaan sais maksihyödyn irti? Ku tavotteena ois oikeesti niinku saada tiukkaan aikatauluun paljon tulosta. Painan tällä hetkellä joku 80kg ja pitutta taitaa löytyä hitusen päälle 180cm.

Vähän sekavan olosta mut toivottavasti joku tajuu mitä ajan takaa...

Faktahan tuppaa olemaan se, ettei tiukkaan aikatauluun saa oikein mitään aikaiseksi. Varsinkaan lihasmassan osalta. Jotta kehitys olisi optimaalista, pitäisi levon ja treenin suhde olla oikea. Enempi treeniä ei siis todellakaan aina takaa enempää kehitystä. Todennäköisesti päinvastoin.

Jauhoja et välttämättä tarvitse ollenkaan, jos saat ruoasta muuten riittävästi proteiinia. Riittävä määrä proteiinia on n. 2grammaa/1painokilo. Eli jos painat 80kg, niin 160 grammaa protskua pitäisi tulla päivässä. Hyviä proteiininlähteitä ovat liha, kala, kana, maito, juusto, rahka, raejuusto. Noin esimerkkeinä.

Kenenkään on mahdotonta tehdä sinulla ohjelmaa, jolla saisit maksimimaalista kehitystä aikaiseksi. Kaikille toimii hieman eri asiat. Treenaat nyt vaan sillä 2-jakoisella 3-4 kertaa viikkoon. Keskityt perusliikkeiden (kyykky, penkki, maastaveto, leuanveto, dippi ja näiden liikkeiden eri variaatoiden) tekniikan opetteluun. Siitä se lähtee pikkuhiljaa.

Kun jotkut on ylistäny noita Converse All Stareja kyykkykenkinä niin onko väliä onko ne "aidot" Converset vai käykö jotkut Prisman 15e kopiot? Muistaisin lukeneeni, että jotenki pohjista eroo mutta pitää nyt varmistaa vielä!

Okei. Jooh. Eli oon nyt käyny salilla pari kk ja olen tehnyt 1jakosella ohjelmalla. Nyt kuitenkin ens viikolla pitäis alottaa G6 ja tarkotus hankkia lihasmassaa. Ja ei mielellään mitään ylimäärästä läskiä. Toki sitäki varmaan vähän tulee. Mutta siis sopiiko tuo arskan G6 lihasmassan hankintaan? Ja oon aatellu tilata Mass Recoveryä. Vai tarviiko ees tälläne kohta 16v mitään lisäravinteita? Syön kyllä mielestäni hyvin ja monipuolisesti (kasviksia, marjoja, lihaa jne) mutta tuntuu etten saa sitä proteiinia 2g/painokilo normi ruuasta. Eiköhä siinä tullu kaikki tarpeelline, vastauksia odotellessa! :)

Edit. Pituus 174cm, paino 59kg.

Okei. Jooh. Eli oon nyt käyny salilla pari kk ja olen tehnyt 1jakosella ohjelmalla. Nyt kuitenkin ens viikolla pitäis alottaa G6 ja tarkotus hankkia lihasmassaa. Ja ei mielellään mitään ylimäärästä läskiä. Toki sitäki varmaan vähän tulee. Mutta siis sopiiko tuo arskan G6 lihasmassan hankintaan? Ja oon aatellu tilata Mass Recoveryä. Vai tarviiko ees tälläne kohta 16v mitään lisäravinteita? Syön kyllä mielestäni hyvin ja monipuolisesti (kasviksia, marjoja, lihaa jne) mutta tuntuu etten saa sitä proteiinia 2g/painokilo normi ruuasta. Eiköhä siinä tullu kaikki tarpeelline, vastauksia odotellessa! :)

Edit. Pituus 174cm, paino 59kg.

Puolen kilon rahkapurkissa on jo araund 50g proteiinia, sulle 2g/painokilo on 118. Ei varmaan tee kovin tiukkaa. Sun kokonen ei välttämättä lisäravinteita tarvii, saat normiruuasta ihan tarpeeks

Puolen kilon rahkapurkissa on jo araund 50g proteiinia, sulle 2g/painokilo on 118. Ei varmaan tee kovin tiukkaa. Sun kokonen ei välttämättä lisäravinteita tarvii, saat normiruuasta ihan tarpeeks

Mikäs koko on sit sellane et lisäravinteita TARVII? Ite ainaski syön 2x paino protskuu ruuast ja lisäravinteet nyt on lisäravinteita.

Elikkäs, miten saada manboobsit (läskit) ja maha pois? Vinkkejä noin niiku liikkumisen ja syömisen osalta arvostettaisiin suuresti!

-Nausea

Onnistuukos kyykkääminen hyvin mutkatangolla? Ajattelin kotisalin kalustoa uusia ja tulin ajatelleeksi, että ehkä en tarvitse (uutta) suoraa levytankoa, jos kyykky onnistuu mutkatangollakin. Kenelläkään kokemusta?

Onnistuukos kyykkääminen hyvin mutkatangolla? Ajattelin kotisalin kalustoa uusia ja tulin ajatelleeksi, että ehkä en tarvitse (uutta) suoraa levytankoa, jos kyykky onnistuu mutkatangollakin. Kenelläkään kokemusta?

voi kyllä aika ikävältä tuntua varsinki jos siihen pistää painoo enemmän ku kympit molempii päihi ;DDDDDD

Jatko suunitelmia

Moro, olen aloittanut treenaamisen kuukausi sitten ja nyt pitäs vähän kysellä neuvoja jatkoa varten.

1. päivä
# Vatsalihakset Vatsarutistukset 3 x 15-75
# Jalkojen nosto 2 x 15-50
# Vartalon kierrot 2 x 25
Rinta
# Penkkipunnerrus 2 x 12, 3 x 8-10
# Vinopenkki käsipainoilla 3 x 8-10
# Vipunostot penkillä 2 x 10-12
# Pullover 2 x 12-15
Selkä
# Ylätaljaveto eteen 2 x 12, 3 x 8-10
# Alataljaveto 2 x 8-10
# Kulmasoutu käsipainoilla 2 x 10-12
# Selkäojennus 2 x 12-15
Olkapäät
# Pystypunnerrus 2 x 12, 3 x 8-10
# Vipunostot sivuille 2 x 10-12
# Pystysoutu 2 x 12-15

2. päivä
# Lämmittely Kuntopyörä 5 min.
# Venyttely
Jalat
# Jalkakyykky 2 x 15, 3 x 10-12
# Reisiojennus 1 x 15, 3 x 10-12
# Reisikoukistus 1 x 15, 3 x 10-12
# Pohjenousu seisten 2 x 12-15
# Pohjenousu istuen 2 x 12-15
Kädet
# Hauiskääntö tangolla 2 x 12, 3 x 8-10
# Keskitetty hauiskääntö 2 x 12-15
# Ranskalainen punnerrus 2 x 12, 3 x 8-10
# Ojentajatalja 2 x 12-15
# Rannekääntö 2 x 12-15

tuossa on treeniohjelmani ja kaipaisinkin neuvoa miten jatkossa toimia. eli kannattaako vaihtaa kokonaan treeni ohjelmaa kuukauden treenin jälkeen vai laskenko
sarjamääriä? eli jos teen esim pohjenousut istuen 12-15 niin seuraavassa kuussa 10-12 jne...

painoa on tullut kiitettävästi 11kg kuukaudessa :wtf: syönköhän liikaa? olin kuukausi sitten 176/66 ja nyt 76kg
syön jotai kuinki näin

*8:00 lautesellinen mysliä, 1ruisleipä, 1 banaani ja vitamiinit
*treenin jälkeen palkkari
*11:00 lautasellinen mysliä, 3ruisleipää ja banaani
*14:00 100g makaroonia, 200g jauhelihaa, 1ruisleipä, 200g raejuustoa ja 2rkl rypsäriä + puol litraa maitoa
*17:00 250g ehraman + ananaspurkki, 700ml massanlisääjä protskudrinkki ja 2rkl rypsäriä
*19:00 banaani ja pähkinöitä
*21:00 200g raejuustoa, puolikaspurkki tonnikalaa, kourallinen pähkinöitä ja 2rkl rypsäriä

[mod]liitin tämän tähän peruskysymys threadiin - Rahi[/mod]

Back
Ylös Bottom